Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: KLIMCHI/se svolením

Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI

Jejich ručně foukané sklo je pojmem, který dobře znají milovníci designových sklářských výrobků v desítkách zemí. Srdcem ale Lukáš Klimčák zůstává doma, v Kamenickém Šenově. Právě tady v rodinné sklárně s více než stoletou historií před pěti založil značku KLIMCHI. Na začátku ve sklárně i přespával, dnes už sbírá nejen prestižní ocenění, ale hlavně pochvaly spokojených zákazníků. Sází totiž na poctivou ruční výrobu a zákazník si z KLIMCHI vždy odnese originál.
Kateřina Kučerová Autor
9. 4. 2024

Jak vznikla myšlenka založit firmu KLIMCHI?

Když jsem se v patnácti rozhodoval, co dál dělat… Ne, bohužel tak přímočaré to nebylo. Po dokončení studií v Londýně jsem začal pracovat pro tamní designová studia, a posléze zastupoval českou rodinnou firmu vyrábějící světelné instalace. Ve svítidlech se kloubila čistota českého křišťálu s ušlechtilým zpracováním kovu, oba elementy hodné k objevování. Nicméně téměř kdokoliv, kdo se seznámí blíže se sklem, vám prozradí, že to je fenomén, který vás naprosto pohltí. A to se stalo i mně.

Proč jste se rozhodl zaměřit na ručně foukané sklo?

Ručně foukané sklo má v sobě ohromnou flexibilitu a přirozenou inovativnost. Strojovou výrobu musí člověk velmi dobře plánovat, odchytit nejmenší detaily a především sázet na jistotu. V ručně foukaném sklu si můžeme dovolit mnohem více experimentovat, posouvat hranice, a to nás extrémně baví. Letos chceme být ještě více odvážní, testovat ty hranice a balancovat na nich, a to nejen v produktu, ale i v ostatních médiích.

Jak toto dokážete spojit s velmi tradičním oborem, jakým české sklářství je?

V tom je právě ten vtip. České sklo v určitou chvíli trochu ustrnulo. Kromě několika šikovných lustrařských firem, které si dokázaly vybudovat dobré jméno v zahraničí, tady nemáme mnoho firem, které by ve světě udávaly trend stolního skla nebo alespoň přicházely s moderními redesigny svých tradičních kolekcí. Tím, že se nebojíme otestovat nové přístupy, samozřejmě riskujeme, že šlápneme vedle, na druhou stranu máme větší šanci vymyslet produkt, který si lidi získá.

Tipy redakce

Jaké jsou oblíbené dekory a tvary, které KLIMCHI nabízí?

Vycházíme z tradice zdobení skla optickými dekory, které probíhá ještě za tepla u sklářské pece. Výrobky tak putují nejdříve do kovové formy s dekorem. A až poté do dřevěné formy, kde je tvarově uzpůsobujeme modernímu designu. Náš nejoblíbenější tvar je dvoulitrový džbán, který se v naší domovské sklárně vyrábí už několik desetiletí. Je populární v různých dekorech a nových barvách, které každou sezonu představujeme. Dále je velmi populární kolekce Felicity, jarní vázy, které křehkou krajkou odkazují na techniku kraklování, která už se téměř nepoužívá. Nová kolekce LineaCrust rovněž patří mezi favority našich klientů.

Roste zájem Čechů o unikátní výrobky nebo stále preferujeme levné výrobky sériové výroby?

S potěšením musím říct, že Češi čím dál tím více investují do svých domácností a jsou hrdí na to, že mohou podpořit lokální firmu. My se pyšníme tím, že vše designujeme a vyrábíme v České republice. Snažíme se minimalizovat uhlíkovou stopu našeho dodavatelského řetězce, takže i naši partneři jsou především lokální. To je vše, na co naši zákazníci hledí.

Je ručně foukaná váza nebo svícen z produkce KLIMCHI spíše uměleckým dílem nebo užitným předmětem, který se nemusíme bát používat doma?

Určitě v prvé řadě užitným předmětem. Naše firemní poslání je skrze naše sklo přinášet lidem zážitky a emoce. Chceme, aby zákazníci používali naše sklo při rodinných obědech či oslavách s přáteli. A poté, když se na něj podívají ve svém interiéru, si vzpomněli na hezké chvilky se svými blízkými. Nicméně už si všímáme, že některé kolekce už zákazníci sbírají, a to především ty od Františka Jungvirta, které každý rok stoupají na hodnotě. Připravujeme také limitované edice, a ty už sběratelské budou bez pochyb.

<Path> Trend českého skla v interiéru! Jak jsou na tom české sklárny, obstojí v celosvětové konkurenci?Zdroj: Archiv značek

Jaké jsou novinky, které uvádíte nebo uvedete na trh a můžeme se na ně těšit?

Tento rok jsme se zaměřili na podporu mladých českých sklářských umělců a spojili tak síly s ateliérem skla Ronyho Plesla na pražské UMPRUM. Máme vybraných několik nápojových kolekcí a interiérových doplňků, které budeme v průběhu roku odtajňovat. Dále máme několik dalších překvapení, které však nechci předčasně prozrazovat.

Můžete popsat trend, který letos vládne ve sklářských produktech?

Ve světě opět nastupují proužky, a to nejen ve sklářských produktech. Tento rok okolo sebe vidíme čím dál tím více geometrické tvarosloví nebo dekorování. Co se týče barev, tak nejvíce napoví letošní Salone del Mobile v Miláně, kam se s naším týmem určitě chystáme. Naše produkty se snažíme tvořit nadčasově, tedy aby nemusely nutně podléhat trendu, ale obstály v čase.

Jak se snažíte inspirovat mladé lidi, aby se věnovali sklářskému řemeslu?

V prvé řadě je to celková osvěta o tom, že sklo není nějaký mrtvý obor, ale odvětví, kde se dá tvořit něco nového, inovovat. Máme tady skvělé podhoubí a výrobní know-how, které je těžké kdekoliv jinde na světě takto koncentrovaně najít. Ukazujeme, že se dá s českým sklem uspět i za hranicemi, což se domnívám, že je pro mladé důležité. Dále se snažíme navazovat spolupráce s mladými nadějnými designéry a dát jim tak příležitost se ukázat na světových veletrzích. Ve sklárně rovněž probíhá podpora mladých sklářů.

Jaké jsou Vaše rady pro mladé podnikatele, kteří by se také chtěli pustit do obnovy tradičního řemesla?

Především pokora k řemeslu a jejím tvůrcům, kteří jsou obvykle na svoji práci náležitě pyšní. Je to vždy symbiózní vztah. Dále je potřeba píle, jasná vize, čeho chci dosáhnout, a také štěstí.

Tradice a moderní způsob života – jde to vůbec skloubit?
Určitě - nevidím, proč by to nešlo. Je krásné se odkazovat na něco, co nám přenechali předci a nalézat v tom inspiraci. Tradice nám rovněž napovídá, kdo jsme, a odkud pocházíme. A na to bychom zapomenout neměli.

 

Jaké jsou plány KLIMCHI do budoucna?
Chtěli bychom se stát přední světovou značkou stolního skla. V naší tvorbě se snažíme
uchovat kvalitu, ruční práci, a odkaz na tradiční české hutní zpracování skla. Chceme být odvážnější a naší prací vyjádřit lásku k tomu, co děláme. Věříme, že je to vidět.

Zdroj: KLIMCHI, klimchi.cz

Populární
články

Užívání testosteronu ovlivňuje i psychiku
TĚLO & MYSL

„Vidím Bambiho a brečím – Jako by mi bylo znovu 12, všechno je nanic“: I takové mohou být vedlejší účinky užívání testosteronu

Autor: Mirka Dobešová
Sezení při močení má pozitivní účinky na zdraví i hygienu
TĚLO & MYSL

Při močení si raději sedněte, doporučují lékaři mužům. Aneb proč není tato mužská „výhoda“ záviděníhodná

Autor: Mirka Dobešová
Těžko říci, zda změnit přátelství v přátelství se sexem, je zrovna výhra
LIDÉ

Je „přátelství s výhodami“ skutečně výhodné? Podle odborníků nejsou nezávazné vztahy pro každého a často končí špatně

Autor: Mirka Dobešová
Užívá si, že nemusí nervózně čekat u telefonu, oba preferují aktivní udržování neustálého kontaktu
LIDÉ

„Potřebujeme vidět a slyšet, že nás ten druhý taky chce,“ říká v rozhovoru o lásce muž, který roky bojoval s ghostingem

Autor: Irena Piloušková
Josef Šálek je doslova ztělesněním toho, že když se pro něco skutečně rozhodnete, můžete dokázat „nemožné“
LIDÉ

„Člověk dokáže úplně cokoliv, když se pro to rozhodne a přestane pochybovat,“ říká Josef Šálek, pokořitel několika světových rekordů

Autor: Michal Černý
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Mladí LGBTQ+ lidé mají ve spojení s klimatickou změnou z více než poloviny vážné obavy o svoji budoucnost, často i oprávněně
AKTUALITY

Mladí LGBTQ+ lidé se o klima bojí víc než hetero většina, čelí proto i depresím. Klimatická změna totiž vystaví komunitu větším rizikům

Autor: Michal Černý
Zbiroh je krásné malé městečko vzniklé už ve 13. století. I díky Jamisonovi Youngovi má opět šanci vejít do většího povědomí celé republiky
LIDÉ

Australan spravuje bývalou vlakovou stanici ve Zbirohu. Chce z ní vytvořit velkolepé regionální kulturní centrum

Autor: Michal Černý
Jaroslav Reich Lorman
LIDÉ

„Starší LGBTQ+ lidé jednoduše nejsou tolik vidět, ne že by nebyli,“ myslí si ředitel organizace ŽIVOT 90

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop