Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu
Rozhovor
Zdroj: Eva Kadlecová/se svolením
<Path>

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

I když možná přímo neznáte společnost Unilever, se značkami a produkty, které zaštiťuje, se každodenně jistě setkáváte. Spadají pod ni značky, jako je Dove, Knorr, Hellmann´s, Savo nebo Domestos. Donedávna pod Unilever patřila i její zmrzlinová divize, jejíž součástí jsou značky jako Magnum, Cornetto, Ben & Jerry´s nebo lokální Míša a Eskymo, ta je ale nyní čerstvě řízena samostatně pod názvem The Magnum Ice Cream Company. V jejím čele stojí Eva Kadlecová, která má na pozici generální ředitelky česko-slovenského zmrzlinového byznysu na starosti i velký segment Out of Home pro střední a východní Evropu. Jak ji na vrcholové manažerské pozici přijali její kolegové? A jak se ze zmrzliny může stát „nástroj společenské změny“?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
9. 4. 2025

Aktuálně máte na starost řízení nově vzniklého zmrzlinového byznysu pro Česko a Slovensko, v minulosti jste ale pracovala jako brand manažerka značek Hera a Flora. Kudy vede cesta od margarínu ke zmrzlině?

K margarínům jsem se dostala hned po vysoké škole. I když zrovna margaríny nezní moc sexy, byl to velký segment, kde jsem získala množství zkušeností například v práci s výzkumy a naučila jsem se taky řadu brand-marketingových dovednosti. Po několika letech jsem dostala nabídku přemístit se v rámci Unileveru do brand-marketingu zmrzliny se zodpovědností za značky Míša a Magnum.

Zrovna zodpovědnost za lokální značku Míša pro mě byla velké lákadlo – myslím tím možnost podílet se na výrobě, produkci televizních reklam… Na druhou stranu značka Magnum je zase globální, takže bylo možné porovnávat oba tyto přístupy, lokální a globální. Vnímala jsem to jako velkou příležitost. A zmrzlinu jsem si natolik oblíbila, že po brand-marketingové zkušenosti jsem prošla dalšími pozicemi, přičemž poslední tři roky jsem vedla zmrzlinový byznys jako country leader. Nyní se má zodpovědnost nově rozšířila na kompletní fungování a strategické směřování v již samostatné společnosti.

Tipy redakce

Ještě než se dostaneme blíže ke zmrzlině, která může mít překvapivě souvislost i s lidsko-právními otázkami, zajímalo by mě, jak máte nastavenou politiku rovnosti. Dočetla jsem se, že Unilever, od kterého jste se čerstvě oddělili, globálně již dosáhl stavu, kdy v managementu působí 55 % žen. Je to tak i v Česku a v nově vzniklé The Magnum Ice Cream Company?

Pokud bych nejprve zmínila svůj vlastní nový tým, tak jej tvoří tři ženy a čtyři muži, jednu pozici máme ale ještě neobsazenou, tak uvidíme, jak to vybalancujeme.

I když nyní velmi krátce fungujeme samostatně, v Unileveru jsem strávila mnoho let a je pro mě v tomto velkou inspirací. Dává totiž příležitosti každému bez rozdílu. Jde jen o to, jestli je člověk šikovný. Pracovní prostředí je nastaveno velice přátelsky a bez jakýchkoliv předsudků. Hodně se dbá na firemní kulturu. Skvělé jsou třeba i variabilní pracovní možnosti pro maminky po rodičovské dovolené – zejména ve formě zkrácených úvazků, které jsou na českém pracovním trhu stále docela ojedinělé. Na hodnoty i firemní kulturu Unileveru tak chci navázat i v The Magnum Ice Cream Company, věřím, že se nám to s novým týmem podaří.

