Nejlepší rady našich maminek a babiček, díky kterým nastartujete imunitu v době pandemie

Zcela zabránit nákaze novým koronavirem by šlo jen v tom případě, pokud byste nadobro zůstali zavřeni doma a nevycházeli vůbec nikam. Pro mnoho lidí je však tento scénář nereálný – své by mohlli vyprávět pracovníci ve zdravotnictví, ale i další zaměstnaní lidé, kteří nemohou pracovat z domu. Není-li ve vašich silách se vystavení novému koronaviru stoprocentně vyhnout, je určitě dobré dostat tělo do takové formy, aby případný boj s virem dobře zvládlo. Připravili jsme pro vás několik rad a tipů, jak o své tělo a imunitu v tomto náročném čase pečovat.

Vědci po celém světě intenzivně hledají lék, který by účinně bojoval s koronavirem Covid-19. Do té doby je na každém z nás, aby co nejlépe dbal o své tělo a podpořil celkové zdraví a imunitu pro případný budoucí boj s tímto virem.

Oproti vysoké smrtnosti SARS (téměř 10 %) či MERS (až 50 %) se zatím aktuální koronavirus dle údajů Světové zdravotnické organizace drží na hranici mezi čtyřmi až pěti procenty (stav k 24. 3. 2020), což může být alespoň drobná pozitivní zpráva. Co je však stoprocentně jisté, lidé se silnější imunitou jsou schopni tuto nemoc překonat daleko lépe.

„Jezdit jsem začal na památníku Koněva a první triky jsem studoval z VHSky. Mým snem je teď uspět na olympiádě,“ říká přední český skateboardista Maxim Habanec1. 6. 2020

Nejen Světová zdravotnická organizace, ale i státy po celém světě vydaly doporučení svým občanům, jak nákaze novým typem koronaviru předcházet: pravidelné mytí rukou, zakrývání úst a nosu, vyhýbání se úzkému kontaktu s lidmi a ze všeho nejlépe trávení času doma s vycházkami jen v nutných případech.

Je pochopitelné, že vyhýbání se samotné nákaze je nejlepší možný postup, pro mnoho lidí na celém světě je však něco podobného nereálné – zdravotníci, lékárníci, lidé pracující v obchodech a na místech, která nemohou být pro veřejnost uzavřena, ale taktéž pracující, kteří každý den dojíždějí pomocí MHD do zaměstnání, všichni ti jsou vystaveni většímu riziku nákazy. Je proto dobré se na tuto mnohdy i smrtící infekci připravit silným a zdravým tělem.

Následující seznam tipů a triků se používá v boji proti nachlazení a nemocem již po generace. Jsou to známé postupy, které je však dobré si v těchto časech připomenout. Navíc všechny tyto věci můžete dělat v pohodlí vašeho domova.

Hydratace

Průměrný dospělý člověk by měl vypít okolo dvou a půl litrů tekutin denně. Závisí však na míře fyzické aktivity. Zaměřte se na čistou vodu, ne na slazené nápoje.

Dostatek spánku

U dospělého člověka by se doba spánku měla ideálně pohybovat někde mezi sedmi až devíti hodinami denně. Máte-li z důsledku karantény více času, věnujte jej právě relaxaci a delšímu spánku. Váš imunitní systém nedokáže optimálně fungovat, nebude-li tělo mít dostatek kvalitního a pravidelného odpočinku.

Nosní sprcha

Možná tohle spojení slyšíte vůbec poprvé. Vyplachování nosu je součást osobní hygieny, během které dochází k propláchnutí nosu vlažnou slanou vodou, které má za cíl zbavit nos přebytečného slizu a zvlhčit nosní dutinu. Jak na to? Nakloňte hlavu nad umyvadlo či dřez tak, aby čelo bylo ve vodorovné rovině s bradou a tím pádem tekutina nevtékala do úst. Přiložte hrdlo nádoby se solným roztokem k horní nosní dírce a zajistěte vtékání roztoku do nosní dírky tak, že bude vytékat dolní nosní dírkou. Během toho dýchejte ústy. Vyčistěte nosní dírky a postup opakujte s hlavou nakloněnou na druhou stranu.

Silný kuřecí vývar

Vaše maminka i babička mají pravdu, skutečně to pomůže. Horká polévka pomáhá snížit hromadění hlenu při zachování hydratace. Silný kuřecí vývar, do kterého například přidáte dost cibule, česneku a třeba i zázvor, má silné protizánětlivé účinky. Existuje dokonce několik vědeckých průzkumů, které potvrzují léčivé účinky vývaru. Nezapomeňte jej však vařit opravdu hodně dlouho.

Česnek

Ať už se rozhodnete pro česnekovou polévku, nebo česnek přidáte do jiného jídla, jeho drcením z něj získáte sloučeninu s názvem alicin (nachází se i v cibuli). Díky této látce má česnek silné antivirové i antibakteriální vlastnosti.

Astragalus (kozinec)

Tato bylina je známá především v čínské medicíně, kde se používá již více než tisíciletí pro své antivirové účinky a pozitivní vliv na posílení imunity. Astragalus můžete například použít spolu s česnekem jako součást vývaru.

Esenciální oleje

Kafr a mentol můžete použít ke snížení nahromadění hlenu, mátu peprnou a eukalyptus ke snížení přetížení organismu a k lepšímu dýchání a oreganový olej pro jeho silné antivirové účinky.

Probiotika

Probiotika můžete užívat ve formě nejrůznějších doplňků, ale jejich bohatým zdrojem je například i zelí. Tyto mikroskopické organismy jsou prospěšné pro naše tělo hned z několika důvodů. Pomáhají při trávení, ale i zpracování potravy a mají výrazný podíl také na správné funkci naší imunity. Mohou pomoci snížit závažnost a trvání virových infekcí.

Echinacea

Echinaceu (česky třapatka nachová) můžeme konzumovat v podobě čaje. Jedná se o zdraví prospěšnou rostlinu. Kromě toho, že zmenšuje náchylnost organismu k nachlazení, velmi příznivě působí také na již rozběhnuté infekční choroby a asistuje v boji proti infekcím dýchacích cest. Vzhledem k tomu, že koronavirus napadá především dýchací cesty, jejichž oslabení je také nejčastější příčinou úmrtí, určitě si nezapomeňte připravit šálek tohoto čaje třeba s manukovým medem (taktéž velmi účinný na imunitní systém).

Vitamín D

Kromě speciálních doplňků můžete vitamín D získávat i z potravin, jako je rybí tuk, játra, vaječný žloutek či mléko. Za normálních okolností se „déčko“ tvoří i vlivem slunečního záření na naši pokožku, což však za momentální situace není zrovna aktuální. Tento vitamín je taktéž důležitý pro správné fungování imunitního systému a jeho dlouhodobý nedostatek může mít vliv na vyšší náchylnost organismu k tzv. akutním respiračním onemocněním.

Tereza Pelechová vede rodičovskou přípravku pro lesby a gaye, co všechno se v ní budoucí rodiče učí?22. 5. 2020

Vitamín C

V tomto výčtu nesmí chybět ani vitamín C. Jeho zdrojem by měla být hlavně zelenina a ovoce. Vitamín C (kyselina askorbová) je jedním z nejdůležitějších vitamínů v našem těle, který má výrazný vliv na funkci imunitního systému a obranyschopnost. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) je doporučená denní dávka vitamínu C 90 miligramů za den pro dospělého zdravého muže a 80 mg pro dospělou zdravou ženu. Dávkování uvádíme proto, že mnoho lidí má tendenci to s „céčkem“ přehánět, což může mít na organismus naopak negativní účinky.

Zinek

Významný prvek, který ovlivňuje naše zdraví. Jeho role je nezastupitelná, účastní se totiž mnoha metabolických reakcí. Spolu s vitamínem C působí také proti virovým nákazám. Jeho konzumace dokáže snížit důsledek virových onemocnění. Bojíte-li se nejen o své zdraví, ale máte zároveň i stres z toho, co se bude dít, zinek dokáže snižovat i hladinu stresu.

S pomocí těchto rad ve spojení se správnými postupy prevence, mezi které patří důkladné a časté mytí rukou, používání ochranných pomůcek a vyhýbání se velkým davům lidí, můžete minimalizovat šance nákazy novým koronavirem.

Zdroj: WHO, EFSA, VeryWell, iStock