Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku
Profesionální vzhled = půlka úspěchu
To, jaké signály člověk navenek vysílá, se samozřejmě odvíjí od více faktorů, ovšem pravdou je, že oblečení, potažmo celkový vzhled, je jedním z nich. Vhodná volba outfitu je tedy zásadní nejen pro ženy, ale i pro muže, kteří se pohybují ve „vyšším byznysu“. Adekvátní oděv totiž nejenže podporuje důvěryhodnost, ale také budí respekt. Stylová image tak může velmi pozitivně ovlivnit obchodní vztahy a nakonec i podpořit další rozvoj kariéry. Ostatně, dokládají to i výzkumy: dobře vypadající lidé také více vydělávají. I proto by se nad volbou vhodných kousků oblečení měl zamyslet úplně každý (byť samozřejmě vzhledem ke svému konkrétnímu pracovišti).
Buďte sami sebou, ALE…
V průměru každý člověk v zaměstnání stráví přibližně třetinu svého života. A pokud nepůsobí v odvětví či na pozici, kde je mu uloženo nosit uniformu, znamená to, že celých 90 tisíc hodin (tedy rovných 10 let) nese zodpovědnost za to, aby působil při výkonu práce profesionálně. Jednoduše řečeno, ať už pracujete jako řadový zaměstnanec v kanceláři, nebo jako manager (a denně se tak setkáváte s nespočtem důležitých obchodních partnerů), měli byste vždy přemýšlet nad tím, co si berete na sebe.
Zcela obecnou a poměrné funkční zásadou při oblékání se do práce je utvoření si pomyslné „vlastní uniformy“. Ano, to je styl oblékání, který byl vlastní např. Stevu Jobsovi. Princip je snadný: vyvinout si vlastní jednotný styl, díky čemuž je ranní výběr z šatníku o mnoho snazší. Samozřejmě to neznamená, že byste měli začít nosit černý rolák. Ale pokuste se zamyslet nad tím, jakou zprávu chcete svým oděvem navenek vysílat, jak chcete působit – a pak tomu svůj oděv, potažmo celý šatník, přizpůsobte.
Myslete ale na to, že i když móda se rozvolňuje a zejména v důsledku koronavirové pandemie najednou spousta lidí začala mít pocit, že skvělým oděvem do práce je tepláková souprava, zrovna tímto směrem byste se ubírat neměli. „Zejména mladší lidé jsou méně ochotní vzdát se svého pohodlí, které si během pandemie tolik užívali. Jsou ale sami proti sobě. Pokud musí vyrazit na schůzku s klienty, kteří se v byznysu pohybují již delší dobu, jen stěží je získají na svou stranu, když budou budit dojem, že si ani neumí vyžehlit košili,“ shrnuje tak pro magazín GQ třicátník Sean, který působí v advokacii.
Kalhoty – košile – doplňky
V případě volby kalhot platí, že freestyle je tabu. Zapomeňte na zmiňovanou uvolněnost, nic jiného než elegantní a dobře padnoucí kalhoty do zaměstnání nepatří. Platí to i pro všechny typy kalhot s příměsí elastanu, které někteří označují jako „chinos“. Jak je na první dobrou poznat? Jsou těsné, syntetické a téměř vždy mají šedou nebo khaki barvu. A do práce, zejména pak na formální schůzky, byste je jednoduše nosit neměli. Zvolte kalhoty dobře padnoucí, pohodlné a především z kvalitního materiálu.
U košil je pak situace obdobná: ačkoliv tzv. polo trika jsou velmi oblíbená, i v tomto případě platí, že ta, která nosíte na sport, do kanceláře nepatří. Jak je poznat? Obvykle jsou z funkčních materiálů a navozují dojem, že místo jednání vaše mysl bloudí někde po golfovém hřišti. Přitom na trhu existuje tak rozmanitá nabídka kvalitních polokošil! Klasické košile by pak za každých okolností měly být zastrčené v kalhotách a vzhledem k tomu, že přílišná ležérnost také není extra žádoucí, zvažujte, zda je namístě nosit rozhalenku (obvykle není).
Každý outfit pak podtrhne (nebo naopak potopí) obuv. Žabky nechte doma. A tenisky také – ačkoliv jejich popularita v kancelářské módě roste. Nabídka elegantních pánských polobotek je široká, svou pozornost tedy soustřeďte tímto směrem (třeba tzv. oxfordkami rozhodně nepokazíte vůbec nic). Nezapomeňte ani na ponožky. Ty by v žádném případě neměly odhalovat kotník (nikdy!) a určitě by neměly obsahovat veselé potisky.
Zdroj: Giphy
Mnoho o vás ale prozradí i doplňky. V čem byste měli nosit dokumenty? Samozřejmě, v aktovce. A rozhodně ne v batohu. A ani v ničem na kolečkách. Pánská aktovka je jediná možná a přijatelná varianta. Někteří módní experti pak doporučují vzdát se chytrých hodinek ve prospěch těch klasických (ostatně, ty jsou také do jisté míry statusovým symbolem).
Nakonec ale samozřejmě platí naprosto základní pravidlo, že byste se měli oblékat podle pozice, kterou máte, potažmo podle práce, kterou zastáváte. Protože i ve světě byznysu existuje jistý typ hierarchie a být tzv. „overdressed“, tedy oblečen až přespříliš formálně a okázale, nakonec může být kontraproduktivní. A pokud v módě tápete a nejste si jistí tím, zda do zaměstnání volíte vhodný oděv, pomoci vám může i otázka, zda ve zvoleném outfitu vyrážíte i ven s přáteli. Pokud ano, tak se převlečte…