Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu
Rozhovor
Zdroj: Eva Kadlecová/se svolením
<Path>

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

I když možná přímo neznáte společnost Unilever, se značkami a produkty, které zaštiťuje, se každodenně jistě setkáváte. Spadají pod ni značky, jako je Dove, Knorr, Hellmann´s, Savo nebo Domestos. Donedávna pod Unilever patřila i její zmrzlinová divize, jejíž součástí jsou značky jako Magnum, Cornetto, Ben & Jerry´s nebo lokální Míša a Eskymo, ta je ale nyní čerstvě řízena samostatně pod názvem The Magnum Ice Cream Company. V jejím čele stojí Eva Kadlecová, která má na pozici generální ředitelky česko-slovenského zmrzlinového byznysu na starosti i velký segment Out of Home pro střední a východní Evropu. Jak ji na vrcholové manažerské pozici přijali její kolegové? A jak se ze zmrzliny může stát „nástroj společenské změny“?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
9. 4. 2025

Aktuálně máte na starost řízení nově vzniklého zmrzlinového byznysu pro Česko a Slovensko, v minulosti jste ale pracovala jako brand manažerka značek Hera a Flora. Kudy vede cesta od margarínu ke zmrzlině?

K margarínům jsem se dostala hned po vysoké škole. I když zrovna margaríny nezní moc sexy, byl to velký segment, kde jsem získala množství zkušeností například v práci s výzkumy a naučila jsem se taky řadu brand-marketingových dovednosti. Po několika letech jsem dostala nabídku přemístit se v rámci Unileveru do brand-marketingu zmrzliny se zodpovědností za značky Míša a Magnum.

Zrovna zodpovědnost za lokální značku Míša pro mě byla velké lákadlo – myslím tím možnost podílet se na výrobě, produkci televizních reklam… Na druhou stranu značka Magnum je zase globální, takže bylo možné porovnávat oba tyto přístupy, lokální a globální. Vnímala jsem to jako velkou příležitost. A zmrzlinu jsem si natolik oblíbila, že po brand-marketingové zkušenosti jsem prošla dalšími pozicemi, přičemž poslední tři roky jsem vedla zmrzlinový byznys jako country leader. Nyní se má zodpovědnost nově rozšířila na kompletní fungování a strategické směřování v již samostatné společnosti.

Tipy redakce

Ještě než se dostaneme blíže ke zmrzlině, která může mít překvapivě souvislost i s lidsko-právními otázkami, zajímalo by mě, jak máte nastavenou politiku rovnosti. Dočetla jsem se, že Unilever, od kterého jste se čerstvě oddělili, globálně již dosáhl stavu, kdy v managementu působí 55 % žen. Je to tak i v Česku a v nově vzniklé The Magnum Ice Cream Company?

Pokud bych nejprve zmínila svůj vlastní nový tým, tak jej tvoří tři ženy a čtyři muži, jednu pozici máme ale ještě neobsazenou, tak uvidíme, jak to vybalancujeme.

I když nyní velmi krátce fungujeme samostatně, v Unileveru jsem strávila mnoho let a je pro mě v tomto velkou inspirací. Dává totiž příležitosti každému bez rozdílu. Jde jen o to, jestli je člověk šikovný. Pracovní prostředí je nastaveno velice přátelsky a bez jakýchkoliv předsudků. Hodně se dbá na firemní kulturu. Skvělé jsou třeba i variabilní pracovní možnosti pro maminky po rodičovské dovolené – zejména ve formě zkrácených úvazků, které jsou na českém pracovním trhu stále docela ojedinělé. Na hodnoty i firemní kulturu Unileveru tak chci navázat i v The Magnum Ice Cream Company, věřím, že se nám to s novým týmem podaří.

I když zrovna zmrzlinu jistě rádi jedí muži i ženy, zajímalo by mě, zda jste osobně, jako vysoce postavená manažerka, v pracovní rovině nenarazila na nějaké stereotypy…

Musím přiznat, že zejména v obchodních týmech pracují většinou muži – takže celé to prostředí je velmi „chlapské“. A to nejenom tady u nás interně, ale i externě. O mně si tak nezřídka v době, kdy jsem působila v oblasti prodeje, automaticky mysleli, že jsem asistentka. Na jedné akci našeho zákazníka mě tak dokonce poslali pro pivo a ještě mi tykali – protože jsem byla žena a mladá k tomu. Nic takového by se v naší firmě nemohlo stát. U nás nikdo člověka takto nesoudí.

Jak jste reagovala?

Předběhli mě kolegové, kteří pánovi vysvětlili, že opravdu asistentka nejsem. Ale vzala jsem to pozitivně – zeptala jsem se, zda pivo chtějí donést i ostatní… (smích) Každopádně je však pravda, že množství stereotypů je v české společnosti zakořeněno hodně silně a prostředí tu ještě zdaleka není „narovnané“. A někteří taky postrádají určitý takt. Když jsem měnila pracovní pozice, mnozí se mě klidně ptali, kdy tedy budu mít děti… A vyjadřovali obavu, že skončím sama s kočkou. Toho se v případě mužů nikdo nebojí.

Pokud bychom se od rovnosti genderové posunuly ještě o kousek dál, tedy k LGBT rovnosti, tak konkrétně zmrzlina Ben & Jerry´s, kterou vaše portfolio zahrnuje také, má velmi dlouhou historii podpory LGBT+ lidí. Takže se nelze nezeptat: jak někoho napadlo spojit „studenou zmrzlinu“ s „teplou komunitou“?

No vidíte to! Takhle uvažovat mě o tom nikdy nenapadlo! (smích) Ona ta značka je takový freestylista již od svých počátků, nebojí se dělat kontroverzní kroky. Funguje tak trochu po svém a opravdu si zachovala tu svoji filozofii a jede si pořád podle ní. Od toho se pak odvíjejí i nové příchutě nebo i projekty, které jsou spolu s Ben & Jerry´s  uváděny. Přitom zdaleka nejde jen o podporu LGBT+. Primárním cílem je rovnost a stejná práva pro všechny.

<Path> Mlsejte na Prague Pride legendární zmrzlinu a potěšíte nejen sebeZdroj: Ben & Jerry’s/Spolupráce

Pravda, zachytila jsem například speciální příchuť Justice ReMix’d na podporu reformy trestního práva a boje proti rasismu. To je ale spíš téma pro americký trh. Realizujete i nějaké více regionální kampaně? Třeba zaměřené speciálně na trh v Česku?

Kdybych měla zmínit konkrétně český trh, tak se účastníme Prague Pride a letos na trh uvádíme novou příchuť Ben & Jerry´s  Bohemian Raspberry. Kromě toho, že chutná skvěle, je vhodná i pro vegany a všechny s intolerancí na laktózu, protože je z ovesného mléka. Ale to nejdůležitější je, že ji uvádíme na oslavu 50. výročí premiéry Bohemian Rhapsody od skupiny Queen. Celosvětově jsme se propojili i s nadací Freddieho Mercuryho na podporu lidí s HIV/AIDS, kam směřujeme naše finanční příspěvky.

Zvažujete při tvorbě kampaní i nějaká národní specifika? Přece jen jsou země, kde konkrétně tato tematika nemusí být přijata úplně pozitivně. Ostatně, pokud vím, tak třeba v Maďarsku Coca-Cola docela narazila se svou duhovou kampaní…

Řekla bych, že u nás univerzálně platí, že se snažíme podporovat ty značky a myšlenky, kterým opravdu věříme. A možná, že v některých zemích je to ještě důležitější, i když to třeba způsobí daleko více kontroverze. Takže je pravda, že třeba v Polsku to značka Ben & Jerry´s se svojí podporou LGBT+ ze začátku neměla úplně jednoduché, protože Polsko je hodně nábožensky orientované…

Musím se v souvislosti s lokálními kampaněmi vrátit ještě ke značce Míša. Míša je totiž nádherně genderově neutrální. Neuvažovali jste o tom, že byste toho také nějak reklamně využili?

To máte pravdu, u nás v Česku může být Míša holka i kluk. Co se nanuku týká, obvykle je to „ten Míša“. Zajímavé ale je, že na Slovensku je to „ta Míša“, protože kluk by byl „Mišo“. A protože z obrázku na obalu pohlaví medvídka nepoznáte, jsme vlastně genderově neutrální úplně z podstaty věci. (smích)

Pro mě je ale v případě Míši hlavní jeho poslání – to je totiž „o kousek lepší.“ Míša je taková naše životní stálice, je to nanuk, se kterým jsme vyrůstali my, ale se kterým můžou vyrůstat i naše děti. Předává se z generace na generaci. A je to taková malá radost v každém dnu, který může být díky Míšovi… nebo Míše o kousek lepší. O to ale vlastně usilujeme i v rámci všech aktivit, které v souvislosti s našimi produkty realizujeme. Nakonec i aktivity na podporu veškeré rovnosti, s nimiž je klasicky spojována zmrzlina Ben & Jerry´s, jsou toho důkazem.

Zdroj: Redakce/Eva Kadlecová

Populární
články

Blízkost, která byla kdysi trestná, dnes vypráví o svobodě milovat bez omluv.
LIDÉ

Queer lidé tu byli vždycky. Proč se svět tak dlouho tvářil, že neexistují?

Autor: Šimon Hauser
Důvěra, otevřenost a každodenní jistota – i tak může vypadat život páru, kde jeden z partnerů žije s HIV. (Ilustrační fotografie)
LIDÉ

„Můj partner má HIV, ale díky moderní léčbě mě nemůže nakazit,“ říká muž, který ukazuje, že život s virem už dávno není hrozbou, ale tématem, o němž se stále bojíme mluvit

Autor: Šimon Hauser
Láska se mění s dobou, ale lekce zůstávají stejné.
HOT!

10 typů gay vztahů, které potkáte (a jen jeden z nich chcete), protože v lásce jsme si nakonec všichni podobní

Autor: Šimon Hauser
Pohřeb Jana Opletala 16. listopadu 1939.
AKTUALITY

17. listopad: Komunisté jsou pryč, ale boj o svobodu nekončí. Demokracie se může ztratit dřív, než si toho všimneme

Autor: Šimon Hauser
Martina Viktorie Kopecká a Andrea Voborníková – pár, který otevřeně mluví o víře, lásce i svobodě být sám sebou.
LIDÉ

„Církev by měla být místem, kde se člověk nemusí bát být sám sebou,“ říká farářka Martina Viktorie Kopecká a její partnerka Andrea Voborníková

Autor: Šimon Hauser
Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která už více než deset let propojuje byznys, veřejný sektor i neziskové organizace.
Business 2025

„Udržitelnost neznamená jen ekologii, ale i lidskost,“ říká Lucie Mádlová, která stojí za největší iniciativou společenské odpovědnosti v Česku

Autor: Šimon Hauser
Podle aktuálních dat trpí nadměrnou hmotností 6 z 10 Čechů
TĚLO & MYSL

Srdce bije na poplach: obezita a nezdravý životní styl zkracují milionům Čechů život ve zdraví

Autor: Redakce LUI
Slávek Pham patří k nejvýraznějším mladým hlasům české queer scény. Zpěvák s vietnamskými kořeny si získal pozornost upřímnými texty o láskách, rodině i hledání vlastní identity – a letos v létě svou energii přenesl i na pódium Prague Pride. Jeho debutové EP LOVERBOY je osobní zpovědí, která se nebojí dotýkat citlivých témat, a potvrzuje, že autenticita je v hudbě tou nejlepší vizitkou.
LIDÉ

„Někdo má sport nebo terapeuta, já mám písničky,“ říká mladý queer zpěvák a skladatel Slávek Pham

Autor: Šimon Hauser
V Bruselu i doma prosazuje témata rovnosti, vzdělávání a ochrany demokracie. „Člověk by se nikdy neměl bát kvůli tomu, koho miluje,“ dodává Danuše Nerudová.
LIDÉ

„Láska je jen jedna a moc si přeji, abychom byli otevřenou společností, kde se nikdo nemusí bát milovat,“ říká europoslankyně Danuše Nerudová

Autor: Šimon Hauser
Filip Turek. Politik známý svým výrazným vystupováním a netradičním přístupem ke komunikaci.
AKTUALITY

Na Národní třídě se připomínala svoboda. Filip Turek dorazil vysvětlit, proč je podle něj jen optickým klamem

Autor: Šimon Hauser

E-Shop