Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku

Ačkoliv zejména v posledních letech je všeobecně kladen důraz na individualitu, a to i v módě, přece jen existují určitá pravidla, kterých bychom se měli při oblékání držet. Minimálně tedy vzhledem k tomu, kam zrovna míříme (protože je jistě zřejmé, že na práci na zahradě zvolíme jiný oděv než např. na svatbu). Platí tedy, že i do práce by člověk měl mířit vhodně oblečený. I když by se mohlo zdát, že specificky v případě mužů není „moc co pokazit“ (ostatně, ženy mají skutečně širší módní možnosti), opak je pravdou. Minimálně muži, kteří působí na vyšších pozicích, nebo i ti, kteří tímto směrem míří, by rozhodně měli respektovat základní pravidla toho, jak na pracovišti vypadat. Protože jak známo, šaty dělají člověka. A nejen to.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
9. 10. 2024

Profesionální vzhled = půlka úspěchu

To, jaké signály člověk navenek vysílá, se samozřejmě odvíjí od více faktorů, ovšem pravdou je, že oblečení, potažmo celkový vzhled, je jedním z nich. Vhodná volba outfitu je tedy zásadní nejen pro ženy, ale i pro muže, kteří se pohybují ve „vyšším byznysu“. Adekvátní oděv totiž nejenže podporuje důvěryhodnost, ale také budí respekt. Stylová image tak může velmi pozitivně ovlivnit obchodní vztahy a nakonec i podpořit další rozvoj kariéry. Ostatně, dokládají to i výzkumy: dobře vypadající lidé také více vydělávají. I proto by se nad volbou vhodných kousků oblečení měl zamyslet úplně každý (byť samozřejmě vzhledem ke svému konkrétnímu pracovišti).

Buďte sami sebou, ALE…

V průměru každý člověk v zaměstnání stráví přibližně třetinu svého života. A pokud nepůsobí v odvětví či na pozici, kde je mu uloženo nosit uniformu, znamená to, že celých 90 tisíc hodin (tedy rovných 10 let) nese zodpovědnost za to, aby působil při výkonu práce profesionálně. Jednoduše řečeno, ať už pracujete jako řadový zaměstnanec v kanceláři, nebo jako manager (a denně se tak setkáváte s nespočtem důležitých obchodních partnerů), měli byste vždy přemýšlet nad tím, co si berete na sebe.

Tipy redakce

Zcela obecnou a poměrné funkční zásadou při oblékání se do práce je utvoření si pomyslné „vlastní uniformy“. Ano, to je styl oblékání, který byl vlastní např. Stevu Jobsovi. Princip je snadný: vyvinout si vlastní jednotný styl, díky čemuž je ranní výběr z šatníku o mnoho snazší. Samozřejmě to neznamená, že byste měli začít nosit černý rolák. Ale pokuste se zamyslet nad tím, jakou zprávu chcete svým oděvem navenek vysílat, jak chcete působit – a pak tomu svůj oděv, potažmo celý šatník, přizpůsobte.

Myslete ale na to, že i když móda se rozvolňuje a zejména v důsledku koronavirové pandemie najednou spousta lidí začala mít pocit, že skvělým oděvem do práce je tepláková souprava, zrovna tímto směrem byste se ubírat neměli. „Zejména mladší lidé jsou méně ochotní vzdát se svého pohodlí, které si během pandemie tolik užívali. Jsou ale sami proti sobě. Pokud musí vyrazit na schůzku s klienty, kteří se v byznysu pohybují již delší dobu, jen stěží je získají na svou stranu, když budou budit dojem, že si ani neumí vyžehlit košili,“ shrnuje tak pro magazín GQ třicátník Sean, který působí v advokacii.  

Kalhoty – košile – doplňky

V případě volby kalhot platí, že freestyle je tabu. Zapomeňte na zmiňovanou uvolněnost, nic jiného než elegantní a dobře padnoucí kalhoty do zaměstnání nepatří. Platí to i pro všechny typy kalhot s příměsí elastanu, které někteří označují jako „chinos“. Jak je na první dobrou poznat? Jsou těsné, syntetické a téměř vždy mají šedou nebo khaki barvu. A do práce, zejména pak na formální schůzky, byste je jednoduše nosit neměli. Zvolte kalhoty dobře padnoucí, pohodlné a především z kvalitního materiálu.

U košil je pak situace obdobná: ačkoliv tzv. polo trika jsou velmi oblíbená, i v tomto případě platí, že ta, která nosíte na sport, do kanceláře nepatří. Jak je poznat? Obvykle jsou z funkčních materiálů a navozují dojem, že místo jednání vaše mysl bloudí někde po golfovém hřišti. Přitom na trhu existuje tak rozmanitá nabídka kvalitních polokošil! Klasické košile by pak za každých okolností měly být zastrčené v kalhotách a vzhledem k tomu, že přílišná ležérnost také není extra žádoucí, zvažujte, zda je namístě nosit rozhalenku (obvykle není).

<Path> Oblékat se „dle svého věku“ je velký módní nesmysl, na který doplácí především ženy. Jak ale módu s přibývajícími lety vnímají muži?Zdroj: Theguardian.com, Independent.co.uk, Boredpanda.com

Každý outfit pak podtrhne (nebo naopak potopí) obuv. Žabky nechte doma. A tenisky také – ačkoliv jejich popularita v kancelářské módě roste. Nabídka elegantních pánských polobotek je široká, svou pozornost tedy soustřeďte tímto směrem (třeba tzv. oxfordkami rozhodně nepokazíte vůbec nic). Nezapomeňte ani na ponožky. Ty by v žádném případě neměly odhalovat kotník (nikdy!) a určitě by neměly obsahovat veselé potisky.

Zdroj: Giphy

Mnoho o vás ale prozradí i doplňky. V čem byste měli nosit dokumenty? Samozřejmě, v aktovce. A rozhodně ne v batohu. A ani v ničem na kolečkách. Pánská aktovka je jediná možná a přijatelná varianta. Někteří módní experti pak doporučují vzdát se chytrých hodinek ve prospěch těch klasických (ostatně, ty jsou také do jisté míry statusovým symbolem).  

Nakonec ale samozřejmě platí naprosto základní pravidlo, že byste se měli oblékat podle pozice, kterou máte, potažmo podle práce, kterou zastáváte. Protože i ve světě byznysu existuje jistý typ hierarchie a být tzv. „overdressed“, tedy oblečen až přespříliš formálně a okázale, nakonec může být kontraproduktivní. A pokud v módě tápete a nejste si jistí tím, zda do zaměstnání volíte vhodný oděv, pomoci vám může i otázka, zda ve zvoleném outfitu vyrážíte i ven s přáteli. Pokud ano, tak se převlečte…

Zdroj: male.ie, buffalo.edu, gettysburg.edu, forbes.com, businessinsider.com, gq.com, menshealth.com, fashionbeans.com, thetimes.com, banyanhill.com

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
"Plánuje" někdo novou pandemii?
AKTUALITY

„Chystá se“ nový celosvětový lockdown? Světoví lídři se připravují na novou pandemii Nemoci X. „Je jisté, že někde venku je,“ tvrdí

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop