Z virtuálního prostředí do reality: světlo světa spatřil futuristický vůz CUPRA DarkRebel
Vůz tvořený komunitou
Koncept CUPRA DarkRebel byl představen před pár týdny na autosalonu v Mnichově – a jeho cílem je posunout mantinely, v nichž je o výrobě nových vozidel uvažováno. CUPRA DarkRebel je elektrický dvoumístný sportovní vůz, který celým svým pojetím ukazuje, že i v automotive lze neomezeně experimentovat. Ostatně, na designu celé studie CUPRA DarkRebel se podílelo více jak 270 tisíc konfigurací od členů Kmene CUPRA, a to včetně ambasadorů značky, kterými jsou hráči FC Barcelona (CUPRA je totiž oficiálním automobilovým partnerem klubu), či herec Daniel Brühl. Data, která byla shromažďována prostřednictvím online Hyper konfigurátoru, pak posloužila k vytvoření finálního designu celé studie, jejímž zhmotněním v reálném světě se stala prezentace na mnichovském autosalonu. „Byl to velmi odlišný proces oproti všem běžným přístupům, protože poprvé v historii je design tohoto vozu výsledkem dialogu s komunitou, a to mu dodává ještě větší sílu,“ shrnul tak unikátnost celého tvůrčího procesu šéfdesignér značky Jorge Diez.
Z virtuálního světa do reality
CUPRA DarkRebel na první pohled zaujme svou karoserií typu shooting brake. Tento termín pochází z hony proslavené Velké Británie, kde se právě mezi bohatými lovci staly hitem speciální vozy, jež v sobě spojovaly sportovní karoserii klasického kupé, velké zadní výklopné víko a zvětšený zavazadlový prostor. Dnes je označení shooting brake užíváno pro tří- či pětidveřové karoserie s hranatou zádí a výklopnou zadní částí. Ke zvýraznění stylu shooting brake pak v případě modelu DarkRebel přispívají i trojúhelníková zadní světla.
CUPRA DarkRebel pracuje s ostrými liniemi, sportovními proporcemi a také kapotou, která svým tvarem připomíná šíp. Unikem jsou nepochybně také světlomety, které při aktivaci září skrz lak a po vypnutí vozu jsou tak zcela skryty. Působivá je také barva karoserie, jež připomíná rtuť. „Je smyslná, s vysokou odrazivostí. Její tmavě fialový odstín se mění v závislosti na okolním prostředí jako chameleon,“ vysvětluje Diez.
I při ponoření se do vozidla je celé pojetí zcela vybočující oproti jakýmkoliv dosavadním standardům či trendům. Gamifikovaný volant i řadicí páka, až sci-fi připomínajícá displeje v kabině. Grafika na přístrojové desce ve stylu umělé inteligence, stejně jako pozice řidiče evokující herní konzoli pro závodní simulátory (přičemž poloha za volantem se nastavuje také zcela netradičně, a to díky posunování volantu, nikoliv sedaček) – to vše předjímá otázku, kudy se myšlenkové pochody tvůrců ubíraly…
„Musíme zpochybnit status quo a zaměřit se na jiné zákazníky. O motosport se zajímá téměř miliarda příslušníků generace Z. Ale o gaming se zajímá třikrát nebo čtyřikrát více lidí. Proč tedy oba světy nespojit?“ položil tak řečnickou otázku v souvislosti se specifickým přístupem, jenž byl při tvorbě modelu DarkRebel využit, výkonný ředitel Cupra, Sven Schuwirth.
Vstupte do METAHYPU
Klíčové detaily, jako je např. výkon elektromotoru, kapacita baterie či dojezd, samozřejmě zveřejněny nebyly. Ostatně, jedná se o vozidlo ryze futuristické, jež slouží spíše k ukázce toho, kudy by se bylo možné v budoucnu ubírat. I přesto ale i CUPRA DarkRebel umožňuje pomyslným uživatelům trávit čas např. během nabíjení v unikátním vesmíru značky CUPRA, metaversu označovaném jako METAHYPE. Jedná se o virtuální kooperativní prostor, virtuální svět, jenž je prostorem pro spolupráci, kde nejen značky, ale i start-upy a jednotliví tvůrci nabízejí nespočet akcí, meetingů i zážitků.
Ačkoliv s CUPRA DarkRebel se běžně na silnicích nesetkáte, minimálně se jedná o unikátní koncept, který ukazuje, že i v automobilovém průmyslu lze vyslyšet uživatele a dát prostor jejich kreativitě. To, že celý koncept nakonec ve zcela reálné podobě spatřil světlo světa, je již jen nečekaným bonusem a završením veškerého úsilí, které do tvorby vozu vložili doslova lidé z celého světa. A kdo ví – třeba se za pár let podobné divoké auto-představy nakonec stanou (dostupnou) skutečností...