Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: KLIMCHI/se svolením

Ručně foukané sklo dovoluje úžasné experimenty a letos chceme být ještě odvážnější, slibuje zakladatel světově uznávané české značky KLIMCHI

Jejich ručně foukané sklo je pojmem, který dobře znají milovníci designových sklářských výrobků v desítkách zemí. Srdcem ale Lukáš Klimčák zůstává doma, v Kamenickém Šenově. Právě tady v rodinné sklárně s více než stoletou historií před pěti založil značku KLIMCHI. Na začátku ve sklárně i přespával, dnes už sbírá nejen prestižní ocenění, ale hlavně pochvaly spokojených zákazníků. Sází totiž na poctivou ruční výrobu a zákazník si z KLIMCHI vždy odnese originál.
Kateřina Kučerová Autor
9. 4. 2024

Jak vznikla myšlenka založit firmu KLIMCHI?

Když jsem se v patnácti rozhodoval, co dál dělat… Ne, bohužel tak přímočaré to nebylo. Po dokončení studií v Londýně jsem začal pracovat pro tamní designová studia, a posléze zastupoval českou rodinnou firmu vyrábějící světelné instalace. Ve svítidlech se kloubila čistota českého křišťálu s ušlechtilým zpracováním kovu, oba elementy hodné k objevování. Nicméně téměř kdokoliv, kdo se seznámí blíže se sklem, vám prozradí, že to je fenomén, který vás naprosto pohltí. A to se stalo i mně.

Proč jste se rozhodl zaměřit na ručně foukané sklo?

Ručně foukané sklo má v sobě ohromnou flexibilitu a přirozenou inovativnost. Strojovou výrobu musí člověk velmi dobře plánovat, odchytit nejmenší detaily a především sázet na jistotu. V ručně foukaném sklu si můžeme dovolit mnohem více experimentovat, posouvat hranice, a to nás extrémně baví. Letos chceme být ještě více odvážní, testovat ty hranice a balancovat na nich, a to nejen v produktu, ale i v ostatních médiích.

Jak toto dokážete spojit s velmi tradičním oborem, jakým české sklářství je?

V tom je právě ten vtip. České sklo v určitou chvíli trochu ustrnulo. Kromě několika šikovných lustrařských firem, které si dokázaly vybudovat dobré jméno v zahraničí, tady nemáme mnoho firem, které by ve světě udávaly trend stolního skla nebo alespoň přicházely s moderními redesigny svých tradičních kolekcí. Tím, že se nebojíme otestovat nové přístupy, samozřejmě riskujeme, že šlápneme vedle, na druhou stranu máme větší šanci vymyslet produkt, který si lidi získá.

Tipy redakce

Jaké jsou oblíbené dekory a tvary, které KLIMCHI nabízí?

Vycházíme z tradice zdobení skla optickými dekory, které probíhá ještě za tepla u sklářské pece. Výrobky tak putují nejdříve do kovové formy s dekorem. A až poté do dřevěné formy, kde je tvarově uzpůsobujeme modernímu designu. Náš nejoblíbenější tvar je dvoulitrový džbán, který se v naší domovské sklárně vyrábí už několik desetiletí. Je populární v různých dekorech a nových barvách, které každou sezonu představujeme. Dále je velmi populární kolekce Felicity, jarní vázy, které křehkou krajkou odkazují na techniku kraklování, která už se téměř nepoužívá. Nová kolekce LineaCrust rovněž patří mezi favority našich klientů.

Roste zájem Čechů o unikátní výrobky nebo stále preferujeme levné výrobky sériové výroby?

S potěšením musím říct, že Češi čím dál tím více investují do svých domácností a jsou hrdí na to, že mohou podpořit lokální firmu. My se pyšníme tím, že vše designujeme a vyrábíme v České republice. Snažíme se minimalizovat uhlíkovou stopu našeho dodavatelského řetězce, takže i naši partneři jsou především lokální. To je vše, na co naši zákazníci hledí.

Je ručně foukaná váza nebo svícen z produkce KLIMCHI spíše uměleckým dílem nebo užitným předmětem, který se nemusíme bát používat doma?

Určitě v prvé řadě užitným předmětem. Naše firemní poslání je skrze naše sklo přinášet lidem zážitky a emoce. Chceme, aby zákazníci používali naše sklo při rodinných obědech či oslavách s přáteli. A poté, když se na něj podívají ve svém interiéru, si vzpomněli na hezké chvilky se svými blízkými. Nicméně už si všímáme, že některé kolekce už zákazníci sbírají, a to především ty od Františka Jungvirta, které každý rok stoupají na hodnotě. Připravujeme také limitované edice, a ty už sběratelské budou bez pochyb.

<Path> HIV pozitivní Lukáš o začátku a průběhu svého onemocněníZdroj: JS

Jaké jsou novinky, které uvádíte nebo uvedete na trh a můžeme se na ně těšit?

Tento rok jsme se zaměřili na podporu mladých českých sklářských umělců a spojili tak síly s ateliérem skla Ronyho Plesla na pražské UMPRUM. Máme vybraných několik nápojových kolekcí a interiérových doplňků, které budeme v průběhu roku odtajňovat. Dále máme několik dalších překvapení, které však nechci předčasně prozrazovat.

Můžete popsat trend, který letos vládne ve sklářských produktech?

Ve světě opět nastupují proužky, a to nejen ve sklářských produktech. Tento rok okolo sebe vidíme čím dál tím více geometrické tvarosloví nebo dekorování. Co se týče barev, tak nejvíce napoví letošní Salone del Mobile v Miláně, kam se s naším týmem určitě chystáme. Naše produkty se snažíme tvořit nadčasově, tedy aby nemusely nutně podléhat trendu, ale obstály v čase.

Jak se snažíte inspirovat mladé lidi, aby se věnovali sklářskému řemeslu?

V prvé řadě je to celková osvěta o tom, že sklo není nějaký mrtvý obor, ale odvětví, kde se dá tvořit něco nového, inovovat. Máme tady skvělé podhoubí a výrobní know-how, které je těžké kdekoliv jinde na světě takto koncentrovaně najít. Ukazujeme, že se dá s českým sklem uspět i za hranicemi, což se domnívám, že je pro mladé důležité. Dále se snažíme navazovat spolupráce s mladými nadějnými designéry a dát jim tak příležitost se ukázat na světových veletrzích. Ve sklárně rovněž probíhá podpora mladých sklářů.

Jaké jsou Vaše rady pro mladé podnikatele, kteří by se také chtěli pustit do obnovy tradičního řemesla?

Především pokora k řemeslu a jejím tvůrcům, kteří jsou obvykle na svoji práci náležitě pyšní. Je to vždy symbiózní vztah. Dále je potřeba píle, jasná vize, čeho chci dosáhnout, a také štěstí.

Tradice a moderní způsob života – jde to vůbec skloubit?
Určitě - nevidím, proč by to nešlo. Je krásné se odkazovat na něco, co nám přenechali předci a nalézat v tom inspiraci. Tradice nám rovněž napovídá, kdo jsme, a odkud pocházíme. A na to bychom zapomenout neměli.

 

Jaké jsou plány KLIMCHI do budoucna?
Chtěli bychom se stát přední světovou značkou stolního skla. V naší tvorbě se snažíme
uchovat kvalitu, ruční práci, a odkaz na tradiční české hutní zpracování skla. Chceme být odvážnější a naší prací vyjádřit lásku k tomu, co děláme. Věříme, že je to vidět.

Zdroj: KLIMCHI, klimchi.cz

Populární
články

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí
LIDÉ

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí

Autor: Irena Piloušková
Nick Vujicic je jednou z nejvýraznějších osobností nejen na poli motivačních řečníků, ale i křesťanských kazatelů
LIDÉ

Nemá ruce ani nohy, přesto pomáhá milionům lidí po celém světě: Příběh Nicka Vujicice, jednoho z nejlepších motivátorů současnosti

Autor: Michal Černý
Nebinární Alex dává svoji identitu (mimo jiné) do kontextu s neurodivergentním mozkem. Věří, že mu striktní kolonky muž/žena nedávají smysl také proto, že je na autistickém spektru
LIDÉ

„V tramvaji mě paní seřvala, že nemám oholené nohy.“ Alex v Česku nezapadá mezi ženy ani muže. „Kluci po mně během rande házeli kameny”

Autor: Veronika Košťálková
Na londýnské klubové scéně se znovu objevila droga zvaná M-cat nebo také „mňau mňau“. Někteří uživatelé ji přirovnávají k pervitinu
TĚLO & MYSL

Do klubů se vrací „mňau mňau“ – levná droga, která páchne po kočičí moči. „Při střízlivění jsem brečela 6 hodin,“ popsala mladá žena

Autor: Veronika Košťálková
V dnešní době již cukrovka nebývá jakkoliv limitující
TĚLO & MYSL

„Abych zhubnul, přestal jsem si píchat inzulín,“ vzpomíná diabetik Ivan na svůj boj s diabulimií, nemocí, o které se nemluví

Autor: Mirka Dobešová
Na první pohled se Natron neliší od jiných jezer, ale zkuste si do něj na chvíli strčit ruku...
CESTOVÁNÍ

Jezero, které mění zvířata v kámen. Natron v Tanzánii je jedno z nejkrásnějších a zároveň nejsmrtelnějších míst na světě

Autor: Michal Černý
Proces šedivění se dá urychlit stresem, zvolnění tempa ale bohužel opačný efekt nemá. I tak ale můžete pro svoji kštici leccos udělat
TĚLO & MYSL

Dá se zvrátit šedivění vlasů? Nebo aspoň zastavit řídnutí? „Dejte pozor na oleje a přehnané masírování,“ radí vlasová odbornice

Autor: Veronika Košťálková
Volba vhodného oblečení je v byznysu třeba
LUI BUSINESS

Úspěšní muži vědí, jak se správně obléknout: Zásadní módní pravidla, která by měl znát každý, kdo touží po kariéře a vyšším výdělku

Autor: Mirka Dobešová
Daniel Black, který sám sebe označuje za „detrans aktivistu“, ochotně chodí do médií jako pomyslný „odstrašující příklad“, k čemu může tranzice vést
AKTUALITY

Komu skutečně pomáhá „detrans aktivista“ Daniel Black? „Zmatení“ cis teenageři to nebudou

Autor: Veronika Košťálková
Už jste někdy odešli z kina předčasně jen kvůli tomu, že byl snímek příliš nechutný? S nejnovějším hororem to budete moct napravit
KULTURA

Nový horor šokuje svou extrémní brutalitou. Diváci opouští kina už po několika minutách promítání

Autor: Michal Černý

E-Shop