HOME STAGING: Přehlížená disciplína, která vám může přinést desítky tisíc
Zvláštní ocenění od nás získaly byty, v nichž majitel minimálně deset let neuklízel a krámů byste v nich našli více než na kdejakém bleším trhu. Co měly všechny inzeráty společného? Troufnu si tvrdit, že majitelé zmíněných nemovitostí nikdy neslyšeli o disciplíně zvané Home Staging! A přitom se s ní ve světě můžeme setkat už od 70. let! O co ale jde?
„Home staging je příprava nemovitosti k prezentaci na realitním trhu,“ říká ředitelka Interier design školy Intermezzo Jana Hradecká. „To znamená, že se ten byt nebo dům připraví tak, aby se ukázal potenciál daného prostoru, potlačily se nedostatky a vyzdvihly přednosti,“ dodává. Home stager se vlastně snaží potenciálním zákazníkům nemovitost představit tak, aby si dovedli představit, jak se jim v ní bude bydlet. Pokud je prostor prázdný, nebo naopak přeplněný původním vybavením, jen málokdo vidí, jak by se mu mohlo v daném místě žít.
Home staging se zrodil ve Spojených státech už v 70. letech a od té doby bývá v západním světe využíván právě při prodeji nebo pronájmu nemovitostí. „K nám dorazil sice už po revoluci, ale jeho potenciál se začíná využívat až teď,“ upozorňuje Jana Hradecká. Některé realitní kanceláře, zejména ty prestižnější, již využívají své vlastní home stagery nebo mají proškolené realitní agenty, kteří zásady home stagingu ovládají. A disciplína to není vůbec jednoduchá.
Příprava nemovitosti k nafocení
Prvním krokem home stagingu je příprava nemovitosti k nafocení. Právě fotografie jsou prvním seznámením s bytem či domem, do kterého se chcete nastěhovat. Po zadání parametrů, které vás zajímají, jako je počet místností, cena nebo lokalita, na vás okamžitě vyskočí přehled inzerátů s fotografiemi. A nejprve kliknete právě na inzeráty s fotografiemi, které vás zaujmou. Fotografie jsou ale důležité z více důvodů.
Nejen, že vás mají zaujmout, ale také vám mají poskytnout alespoň základní představu o velikosti, dispozici a využití jednotlivých místností. „Běžný laik si prázdný prostor nedokáže představit se svými věcmi. Musíme tedy zájemcům ukázat, k čemu která místnost slouží,“ vysvětluje Hradecká a dodává, že „pokud se podíváte na fotku prázdné místnosti u inzerátu, málokdy poznáte, o jakou místnost vlastně jde. Když navíc do té prázdné místnosti dáte postel nebo sedačku, tak kromě funkce získá i měřítko!“ Na fotografii prázdné místnosti totiž jen těžko poznáte, jestli se do ní vejde postel a zda zbyde i místo na noční stolek nebo skříňku.
Cílení na širší publikum
Ačkoliv se může zdát, že interiérový design a home staging jsou jen dva termíny pro totéž, opak je pravdou. „Interiérový design vychází z individuálních potřeb každého klienta. Home staging cílí na všechny klienty. Je třeba, aby se nemovitost líbila všem,“ poukazuje na rozdíl ředitelka školy interiérového designu. „Vychází se z principů, které jsou osvědčené a fungují. Když se dodrží, tak daná nemovitost zaujme více potenciálních zájemců,“ říká. Nemovitost se pak může prodat dráž, protože lidé nemají pocit, že by s ní bylo ještě hodně práce. Při povedeném home stagingu získají dojem, že se mohou hned stěhovat. „Někdy mají dokonce zájemci požadavek, aby tam vše zůstalo tak, jak jim byla nemovitost představena,“ dodává Jana Hradecká.
Jednou ze zásadních chyb, které se majitelé nemovitostí dopouštějí, je ponechávání osobních věcí v daném prostoru. Rodinné fotografie, kontroverzní knihy, obrazy s náboženskou či politickou tématikou, to vše může zájemce odrazovat. „Když přijdete do bytu, kde jsou fotky cizích lidí, získáte podvědomě pocit, že jste vetřelec. I když si to třeba hned neuvědomíte, cítíte, že někomu berete domov,“ upozorňuje Jana. Zároveň se vám jen těžko bude líbit byt, kde na zdech nebo v knihovně uvidíte předměty zcela odporující vašemu přesvědčení.
Ze stejného důvodu může nechat home stager byt vymalovat neutrálními barvami, které nikoho neurazí. Standartně jde například o barvu bílé kávy, která působí příjemně a hřejivě snad na každého. Zásadní roli ale mají i doplňky. „Na zdech by měly viset fotografie krajinek nebo měst. Ideálně v sépiových odstínech,“ říká Jana Hradecká.
Hra s emocemi
V životě se často rozhodujeme na základě svých emocí. Když přijdete do bytu, který smrdí, je v něm nepořádek a v předsíni je prasklá žárovka, tak máte pocit, že v něm nechcete být moc dlouho a jen těžko si řeknete, že se vám tam líbilo. „Emoce, s níž by měli lidé odcházet z prostoru, který prošel home stagingem, musí být příjemná. „Pokud je proveden home staging dobře, tak lidé skutečně odchází dobře naladění, nadšení…Mám to vyzkoušeno na lidech!“ směje se Jana. Home staging je totiž jednou z dovedností, kterou učí své studenty v Intermezzu.
„Když se studenty přijdeme do bytu, který mají za úkol připravit na prezentaci, tak si říkají, že to nemohou zvládnout, protože jim bývá ten byt nepříjemný. Když už máme hotovo, všichni tam chtějí bydlet!“ vypráví. Na emoce ale působí také vůně a čistota. Když se přijdete podívat do koupelny, měly by v ní být hezky poskládané ručníky, na toaletě by vždy mělo být sklopené víko. V kuchyni zase může vonět domácí pečení. „Oblíbeným trikem je skořice v troubě, kterou před prohlídkou na chvíli pustíte,“ zmiňuje Jana. Je také nutné říci, že by ale nic nemělo působit příliš nuceně.
Home staging přináší zisky
Možná vás napadne, že home staging je sice zajímavá disciplína, ale že se nemůže vyplatit. Je sice pravda, že renomovaní experti vás mohou přijít i na desítky tisíc, nicméně jde o vklad, který se vám vyplatí. „Můžete pak nemovitost prodávat dráž, protože o ní bude větší zájem. Pokud zaplatíte třicet tisíc za home staging a díky zvýšenému zájmu prodáte nemovitost o sto tisíc dráž, pak jste vydělali,“ říká Jana Hradecká. Podobně to funguje i při pronájmech. „Některé byty čekají na nájemce i tři měsíce. Ty, které zaujmou, se však pronajímají okamžitě a zájemci jsou ochotní zaplatit i víc. Díky home stagingu tak nepřijdete o dva až tři nájmy a vložené peníze se vám opět vrátí,“ uzavírá výhody Jana Hradecká, ředitelka Interier design školy Intermezzo.