„Slovo ‚poslední‘ pro mě znamená, že je čas začít s něčím novým,“ říká Robert Vano, který v Tančícím domě bilancuje padesát let za fotoaparátem, ale s fotografií se loučit rozhodně nechystá
Rozhovor
Zdroj: archiv Roberta Vana/ Se svolením
<Path>

„Slovo ‚poslední‘ pro mě znamená, že je čas začít s něčím novým,“ říká Robert Vano, který v Tančícím domě bilancuje padesát let za fotoaparátem, ale s fotografií se loučit rozhodně nechystá

Když se mladý slovensko-maďarský chlapec z Nových Zámků v roce 1967 vydal na cestu za svobodou – přes Jugoslávii a Itálii až do Spojených států –, netušil, že se z něj stane jeden z nejvýznamnějších módních fotografů Evropy. Dnes, po více než třiceti letech života v Praze, vystavuje Robert Vano své snímky, které spojují New York, Paříž, Milán i Česko. Vano není jen ikonou módní fotografie a tvůrcem snímků pro přední magazíny, ale také průkopníkem platinotypie – a člověkem, jehož dílo je živým svědectvím své doby.
Šimon Hauser Šimon Hauser Autor
30. 10. 2025

Robert Vano se po více než padesáti letech za fotoaparátem ohlíží zpět. V Tančícím domě v Praze otevřel svou „Poslední autorskou výstavu“, která není jen rekapitulací jeho cesty od New Yorku přes Paříž až po Prahu, ale i osobní výpovědí o světle, kráse a čase. Vano, známý svým citem pro jednoduchost a lidskost, tu ukazuje nejen ikonické akty a módní snímky, ale i fotografie, které dosud nikdy neopustily jeho archiv. Výstava, původně plánovaná do října, byla pro velký zájem prodloužena až do 6. dubna 2026

<Path> Patrik Šťastný (28): „Překvapuje mě, že je u nás pořád docela hodně homofobní společnost“Zdroj: Jan Witek

Vaše výstava nese název Poslední autorská výstava. To zní jako tečka za celou kariérou. Co pro vás to slovo „poslední“ vlastně znamená?

Pořád říkám: „Nevěřte tomu, co čtete, protože můžete umřít na tiskovou chybu!“
Moje výstava nese název Robert Vano, stejně jako moje poslední kniha. Tím, že je nejnovější, je také poslední. Po jejím ukončení v Tančícím domě by měla putovat dál po světě. Slovo „poslední“ pro mě znamená, že je čas začít s něčím novým. V létě jsem začal pracovat na své nové knize, která je volným pokračováním knihy Fotka nemusí být ostrá. Měla by vyjít v příštím roce. Možná k ní připravíme i menší výstavu.  
       
Tančící dům je výrazné, téměř ikonické místo. Bylo pro vás důležité vystavovat právě v Praze – městě, které se stalo vaším domovem?

Prahu jsem pravidelně navštěvoval po pádu železné opony, kdy jsem ještě bydlel v Paříži. V té době vypadala jako zakletý Disneyland. Byla ponořena do černoty, jenom věžičky byly zlaté, všude padaly omítky… Žít jsem v ní začal od roku 1995.  

Myslel jsem, že v ní pobudu dva roky, než rozběhneme časopis Elle, ve kterém jsem působil jako kreativní ředitel. Všichni ze zakládajícího týmu byli ze zahraničí 
a skutečně se po dvou létech vrátili domů. Jenom já jsem zůstal. Do Paříže ani do New Yorku jsem se už nevrátil.

V Praze žiji třicet let a zamiloval jsem si ji natolik, že se stala mým domovem. Možná i proto jsem ji vyfotil. Ze žádného jiného města, ve kterém jsem žil fotky nemám. Svou první pražskou výstavu jsem měl v klubu Radost v roce 1991. Jmenovala se Love you from Prague a byla spojena také s knížkou. Pomáhala mi s ní Anna Fárová, které se akty kluků, které jsem fotil líbily. Od té doby v Praze vystavuji. Jsem rád, že se moje fotky dostali také do Tančícího domu. Vždy se mi tato budova líbila. Pokaždé, když procházím kolem si vzpomenu na tančícího Freda Astaira s Ginger Rogers. Tanec mě vždy bavil.      

<Path> Adam Schmidt se vrátil zpátky do Prahy a my jsme měli možnost nahlédnout do jeho minimalistického domovaZdroj: Rozálie Růžičková, autorský článek



Expozice sleduje vaši životní cestu z New Yorku přes Milán a Paříž až zpět do Česka. Podle čeho jste vybíral fotografie, které zastupují jednotlivé etapy vašeho života?

Předlohou k výstavě byla moje poslední kniha Robert Vano. Je v ní zhruba tři sta fotek. Když jsem si byl prohlédnout galerijní prostory, bylo jasné, že všechny fotky se do nich nevejdou. Koncepci a realizaci výstavy jsem svěřil Natalii A. Rollko, která se mnou dlouhodobě spolupracuje. Natálka se pravidelně potkávala s ředitelem Tančícího domu Robertem Vůjtkem, s kterým řešili vše potřebné. Nakonec předložila finální scénář výstavy. Ten kromě výběru více než sto dvaceti fotek, který jsme si společně schválili, zahrnoval i další aktivity.

Promítání dokumentu Robert Vano Příběh člověka od režiséra Adolfa Ziku, video podcasty, miniexpozici mých fotoaparátů, ukázky z StB seznamů a dalších věcí z mého osobního archivu. Také foto zeď, před kterou si můžou návštěvníci výstavy vyzkoušet fotit portréty, tak jak to dělám já – na šedém pozadí.

Výběr fotek odpovídá tématům a místům, ve kterých jsem v průběhu kariéry působil. Jejich uspořádání dodržuje příběhovou linku a také jasný vizuální směr. Fotky ladí navzájem a také s prostorem. Jsem moc rád, že celé spodní patro je věnováno pouze klukům. Jak jsem slyšel, především ženské publikum, tam tráví mnohem více času než v horním patře, kde jsou zas fotografie osobností, modelek a zátiší.             
 

Součástí expozice jsou také ukázky platinových fotografií z vašeho archivu. Technikou platinotypie jste se začal zabývat už dávno, když ostatní fotografové přešli na digitál. Co vás k ní tak silně přitahuje?

Platinotypii jsem znal mnoho let předtím, než jsem se ní začal v devadesátých letech zabývat. Vždy jsem si přál, aby moje fotky vypadaly jako obrazy mistrů a zůstaly na světě navěky. Při studiu ručních fotografických technik, jsem zjistil, že platinotisky jsou nejodolnější a vydrží stovky let. Také se mi líbilo, že jejich výroba byla snadná. Našel jsem sto padesát let starý recept, v kterém stálo: Naneste tekutou platinu na papír  a exponuje na slunci šest minut. Hned jsem se pustil do díla… Trvalo to tři roky, než jsem se na základě svých experimentů a omylů dopracoval ke správným ingrediencím a postupu. Dnes platinu vyučuji studenty na svých workshopech. 

Na výstavě jsou i snímky, které dosud nikdo neviděl – třeba z vašich začátků 
v sedmdesátých a osmdesátých letech. Co jste cítil, když jste se k nim po tolika letech vrátil?

Všechno se začalo přípravou knihy. Tím, že jsem předem nevěděl, jaké fotky do ní vyberu, musel jsem procházet své archivy. Doma mám tisíce kinofilmů z různých období. Zabralo mi hodně času, abych vůbec zjistil, co na nich vlastně je. Fotky jsem vybíral také dlouho. Hlavně na začátku jsem všechno měnil a pořád se vracel na začátek, dokud jsem nebyl s finálním výběrem spokojen. Každá fotka je pro mě vzpomínka. Nepamatuji si všechna jména těch, které jsem vyfotil, ale když se na snímek podívám, i po tolika letech si vybavím, kde a jak vznikl. Pocity příliš neřeším, žiji přítomností.

Tipy redakce



Součástí projektu jsou i nahrávky, dokumenty a další doprovodné materiály. Co by si podle vás měl návštěvník odnést kromě samotných obrazů?

