Od prodejny s vůní oběda až po nejlepší retail na světě. „Naší filozofií jsme se lišili už v roce 1992,“ má jasno Pavel Staněk
Rozhovor
Zdroj: Pavel Staněk / publikováno se svolením
<Path>

Od prodejny s vůní oběda až po nejlepší retail na světě. „Naší filozofií jsme se lišili už v roce 1992,“ má jasno Pavel Staněk

Byznysman, jehož příjmení je doslova vetkáno do názvu firmy Potten & Pannen - Staněk, působí na tuzemském trhu už přes třicet let. Jako vizionář se Pavel Staněk úspěšně uplatňuje nejen v podnikání, ale i v proměně vaření a stolování v Čechách a na Slovensku. Daří se mu totiž velmi přesvědčivě demonstrovat, že se příprava a konzumace pokrmů dá povýšit na estetický zážitek – a že každodennost rozhodně není argument pro to, abychom se v kuchyni odbývali, ba naopak. Které milníky hodnotí v rámci své profesní dráhy jako nejzásadnější, od devadesátých let až po současnost, svěřil v příjemném rozhovoru, v němž nezapřel další ze svých mnoha talentů. Ten vypravěčský.
Veronika Košťálková Autor
5. 11. 2024

Když se vrátíme na úplné začátky vaší kariéry – který moment hrál zásadní roli pro vaši budoucnost?

Prvním milníkem byl asi můj první rok v České republice. Tehdy jsem se po studiu a práci v USA vrátil zpět a založil své první miniaturní podnikání s prodejem prémiových značek do kuchyně. Jednalo se o nádobí a také o mlýnky na pepř a koření, které se vyráběly právě v USA. Psal se rok 1991 a já jsem tyto produkty nabízel prodejnám domácích potřeb, které v té době ještě fungovaly, a také hotelům a nově vznikajícím privátním restauracím. Bohužel se moje aktivita až na výjimky nesetkala s větším úspěchem.

Na jaké bariéry jste narážel na pomyslné startovní čáře?

Ve většině případů jsem byl se svojí nabídkou odmítnut pro tehdy příliš vysokou cenu. Produkty, které jsem prezentoval a nabízel, se všem líbily, ale nerozuměli, proč jsou mnohdy i desetkrát dražší než produkty, na které jsme byli po mnoho let zvyklí. V té době jsme téměř všichni měli ve svých kuchyních stejné smaltované nádobí a také stejné příbory či jeden dostupný mlýnek na pepř. Bylo velice náročné přesvědčit lidi, že existují i jiné, o mnoho kvalitnější a hezčí produkty, kterými si mohou svůj každodenní život zpříjemnit, a lépe si ho užít.

<Path> Jirka a Honza: Do roka od seznámení partnery, spolubydlícími i úspěšnými spolupodnikateli. Jak to dokázali?Zdroj: Jirka a Honza, redakce, boysandroses.com, IG: @boys.and.roses

Díky čemu přišel další klíčový průlom ve vašem podnikání?

Druhým milníkem bylo naprosto náhodné setkání s mým jmenovcem Milošem Staňkem, který je dodnes mým nejlepším kamarádem a také společníkem. Setkali jsme se v jedné malé restauraci na Žižkově, kterou tehdy po revoluci Miloš nejen celou vedl, ale také zde i obsluhoval a vařil. Po krátkém rozhovoru jsem se ho zeptal, zda by mi jako profesionální kuchař nemohl pomoci předvádět kvalitu a funkci produktů a značek, které jsem tehdy zastupoval, a Miloš souhlasil. Měl však jednu podmínku…

Hádám správně, že musel být dost limitovaný časem?

Ano, řekl mi, že může spolupracovat a předvádět mé produkty jen o víkendu, kdy má volno. Souhlasil jsem a toto nastartovalo naši cestu po mnoha restauracích a hotelech, které v té době nově vznikaly. Cestovali jsme také po hotelových školách – většinou jsme tam jezdili vlakem s našimi produkty v kufrech a poté jsme je prezentovali žákům na speciálně domluvených hodinách odborného výcviku, společně s jejich učiteli. Nejdřív jsme tedy museli pedagogy přesvědčit, aby tuto možnost dali jak nám, tak vlastním studentům.

