„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Minulý týden mi TikTok v sekci „pro vás“ nabídl další video, ve kterém dítě peklo se svou matkou. Pětiletá holčička sypala hrnek cukru do mísy s těstem na čokoládový dort, smála se a zjevně si to náramně užívala. Přesto jsem se nemohla ubránit jedné palčivé otázce: chápe to dítě, jak velká část jeho života se odehrává na sociálních sítích?
Veronika Košťálková Autor
17. 1. 2025

Bezstarostné nakupování, nebo týrání?
Rodinní influenceři, v jejichž obsahu se objevují jejich potomci, s každým zveřejněným videem zákonitě čelí strachům o bezpečnost daných dětí – a po několika hojně řešených kauzách nabírá veřejná kontrola na intenzitě.

Minulý měsíc například bylo zahájeno policejní vyšetřování Hannah Hiatt, matky a influencerky, která na TikToku proslula jako „Nurse Hannah“. Vyšetřování přišlo poté, co se ve videu z bezstarostného rodinného nákupu zdálo, že si dvouletý syn Hiatt chrání obličej před otcem, který kolem něj posouvá krabici s cereáliemi.

Morálně diskutabilní svět „momfluencerek“
Nápadné ucuknutí batolete mělo za následek rychlou odezvu – lidé v komentářích prohlašovali, že chlapcovo chování svědčí o týrání – a Hiatt reagovala tím, že video rychle smazala. Škody však už byly napáchány – policejní oddělení v Ogdenu ve státě Utah později potvrdilo, že „probíhá aktivní vyšetřování“ Hiatt kvůli „četným oznámením Službě pro ochranu dětí a policii“.

Jedná se o nejčerstvější incident z celé řady, která zamořila morálně diskutabilní svět „momfluencerek“ – matek, které si díky natáčení svých dětí vybudovaly úspěšnou prezentaci na sociálních sítích.

Jedna z největších momfluencerek, youtuberka Ruby Franke, která provozovala rodinný kanál „8 Passengers“, byla v únoru 2024 odsouzena ke třiceti letům vězení za zneužívání svého dvanáctiletého syna a devítileté dcery. Tento silně medializovaný případ vyvolal otázky, které se týkají konsentu ve sféře rodinných influencerů a způsobu, jak děti v tomto prostředí chránit.

<Path> Jak získat za tři měsíce 100 000 sledujících na TikToku: Musíte znát algoritmus a také být sami sebou. Ovšem dostatečně trendyZdroj: TikTok, edigitalagency.com, later.com, newsroom.tiktok.com, businessdti.com, time.com

Finanční odměna za veřejné trapasy
Pokud jde o peníze, došlo alespoň k určitému pokroku v zajištění spravedlnosti – v září byla v Kalifornii přijata legislativa, která vyžaduje, aby rodiče dávali stranou výdělky pro dětské influencery působící na sociálních sítích. Ale ať už jsou finančně odměňovány, nebo ne, nezletilé děti, které tráví roky tím, že je rodiče monetizují, mohou ztratit nadšení, jakmile dosáhnou věku dospívání.

Shari – nejstarší ze šesti dětí Ruby Franke – na svou hvězdnou kariéru nevzpomíná ráda. Při svém říjnovém projevu před Prozatímním výborem pro obchod a práci v Utahu jednadvacetiletá žena prohlásila, že v dětství sice dostávala za dokumentování svých trapných momentů zaplaceno, ale teď to pro ni nic neznamená.

„Kdybych se mohla vrátit a všechno to udělat znovu, raději bych teď měla prázdné bankovní konto – a ne vlastní dětství vystavené všude možně na internetu. Peníze, které jsem dostala, nestojí za to, co jsem zažila,“ prohlásila.

Videa s dětmi ano, ale ne o jejich životě
Tento problém si stále více uvědomuje momfluencerka Brittini Wester, matka tří dětí s více než 225 000 sledujícími na Instagramu a TikToku. Wester je však přesvědčena, že se tyto pocity u jejích dětí – kterým je v současnosti jeden rok, tři roky a pět let – neobjeví.

