
Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu
Aktuálně máte na starost řízení nově vzniklého zmrzlinového byznysu pro Česko a Slovensko, v minulosti jste ale pracovala jako brand manažerka značek Hera a Flora. Kudy vede cesta od margarínu ke zmrzlině?
K margarínům jsem se dostala hned po vysoké škole. I když zrovna margaríny nezní moc sexy, byl to velký segment, kde jsem získala množství zkušeností například v práci s výzkumy a naučila jsem se taky řadu brand-marketingových dovednosti. Po několika letech jsem dostala nabídku přemístit se v rámci Unileveru do brand-marketingu zmrzliny se zodpovědností za značky Míša a Magnum.
Zrovna zodpovědnost za lokální značku Míša pro mě byla velké lákadlo – myslím tím možnost podílet se na výrobě, produkci televizních reklam… Na druhou stranu značka Magnum je zase globální, takže bylo možné porovnávat oba tyto přístupy, lokální a globální. Vnímala jsem to jako velkou příležitost. A zmrzlinu jsem si natolik oblíbila, že po brand-marketingové zkušenosti jsem prošla dalšími pozicemi, přičemž poslední tři roky jsem vedla zmrzlinový byznys jako country leader. Nyní se má zodpovědnost nově rozšířila na kompletní fungování a strategické směřování v již samostatné společnosti.
Ještě než se dostaneme blíže ke zmrzlině, která může mít překvapivě souvislost i s lidsko-právními otázkami, zajímalo by mě, jak máte nastavenou politiku rovnosti. Dočetla jsem se, že Unilever, od kterého jste se čerstvě oddělili, globálně již dosáhl stavu, kdy v managementu působí 55 % žen. Je to tak i v Česku a v nově vzniklé The Magnum Ice Cream Company?
Pokud bych nejprve zmínila svůj vlastní nový tým, tak jej tvoří tři ženy a čtyři muži, jednu pozici máme ale ještě neobsazenou, tak uvidíme, jak to vybalancujeme.
I když nyní velmi krátce fungujeme samostatně, v Unileveru jsem strávila mnoho let a je pro mě v tomto velkou inspirací. Dává totiž příležitosti každému bez rozdílu. Jde jen o to, jestli je člověk šikovný. Pracovní prostředí je nastaveno velice přátelsky a bez jakýchkoliv předsudků. Hodně se dbá na firemní kulturu. Skvělé jsou třeba i variabilní pracovní možnosti pro maminky po rodičovské dovolené – zejména ve formě zkrácených úvazků, které jsou na českém pracovním trhu stále docela ojedinělé. Na hodnoty i firemní kulturu Unileveru tak chci navázat i v The Magnum Ice Cream Company, věřím, že se nám to s novým týmem podaří.
I když zrovna zmrzlinu jistě rádi jedí muži i ženy, zajímalo by mě, zda jste osobně, jako vysoce postavená manažerka, v pracovní rovině nenarazila na nějaké stereotypy…
Musím přiznat, že zejména v obchodních týmech pracují většinou muži – takže celé to prostředí je velmi „chlapské“. A to nejenom tady u nás interně, ale i externě. O mně si tak nezřídka v době, kdy jsem působila v oblasti prodeje, automaticky mysleli, že jsem asistentka. Na jedné akci našeho zákazníka mě tak dokonce poslali pro pivo a ještě mi tykali – protože jsem byla žena a mladá k tomu. Nic takového by se v naší firmě nemohlo stát. U nás nikdo člověka takto nesoudí.
Jak jste reagovala?
Předběhli mě kolegové, kteří pánovi vysvětlili, že opravdu asistentka nejsem. Ale vzala jsem to pozitivně – zeptala jsem se, zda pivo chtějí donést i ostatní… (smích) Každopádně je však pravda, že množství stereotypů je v české společnosti zakořeněno hodně silně a prostředí tu ještě zdaleka není „narovnané“. A někteří taky postrádají určitý takt. Když jsem měnila pracovní pozice, mnozí se mě klidně ptali, kdy tedy budu mít děti… A vyjadřovali obavu, že skončím sama s kočkou. Toho se v případě mužů nikdo nebojí.
Pokud bychom se od rovnosti genderové posunuly ještě o kousek dál, tedy k LGBT rovnosti, tak konkrétně zmrzlina Ben & Jerry´s, kterou vaše portfolio zahrnuje také, má velmi dlouhou historii podpory LGBT+ lidí. Takže se nelze nezeptat: jak někoho napadlo spojit „studenou zmrzlinu“ s „teplou komunitou“?
No vidíte to! Takhle uvažovat mě o tom nikdy nenapadlo! (smích) Ona ta značka je takový freestylista již od svých počátků, nebojí se dělat kontroverzní kroky. Funguje tak trochu po svém a opravdu si zachovala tu svoji filozofii a jede si pořád podle ní. Od toho se pak odvíjejí i nové příchutě nebo i projekty, které jsou spolu s Ben & Jerry´s uváděny. Přitom zdaleka nejde jen o podporu LGBT+. Primárním cílem je rovnost a stejná práva pro všechny.
Pravda, zachytila jsem například speciální příchuť Justice ReMix’d na podporu reformy trestního práva a boje proti rasismu. To je ale spíš téma pro americký trh. Realizujete i nějaké více regionální kampaně? Třeba zaměřené speciálně na trh v Česku?
Kdybych měla zmínit konkrétně český trh, tak se účastníme Prague Pride a letos na trh uvádíme novou příchuť Ben & Jerry´s Bohemian Raspberry. Kromě toho, že chutná skvěle, je vhodná i pro vegany a všechny s intolerancí na laktózu, protože je z ovesného mléka. Ale to nejdůležitější je, že ji uvádíme na oslavu 50. výročí premiéry Bohemian Rhapsody od skupiny Queen. Celosvětově jsme se propojili i s nadací Freddieho Mercuryho na podporu lidí s HIV/AIDS, kam směřujeme naše finanční příspěvky.
Zvažujete při tvorbě kampaní i nějaká národní specifika? Přece jen jsou země, kde konkrétně tato tematika nemusí být přijata úplně pozitivně. Ostatně, pokud vím, tak třeba v Maďarsku Coca-Cola docela narazila se svou duhovou kampaní…
Řekla bych, že u nás univerzálně platí, že se snažíme podporovat ty značky a myšlenky, kterým opravdu věříme. A možná, že v některých zemích je to ještě důležitější, i když to třeba způsobí daleko více kontroverze. Takže je pravda, že třeba v Polsku to značka Ben & Jerry´s se svojí podporou LGBT+ ze začátku neměla úplně jednoduché, protože Polsko je hodně nábožensky orientované…
Musím se v souvislosti s lokálními kampaněmi vrátit ještě ke značce Míša. Míša je totiž nádherně genderově neutrální. Neuvažovali jste o tom, že byste toho také nějak reklamně využili?
To máte pravdu, u nás v Česku může být Míša holka i kluk. Co se nanuku týká, obvykle je to „ten Míša“. Zajímavé ale je, že na Slovensku je to „ta Míša“, protože kluk by byl „Mišo“. A protože z obrázku na obalu pohlaví medvídka nepoznáte, jsme vlastně genderově neutrální úplně z podstaty věci. (smích)
Pro mě je ale v případě Míši hlavní jeho poslání – to je totiž „o kousek lepší.“ Míša je taková naše životní stálice, je to nanuk, se kterým jsme vyrůstali my, ale se kterým můžou vyrůstat i naše děti. Předává se z generace na generaci. A je to taková malá radost v každém dnu, který může být díky Míšovi… nebo Míše o kousek lepší. O to ale vlastně usilujeme i v rámci všech aktivit, které v souvislosti s našimi produkty realizujeme. Nakonec i aktivity na podporu veškeré rovnosti, s nimiž je klasicky spojována zmrzlina Ben & Jerry´s, jsou toho důkazem.