Doufám, že obrazy si jenom tak neodnesou! Dopadlo by to jako s tou krádeží šperků v Louvru. (smích) Výstavu jsme se snažili připravit tak, aby byla zajímavá a návštěvníkům se líbila. Byl jsem překvapen kolik lidí se zajímá o dokument nebo StB spisy. Jsem tomu rád, protože bychom neměli zapomínat na to, odkud pocházíme a jak jsme žili.  

Říkáte, že i přes všechny nové technologie fotíte pořád stejně. Co pro vás to „pořád stejně“ znamená?

Na workshopech se mě lidé pořád ptají, zda mají fotit Niconem nebo Canonem. Snažím se jim vysvětlit, že to není o „krabici“, ale o duši a ruční práci. Středisko moderního umění Centre Pompidou v Paříži, do svých sbírek zařazuje to nejlepší umění z celého světa. Českou republiku zde reprezentují Josef Sudek a Miroslav Tichý. Ten žil jako bezdomovec a fotky dělal mýdlovou krabicí, kterou si vlastnoručně vyrobil. Niconisté Canonisté vystavují v Trutnově. Ani já nepodléhám novým technologiím. Pořád fotím stejně, s přirozeným světlem. Pokaždé si nastavím stejnou clonu, stejné ISO a stejný čas.  

Vaše práce je často chválená pro cit ke světlu a jednoduchosti. Proměnil se tenhle přístup v průběhu let, nebo zůstáváte věrný původnímu vidění?

Mám rád jednoduché a čisté věci. Jak jsem říkal, můj rukopis je neměnný. To se týká také témat, kterým se věnuji. Fotím módu, akty, portréty a zátiší. Aby byly moje fotky krásné 
a zůstaly bez retuší, vybírám krásné holky a kluky bez vrásek. Nikoliv své kamarády 
a kamarádky, ale modely a modelky z agentur. Tak, jak mi to kdysi poradil pan Horst, pro kterého jsem pracoval.       

<Path> Každý z vás se může stát e-prostitutkou. Podvodný online byznys s kradenými fotkami sexy žen a gayů baví mládežZdroj: Bohdana Rambousková



Kdybyste měl z celé výstavy vybrat jediný snímek, který vás nejlépe vystihuje – který by to byl?

Nikdy jsem to neměl tak, že bych lpěl na jedné fotce. Moji tvorbu a osobnost vyjadřují všechny fotky. 

Ve své kariéře jste fotil pro světové magazíny jako Vogue, ELLE nebo Harper’s Bazaar. Byly tyto zakázky pro vás víc uměleckou výzvou, nebo spíš precizní prací na zakázku? 

Když fotíte pro klienta, musíte se držet jeho scénáře a pokynů. Když jsem pracoval pro Elle, všechno se připravovalo v předstihu. Předem jsem věděl, koho, co a kde budeme fotit. V létě jsme odletěli na Island fotit zimu a v zimě jsme zas odletěli na Lanzarote fotit letní sezonu. 

Vnímáte rozdíl mezi komerční a osobní tvorbou, nebo se tyto dva světy ve vaší práci vždy prolínaly?

Když fotím pro sebe, poslouchám jenom sebe. Sám si vybírám modely, místa, kde chci fotit, to, co chci fotit. Měl jsem to vždy tak, že přes týden jsem fotil na zakázku 
a v čase volna jsem pracoval na svých projektech.   

Když se ohlédnete, je nějaký moment, na který vzpomínáte s největší vděčností? Něco, co vás posunulo víc než samotná fotografie?

Když jste mladý, čas a svět kolem vnímáte jinak. Také si neuvědomujete ani to, že všechno na sebe navazuje. Každá zkušenost. Když jsem se dostal do Ameriky, a ještě nic neuměl, získal jsem práci ve sklárně. Ta práce mě moc nebavila, ale naučila mě chodit všude přesně na čas. Ekonomická krize na americkém trhu v sedmdesátých letech mi dala příležitost být nejenom kadeřníkem, ale také vizážistem. Pan fotograf Horst P. Horst, u kterého jsem pracoval čtyři roky, mi poradil, abych fotil to, co mě baví, kluky…

<Path> Fotokniha – Symbol odporu proti digitální amnéziiZdroj: cewe.cz, Google Play, YT kanál CEWE CZ



Existuje snímek, který byste dnes už neudělal nebo byste ho zachytil jinak?

Vždy jsem toužil být jako všichni členové legendární kapely Beatles. „Brouky“ jsem chtěl také zvěčnit, ale skupina se rozpadla dříve, než jsem začal fotit.    

Pokud by tahle výstava skutečně byla vaší poslední, co byste chtěl, aby si lidé z vaší práce odnesli?

To nechám na lidech a ať mi pak o tom, co si odnesli napíšou. (smích)

 

Zdroj: Redakce

Populární
články

Martina Viktorie Kopecká a Andrea Voborníková – pár, který otevřeně mluví o víře, lásce i svobodě být sám sebou.
LIDÉ

„Církev by měla být místem, kde se člověk nemusí bát být sám sebou,“ říká farářka Martina Viktorie Kopecká a její partnerka Andrea Voborníková

Autor: Šimon Hauser
V Bruselu i doma prosazuje témata rovnosti, vzdělávání a ochrany demokracie. „Člověk by se nikdy neměl bát kvůli tomu, koho miluje,“ dodává Danuše Nerudová.
LIDÉ

„Láska je jen jedna a moc si přeji, abychom byli otevřenou společností, kde se nikdo nemusí bát milovat,“ říká europoslankyně Danuše Nerudová

Autor: Šimon Hauser
Blízkost, která byla kdysi trestná, dnes vypráví o svobodě milovat bez omluv.
LIDÉ

Queer lidé tu byli vždycky. Proč se svět tak dlouho tvářil, že neexistují?

Autor: Šimon Hauser
Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která už více než deset let propojuje byznys, veřejný sektor i neziskové organizace.
Business 2025

„Udržitelnost neznamená jen ekologii, ale i lidskost,“ říká Lucie Mádlová, která stojí za největší iniciativou společenské odpovědnosti v Česku

Autor: Šimon Hauser
Podle aktuálních dat trpí nadměrnou hmotností 6 z 10 Čechů
TĚLO & MYSL

Srdce bije na poplach: obezita a nezdravý životní styl zkracují milionům Čechů život ve zdraví

Autor: Redakce LUI
Slávek Pham patří k nejvýraznějším mladým hlasům české queer scény. Zpěvák s vietnamskými kořeny si získal pozornost upřímnými texty o láskách, rodině i hledání vlastní identity – a letos v létě svou energii přenesl i na pódium Prague Pride. Jeho debutové EP LOVERBOY je osobní zpovědí, která se nebojí dotýkat citlivých témat, a potvrzuje, že autenticita je v hudbě tou nejlepší vizitkou.
LIDÉ

„Někdo má sport nebo terapeuta, já mám písničky,“ říká mladý queer zpěvák a skladatel Slávek Pham

Autor: Šimon Hauser
Vztahy, které začínají i končí na displeji.
TRENDY

Průměrný Čech má tři vztahy a deset sexuálních partnerů, ukazuje průzkum. Virtuální svět ale přepisuje pravidla blízkosti

Autor: Šimon Hauser
Ilustrační foto – mladý muž, který zjistil, že jeho otec je aktivní na gay seznamkách.
LIDÉ

„Okamžitě jsem ho zablokoval. Nešlo tomu uvěřit,“ říká gay muž, který na seznamovací aplikaci pro gaye objevil vlastního otce

Autor: Šimon Hauser
Pohřeb Jana Opletala 16. listopadu 1939.
AKTUALITY

17. listopad: Komunisté jsou pryč, ale boj o svobodu nekončí. Demokracie se může ztratit dřív, než si toho všimneme

Autor: Šimon Hauser
Důvěra, otevřenost a každodenní jistota – i tak může vypadat život páru, kde jeden z partnerů žije s HIV. (Ilustrační fotografie)
LIDÉ

„Můj partner má HIV, ale díky moderní léčbě mě nemůže nakazit,“ říká muž, který ukazuje, že život s virem už dávno není hrozbou, ale tématem, o němž se stále bojíme mluvit

Autor: Šimon Hauser

E-Shop