„Začala jsem se s tím setkávat na sociálních sítích u jiných influencerů, lidé jim říkali: ‚Využíváš své děti pro videa.‘ Takže jsem omezila dobu, po kterou se děti objevují v mých videích, a můj obsah není nutně o nich a o jejich životě,“ popisuje. „Ale stále platím svým dětem za videa, ve kterých vystupují. Teď o tom nevědí, ale jednou zjistí, že mají vyčleněný bankovní účet.“

Lépe placené než běžné zaměstnání
Sledovanost Wester narostla do té míry, že nedávno mohla odejít z práce na plný úvazek, a to vše díky „momfluencingu“. Její silné působení na internetu vedlo k tomu, že byla vybrána do programu Influencer od společnosti Amazon, ve kterém má za úkol natáčet své děti, jak si hrají s hračkami, a uvádět odkazy na dané produkty na stránkách Amazonu. Její roční výdělky nikdy nebyly vyšší.

„Od doby, co jsem opustila své předchozí zaměstnání, to moje děti vnímají tak, že tatínkova práce je vyvíjet software a maminčina práce je natáčet videa. Výdělečný potenciál i podpora v rámci programu Amazonu jsou opravdu příjemné. Jsem tady první rok a poprvé v životě vydělávám šestimístnou částku,“ pochvaluje si.

Wester se zavázala, že se o své bohatství podělí: pokaždé, když získá provizi za to, že si někdo koupil produkt přes její odkaz, odejde polovina provize přímo na spořicí účet jejích dětí. Druhou polovinu utratí za nezbytnosti pro své momfluencerské podnikání.

Tipy redakce

V hlavní roli: tři děti a chaos mateřství
Influencerka Ann Le Do – matka tří dětí ve věku dvou, sedmi a devíti let – se uprostřed pandemie našla v tom, že natáčí videa o chaosu mateřství. Od chvíle, kdy se stala „momfluencerkou“, uplynuly čtyři roky, a za tu dobu nasbírala 419 000 sledujících na Instagramu a 305 000 sledujících na TikToku.

Velké značky jako Verizon, Gymboree, Wawa, Target a M&Ms jí svěřily podporu prodeje prostřednictvím video obsahu, v němž společně se svými dětmi používá dané produkty. Podle Le Do její děti skočily po příležitosti vystupovat ve videích, která v domácím prostředí zachycují jejich oblíbené rodinné aktivity, protože vědí, že pro ni je to práce. 

Ale co videa o manželském sexu?
V jejích dalších videích o manželském životě, která obsahují sexuální narážky na udržování intimity mezi dvěma zaneprázdněnými rodiči, hraje klíčovou roli humor. Le Do je jasné, že jde o obsah určený výhradně dospělému publiku. V jednom klipu manželé tančí a objímají se, což vede k intimní chvilce – ta se ale nenávratně naruší, když do ložnice vběhnou jejich ratolesti. Děti Le Do tyto klipy neviděly, přestože v nich vystupují.

„Myslím, že v budoucnu, až se s nimi setkají, pochopí, že to všechno bylo jen pro pobavení dospělých. A že jsme se tomu mohli leda zasmát,” konstatuje.

O osobním životě svých dětí se však Le Do nikdy nezmiňuje. „Často si dělám legraci sama ze sebe a z reality rodinného života, ale vždy odlehčeně a s láskou. Moje děti se občas objeví v drobných výstupech, ale dávám si pozor, abych do nich nezahrnula nic, co by je mohlo ztrapnit,“ vysvětluje. „Pokud nemají náladu nebo se něčeho nechtějí účastnit, nikdy na ně netlačím.“

Těží z výdělků i samotné děti?
Stejně jako Wester, i Le Do se o štědré příjmy z momfluencerství dělí se svou rodinou. Část jejích peněz jde přímo na účet dětí – ty jednou budou moct použít finance na vysněnou kariéru, ať už se budou chtít věnovat čemukoli. Část prostředků také utratí za rodinnou zábavu a za věci potřebné pro kariéru na sociálních sítích.

„Jelikož jsme rodina se dvěma příjmy, přispívám svými výdělky na vytváření zážitků, jako jsou výlety, aktivity nebo drobné okamžiky, které nás sbližují,“ vyjmenovává. „Také reinvestuji do své práce tím, že vylepšuji vybavení nebo přijímám příležitosti, které mi z dlouhodobého hlediska pomůžou růst.“

Populární online „sport“: kritizování matek
V digitálním světě, kde každý má na všechno svůj názor, se matky nevyhnou online „shamování“, což Wester a Le Do moc dobře vědí. Přesto se odmítají stydět za to, že zveřejňují, co chtějí.

„Konec konců, sdílím svou rodinu, protože je to pro mě smysluplné, ať už jsem influencerka, nebo jen máma, která zachycuje a oslavuje malé okamžiky. Pokud dostanu negativní zpětnou vazbu, snažím se nenechat se tou negativitou ovlivnit,“ nechává se slyšet Le Do.

Zdroj: Giphy

Wester tvrdí, že od lidí na internetu dostává jen samou lásku – kromě případu, kdy jí jeden kritik vytkl jedinou sekundu videa, během níž její dítě něco sledovalo na tabletu.

Prozatím ignoruje veškeré „hejtování“ způsobu, jakým vydělává peníze. „Necítím se kvůli tomu provinile. Zveřejňuji spoustu odkazů, je samozřejmé, že na tom vydělávám,“ líčí otevřeně. „Ale pořád tomu věnuji 30 až 40 hodin týdně, během nichž zkoumám produkty, natáčím videa a stříhám je. To, že jsem momfluencerka, mi nestojí v cestě k ‚normálnímu‘ životu. Je to regulérní práce.“

© Independent Digital News & Media Ltd

Pro Independent připravila Amber Raiken.

Zdroj: independent.co.uk, bbc.com, wikipedia.org

Populární
články

„Nejhorší byl ten gaslighting. Už jsem si připadal jako blázen,“ vypráví muž o vztahu, který jej přesvědčil, že chce být raději single
LIDÉ

„Nejhorší byl ten gaslighting. Už jsem si připadal jako blázen,“ vypráví muž o vztahu, který jej přesvědčil, že chce být raději single

Autor: Irena Piloušková
Tomáš Horych je digitální markeťák, jenž ve volném čase prodává (nejen) erotické antistresové omalovánky. Jako jediný v Česku
LIDÉ

„Líbilo by se mi, kdyby si mé omalovánky vybarvila Jiřinka Bohdalová,“ říká se smíchem autor erotických gay omalovánek DickObraz

Autor: Michal Černý
Taxi služby určené pouze pro ženy mají svůj význam, což potvrdí nespočet konečně spokojených zákaznic
CESTOVÁNÍ

Chlapy neberu, sorry jako! Aneb proč má smysl mít taxislužbu pouze pro ženy

Autor: Michal Černý
Adam Pavlovčin umí zaujmout nejen svým hlasem, ale také nepřehlédnutelnou vizuální prezentací
KULTURA

Zpěvák Adonxs představil „drzou baladu“, s níž chce dobýt letošní Eurovizi. „Česko si jde pro vítězství!“ reagují zahraniční posluchači

Autor: Veronika Košťálková
Sopečná La Palma nutně nadchne každého
CESTOVÁNÍ

„To není mráček, ale sopečné plyny.“ Krása ostrova La Palma, který v roce 2021 zalila žhavá láva, je drsná a překvapivá

Autor: Mirka Dobešová
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Příčiny rozporů ve vztahu mohou být různé
LIDÉ

„Odjakživa toužím po dětech, podle partnera je to ale proti přírodě. Stále se kvůli tomu hádáme,“ bojí se rozchodu Patrik

Autor: Mirka Dobešová
Yvonne celých 63 let bojuje o to, aby byla uznána jako žena
LIDÉ

„Nutili mě být muž. Otec mě chytil za genitálie a dokazoval mi, že jsem kluk,“ vzpomíná intersexuální Yvonne. O svou identitu bojuje 63 let

Autor: Mirka Dobešová
Příběh podvodnice, která si výživou „vyléčila“ falešnou smrtelnou pomoc, inspiroval Netflix k novému krimi dramatu z nablýskaného světa dokonalé péče o zdraví
KULTURA

True crime ze světa zdravé výživy? V éře wellness podvodníků a „ezo“ dezinformací by si seriál Jablečný ocet měl pustit každý

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop