Popularizátor zdravého životního stylu o tom, jak nám raw stravování může pomoci bojovat nejen s koronavirem

Po zimě je dobré věnovat se očistě těla a přistoupit k jarnímu detoxu. Právě raw stravování může být jednou z cest, jak toho dosáhnout. Nejen, že nám tento způsob stravování dodá více energie, ale nastartujeme díky němu i naši imunitu, na kterou je zvlášť v době řádění koronaviru dobré se zaměřit. O čem raw stravování je a jak s ním začít? Povídali jsme si s popularizátorem zdravého životního stylu Stanislavem Petříčkem.

Raw stravování spočívá v konzumaci potravin z přírodních zdrojů, tedy zeleniny, ovoce, listové zeleniny, ořechů a semen – vše musí být v nezpracovaném, čerstvém a zralém stavu. Základem raw stravy je odšťavňování, mixování, sušení do 42 °C či zamrazování. Čím méně je potrava tepelně upravována, tím více se v ní uchová vitamínů a dalších živin.

Nový ředitel Prague Pride Tomáš Bílý: Chci, aby i pejskové a kožeňáci měli ve festivalu svoje místo25. 8. 2020

„Stravování je součástí životního stylu. Aby člověk pravidelně jedl pouze raw stravu, musí být tzv. vyčištěný a projít jakýmsi detoxem. Nezastávám žádné hnutí, nejsem aktivista, jen lidem ukazuji, jak může vypadat zdravý životní styl. Je pak již pouze na nich, zda se pro něj rozhodnou,“ říká na úvod rozhovoru Stanislav Petříček.

Co přesně si můžeme představit pod spojením „být vyčištěný“ a „projít detoxem“?

Pro začátek doporučuji jeden zdravý zelený den v týdnu, potom dva a pomalinku odlehčovat a přecházet na rostlinnou stravu. Naše tělo je potřeba vrátit do původního nastavení – méně jíst, méně posouvat snídani, co nejdéle snídat, přidat co nejvíce fresh drinků, žádné sladké limonády apod.

Stanislav Petříček

Můžeme tedy říct, že zničehonic přejít pouze na raw stravování úplně nejde?

Jde to, ale to vám fakt nepřeju. To je těžký detox. Raw strava není dieta, je to životní styl. Všichni chtějí dietu, kterou si dají na měsíc až dva, zhubnou, ale pak se většina stejně vrátí k běžnému stravování a tím pádem zase na začátek. Je to náročné. Nehledě na to, že v hlavě máme zabudovány vzorce našich maminek a babiček, které vždy říkaly, že by se mělo jíst xkrát denně, ideálně velké porce, a hlavně hodně masa apod. Je pak těžké z toho vybočit a když už, je lepší to udělat postupně.

V čem tkví největší výhody raw stravování? Může nám nějakým způsobem pomoct i v době současné pandemie koronaviru?

Imunita. Všechno je o imunitě a zdraví člověka. Pokud chcete raw stravu vyzkoušet, můžete tímto způsobem stravování posílit váš imunitní systém. V souvislosti s nemocemi obecně můžeme říct, že je potřeba tělu nechat co nejvíce energie na obranu. Když si dáte vepřo knedlo zelo, den pro vás většinou skončil. Takto těžká jídla většinou seberou tělu veškerou energii. Na boj s nemocí pak už nezbývá žádné místo. V této souvislosti musím říct, že má raw stravování i jednu nevýhodu.

Jakou?

Zůstanete sám…

Jak to myslíte?

Popíšu to na jednom výstižném příběhu. U nás v Liberci máme jednoho známého, kterému zjistili rakovinu. Doktoři ho někdy v roce 1989 „krájeli“ a když už nebylo co krájet, tak ho propustili domů, aby tak nějak dožil. Dnes máme rok 2020 a on chudák ještě pořád žije… A teď dokonce žije sám, všichni z jeho okolí (kamarádi, manželka) už umřeli… Tento člověk například vyzkoušel žít přes 40 dní pouze na šťávách. I tohle dokáže raw stravování v kombinaci s půsty apod. Není to však jen o jídle, je dobré věnovat se i dalším aktivitám, které přispívají zdravému životnímu stylu.

Jak s raw stravováním začít?

Na úvod by se hodilo říct, že raw stravování je pro každého, ale ne pro všechny. Každý musí vědět, co má rád a proč to chce. Musíte znát svůj záměr, proč to všechno děláte. 

Jak tedy s raw stravováním začít a třeba díky tomu najít i nový životní směr?

Začněte pomalu

Raw stravu si lze osvojit napořád nebo jen v rámci detoxu na určitou dobu. V prvním případě se určitě nevyplatí spěchat. Pokud se do něčeho budete ze dne na den nutit, úspěchem to určitě neskončí a možná se brzy zase vrátíte do starých kolejí. Doporučuje se například začít jedním „zeleným“ dnem v týdnu a postupně přidávat. Lépe si tak na živou stravu navyknete psychicky a fyzicky a vaše tělo nebudete vystavovat zbytečným šokům.

Uzpůsobte raw stravě svůj domov

Pokud se rozhodnete, že ze začátku budete raw stravu kombinovat s běžnými potravinami, a tušíte, že nemáte úplně silnou vůli, uzpůsobte tomu svůj domov. Zkrátka se připravte na to, že přijdou chvíle, kdy budete mít neodkladnou potřebu a chuť dát si něco dobrého. V takovém případě je ideální mít doma zásobu živých potravin, ze kterých si budete moci udělat rychlou svačinu. Mějte tak vždy po ruce například několik kousků ovoce, ze kterého si můžete umixovat smoothie nebo zeleninu, ze které vytvoříte rychlý salát.

Petr (43): „Adoptovali jsme s partnerem romského chlapečka. Kvůli reakcím v Česku jsme se přestěhovali do zahraničí“20. 6. 2020

Pozor na chyby

Častou chybou začínajících raw strávníků také bývá to, že nejedí dostatečně, takže pak mají zbytečně pocit hladu a potřebu tento pocit zahánět jiným způsobem. Je potřeba si uvědomit, že ovoce a zeleniny je zkrátka nutné sníst více, aby došlo k nasycení.

Zvládne to každý

Nespornou výhodou raw stravování je také úspora času a jednoduchost přípravy. Pokrmy, které nejsou tepelně upravovány, jsou připraveny daleko rychleji, zpravidla je stačí nakrájet, zamíchat či rozmixovat. Díky raw stravě také ušetříte na energiích, protože už nebudete potřebovat troubu ani sporák. Nevaření zvládne také lehce i běžný zaměstnaný muž. Rozmixovat banán s listy špenátu, jahody s jablkem apod. je práce i s přípravou na 5 minut, vlastně se jedná o podobnou náročnost jako namazat si chleba máslem. Rozdíl je však v tom, že ovocný koktejl je vydatná a zároveň svěží snídaně plná vitamínů a prospěšných látek.

Zdroj: Stanislav Petříček, Foto: iStock