Tipy redakce

Mám skvělý pocit z toho, že mnozí z těchto tehdejších žáků jsou dnes našimi zákazníky – a říkají nám, že mě a Miloše poprvé viděli právě při naší prezentaci v jejich škole. Velice mě těší, že nám zůstali věrní dodnes, kdy už působí jako šéfkuchaři či majitelé prestižních restaurací.

Co dalšího posunulo váš byznys výrazně kupředu?

Třetí zásadní zlom přišel v listopadu 1992, kdy jsme na moje narozeniny otevřeli úplně první prodejnu Potten & Pannen - Staněk. Podařilo se nám přesvědčit naprosto skvělého pana Bednáře, který restituoval krásný dům ve Vodičkově ulici číslo 2, aby nám tento prostor pronajal. Nastěhovali jsme se tak do místa bývalé lékárny, která za komunistů sloužila jako výrobna klobouků. Nabízeli jste prémiové vybavení do kuchyně, na které Češi v devadesátých letech nebyli zvyklí.

Přišli jste i s podobně inovativním vzhledem a konceptem prodejny?

S Milošem jsme si v prodejně sami položili korkovou, tehdy velice módní podlahu a instalovali jsme dřevěné regály, na kterých jsme prezentovali zhruba osm značek s produkty na vaření a stolování – těch nejlepších, jaké tehdy existovaly. Jejich zboží u nás do té doby nikdo pořádně ani neviděl. První tři roky našeho podnikání jsme v prodejně každý den také sami prodávali. Vše bylo prezentováno tak, aby si každý zákazník mohl na vše osobně sáhnout, a dokonce si i jakýkoliv produkt rovnou vyzkoušet na velkém varném kuchyňském pultu. Na tom Miloš navíc denně vařil i naše obědy a ochutnávky pro zákazníky, díky čemuž to v naší prodejně krásně vonělo.

To musela být na porevoluční poměry velmi moderní filosofie…

Tato forma prezentace byla doposud zcela nevídaná. Klasické prodejny domácích potřeb měly vždy vše „schované” za pulty a tehdejší prodavačky obvykle nebyly příliš ochotné vám něco blíže vysvětlit, a už vůbec ne cokoliv ukázat či dát do ruky. V tomto jsme se naším konceptem a celkově maximálně přátelským a profesionálním přístupem už od samého počátku naprosto odlišovali. Tuto naši filozofii a přístup vyznáváme dodnes ve všech našich 14 prodejnách, které provozujeme v České republice i na Slovensku.

Jeden ze showroomů navíc dodnes držíte na adrese Vodičkova 2, že?

Ano, jsem hrdý na fakt, že naše historicky první prodejna je po mnoha změnách a rekonstrukcích i po 34 letech stále na svém místě – a mimo jiné v ní už devět let působí i naše prémiová škola vaření „Gourmet Academy“ pod vedením Martiny Muldoon. Té se podařilo soustředit do naší školy nejlepší tuzemské i zahraniční šéfkuchaře a cukráře. Každý den tak učí lidi, aby si užili vaření a pečení v té nejlepší možné kvalitě, a naplňuje tak naše přesvědčení, že „Kuchyň dělá člověka“.

Když přeskočíme do současnosti, co nejzásadnějšího se ve vašem byznysu odehrálo v posledních letech?

V roce 2023 jsme otevřeli novou prodejnu ATELIER - POTTEN & PANNEN - Stanek jako náš zcela nový, exkluzivní koncept. Nachází se v Cukrovarnickém paláci na Senovážném náměstí v Praze, v sídle pětihvězdičkového hotelu Hyatt - Andaz. V březnu letošního roku získala tato naše prodejna titul nejlepšího retail konceptu na světě.

V rámci ceny Global Innovation Awards prodejny se do hodnocení každoročně zapojí 50 nezávislých porotců a odborníků na retail z celého světa, a poté je GIA vyhlášena u příležitosti světové výstavy „The Inspired Home Show“, která se koná v Chicagu. Že zde náš concept store zvítězil, je pro mě i pro celý náš tým nejen obrovská radost, ale především potvrzení toho, jak věci cítíme. Vše, co společně děláme, se nakonec dočkalo krásného ocenění v porovnání se světovou konkurencí.

Zdroj: Redakce / respondent (Pavel Staněk)

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
"Plánuje" někdo novou pandemii?
AKTUALITY

„Chystá se“ nový celosvětový lockdown? Světoví lídři se připravují na novou pandemii Nemoci X. „Je jisté, že někde venku je,“ tvrdí

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop