Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: KLIMCHI/se svolením

Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI

Jejich ručně foukané sklo je pojmem, který dobře znají milovníci designových sklářských výrobků v desítkách zemí. Srdcem ale Lukáš Klimčák zůstává doma, v Kamenickém Šenově. Právě tady v rodinné sklárně s více než stoletou historií před pěti založil značku KLIMCHI. Na začátku ve sklárně i přespával, dnes už sbírá nejen prestižní ocenění, ale hlavně pochvaly spokojených zákazníků. Sází totiž na poctivou ruční výrobu a zákazník si z KLIMCHI vždy odnese originál.
Kateřina Kučerová Autor
9. 4. 2024

Jak vznikla myšlenka založit firmu KLIMCHI?

Když jsem se v patnácti rozhodoval, co dál dělat… Ne, bohužel tak přímočaré to nebylo. Po dokončení studií v Londýně jsem začal pracovat pro tamní designová studia, a posléze zastupoval českou rodinnou firmu vyrábějící světelné instalace. Ve svítidlech se kloubila čistota českého křišťálu s ušlechtilým zpracováním kovu, oba elementy hodné k objevování. Nicméně téměř kdokoliv, kdo se seznámí blíže se sklem, vám prozradí, že to je fenomén, který vás naprosto pohltí. A to se stalo i mně.

Proč jste se rozhodl zaměřit na ručně foukané sklo?

Ručně foukané sklo má v sobě ohromnou flexibilitu a přirozenou inovativnost. Strojovou výrobu musí člověk velmi dobře plánovat, odchytit nejmenší detaily a především sázet na jistotu. V ručně foukaném sklu si můžeme dovolit mnohem více experimentovat, posouvat hranice, a to nás extrémně baví. Letos chceme být ještě více odvážní, testovat ty hranice a balancovat na nich, a to nejen v produktu, ale i v ostatních médiích.

Jak toto dokážete spojit s velmi tradičním oborem, jakým české sklářství je?

V tom je právě ten vtip. České sklo v určitou chvíli trochu ustrnulo. Kromě několika šikovných lustrařských firem, které si dokázaly vybudovat dobré jméno v zahraničí, tady nemáme mnoho firem, které by ve světě udávaly trend stolního skla nebo alespoň přicházely s moderními redesigny svých tradičních kolekcí. Tím, že se nebojíme otestovat nové přístupy, samozřejmě riskujeme, že šlápneme vedle, na druhou stranu máme větší šanci vymyslet produkt, který si lidi získá.

Tipy redakce

Jaké jsou oblíbené dekory a tvary, které KLIMCHI nabízí?

Vycházíme z tradice zdobení skla optickými dekory, které probíhá ještě za tepla u sklářské pece. Výrobky tak putují nejdříve do kovové formy s dekorem. A až poté do dřevěné formy, kde je tvarově uzpůsobujeme modernímu designu. Náš nejoblíbenější tvar je dvoulitrový džbán, který se v naší domovské sklárně vyrábí už několik desetiletí. Je populární v různých dekorech a nových barvách, které každou sezonu představujeme. Dále je velmi populární kolekce Felicity, jarní vázy, které křehkou krajkou odkazují na techniku kraklování, která už se téměř nepoužívá. Nová kolekce LineaCrust rovněž patří mezi favority našich klientů.

Roste zájem Čechů o unikátní výrobky nebo stále preferujeme levné výrobky sériové výroby?

S potěšením musím říct, že Češi čím dál tím více investují do svých domácností a jsou hrdí na to, že mohou podpořit lokální firmu. My se pyšníme tím, že vše designujeme a vyrábíme v České republice. Snažíme se minimalizovat uhlíkovou stopu našeho dodavatelského řetězce, takže i naši partneři jsou především lokální. To je vše, na co naši zákazníci hledí.

Je ručně foukaná váza nebo svícen z produkce KLIMCHI spíše uměleckým dílem nebo užitným předmětem, který se nemusíme bát používat doma?

Určitě v prvé řadě užitným předmětem. Naše firemní poslání je skrze naše sklo přinášet lidem zážitky a emoce. Chceme, aby zákazníci používali naše sklo při rodinných obědech či oslavách s přáteli. A poté, když se na něj podívají ve svém interiéru, si vzpomněli na hezké chvilky se svými blízkými. Nicméně už si všímáme, že některé kolekce už zákazníci sbírají, a to především ty od Františka Jungvirta, které každý rok stoupají na hodnotě. Připravujeme také limitované edice, a ty už sběratelské budou bez pochyb.

<Path> „Mé kolekce jsou o náhodě a taky o štěstí,“ říká návrhářka, která postavila byznys na přešíváníZdroj: Life is Fashion

Jaké jsou novinky, které uvádíte nebo uvedete na trh a můžeme se na ně těšit?

Tento rok jsme se zaměřili na podporu mladých českých sklářských umělců a spojili tak síly s ateliérem skla Ronyho Plesla na pražské UMPRUM. Máme vybraných několik nápojových kolekcí a interiérových doplňků, které budeme v průběhu roku odtajňovat. Dále máme několik dalších překvapení, které však nechci předčasně prozrazovat.

Můžete popsat trend, který letos vládne ve sklářských produktech?

Ve světě opět nastupují proužky, a to nejen ve sklářských produktech. Tento rok okolo sebe vidíme čím dál tím více geometrické tvarosloví nebo dekorování. Co se týče barev, tak nejvíce napoví letošní Salone del Mobile v Miláně, kam se s naším týmem určitě chystáme. Naše produkty se snažíme tvořit nadčasově, tedy aby nemusely nutně podléhat trendu, ale obstály v čase.

Jak se snažíte inspirovat mladé lidi, aby se věnovali sklářskému řemeslu?

V prvé řadě je to celková osvěta o tom, že sklo není nějaký mrtvý obor, ale odvětví, kde se dá tvořit něco nového, inovovat. Máme tady skvělé podhoubí a výrobní know-how, které je těžké kdekoliv jinde na světě takto koncentrovaně najít. Ukazujeme, že se dá s českým sklem uspět i za hranicemi, což se domnívám, že je pro mladé důležité. Dále se snažíme navazovat spolupráce s mladými nadějnými designéry a dát jim tak příležitost se ukázat na světových veletrzích. Ve sklárně rovněž probíhá podpora mladých sklářů.

Jaké jsou Vaše rady pro mladé podnikatele, kteří by se také chtěli pustit do obnovy tradičního řemesla?

Především pokora k řemeslu a jejím tvůrcům, kteří jsou obvykle na svoji práci náležitě pyšní. Je to vždy symbiózní vztah. Dále je potřeba píle, jasná vize, čeho chci dosáhnout, a také štěstí.

Tradice a moderní způsob života – jde to vůbec skloubit?
Určitě - nevidím, proč by to nešlo. Je krásné se odkazovat na něco, co nám přenechali předci a nalézat v tom inspiraci. Tradice nám rovněž napovídá, kdo jsme, a odkud pocházíme. A na to bychom zapomenout neměli.

 

Jaké jsou plány KLIMCHI do budoucna?
Chtěli bychom se stát přední světovou značkou stolního skla. V naší tvorbě se snažíme
uchovat kvalitu, ruční práci, a odkaz na tradiční české hutní zpracování skla. Chceme být odvážnější a naší prací vyjádřit lásku k tomu, co děláme. Věříme, že je to vidět.

Zdroj: KLIMCHI, klimchi.cz

Populární
články

Jan a Michaela jsou velmi sympatický pár, jehož radostná energie se přenese na každého návštěvníka
LIDÉ

„Radiátor jsme vyrobili z odřezků trubek, místo skleniček máme kádinky,“ popisují Jan a Michaela, jak k životu přivedli Loft v podhůří

Autor: Michal Černý
Je vaše přirození "dokonalé"?
TĚLO & MYSL

Vědci určili vzhled ideálního přirození. Srovnejte to vaše se stanovenými parametry, jež poslouží trans mužům při tzv. faloplastice

Autor: Mirka Dobešová
Ne vždy jsou vztahy mezi partnery jasné
LIDÉ

„Pro kamarádku jsem se jako gay stal užitečným dárcem spermatu,“ vzpomíná David. Kde je konec jeho dítěti, bohužel neví

Autor: Mirka Dobešová
„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu
LIDÉ

„Tátu zajímalo hlavně to, abych byl ‚chlap‘. Děsí mě, že tohle bude můj život napořád,“ říká Michail, který se obává coming outu

Autor: Irena Piloušková
Mladí konzervativci z MotorGenu se obouvají do LGBT+ „propagandy“ už ve svém zakládacím manifestu
AKTUALITY

Na českou scénu přijíždí MotorGen: mladí odpůrci LGBT+ osvěty. Při náboru dělí nováčky do tří kategorií: muž, žena a psychická porucha

Autor: Veronika Košťálková
Kudy kam?
LUXURY TRAVEL

Karlovarský výletní průvodce pro lenochy s tipem, jak nezabloudit u Bludné a objevit „filmovou lokalitu“

Autor: Redakce
Takzvaná generace sněhových vloček volá po citlivosti, v reakcích jejich odpůrců zase můžeme pozorovat efekt sněhové koule
AKTUALITY

Nejdřív snowflakes, potom snowballs. Od (domnělého) zákazu obrázkových značek ve školkách až k (ne)korektně rozdělenému Česku

Autor: Veronika Košťálková
Pro většinu lidí je odkládání úkolů běžnou součástí života, ale jen málokdo tuší, že za tím může stát něco mnohem hlubšího než jen obyčejná nuda
TĚLO & MYSL

Berete prokrastinaci jen jako nevinné odkládání úkolů na vhodnější chvíli? Dejte si pozor, může být i znakem vážné duševní poruchy

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Recyklační obchody jsou stále oblíbenější, a tak už prvek něčeho nového a neviděného k propagaci dávno nestačí
TRENDY

Udržitelnost v praxi: Navštívili jsme obchod, kde použité věci či květiny mají druhou šanci. Výhodně je zde koupíte i odložíte

Autor: Michal Černý

E-Shop