Účinné rady, které vám pomohou tělo vrátit do formy tak, abyste to po měsíci nevzdali

Letošní zima sice tak drastická nebyla a v uplynulých dnech to vypadalo, jako by začala teprve s příchodem jara, nicméně zimní měsíce jsou pro většinu lidí unavující a mnoho z nich si zmiňovanou únavu přenáší i do jarního a letního období. Existuje však několik účinných rad, které vás na jaro a léto dostanou do formy.

Překonejte aktuální období

Aktuální situace nám moc nenahrává. Zavřená fitness centra, zrušené lekce a nedostatek pohybu kvůli vládním opatřením, kvůli kterým mnoho lidí tráví většinu času doma. Ačkoliv je internet plný rad pro domácí cvičení (několik jsme jich pro vás připravili i my v tomto článku), někteří lidé se ke cvičení doma zkrátka nepřemluví a jejich největším denním výkonem je cesta z obývacího pokoje do ledničky, ze které si navíc pro jistotu vezmou nějakou nezdravou dobrůtku, aby zahnali stres z toho, co se děje.

„Syn nechtěl žít v netolerantní společnosti, proto se oběsil na zahradě našeho domu,“ říká Svatava Havlíčková3. 6. 2020

Musíte věřit, že brzo bude těmto opatřením konec. Už teď ale můžete pomalu začít své tělo v jednotlivých krocích dostávat do formy, aby bylo připravené na letní vystavování na pláži – letos pravděpodobně jen někde na Mácháči.

Pozor na jídelníček

Jídelníček je alfou a omegou všeho. Nejste-li fanouškem diet, zapomeňte na ně. Je však nutné dodržovat určité zásady. Strava by měla být pestrá, vyvážená a porce by neměly být přehnané. Vyhněte se nezdravým fast foodům a zaměřte se na zdravější jídelníček. I sladké se dá jíst zdravěji. Pokud jste například milovníky čokolády, zkuste tu klasickou vyměnit za hořkou. Čaj si místo cukru oslaďte medem a místo bílého pečiva zařaďte celozrnné.

Až půjdete na nákup, neměli byste být hladoví a pro jistotu byste si měli připravit nákupní lístek, abyste se vyhnuli všem zbytečným položkám.

Hýbejte se každý den

Nejlepším a nejsnazším způsobem, jak dohnat ztracenou fyzičku, je každodenní pohyb. Zpočátku to nemusí být nic náročného, třeba jen rychlá třicetiminutová procházka v parku, kterou můžete absolvovat už nyní. Postupně můžete zařazovat další aktivity, které vás baví.

Ještě jednou se vraťte k poslední větě předchozího odstavce. Ta je totiž asi tou nejdůležitější v celé cestě za lepší formou. Zvlášť na začátku byste měli dělat hlavně věci, které vás baví, jinak vaše snažení skončí neúspěchem. Zamyslete se nad tím, co vás opravdu baví, a můžete to spojit s nějakým pohybem. Nemusíte hned lámat rekordy v přespolním běhu. Ze začátku můžete zkusit obyčejnou chůzi, jízdu na kole, ale třeba i plavání nebo bruslení.

Nepřepalte to hned na začátku

Dávejte si pozor, abyste se z přílišného nadšení a motivace neodrovnali hned na začátku. Pokud ještě nejste ve cvičení tak zběhlí, nebo jste netrénovali opravdu dlouho, dejte si pozor na to, abyste nepřepálili start. Bolavé svaly a svalová horečka vás odrovnají natolik, že jakoukoliv další snahu vzdáte.

Pokud jste se opravdu dlouho nehýbali a máte k tomu i nějaké to kilo navíc, zcela jednoznačně se vyplatí konzultace s odborníky. Nebojte se zeptat ani vašeho praktického lékaře (kvůli zjištění případných rizik) nebo rozumného osobního trenéra, který vám nastaví fitness program přímo na míru. Nebudete se tak muset bát bolestí a křečí svalů z přílišného namožení svalového aparátu.

„Před tím, než začnete cvičit, je důležité si o cvičení něco nastudovat. Důležitá je například správná technika, protože není dřep jako dřep a klik jako klik. Doporučil bych začít dýchacími technikami. Je důležité správně a efektivně dýchat a do cvičení zapojit střed těla,“ dodává ke správným postupům cvičení osobní trenér Štěpán Ruszkowski.

Štěpán Ruszkowski

Chcete pouze shodit tuky, nebo také budovat svaly?

Řada lidí řeší, při jaké fyzické aktivitě narostou svaly a při které se ztratí přebytečné tuky. Také si nevíte rady? Obecně platí, že silové cvičení buduje svalovou hmotu a vytrvalostní pomáhá budovat vytrvalost a snižovat tukovou zásobu. Každý způsob cvičení však vyžaduje i vhodný jídelníček, se kterým vám může pomoct právě osobní trenér či výživový specialista.

V posilovně nemusíte trávit hodiny

Také vás od cvičení odrazuje ta hromada času, kterou byste raději věnovali jiným aktivitám? V posilovně nemusíte trávit hodinu každý den. Abyste na sobě pocítili nějakou změnu, stačí vám alespoň třicetiminutovka denně, a to nejlépe 5x v týdnu. Ne každou třicetiminutovku musíte trávit v posilovně. Nejde-li to, zkuste ujít alespoň 10 000 kroků denně. Aktivity můžete střídat. Sepište si, co vás baví, a naplánujte si nějaký pohyb pro každý den.

„Chudí jsou obézní a bohatí fit a štíhlí.“ Myšlení společnosti se totálně obrátilo a učí nás falešné sebelásce23. 5. 2020

Jsem na to už moc starý…

Na tohle tvrzení rovnou zapomeňte. Neházejte flintu do žita, pokud vám už není dvacet nebo třicet let. Fyzičku si můžete zlepšit klidně i po padesátce. Navíc podle celé řady průzkumů jsou právě u starší generace pozitivní vlivy pravidelné fyzické aktivity vidět okamžitě. Pravidelný pohyb může doslova změnit váš život. Fyzická kondice totiž velmi úzce souvisí i s tou psychickou. Aktivní lidé mají daleko více životního elánu než ti, kteří se nehýbou.

Zdroj: Foto: iStock