Vojtěch Piruchta: "8 tipů, jak úspěšně prodat nemovitost v roce 2023"
[little ads never killed nobody] #spoluprace
Zdroj: Vojtěch Piruchta
<Path>

Vojtěch Piruchta: "8 tipů, jak úspěšně prodat nemovitost v roce 2023"

O tom, že se realitní trh v posledních letech neustále mění a dramaticky vyvíjí asi není pochyb. Na začátku roku ceny nemovitostí poklesly a pro prodávající tak může být současná situace přinejmenším stresující. Vojtěch Piruchta vám však přináší osm rad, jak přece jenom nemovitost prodat úspěšně i v roce 2023.
Redakce LUI Redakce LUI Autor
9. 3. 2023

Pokud sledujete realitní trh, jistě jste si všimli, že ceny nemovitostí v současnosti zaznamenaly pokles a na začátku letošního roku se vrátily až na hodnoty z podzimu 2021. Pro prodávající je pokles cen špatnou zprávou, pro investory naopak velkou příležitostí. Jestli však patříte na stranu prodávajících a chcete prodat i v roce 2023 svoji nemovitost výhodně a relativně rychle, mám pro vás 8 praktických rad, kterých byste se měli držet. Pojďme se na ně společně podívat.

1)    Nastavte správnou tržní cenu

Správně stanovená tržní cena nemovitosti je naprostým základem úspěšného prodeje. Pokud se udělá chyba již v tomto kroku, další vynaložené úsilí, čas i peníze s prodejem spojené může přijít vniveč.

Existuje hned několik metod, díky kterým můžete stanovit prodejní cenu své nemovitosti. První možností je se spolehnout na vlastní průzkum realitního trhu a porovnat nabídky podobných nemovitostí prostřednictvím cenových map a inzerátů na realitních portálech. Lepší volbou je pak vyrazit za realitním makléřem a nechat si zpracovat profesionální cenový odhad, který zohledňuje aktuální data z katastru nemovitostí a znalost lokálního realitního trhu.

<Path> MÁM SE RÁD: nový audio-vizuální projekt LUI magazínu, který učí muže, jak se mít více rád. Video, podcasty, zajímavé články, protest song a netradiční booster sebevědomíZdroj:

2)    Vyzdvihněte na své nemovitosti to nejlepší

Každý byt i každý rodinný dům má svoji přednost, svoji silnou stránku. Vaším úkolem je tuto přednost najít, vyzdvihnout a ukázat potenciálnímu zájemci, že o toto přijde, pokud nemovitost nekoupí. V praxi se většinou setkávám s tím, že spousta majitelů tuto přednost buď nedokáže vůbec najít, nebo ji určí špatně. Majitelé pak nevyzdvihnou nic, nebo oceňují něco, co je pro běžného člověka naprosto nevýznamné. Pokud však odkryjete pravý potenciál své nemovitosti, zájemci se pohrnou.

A co bývá běžně silnou stránkou nemovitosti? Mnohdy se se jedná o lokalitu, respektive výjimečnost prostředí, ve kterém se nemovitost nachází. Ve větších a rušnějších městech obyvatelé oceňují zejména lokality, které jsou tiché, klidné a přesto snadno dostupné do centra města. U menších měst, či obcí na periferiích budoucí majitelé upřednostní lokality, v nichž je dostupná základní občanská vybavenost. Pokud bydlíte v místě, kde žádná není, zkuste zjistit na příslušném úřadě, jestli se třeba v budoucnu taková výstavba neplánuje. Ta by totiž budoucímu majiteli dokonce zvýšila tržní hodnotu kupované nemovitosti, a tak byste získali další prodejní argument. Potenciál musíte u každé nemovitosti vyhodnotit individuálně. Když se vám to povede, máte způli vyhráno.

3)    Z nedokonalostí udělejte příležitosti

Stejně jako silné stránky má každá nemovitost i své slabé stránky. Vaším cílem není je skrýt. Měli byste je však před prodejem sami odhalit a zamyslet se nad tím, jaké příležitosti díky nim vznikají. Co mám na mysli?

Klasickým strašákem majitelů je prodej nemovitosti, který je ve špatném technickém stavu. Pokud však nebudete nabídku prezentovat jako „chalupu před nákladnou rekonstrukcí“, ale jako „chalupu v malebném údolí, kterou si budoucí majitelé mohou přizpůsobit zcela dle svých požadavků“ a přiložíte navíc platnou územně plánovací dokumentaci obce, aby budoucí majitelé věděli, jaké změny mohou provést, říkáte sice jednu a tu stejnou věc, nicméně vyvolané emoce budou odlišné. A o ně při prodeji jde především.

4)    Do prodeje investujte dostatek energie, času i peněz, vyplatí se to

Na začátku byste měli vědět, že se s prodejem pojí nemalé finanční a časové investice, které vás v případě prodeje svépomocí čekají. Pokud oslovíte seriózní realitní kancelář, veškeré finanční náklady vezme zcela na sebe. Vám tak odpadá riziko ztráty peněz a budete mít čas na své běžné aktivity. Největší položkou finančních nákladů je vždy marketing, dále také právní servis a ostatní administrativní poplatky s prodejem spojené. Nesnažte se s penězi za každou cenu šetřit. Efektivně vynaložené peníze se vám násobně vrátí.

5)    Vytvořte přitažlivou prezentaci nemovitosti a zaměřte ji na vhodnou cílovku

Sami určitě víte, že pokud si prohlížíte nějaké zboží v internetovém obchodě, musí vás na první pohled zaujmout, abyste na něj klikli. Na realitním trhu u inzerce nemovitostí to není jiné. Cílem marketingové prezentace je vytvořit unikátní inzerci na míru vaší nemovitosti, která vyzdvihne její silné stránky a spolehlivě zaujme potenciálního zájemce. Prezentace by měla v divákovi vzbudit silné emoce a přesvědčit ho, že právě tohle musí vidět na vlastní oči.

Je zapotřebí zmínit, že prvním krokem při tvorbě propagačních materiálů je vždy příprava, úklid a odosobnění nemovitosti. Doporučuji nemovitost uvést do takového stavu, aby vzbuzovala příjemné pocity a zájemce se na prohlídce cítil jako při své první návštěvě pětihvězdičkového hotelu.

Profesionální fotky a videoprohlídka jsou v dnešní době již standardem profesionální prezentace. Jsou to na internetu nejvíce vyhledávaná média, která dokáží poměrně snadno oslovit konkrétní, a přesto široké obecenstvo. Měli byste také myslet na to, že si budou prezentační materiály procházet i lidé, kteří se denně ve světě realit nepohybují, tedy neumí číst ve složitých půdorysech a dalších technických dokumentech. Tyto materiály nechte pro zvýšení komfortu potenciálních kupujících vždy graficky zpracovat, ať je schopný v nich číst i naprostý laik.

Inzerci propagujte všude, kde se pohybuje cílovka prodávané nemovitosti. Samozřejmostí jsou sociální sítě, kde zaujmete originálním videem a možnosti cílení reklamy jsou bohaté. Tištěná inzerce v časopisech zase pomůže oslovit konkrétní skupiny čtenářů, na které cílíte. Možností je opravdu mnoho. Vždy se zamyslete nad tím, jakého člověka by vaše nemovitost mohla zajímat a kde ho najdete a vhodně oslovíte.

<Path> Peníze štěstí nezaručí. Receptem na spokojený život je manželství, potvrzují výzkumyZdroj: dailymail.co.uk, independent.co.uk, marriagefoundation.org.uk, nytimes.com

6)    Dejte si záležet na informování zájemců

Poskytněte potřebné informace a veškerou dostupnou dokumentaci zájemcům ještě před osobní prohlídkou. Zájemce se tak bude moct rozhodnout, jestli mu návštěva nemovitosti za to stojí, a bude přesně vědět, co v případě její účasti může očekávat. Předejdete tak ztracenému času s irelevantními zájemci, anebo zklamání zájemců na prohlídce kvůli odlišným očekáváním. Zároveň si budujete dobrou vyjednávací pozici, neboť odzbrojíte případné námitky již předem. Mimoto vaše inzerce bude díky poskytnutí veškeré dokumentace daleko důvěryhodnější a bude výrazně převyšovat konkurenční nabídky na trhu.

Jaké informace byste měli zájemcům předat? To záleží, jestli prodáváte byt, dům, nebo pozemek. Pokud se budeme držet nejjednoduššího případu, tedy prodeje bytu, neuděláte chybu, když zájemcům předáte kompletní list vlastnictví, předpis plateb, stanovy SVJ/BD, informace o ekonomice a plánu investic SVJ/BD, či průkaz energetické náročnosti budovy, jehož předání je ze zákona povinné. U rodinných domů a stavebních pozemků je situace složitější a vždy záleží na konkrétním případu. Obecně se dá říct, že je vhodné poskytnou zájemcům ještě navíc projektovou dokumentaci, kolaudační rozhodnutí, technickou zprávu, platnou územně plánovací dokumentaci, či plán inženýrských sítí.

7)    Důkladně prověřte každého zájemce

Jestliže inzerujete exkluzivní nemovitost, jistě budete mít zájemců o prohlídku víc než dost. Otázkou je, kolik z těchto zájemců zvažuje její koupi a kolik z nich se chce jen podívat. Určitě na prohlídku neberte každého, kdo si o ni řekne. Dopředu si zájemce alespoň telefonicky prověřte a zjistěte motivaci koupě, způsob financování a zkontrolujte bezdlužnost.

8)    Oslovte zkušenou realitní kancelář

Výběr dobré realitní kanceláře může být zárukou úspěšného prodeje. Díky svému know-how dokáže kancelář se svými odborníky na všechny oblasti garantovat nejvyšší kvalitu realitní transakce, vyhledání vhodného kupujícího a zaručit spokojenost svých klientů. I proto jsem já se svým týmem členem nejdůvěryhodnější realitní kanceláře v Praze, RE/MAX Alfa, se kterou zajišťujeme našim spokojeným klientům nejvyšší prodejní standard, který je na českém trhu dostupný. Pokud vás zajímá více, určitě se mi ozvěte, rád vám poradím a vše s vámi proberu.

Zdroj: Vojtěch Piruchta

Populární
články

Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop