„Lůžkoviny a ložní prádlo Lejaan vnáší do ložnic hotelový komfort,“ popisuje unikátnost české značky jeden z jejích zakladatelů
Marceli, ačkoliv Lejaan je česká firma, její název zní docela cizokrajně. Můžete přiblížit, jak vznikl?
Je to docela dlouhá story. (smích) Měli jsme se totiž původně jmenovat Just Pure – a zcela proti českému pořekadlu „dvakrát měř a jednou řež“ jsme si s tímto názvem dokonce nechali vyrobit i etikety. A pak jsme s celou naší zakladatelskou skupinkou vyrazili na společnou akci, kde jsme začali přemýšlet o tom, jestli ten název není zbytečně prvoplánový.
A tak jsme zkusili najít něco kreativního, co by se nás osobně týkalo, ale znělo to i docela nečesky. I když jsme samozřejmě hrdí na to, že naše firma je česká, měli jsme chuť dělat věci více se světovým přesahem. Nakonec nás napadlo pracovat s našimi křestními jmény, moji dva kolegové jsou oba Janové – z toho tedy ten „dvojitý jaan“. A z mého jména jsme použili přesmyčku posledních dvou písmen, z –el se stalo Le. A Lejaan byl na světě.
Lejaan asi většině lidí bude evokovat francouzštinu, jak ale název správně vyslovovat?
Z toho právě plyne, proč se nejmenujeme „Majaan“ (smích), protože to nedává žádný smysl. Kdežto „Lejaan“, to je možné číst skutečně „po francouzsku“ – jako „ležan“. A to jde s povlečením docela dobře dohromady, ne? (smích)
Jak vás vůbec napadlo začít se věnovat výrobě luxusního povlečení, polštářů a dek určených do běžných domácností?
V minulosti jsem se profesionálně věnoval fotbalu, takže jsem polovinu života trávil na hotelech. I když to s sebou nese samozřejmě řadu negativ, na hotelový standard se zvyká hodně snadno. Kultura spaní je na hotelu mnohem propracovanější než v běžných ložnicích – všechno krásně vypadá, povlečení je kvalitní, perfektně ladí a postel je plná měkkých polštářů, které člověku zajistí naprostý komfort.
Když jsem si pak zařizoval svůj první byt, nejvíce mi chybělo právě to povlečení, které je běžné v hotelovém segmentu. Povlečení, které je minimalistické, je možné prát ho „na 60“, nijak se nezkroutí a zároveň u něj funguje adekvátní poměr výkon:cena. Protože si samozřejmě můžete koupit povlečení z Four Seasons, ale to stojí 30 000 Kč…
Nakolik obtížné pro vás – jako pro laika – bylo zorientovat se v celém procesu výroby a rozjet v oboru vlastní byznys?
Právě v tomhle momentu je důležité zmínit jméno jednoho z mých dvou společníků – Honzy Bartoše. On se totiž profesně věnoval dříve hotelovému byznysu, resp. výrobě ložního prádla pro hotely. My jsme měli základní myšlenku, že lidé by měli mít možnost koupit si i běžně do domácnosti kvalitní lůžkoviny a ložní prádlo – takové, které dlouho vydrží, skvěle vypadá, ale nebude stát majlant. A protože tenhle nápad Honzu nadchnul, vnikl Lejaan, který díky němu staví na know-how opravdu jako z hotelu.
Lejaan je česká firma, která soustřeďuje svou výrobu do Česka. To bylo v plánu od počátku, nebo jste třeba zvažovali i nějaké ekonomičtější – zahraniční – varianty produkce?
Vzhledem k tomu, že Honza už měl v rámci Česka vybudovanou svou síť dodavatelů, my jsme už jen navázali na to, co vytvořil. Máme zahraniční dodavatele látek, ale výsledné produkty vznikají u nás. Myslíme si, že česká výroba je vlastně přidanou hodnotou.
Ne každý si pod „výrobou ložního prádla“ dokáže celý proces tvorby představit, můžete trošku přiblížit, jak vaše kolekce vznikají?
Jednotlivé kolekce skutečně promýšlíme od úplného počátku – a začínáme samozřejmě u materiálů a složení, gramáže, zajímáme se o hustotu tkaní a také o barvy. To vše řešíme s našimi partnery, kteří nám látky dodávají přesně podle našich požadavků. Jsme tak vlastně producenty každého našeho výrobku – a o všech skutečně důkladně přemýšlíme.
Hotelové ložní prádlo je přece jen docela specifické. Zohledňuje Lejaan nějak fakt, že běžná česká ložnice přece jen není hotelový pokoj?
Samozřejmě, my jsme využili Honzovy základní zkušenosti a kontakty, ale naše produkty více odpovídají tomu, jak vypadá provoz domácností. Většina lidí si třeba povlečení nepere po jedné, dvou či třech nocích. (smích) To znamená, že můžeme využívat i unikátní materiály, které jsou na dotek ještě příjemnější.
S jakými materiály tedy pracujete – a liší se třeba využití konečných produktů vzhledem k tomu, z čeho jsou vyrobeny?
Máme v nabídce povlečení z řady různých materiálů a jsme přesvědčeni, že si vybere úplně každý přesně podle svých preferencí. Třeba stoprocentní bavlna, to je prostě klasika, která osloví i konzervativní zákazníky. Povlečení je pevnější, vlákno více plátnové a člověk si možná vzpomene i na to, jak spával u babičky v těch naškrobených „cejchách“ (smích). Je to takový evergreen, který nikdy neomrzí, povlečení má velkou výdrž a je prostě super.
Myslíme i na milovníky ekologie, takže máme organické produkty, jako je například organická bavlna. Náš signature produkt je Lyocell. Ten je udržitelný, protože se vyrábí z vláken eukalyptu a celá jeho výroba je šetrnější k životnímu prostředí. Mačká se méně než běžné prádlo, v létě chladí a na dotek je nesmírně příjemný.
Taky máme v nabídce povlečení, které je doslova nezničitelné. (smích) Vážně! Já ho měl doma asi osm let a vypadalo pořád stejně. Konkrétně se jedná o povlečení z kolekce Old Memories, kdy je složení z 80 % bavlna a z 20 % polyester.
Ačkoliv Lejaan jsou lůžkoviny a povlečení do domácností, vše vzniklo na základě hotelového konceptu. Lze se tedy s vašimi produkty setkat i v tomto sektoru?
Věnujeme se primárně klasickému spotřebitelskému trhu. Ale během těch dvou let, co prodáváme, se nám začali sami ozývat architekti, designové obchody, a dokonce i butikové hotely. Takže jsme již např. kompletně vybavili hotel Savoy ve Špindlerově Mlýně. Menších butikových hotelů s Lejaan produkty najdete po celé republice relativně hodně. Nakonec je spousta míst, kde se s Lejaan setkáte, a já jsem pyšný na to, že vlastně fungujeme tak, že nás lidé, kteří mají zájem o spolupráci, sami osloví.
Prodej vedete dominantně online, přes e-shop. To může být pro někoho problém – zrovna ložní prádlo si mnoho lidí chce před nákupem „osahat“. Lze si tedy vaše produkty někde fyzicky prohlédnout?
V prvé řadě musím říct, že náš e-shop je skutečně vymazlený, intuitivní a dalo nám obrovské množství práce, než jsme ho uvedli do stavu, s jakým jsme spokojení. Věříme ale, že aktuálně nabízí skutečně komfortní nákupní zážitek. Samozřejmě ale chápu, že někdo si chce to, co plánuje nakoupit, také na vlastní oči prohlédnout a jak říkáte „osahat“. Proto přímo u nás ve skladu v Liberci nabízíme private shopping. To probíhá tak, že si online zarezervujete čas – a v ten na vás na místě bude čekat náš člověk, který se věnuje zákaznickému servisu. A tenhle nákup, to je prostě zážitek! Dostanete prosecco, občerstvení, naši lidé vám nabídnou odborné rady, okusíte celou Lejaan atmosféru. A kdyby se vám nechtělo do Liberce, máme na webu možnost objednat si vzorník. Ten vám odešleme domů a jeho cenu si následně můžete odečíst z dalšího nákupu.
Díky Lejaan dnes může mít každý ve své ložnici kousek hotelového komfortu. Plánujete koncept „domácího hotelu“ ještě nějak rozšiřovat?
Tak pokojový servis zatím v nabídce nemáme (smích), ale jinak jsme už z ložnic přece jen pokročili ještě o kousek dál. Když přijdete na hotel, tak na posteli máte ručník, župan, bačkory. Tohle sice doma nikdo nedělá, ale koupelna, to je vlastně blízká příbuzná ložnice. Takže už nabízíme také doplňky do koupelny, kromě koupelnových předložek i ručníky a župany, které samozřejmě barevně ladí s povlečením.