Odborník na orientální medicínu radí, jak být i v těžkých chvílích šťastný a dosáhnout zenu

Mnoho z nás v této době život tak trochu zkouší. Nicméně i v těžkých chvílích lze dosáhnout tzv. zenu, což je odnož buddhistického náboženství, která se v dnešní době používá k vyjádření vnitřního klidu a míru.

Autor: Jan Witek / Zdroj: Foto: iStock, Richard Jisl / 17. 3. 2020

Odborníci vám potvrdí, že dospět k zenu vyžaduje dlouhou cestu, jejíž součástí je správné nastavení vlastních priorit, přemýšlení, ale i umění tok myšlenek zastavit a zkrátka jen být. Složitější to může být ve chvílích, kdy zastáváte náročnou pracovní pozici a máte málo volného času. Hledat své vnitřní štěstí vám pomůže následujících 16 tipů, které jsme dali dohromady spolu s Richardem Jislem – profesionálním fyzioterapeutem a nadšencem do orientální medicíny, jehož rukama prošli i známí olympijští sportovci.

17. 3. 2020Válečná ekonomika – lekce úspornosti z dob 2. světové války přijde vhod i dnes

Žijte přítomností

Ačkoliv přítomnost není zrovna nejveselejší, často jsme nastaveni tak, abychom se neustále honili za něčím, co nás čeká v budoucnosti, a zároveň se trápíme něčím, co bylo nebo nebylo v minulosti. Zen je o přítomnosti, o uvědomění si sebe samotného tady a teď, prožívejte a hledejte krásu i v nelehké aktuální situaci.

Spojte se s ostatními

Pocitu štěstí dosáhnete jen stěží, pokud se neobklopíte osobami, které máte rádi. Starejte se o vztahy se svými blízkými a travte s nimi dostatek času. Nyní tedy ne osobně, zcela postačí i telefon či společný videohovor. Velký kus štěstí si zajistíte tak, že se svými milovanými zůstanete ve spojení. „Nastavte si společné chvíle se svou rodinou a blízkými jako prioritu, ne jako aktivitu, na kterou možná zbyde, možná nezbyde trocha času. Važte si toho, že je máte, a pečujte o vaše vztahy, aby zůstaly pevné,“ radí Richard Jisl.

Věnujte se věcem, které milujete

Vyberte maximálně pět činností, které děláte nejradši a které vás činí nejšťastnějšími a zaručeně vám zlepší den. Tyto činnosti dělejte každý den. Může jít o trávení času s rodinou, čtení, sport, hru na hudební nástroj či cokoliv dalšího. 

Zaměřte se na pozitiva

I během aktuální pandemie koronaviru si mnoho lidí uvědomuje, že život není procházka růžovou zahradou. Někdy je lépe, někdy hůře. Štěstí ale určitě nedosáhnete tak, že se budete neustále plácat v tom zlém, co vás potkalo. Zaměřte se na to dobré, i kdyby to měly být jen drobnosti. Pokuste se na všem najít něco pozitivního. Hádka s blízkým člověkem znamená, že máte někoho, komu na vás záleží natolik, že mu stojíte za rozčilování. Vyhazov z práce zase přináší možnost nového, třeba i lepšího začátku. Součástí naší civilizace je dramatizování věcí, abychom sami měli větší pocit důležitosti. Když se člověk ohlédne zpět, vidí, že ta dramata nakonec byly téměř bezvýznamné epizody a že často vyplýtváme velké množství energie zveličováním a strachem,“ vysvětluje Richard Jisl.

Richard Jisl

Věnujte se práci, kterou milujete

Většina lidí tráví v práci průměrně osm hodin denně, což je třetina z celého dne. Kdo z nás by chtěl trávit třetinu každého dne něčím, co nedělá rád? Nikdy není pozdě na změnu a pokud vám vaše práce nepřináší radost, vyplatí se věnovat úsilí hledání něčeho jiného. Milujete-li svou práci, jste šťastným jedincem. Poznáte to tak, že když pracujete, zapomenete na vše okolo a soustředíte se jen a pouze na svůj úkol, který řešíte s absolutním zapálením, aniž by vás to výrazně vyčerpávalo.

Jezte zdravě a v klidu

Velká část psychické pohody je ovlivněna i naším jídelníčkem. Těžká jídla způsobují únavu, naopak čerstvá, syrová zelenina a ovoce spíše probouzí. Stravování má na lidský organismus velký vliv a správný a vyvážený jídelníček může pomoci nejen ke shození přebytečných kil, posílení imunity, ale i léčbě kožních onemocnění či alergií. Velká změna probíhá také v psychickém rozpoložení člověka.

Pomáhejte ostatním

Není lepší pocit, než jaký může přinést pomoc jiné lidské bytosti. V souvislosti s aktuálním stavem pandemie koronaviru existuje mnoho možností, jak můžete někomu pomoci. Nestavte se k ostatním zády a pokud můžete, pomozte. Vše dobré, co uděláte pro jiné, se vám dříve nebo později vrátí. Odměnu však určitě neberte jako důvod pomoci.

Dopřejte si chvíli klidu

Svět je hektickým místem, kde se neustále něco děje tak rychle, že někdy není čas se ani na chvíli zastavit a najít si chvíli klidu. Zvlášť dnešní digitální doba je zbrklá a každý se pořád za něčím honí. Pokud se vám však podaří najít si chvíli na klid, samotu a ticho, vaše tělo i mysl to jednoznačně ocení.

Nezapomínejte na empatii

Nebuďme sebestřední a sobečtí. Empatie a soucítění s ostatními jsou důležité pro pochopení, že i lidé kolem nás mají své radosti a strasti. Pokusíte-li se utrpení jiných naslouchat a pochopit jej, možná zjistíte, že se tím vaše vlastní trápení zmenší, protože se na něj přestanete tolik soustředit.

Vděčnost je také důležitá

Nic není samozřejmost. Hodnotu čehokoliv, co máme, cítíme často až ve chvíli, kdy to ztratíme. Vděčnost je uvědomění si, že lidé, věci a události okolo jsou pro nás důležité a vážíme si jich. Nebojte se vděčnost vyjádřit nahlas.

Základem je pohyb

Pokud pravidelně necvičíte, nejspíš pro vás bude trochu těžší začít, ale o to více to bude stát za to. S pohybem se do těla vylučují endorfiny, které pomáhají zbavit se stresu a udržují tělo zdravé. Až pomine karanténa, začněte třeba jen rychlou chůzí a postupně přejděte k běhu a uvidíte, že vám vaše tělo po fyzické i psychické stránce poděkuje. Není však dobré se do ničeho přehnaně nutit. Zjednodušeně můžeme říci, že by lidé měli běhat tak, aby se po běhu cítili šťastní a spokojení ne proto, že už to mají za sebou, ale protože se jim v jejich těle líbilo po celou dobu běhu i po něm a už po doběhnutí se těší na další trénink. Křečovité úsilí a přetěžování vede většinou k sebepoškozování,“ doporučuje Richard Jisl.

Stále se učte

Nikdy nebudete staří natolik, abyste nemohli vstřebávat nové vědomosti a dovednosti. Nemusí přitom jít o žádné formální vzdělávání, stačí si občas přečíst zajímavou obohacující knihu, magazín, najít si nový koníček, nechat si poradit od zkušenějších apod. Vědomí osobního pokroku v určité oblasti může k vašemu pocitu štěstí přispět velkou měrou.

Zjednodušujte

Pořádně si promyslete, co je pro vás opravdu důležité, a tomu naplno věnujte energii. Všeho ostatního se zbavte. Řeč je o činnostech, věcech i lidech. Eliminujete chaos ve svém životě a docílíte tak větší spokojenosti. V jednoduchosti je přece krása.

3. 2. 2020Správné dýchání náš učiní šťastnější a zdravější. Dýchejte podle pravidel

Nezapomínejte na meditaci

Meditace není pouze o složitých jogínských pozicích a hromadných hodinách pod vedením lektorů. Pro začátek stačí malý trénink, klidně hned teď. Zkuste zavřít oči, nemyslet vůbec na nic a soustředit se pouze na svůj dech. Vnímejte, jak vzduch přichází do vašeho těla a zase jej opouští. Čím více toto budete praktikovat, tím lépe se časem naučíte eliminovat rozptýlení. 

Naučte se přijímat

Je dobré umět věci v životě ovlivňovat, ale je také pravdou, že se nám toho spoustu děje, aniž bychom se o to nějak zapříčinili. Štěstí tkví také v tom, že umíte přijímat to, co přichází, a nesnažíte se měnit lidi kolem sebe, ale přijímat je takové, jací jsou. Je zbytečné plýtvat energii snahou změnit věci, které změnit nejdou.

Vyrazte do přírody

Venkovní pohyb je nyní kvůli karanténě omezen, ale i tak se s pomocí ochranných prostředků můžete vydat třeba do parku. Volný čas by měl ve velké míře patřit procházkám v přírodě. Pokud si tento luxus nemůžete dopřát, zkuste se alespoň každý den podívat na východ či západ slunce. Příroda člověka stvořila a člověka nabíjí. Pohled do zeleně je zdravý a relaxační pro naše oči, chůze voňavým lesem pohladí na duši. Dosáhnout tzv. zenu pak bude daleko jednodušší.