Wellness hotely prý lečí duši. Dokáže to ale skutečně některý z nich?
Jak to všechno začalo
Nyní se vrátíme v čase o pár desetiletí zpátky. V těchto dobách byla dovolená v hotelu spojená hlavně s pohodlným lůžkem a televizí, ale hlavně to bylo místo, kde si mohli lidé konečně normálně odpočinout od své každodenní pracovní rutiny. Ovšem v některých koutech Evropy se začalo dít něco jinak. Začaly se totiž objevovat „zvláštní“ místa zvaná lázně.
Lidé v nich začali nalézat další recepty ke zlepšení či udržení zdraví a objevil se tak zcela nové možnosti relaxace a odpočinku. A tak se začala psát netradiční kapitola ve spojení hotelů a wellness. Tato místa nabízela nové a „kouzelné“ procedury a hlavně minerální prameny, které lákaly návštěvníky, aby se sem vypravili pro dobití a zregenerování svého těla. Tyto prameny byly vnímány jako zázračný dar přírody (což jsou dodnes), a tak započalo lázeňství, jak ho známe i v přítomnosti.
Foto: Augustian/ Se svolením
Co se týká umístění, lázně byly často odlehlými místy obklopenými krásnou přírodou, což přispívalo k celkovému dojmu klidu a relaxace a pomáhalo i v klasickém ubytovacím byznysu, neboť hoteloví hosté zde měli několikanásobně více klidu než v běžných ubytovacích zařízeních.
Postupem času, hlavně po druhé světové válce, se koncepce wellness hotelu stala globálním hitem. Lidé toužili po dovolených, které by jim přinesly více než jen soukromou televizi a výhled na další betonový blok vedle hotelu. Začaly vznikat wellness hotely s moderním vybavením – s bazény, saunami, fitness centry… tedy vším, co dokáže člověku dodat potřebnou relaxaci těla i mysli.
Samotný pojem wellness začal být synonymem pro zlepšení zdravotního stavu a kvalitní odpočinek. Wellness hotely se staly místem, kde lidé mohli zapomenout na stres a starosti a zaměřit se na péči o své tělo i mysl a obnovit celkovou životní energii. Ale to nebylo vše.
Když lidé narazí na něco s ohromným potenciálem, většinou vyžadují jeho naplnění. A tak na scénu vstoupily inovace v samotných procedurách. Thalassoterapie, aromaterapie a jiné moderní techniky se staly nedílnou součástí nabídky wellness hotelů. Hosté si najednou mohli vybrat z celé řady procedur a terapií, které jim pomohly zbavit se únavy v jakékoliv části těla, což mělo za následek jen další zvýšení popularity. Co tedy následovalo? Nová služba, tentokrát zaměřená na další z našich smyslů – chuť. Nabídka byla postupně, s dodržováním trendů, doplněna o zdravou stravu a organické potraviny.
Hosté již nemuseli zanedbávat své potravinové návyky ani během dovolené, a tak si mohli užít všechny výhody wellness bez výčitek svědomí.
S nástupem moderních technologií se celý koncept stal ještě poutavějším a dostupnějším. Nejrůznější aplikace a digitální platformy, spravované buď přímo zaměstnanci, anebo umělou inteligencí, nyní umožňují si maximálně personalizovat svůj wellness zážitek.
Ať už jste fanouškem jógy, fitness, saunování, nebo třeba i netradičního jídla z těch nejkvalitnějších surovin, wellness hotel vám nabídne přesně to, co potřebujete a vyžadujete.
Veskrze lze říci, že spojení hotelů a wellness prošlo velmi významným vývojem a stalo se důležitou součástí celkového průmyslu cestovního ruchu. Lidé hledají místa, kde se mohou nejen v klidu vyspat, ale také pečovat o své zdraví a vnitřní pohodu, a wellness hotely jim tuto možnost nabízejí, s trochou luxusu jako pomyslnou třešničkou na dortu.
Nyní, po vesměs obecném úvodu, se podívejme blíže na jeden takový komplex, který svým návštěvníkům nabízí všechny služby (a mnohé další) o kterých byla řeč. A navíc i slibuje to, o čem se zmiňuje nadpis – léčení samotné duše.
Wellness & spa hotel Augustiniánský dům: Místo, které léčí (nejen) duši
Abychom co nejvíce pochopili přítomnost, je třeba znát i minulost. Řekněme si tedy něco krátce k historii tohoto místa.
Augustiniánský dům, často nazýván „Augustiánský dům“ byl v Luhačovicích postaven v letech 1902-1904, a to podle upraveného projektu brněnského architekta Vladimíra Fischera pro augustiniánský klášter sv. Tomáše na Starém Brně. Architekt Fischer vycházel z konceptu anglických venkovských staveb s výrazným akcentem na lomový kámen, který je použit na fasádě až po úroveň kordonové římsy. Dům sloužil jako ubytovací zařízení pro kněží a katolické rodiny.
Prakticky na počátku své existence zaznamenal „Augustian" dnu z nejvýznamnějších návštěv až do dnešní doby. V období 21. srpna - 4. září 1912 se zde totiž ubytoval významný hudební skladatel Leoš Janáček. Tomu se zde natolik zalíbilo, že od roku 1918 zůstával tomuto komplexu věrný až do své smrti v roce 1928. Ba co víc, v roce 1926 zde dokonce napsal světoznámou Glagolskou mši a vznikly skici k milované Lišce Bystroušce.
Foto: Augustian/ Se svolením
V průběhu druhé poloviny 20. století byl Augustiniánský dům v interiéru několikrát radikálně modernizován a celkově doznal značných změn. V roce 1987 byla provedena zásadní rekonstrukce v dobovém stylu, ale vše zůstalo dlouho rozestavěné a opuštěné.
Až po neuvěřitelných dvaceti letech chátrání získala dům společnost TEKOO REALITY, s.r.o., vlastněná rodinou Boráků, která citlivou formou přeměnila Augustiniánský dům na čtyřhvězdičkový wellness hotel superior.
Na závěr stručného shrnutí historie doplníme zajímavost, že patronem Augustiniánského domu je Svatý Tomáš z Villanovy. Ten je obecně patronem architektů, stavbařů, geometrů, zeměměřičů, tesařů, zedníků a kameníků a jeho symbol, tedy písmena ST, nalezneme i dnes na několika místech fasády, stejně jako jsou adaptována v současném logu hotelu.
A nyní už se podívejme na to, proč tento hotel navštívit a čím je obecně veřejností tak dobře přijímán.
Nadpis
Hlavními motivy, proč si hosté vybírají k pobytu právě Augustiniánský dům, jsou kombinace výborné gastronomie a originálního wellness konceptu.
Co se týká gurmánského potěšení, součástí hotelu je restaurace Symfonie, jež nabízí gastro zážitky nejen hotelovým hostům, ale i veřejnosti, tedy všem, kteří si chtějí užít místní kvalitní výtečný oběd, nebo 3chodové večerní menu. V soutěži TOP LIFE CZECH, hodnotící kvalitu českých restaurací, se „Augustianu“ dokonce opakovaně podařilo obhájit 2 Zlaté lvy. Projekt Zlatých lvů v pečeti kvality vychází z myšlenky objektivního a opakovatelného měření a určení kvality služeb v restauracích.
Hodnocení je založeno na propracované metodice, která je základem nezpochybnitelné objektivity výsledné známky. Zlatí lvi jsou udělováni na základě dosaženého výsledku zaznamenávaného inspektory, kteří jsou rekrutovaní z řad náročných návštěvníků vyhlášených restaurací v tuzemsku i zahraničí a opakovaně navštěvují všechny hodnocené restaurace a komplexně hodnotí jejich kvalitu.
Hodnoceno je podávané jídlo, jeho vzhled, chuť, vůně a originalita. Kvalita nabízeného pokrmu je spolu s profesionalitou obsluhy a prostředím restaurace klíčovým prvkem hodnocení kvality restaurace. Součástí hodnocení je však i komplexnost a promyšlenost vinného listu, přítomnost zkušeného sommeliera, kvalita nápojového skla či jídelního servisu a další kategorie.
Příjemný zážitek může zcela vymazat nepříjemná a neprofesionální obsluha, účet, který neodpovídá konzumaci, stejně tak jako neútulný interiér či poddimenzované a znečištěné toalety.
Výsledná známka kvality je reprezentována pečetí se lvem. Jeden Zlatý lev reprezentuje restaurace se stabilní kvalitou a celkovým zážitkem, který hosta uspokojí. Dva Zlatí lvi jsou zárukou neobyčejného zážitku z návštěvy restaurace. Tři Zlatí lvi jsou pak zárukou setkání s vrcholnou podobou umění šéfkuchaře, profesionality personálu, vkusného interiéru a celkově hřejivé atmosféry restaurace.
Foto: Augustian/ Se svolením
Dokonce se jedná o tak exkluzivní restauraci, že hoteloví hosté jsou žádáni o dodržování o tzv. Smart casual dress code po dobu večeří - u mužů se jedná o kombinaci košile a dlouhých kalhot, ženy volí šaty nebo sukni po kolena případně halenku a kalhoty.
Druhým základním pilířem hotelu je jeho wellness koncept, který ředitel hotelu Petr Borák neustále rozvíjí a investuje do něj většinu své energie.
Hlubší myšlenkou hotelu je tzv. Wellness retreat centre, který zahrnuje meditační jurtu, Zahradu 6 smyslů (ta má několik zastávek, korespondujících s lidskými smysly, ale nejedná se o klasickou komentovanou procházku, nýbrž o originální meditační rituál, který je zasazen do míst, kde odpočívali mniši Augustiniánského řádu) a relaxační a meditační zóny v zahradě a přilehlém lesíku, kde mohou hosté pečovat i o svou duševní rovnováhu. Myšlenka wellness je tedy přenesena i do zahrady, kde se člověk může zaměřit na své smysly a začít vnímat venkovní i vnitřní svět pomocí těch nejzákladnějších emocí a pocitů.
Foto: Augustian/ Se svolením
Součástí wellness centra je samozřejmě i standardní vybavení, a to několik typů saun a parních lázní, bazén, whirlpool, originální masáže a případně i očistné rituály. Mezi nejoblíbenější patří Augustiniánská masáž nebo masáž Sv. Tomáše.
Aktuální novinkou je venkovní koupací jezírko, jehož součástí jsou 3 relaxační mola, slunná opalovací louka a spousta odpočinkových zón s lehátky. V chladnějším období, třeba po saunových rituálech, můžete začít s ochlazováním kupříkladu v koupací laguně s vodopádem!
Meditační jurta
Jednou z nejvíce využívaných aktivit je meditační jurta, která nabízí originální cestu ke zklidnění, rozjímání a naladění se na své vnitřní já. Účelem jurty je se zastavit, zaměřit se například na vědomé dýchání a znovunalezení duševní rovnováhy.
Zážitky jako originální dárek!
Pokud přemýšlíte o originálním dárku pro své přátele a blízké právě formou návštěvy tohoto wellness hotelu, můžete využít nabídky z TOP 5 nejprodávanějších voucherů. Prostřednictvím hotelového e-shopu www.augustian-life.cz si ale můžete vybrat i jiný dárek podle svých představ. Nejčastěji se jedná o zážitky v restauraci, nebo Augustiniánské masáže a rituály. Bestsellerem posledních let jsou však zcela nepřekvapivě wellness pobyty, neboť nic podobného v jiných hotelích stejného zaměření zkrátka nenajdete.
A pokud už teď přemýšlíte, že byste si chtěli zpříjmenit začátky příštího roku právě zde, čeká na vás příjemný bonus. Při rezervaci wellness pobytu v období 21.ledna-28.března, od neděle do čtvrtka, totiž získáte jako dárek láhev Prosecca v hodnotě 690 Kč.
Na co čekáte?