
„Zvykli jsme si brát ženy jako funkce, ne jako plnohodnotné lidské bytosti,“ tvrdí režisérka filmu o „neviditelné“ práci žen v domácnosti
Remake s odstupem tří let
Film Paní, který režírovala Arati Kadav, je remakem dojemného malajálamsky mluveného dramatu Skvělá indická kuchyně z roku 2021, které svého času sklidilo chválu za to, že upozornilo na domácí násilí, jemuž část indických žen čelí ve svém manželském soužití.
Snímek sice sklidil uznání, ale kvůli jazykové bariéře se o nespravedlivém rozdělování práce začalo diskutovat jen v rámci publika, které mluví převážně malajálamsky. Hindsky mluvený film naopak po svém uvedení oslovil širší publikum v severní Indii – a vyvolal vášnivou debatu.
Potrefení muži se ozvali…
Část mužského publika urychleně vstoupila do diskuze, aby označila film za „příliš feministický“. Příběh Paní na druhé straně rezonoval s mnoha ženami v Indii, kde se na základě zákona o domácím násilí řeší u soudu více než 470 000 případů.
Skupina na obranu mužů, Save Indian Family Foundation, obvinila film z toho, že je „feministickým“ propagandistickým dílem, a dodala: „Pokud jde o politiku na ochranu milionů zranitelných lidí, ženské otázky ukusují 80 % koláče.“
Režisérka filmu tento týden reagovala na příval kritiky a uvedla, že podle jejího názoru Paní nešíří žádný „toxický feminismus“. „Nezobrazovali jsme muže jako zlo, spíše jsme je ukázali jako slepé k jejímu trápení, neuvědomující si její lidskost.“
Toxický feminismus? Spíš normalizovaná nerovnost
„Natolik jsme si zvykli považovat ženy za ‚funkce‘, a ne za plnohodnotné, nezávislé lidi, že se to normalizovalo. Tohle není toxický feminismus,“ doplnila Kadav.
Jeden z uživatelů na sociálních sítích sdílel tvrzení, že jde o „cringe“ film natočený o „slabé ženě“, která „pláče nad vařením pro dvoučlennou domácnost“.
„Vaření a udržování domácnosti nejsou patriarchální. Přestaňte prosazovat stále stejný narativ,“ lamentoval další muž na síti X a dodal, že film působí dojmem, že je „už 20 let neaktuální“.
Rujuta Diwekar, autorka se zaměřením na zdravé stravování, na síti X uvedla, že film lidi popudil, protože „poprvé zjišťují, že většina dívek, které mlčí, usmívají se a slouží, uvnitř kypí hněvem“.
„A pokud se naskytne příležitost, hodí vám kbelík na obličej a utečou z té pekelné díry, ve které se nacházejí,“ dodala ve své reakci.
„Film ‚Paní‘ ani zdaleka nepřibližuje, čím vším si průměrná žena projde v domácnosti, kam se přivdala. Celá její existence je vystavena kritice a citovému zneužívání. Je to tak normalizované, že starší generace žen na filmu ani nenajde nic špatného,“ zazněl další názor v diskuzi na síti X.
Debatovat nestačí, apelují slavné ženy
„Jsem ráda, že film Paní odhaluje skutečnou tvář některých mužů na této platformě," rýpla si na sociální síti autorka knih Anjuli Rajprasad. „Přijde film a oni se otevřeně odhalí.“
Spisovatelka a novinářka Nilanjana Bhowmick zdůraznila, že nestačí o filmu jen debatovat – a pak nechat věci plavat. „Vzdělávejte se, podívejte se do svých domovů, prozkoumejte své rodiny, věci, které považujete za samozřejmé, a udělejte to lépe," vzkázala světu.
© Independent Digital News & Media Ltd