I když zrovna zmrzlinu jistě rádi jedí muži i ženy, zajímalo by mě, zda jste osobně, jako vysoce postavená manažerka, v pracovní rovině nenarazila na nějaké stereotypy…

Musím přiznat, že zejména v obchodních týmech pracují většinou muži – takže celé to prostředí je velmi „chlapské“. A to nejenom tady u nás interně, ale i externě. O mně si tak nezřídka v době, kdy jsem působila v oblasti prodeje, automaticky mysleli, že jsem asistentka. Na jedné akci našeho zákazníka mě tak dokonce poslali pro pivo a ještě mi tykali – protože jsem byla žena a mladá k tomu. Nic takového by se v naší firmě nemohlo stát. U nás nikdo člověka takto nesoudí.

Jak jste reagovala?

Předběhli mě kolegové, kteří pánovi vysvětlili, že opravdu asistentka nejsem. Ale vzala jsem to pozitivně – zeptala jsem se, zda pivo chtějí donést i ostatní… (smích) Každopádně je však pravda, že množství stereotypů je v české společnosti zakořeněno hodně silně a prostředí tu ještě zdaleka není „narovnané“. A někteří taky postrádají určitý takt. Když jsem měnila pracovní pozice, mnozí se mě klidně ptali, kdy tedy budu mít děti… A vyjadřovali obavu, že skončím sama s kočkou. Toho se v případě mužů nikdo nebojí.

Pokud bychom se od rovnosti genderové posunuly ještě o kousek dál, tedy k LGBT rovnosti, tak konkrétně zmrzlina Ben & Jerry´s, kterou vaše portfolio zahrnuje také, má velmi dlouhou historii podpory LGBT+ lidí. Takže se nelze nezeptat: jak někoho napadlo spojit „studenou zmrzlinu“ s „teplou komunitou“?

No vidíte to! Takhle uvažovat mě o tom nikdy nenapadlo! (smích) Ona ta značka je takový freestylista již od svých počátků, nebojí se dělat kontroverzní kroky. Funguje tak trochu po svém a opravdu si zachovala tu svoji filozofii a jede si pořád podle ní. Od toho se pak odvíjejí i nové příchutě nebo i projekty, které jsou spolu s Ben & Jerry´s  uváděny. Přitom zdaleka nejde jen o podporu LGBT+. Primárním cílem je rovnost a stejná práva pro všechny.

<Path> Hlavním partnerem letošního Prague Pride festivalu je už počtvrté Coca-Cola. Kromě finanční podpory přináší i novinky pro návštěvníky a dokazuje, že jí záleží na rovnostiZdroj: Coca-Cola

Pravda, zachytila jsem například speciální příchuť Justice ReMix’d na podporu reformy trestního práva a boje proti rasismu. To je ale spíš téma pro americký trh. Realizujete i nějaké více regionální kampaně? Třeba zaměřené speciálně na trh v Česku?

Kdybych měla zmínit konkrétně český trh, tak se účastníme Prague Pride a letos na trh uvádíme novou příchuť Ben & Jerry´s  Bohemian Raspberry. Kromě toho, že chutná skvěle, je vhodná i pro vegany a všechny s intolerancí na laktózu, protože je z ovesného mléka. Ale to nejdůležitější je, že ji uvádíme na oslavu 50. výročí premiéry Bohemian Rhapsody od skupiny Queen. Celosvětově jsme se propojili i s nadací Freddieho Mercuryho na podporu lidí s HIV/AIDS, kam směřujeme naše finanční příspěvky.

Zvažujete při tvorbě kampaní i nějaká národní specifika? Přece jen jsou země, kde konkrétně tato tematika nemusí být přijata úplně pozitivně. Ostatně, pokud vím, tak třeba v Maďarsku Coca-Cola docela narazila se svou duhovou kampaní…

Řekla bych, že u nás univerzálně platí, že se snažíme podporovat ty značky a myšlenky, kterým opravdu věříme. A možná, že v některých zemích je to ještě důležitější, i když to třeba způsobí daleko více kontroverze. Takže je pravda, že třeba v Polsku to značka Ben & Jerry´s se svojí podporou LGBT+ ze začátku neměla úplně jednoduché, protože Polsko je hodně nábožensky orientované…

Musím se v souvislosti s lokálními kampaněmi vrátit ještě ke značce Míša. Míša je totiž nádherně genderově neutrální. Neuvažovali jste o tom, že byste toho také nějak reklamně využili?

To máte pravdu, u nás v Česku může být Míša holka i kluk. Co se nanuku týká, obvykle je to „ten Míša“. Zajímavé ale je, že na Slovensku je to „ta Míša“, protože kluk by byl „Mišo“. A protože z obrázku na obalu pohlaví medvídka nepoznáte, jsme vlastně genderově neutrální úplně z podstaty věci. (smích)

Pro mě je ale v případě Míši hlavní jeho poslání – to je totiž „o kousek lepší.“ Míša je taková naše životní stálice, je to nanuk, se kterým jsme vyrůstali my, ale se kterým můžou vyrůstat i naše děti. Předává se z generace na generaci. A je to taková malá radost v každém dnu, který může být díky Míšovi… nebo Míše o kousek lepší. O to ale vlastně usilujeme i v rámci všech aktivit, které v souvislosti s našimi produkty realizujeme. Nakonec i aktivity na podporu veškeré rovnosti, s nimiž je klasicky spojována zmrzlina Ben & Jerry´s, jsou toho důkazem.

Zdroj: Redakce/Eva Kadlecová

Populární
články

Tomio Okamura si ze spontánní brněnské debaty se skupinou mladých lidí s duhovými vlajkami pořídil video na své sociální sítě
AKTUALITY

„Můj bratr je homosexuál,“ vyprávěl LGBT aktivistům Okamura. „Navrhoval jsem rozšíření partnerství, ale média to schválně umlčela“

Autor: Veronika Košťálková
„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž
LIDÉ

„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž. „Tělo se mi mstí. Nenávist se projeví,“ varuje

Autor: Irena Piloušková
Život v kvantovém světě začal stejně jako u tisíců dalších lidí, tedy zvýšeným zájmem o matematiku a fyziku
LUI BALANCE

„To, čím v životě procházíme, jsou lekce. Když je zvládneme, dosáhneme vnitřní harmonie a nekonečné lásky,“ říká kvantový fyzik Jan Rak

Autor: Michal Černý
Umělci začínají otevřeně kritizovat, že pod pódiem pravidelně vidí statický „les“ mobilních telefonů
TRENDY

„Děláte si srandu?!“ Umělci vytýkají generaci Z, že je mizerné publikum. Bude nutné zakázat mobily na koncertech?

Autor: Veronika Košťálková
Buranské a nevkusné? Záleží na úhlu pohledu...
STYL

Z „módního pekla“ na výsluní: (Bílé) ponožky do sandálů prý patří a historie to potvrzuje

Autor: Mirka Dobešová
Andrew Tate a jemu podobní influenceři jsou nejpopulárnější mezi mladými muži s vysokoškolským vzděláním, kteří finančně nijak nestrádají
TRENDY

6 z 10 mladých můžu ovlivňují „influenceři maskulinity“, varuje nová studie

Autor: Veronika Košťálková
Michaela Mrázková odhalila tajemství léčivého úklidu – méně věcí v domácnosti znamená menší chaos. A to jak doma, tak celkově v životě.
LUI BALANCE

„Zkroťte svou přeplněnou šatní skříň! Tento malý krok může podpořit větší životní změnu,“ říká autorka projektu Léčivý úklid

Autor: Bohdana Rambousková
Eva Kadlecová nově vede česko-slovenskou zmrzlinovou divizi The Magnum Ice Cream Company
LIDÉ

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

Autor: Mirka Dobešová
Observatoře na Roque de Los Muchachos
CESTOVÁNÍ

Jak jsme se na La Palmě „prošli“ po Mléčné dráze a zažili blízké setkání třetího druhu aneb Astroturistika v praxi i pro úplné laiky

Autor: Mirka Dobešová
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop