Přežije hudba Michaela Jacksona navzdory vzkříšené debatě o jeho údajné pedofilii? Odpověď není jednoduchá
Straight friendly
Zdroj: Wikimedia Commons/Matthew Rolston; Distributed by Epic Records/Se svolením

Přežije hudba Michaela Jacksona navzdory vzkříšené debatě o jeho údajné pedofilii? Odpověď není jednoduchá

Šest let po odvysílání dokumentu „Leaving Neverland“ se debata o Michaelu Jacksonovi znovu rozhořívá. Může být jeho hudba oddělena od obvinění ze zneužívání dětí, která ho provázela až do smrti? A proč si jeho sláva, na rozdíl od jiných padlých ikon, udržela tak pevné místo v popkultuře? Nový dokument i statistiky poslechovosti naznačují, že odpověď není vůbec jednoduchá.
Michal Černý Autor
2. 4. 2025

Kde končí hranice lásky k dětem a začíná pedofilie?

Už je to šest let od premiéry dokumentu Leaving Neverland režiséra Dana Reeda, který vykreslil zesnulého megahvězdného Michaela Jacksona jako sériového pedofila. Během čtyř hodin Reed představil příběhy dvou mužů – Wada Robsona a Jamese Safechucka – kteří tvrdí, že je Jackson zneužíval, když byli malí chlapci. Jejich svědectví byla otřesná – okázalé svádění, zavřené dveřem, důmyslné varovné systémy a chladné popisy činů, které se odehrály.

Reakce kritiků a festivalového publika byla většinou kladná. Film tehdy zapadl do širšího hnutí, které vedlo k pádu mnoha mocných mužů – jmenujme třeba R. Kellyho, Harveyho Weinsteina nebo Billa Cosbyho. Jejich dílo bylo následně poznamenáno. U Jacksona se to však nestalo – a důvodem není jen to, že nikdy nebyl odsouzen.

V některých kruzích byl Leaving Neverland naopak ostře kritizován. Jacksonova rodina film označila za nechutný, absurdní, ubohý. Rozhořčení fanoušci protestovali před kiny. I ti mírnější se ptali, jestli nejde o nějaké nedorozumění. Někteří obviňovali Robsona a Safechucka z touhy po slávě a penězích. Režisér Reed dokonce čelil výhrůžkám smrtí.

Možná je proto překvapivé, že se všichni tři znovu pustili do boje a natočili pokračování – Leaving Neverland 2, které se vysílalo nedávno. Tento „sesterský“ dokument sleduje desetiletou právní bitvu obou mužů i dopady původního filmu. Ukazuje, jak traumatizující může být veřejné svědectví, a znovu nás nutí přemýšlet, proč jsme Michaelem Jacksonem stále tak fascinováni.

Bezprostředně po odvysílání prvního dílu klesla podle analytiků Nielsen Music jeho hudbě poslechovost i vysílání v rádiích. Ale už na konci téhož roku opět zaznamenal nárůst – 2,1 miliardy streamů oproti 1,8 miliardy v roce 2018. Rok 2019 zakončil opět jako nejvýdělečnější zesnulá celebrita podle časopisu Forbes. A jeho hudba od té doby dál roste – loni album Thriller překonalo pět miliard streamů jako první z jeho diskografie.

<Path> Oslavy 5. narozenin nejstylovějšího fitka v Praze se některým vryly doslova pod kůžiZdroj: JOHN REED Fitness Music Club

Je třeba říci, že Jackson nikdy nebyl za žádné obvinění odsouzen. V roce 2005 byl zproštěn viny v případu zneužívání. Žaloby Robsona i Safechucka byly zamítnuty z technických důvodů. Nejblíže přiznání se dostal v roce 1993, kdy uzavřel mimosoudní dohodu s chlapcem, který ho obvinil ze zneužití. 

Tipy redakce

Obvinění se nad ním však vznášela posledních 15 let jeho života. Byla naznačena i v dokumentu Martina Bashira „Living wirh Michael Jackson“ kde zpěvák reagoval na podezření nevinně: „Co je špatného na lásce?“ Temnota podle něj byla v naší mysli, ne v jeho skutcích.

Lidé se snažili pochopit, jak mohl dospělý muž trávit čas a sdílet postel s malými chlapci. Jackson byl podivín, věčný chlapec, člověk, kterému bylo dětství ukradeno. Byl globální superstar, který nikdy nežil normálním životem. Možná pro něj prostě neplatila běžná pravidla?

A někde po cestě jsme se naučili oddělovat umění od umělce. Díváme se na dokument Leaving Neverland, a přesto si pořád pustíme hit „Billie Jean“. Jackson nebyl první, kdo vyvolal tento vnitřní konflikt – fanoušci už tehdy bojovali s podobnými pocity u Woodyho Allena nebo Romana Polanského.

Ale u Jacksona bylo to přehlížení ještě silnější. Dokument Spikea Leeho z roku 2016 slavil jeho umění, ale postrádal obvyklou kritičnost režiséra známou z filmů jako 4 Little Girls nebo When the Levees Broke. Místo toho jen oslavoval jeho hudbu.

A hudba, po technické stránce, zůstává nedotčená – je silná, chytlavá, neodolatelná. Jak to shrnul herec Andy Serkis v diskuzi o „cancel culture“: „Když začne hrát Jacksonova hudba, ať mi někdo zkusí tvrdit, že si nezačne podupávat nohou... vaše tělo nedokáže tu hudbu neslyšet…“ Tak jsme začali obviňovat samotnou hudbu – jako bychom byli bezmocní v její přítomnosti. Když tak v roce 2022 vyšel na londýnském West Endu muzikál MJ, svět zůstal v klidu.

Často se vracím k eseji Johna Jeremiaha Sullivana o Jacksonovi, napsané po jeho smrti. Je to výjimečný text, který se snaží udělat z globální superhvězdy skutečného člověka z masa a kostí.

Sullivan sleduje jeho rodokmen až k otrokovi z Alabamy jménem Prince Screws (jméno Prince, které dal svému nejstaršímu synovi, už tak nevypadá jen jako projev egoismu). Popisuje jeho dětské zoo, rasismus, kterému čelil, a který vedl k tomu, že byl otevřenější vůči černošskému hudebnímu tlaku. Vidí v něm oběť, génia, „největší dílo postmoderní americké sochařiny“ – a složitou postavu k milování.

<Path> V Česku vzniká dokument o manželství pro LGBT+. Podpora ze strany veřejnosti je nebývalá. Zeman novelu zákona nepodporujeZdroj:

Časem a opakovaným čtením se i ten text stal složitějším. Ale jádrem zůstávají pravdy, kterým věřím – že zranění lidé zraňují druhé, že dobří lidé dělají špatné věci a špatní lidé dělají dobré umění. A že jen málokdo je úplně dobrý nebo úplně zlý. Všichni v sobě máme různé vrstvy. Sullivan je nejněžnější, když popisuje Jacksonovu práci s hudbou – jak studoval ostatní, jak nahrával ve tmě, jen s malým světlem u mikrofonu. Ten obraz mi zůstává v hlavě: Jackson ponořený do tvoření, ale v temnotě kolem dělá kdo ví co.

A často myslím i na jiný detail z jeho eseje – jak Jackson v raném demu „Don’t Stop ’til You Get Enough“ hledá ten svůj známý hlas: začíná v uvolněné mužské poloze, zjemňuje, ztišuje, až přejde do „holčičího výkřiku“.

Je to samozřejmě vědomé umění. Důkaz jeho talentu. Ale i důvod, proč mám dnes problém jeho hudbu poslouchat. Byl to muž, který přesně věděl, jak má znít tón nebo věta, aby co nejvíc zasáhly. A to je důvod, proč se mu podařilo svést nás všechny.

Zdroj: © Independent Digital News & Media Ltd, YT THE DECADE IN REVIEW/Se svolením, independent.co.uk, forbes.com, ukmix.org, nytimes.com, článek vytvořen s pomocí generativní AI (ChatGPT)

Populární
články

Traumatické pouto vzniká v cyklu bolesti, smíření a ticha. Dlouhé chvíle klidu dokážou zastřít paměť na předchozí rány – a prodloužit vztah, který už dávno měl skončit.
TĚLO & MYSL

Proč zůstáváme s lidmi, kteří nám ubližují? Temná pravda o traumatickém poutu

Autor: Šimon Hauser
Kryštof na Ibizu dorazil ani ne před rokem, nicméně učarovala mu tak silně, že se zde rozhodl zůstat. Se svým životem je nyní velmi spokojený a pokud by měl jmenovat jednu věc, která jej přesvědčila k přesídlení, řekl by jen "svoboda"
LUI IBIZA

Přesídlit z Moravy na Ibizu? „V zimě mám pocit, že mi ostrov patří,“ říká Kryštof, kterého ke změně postrčila „elektrikářská bromance“

Autor: Jakub Starý
Intimita nemusí být hlasitá ani zběsilá. Někdy stačí zpomalit a dívat se znovu.
HOT!

Zapomeňte na rychlovky. Pomalý sex nabízí hlubší potěšení i lepší vztahy

Autor: Šimon Hauser
Ve více než 60 zemích je homosexualita stále trestná – někde hrozí i trest smrti.
CESTOVÁNÍ

Za polibek do vězení. Homosexualita je pořád trestná ve více než 60 státech. Které to jsou?

Autor: Šimon Hauser
Muži, kteří mají problémy s erekcí, třebaže u nich lékaři nezjistili žádný fyziologický problém, se mohou cítit tak trochu „v pasti“. Určitá řešení, jak se lépe uvolnit nebo jak zvýšit citlivost penisu, nabízí sex koučink
HOT!

Jak se řeší „psychické“ problémy s erekcí – a co je způsobuje? „Někdy je partnerka pro muže vzrušující až moc,“ vysvětluje odbornice

Autor: Veronika Košťálková
I po náhodném sexu s někým novým můžete zažít hluboký, intimní dialog
HOT!

„Problémem není sex – ale emoční neupřímnost.“ Proč se vyplatí změnit pohled na „kulturu promiskuity“?

Autor: Veronika Košťálková
Není konsent jako konsent. Pokud si chceme být jistí, že protějšek po sexu opravdu touží, měli bychom počkat na „nadšený“ souhlas
HOT!

Stačí k sexu „obyčejný“ souhlas? Podle odborníků byste měli chtít „nadšené“ svolení – jinak riskujete „zdvořilostní“ hrátky

Autor: Veronika Košťálková
Je sexuální nekompatibilita regulérní problém?
HOT!

Sexuální nekompatibilita: Důvod k rozpadu vztahu, nebo mýtus a výmluva pro ty, co odmítají kompromisy?

Autor: Mirka Dobešová
Co se stane, když si náhodně vyberete dvě erotické seznamky na internetu? Je možné si přes ně skutečně najít vážnou mileneckou známost?
HOT!

Zaplatili jsme si členství v erotických seznamkách, abychom tam našli slíbený zástup „nadržených sousedek“. Podařilo se?

Autor: Michal Černý
U fantazií o sportovcích nebo o milování v Paříži si každý snadno domyslí, že nejspíš zapůsobila letošní olympiáda. U nemravných představ, které se odehrávají na pracovišti, se ale nabízí otázka, proč se v takové míře vyrojily právě letos...
HOT!

Orgie v kanceláři, nahá olympiáda nebo smysluplné hrátky. Které erotické fantazie letos slavily boom – a proč?

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop