Od prodejny s vůní oběda až po nejlepší retail na světě. „Naší filozofií jsme se lišili už v roce 1992,“ má jasno Pavel Staněk
Když se vrátíme na úplné začátky vaší kariéry – který moment hrál zásadní roli pro vaši budoucnost?
Prvním milníkem byl asi můj první rok v České republice. Tehdy jsem se po studiu a práci v USA vrátil zpět a založil své první miniaturní podnikání s prodejem prémiových značek do kuchyně. Jednalo se o nádobí a také o mlýnky na pepř a koření, které se vyráběly právě v USA. Psal se rok 1991 a já jsem tyto produkty nabízel prodejnám domácích potřeb, které v té době ještě fungovaly, a také hotelům a nově vznikajícím privátním restauracím. Bohužel se moje aktivita až na výjimky nesetkala s větším úspěchem.
Na jaké bariéry jste narážel na pomyslné startovní čáře?
Ve většině případů jsem byl se svojí nabídkou odmítnut pro tehdy příliš vysokou cenu. Produkty, které jsem prezentoval a nabízel, se všem líbily, ale nerozuměli, proč jsou mnohdy i desetkrát dražší než produkty, na které jsme byli po mnoho let zvyklí. V té době jsme téměř všichni měli ve svých kuchyních stejné smaltované nádobí a také stejné příbory či jeden dostupný mlýnek na pepř. Bylo velice náročné přesvědčit lidi, že existují i jiné, o mnoho kvalitnější a hezčí produkty, kterými si mohou svůj každodenní život zpříjemnit, a lépe si ho užít.
Díky čemu přišel další klíčový průlom ve vašem podnikání?
Druhým milníkem bylo naprosto náhodné setkání s mým jmenovcem Milošem Staňkem, který je dodnes mým nejlepším kamarádem a také společníkem. Setkali jsme se v jedné malé restauraci na Žižkově, kterou tehdy po revoluci Miloš nejen celou vedl, ale také zde i obsluhoval a vařil. Po krátkém rozhovoru jsem se ho zeptal, zda by mi jako profesionální kuchař nemohl pomoci předvádět kvalitu a funkci produktů a značek, které jsem tehdy zastupoval, a Miloš souhlasil. Měl však jednu podmínku…
Hádám správně, že musel být dost limitovaný časem?
Ano, řekl mi, že může spolupracovat a předvádět mé produkty jen o víkendu, kdy má volno. Souhlasil jsem a toto nastartovalo naši cestu po mnoha restauracích a hotelech, které v té době nově vznikaly. Cestovali jsme také po hotelových školách – většinou jsme tam jezdili vlakem s našimi produkty v kufrech a poté jsme je prezentovali žákům na speciálně domluvených hodinách odborného výcviku, společně s jejich učiteli. Nejdřív jsme tedy museli pedagogy přesvědčit, aby tuto možnost dali jak nám, tak vlastním studentům.
Mám skvělý pocit z toho, že mnozí z těchto tehdejších žáků jsou dnes našimi zákazníky – a říkají nám, že mě a Miloše poprvé viděli právě při naší prezentaci v jejich škole. Velice mě těší, že nám zůstali věrní dodnes, kdy už působí jako šéfkuchaři či majitelé prestižních restaurací.
Co dalšího posunulo váš byznys výrazně kupředu?
Třetí zásadní zlom přišel v listopadu 1992, kdy jsme na moje narozeniny otevřeli úplně první prodejnu Potten & Pannen - Staněk. Podařilo se nám přesvědčit naprosto skvělého pana Bednáře, který restituoval krásný dům ve Vodičkově ulici číslo 2, aby nám tento prostor pronajal. Nastěhovali jsme se tak do místa bývalé lékárny, která za komunistů sloužila jako výrobna klobouků. Nabízeli jste prémiové vybavení do kuchyně, na které Češi v devadesátých letech nebyli zvyklí.
Přišli jste i s podobně inovativním vzhledem a konceptem prodejny?
S Milošem jsme si v prodejně sami položili korkovou, tehdy velice módní podlahu a instalovali jsme dřevěné regály, na kterých jsme prezentovali zhruba osm značek s produkty na vaření a stolování – těch nejlepších, jaké tehdy existovaly. Jejich zboží u nás do té doby nikdo pořádně ani neviděl. První tři roky našeho podnikání jsme v prodejně každý den také sami prodávali. Vše bylo prezentováno tak, aby si každý zákazník mohl na vše osobně sáhnout, a dokonce si i jakýkoliv produkt rovnou vyzkoušet na velkém varném kuchyňském pultu. Na tom Miloš navíc denně vařil i naše obědy a ochutnávky pro zákazníky, díky čemuž to v naší prodejně krásně vonělo.
To musela být na porevoluční poměry velmi moderní filosofie…
Tato forma prezentace byla doposud zcela nevídaná. Klasické prodejny domácích potřeb měly vždy vše „schované” za pulty a tehdejší prodavačky obvykle nebyly příliš ochotné vám něco blíže vysvětlit, a už vůbec ne cokoliv ukázat či dát do ruky. V tomto jsme se naším konceptem a celkově maximálně přátelským a profesionálním přístupem už od samého počátku naprosto odlišovali. Tuto naši filozofii a přístup vyznáváme dodnes ve všech našich 14 prodejnách, které provozujeme v České republice i na Slovensku.
Jeden ze showroomů navíc dodnes držíte na adrese Vodičkova 2, že?
Ano, jsem hrdý na fakt, že naše historicky první prodejna je po mnoha změnách a rekonstrukcích i po 34 letech stále na svém místě – a mimo jiné v ní už devět let působí i naše prémiová škola vaření „Gourmet Academy“ pod vedením Martiny Muldoon. Té se podařilo soustředit do naší školy nejlepší tuzemské i zahraniční šéfkuchaře a cukráře. Každý den tak učí lidi, aby si užili vaření a pečení v té nejlepší možné kvalitě, a naplňuje tak naše přesvědčení, že „Kuchyň dělá člověka“.
Když přeskočíme do současnosti, co nejzásadnějšího se ve vašem byznysu odehrálo v posledních letech?
V roce 2023 jsme otevřeli novou prodejnu ATELIER - POTTEN & PANNEN - Stanek jako náš zcela nový, exkluzivní koncept. Nachází se v Cukrovarnickém paláci na Senovážném náměstí v Praze, v sídle pětihvězdičkového hotelu Hyatt - Andaz. V březnu letošního roku získala tato naše prodejna titul nejlepšího retail konceptu na světě.
V rámci ceny Global Innovation Awards prodejny se do hodnocení každoročně zapojí 50 nezávislých porotců a odborníků na retail z celého světa, a poté je GIA vyhlášena u příležitosti světové výstavy „The Inspired Home Show“, která se koná v Chicagu. Že zde náš concept store zvítězil, je pro mě i pro celý náš tým nejen obrovská radost, ale především potvrzení toho, jak věci cítíme. Vše, co společně děláme, se nakonec dočkalo krásného ocenění v porovnání se světovou konkurencí.