Chraňte své zdraví a ubraňte se koronaviru pomocí antioxidantů

Protože zdraví je to nejdůležitější, co máme, je potřeba se o něj dobře starat. Zvlášť v těchto dnech je potřeba náš imunitní systém neustále posilovat dostatečným příjmem vitamínů, tekutin a vyvážené stravy. Součástí této stravy by měl být i dostatek antioxidantů.

Co si představit pod pojmem antioxidant?

Buňky v našem těle jsou neustále vystavovány škodlivým látkám. Jejich zdrojů je nespočet, například znečištěné životní prostředí, nadměrný stres, kouření, nevhodná strava či plísně.

Petr (43): „Adoptovali jsme s partnerem romského chlapečka. Kvůli reakcím v Česku jsme se přestěhovali do zahraničí“20. 6. 2020

Kvůli těmto škodlivým látkám jsou v našem těle tvořeny nestabilní molekuly, tzv. volné radikály, kterým chybí jeden elektron. Zjednodušeně můžeme říct, že volné radikály se tento chybějící elektron snaží ukrást ze zdravých buněk a tím je poškozují.

Jak bojovat proti volným radikálům?

Do určité míry je naše tělo schopné se s volnými radikály vypořádat samo. Pokud však množství volných radikálů přesáhne určitou mez, může dojít k rychlejšímu poškozování buněk a tkání. Díky antioxidantům můžete tomuto poškozování zabránit. Antioxidanty totiž mají jeden elektron navíc, kterým doslova „krmí“ volné radikály a tím je neutralizují.

Jakým způsobem dostat antioxidanty do těla?

Antioxidanty můžeme najít v nejrůznějších potravinách. Mnoho jich najdete například v sytě zabarvených druzích ovoce a zeleniny. Nejsilnějšími antioxidanty jsou hlavně vitamíny A, C a E, které se hojně vyskytují právě v čerstvém ovoci a zelenině, ale například i v kakaových bobech nebo potravinách bohatých na barevné pigmenty (tzv. fotochemikálie), mezi které patří i čaje a koření.

Jaké ovoce je největším zdrojem antioxidantů?

Můžeme uvést borůvky, brusinky, maliny, ostružiny, rybíz a další druhy lesního ovoce. Na antioxidanty bohaté jsou i třešně, hrozny, švestky, ale vynechat byste neměli ani rakytník a exotické ovoce jako citrusové plody, arónii, acai či kiwi.

Jak je na tom zelenina?

Větší množství antioxidantů má například špenát, brokolice, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa. Nezapomínejte však ani na cibuli nebo česnek.

Další zdroje antioxidantů

Velké množství antioxidantů najdete i ve skořici, majoránce, oreganu, kurkumě, rozmarýnu, kopru, mátě, šalvěji, tymiánu nebo v hřebíčku. Do vašeho jídelníčku byste měli zařadit také rostlinné oleje, zejména panenský olivový olej, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda).

Lidé prostřednictvím unikátního projektu adoptovali například hrob Karla Jaromíra Erbena či Elišky Krásnohorské. „Vybrat si můžete z dalších tisíců významných osobností“, říká Oldřiška Dvořáčková ze Správy pražských hřbitovů15. 6. 2020

Vysoký obsah antioxidantů mají i některé nápoje, například hroznová šťáva, červené víno nebo zelený čaj. Zejména čaj matcha obsahuje díky svému zpracování velké množství antioxidantů.

Účinný boj s volnými radikály

Pro účinný boj s volnými radikály je doporučováno jíst co nejširší spektrum antioxidantů, které se ve svých účincích vzájemně doplňují. Ze všeho nejdřív byste měli sáhnout hlavně po přirozených antioxidantech. Na chemicky upravené přípravky a vitamíny je dobré se obrátit až jako na záložní plán. Současně ale platí pravidlo „všeho s mírou“.

Zdroj: Foto: iStock.com