Muž, který „bojuje s Bohem“ aneb Jak známý konzervativní psycholog oklamal mladé muže, aby si mysleli, že je nejchytřejší na světě
Straight friendly
Zdroj: Wikimedia Commons/Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America/Se svolením

Muž, který „bojuje s Bohem“ aneb Jak známý konzervativní psycholog oklamal mladé muže, aby si mysleli, že je nejchytřejší na světě

Jordan Peterson, kontroverzní psycholog, spisovatel a „intelektuál“, si získal celosvětovou pozornost díky svému odporu vůči progresivním myšlenkám a tzv. „woke kultuře“. Svými knihami a přednáškami, které kladou důraz na individuální odpovědnost a tradiční hodnoty, oslovil především mladé muže. Co stojí za jeho obrovskou popularitou? A proč jeho poslední kniha „My, kteří zápasíme s Bohem“ vyvolává tak silné reakce? 
Redakce LUI Redakce LUI Autor
19. 11. 2024

Vím, že není příliš moudré tohle říkat na internetu, ale co už – Jordan Peterson mě vážně štve. Nejnovější příčinou mé frustrace je jeho 505stránková kniha My, kteří zápasíme s Bohem. Po jejím přečtení mě nejen bolí hlava, ale cítím, že mi z ní v paměti zůstala spíše jen směs pompézního žvanění a nevkusné misogynie než hlubší vhled do předestřeného tématu. 

Kniha se snaží analyzovat příběhy Starého zákona a odhalit jejich údajný archetypální význam, na němž stojí západní civilizace. Peterson čtenáře vyzývá, aby „zápasili s Bohem“, a nabízí výklad, který údajně vysvětluje, jak tyto příběhy formují lidskou přirozenost. Od Adama a Evy jako archetypu otce a matky přes Kaina a Ábela až po Mojžíše – každá postava podle Petersona skrývá nadčasové ponaučení.  

Pro koho je kniha vlastně určena?

Když se snažím prokousat archaickým jazykem a mnoha sebevědomými tvrzeními, narážím na otázku: Kdo má být cílovým čtenářem této knihy? Akademici těžko – Peterson není teolog, ale psycholog. Laikům zase bude překážet komplikovaný jazyk, plný zastaralých slov a nesrozumitelných vět. Například věta: „Velký Otec je apriorní strukturou hodnot, odvozenou z působení ducha, který dal vzniknout této struktuře,“ je skvělým příkladem, jak nenapsat populárně-naučnou knihu.  

A vůbec celý Petersonův přístup k psaní se zdá být zvolený tak, aby čtenáře více zmátl než obohatil. Místo jasného a srozumitelného vyjadřování je text plný „slovního salátu“, který spíše vyvolává dojem nenaplněné intelektuální hloubky než skutečného obsahu. 

<Path> Konzervativní křesťané v USA skutečně věří, že LGBT jsou útokem na jejich náboženství, ukázala studieZdroj: Pink News

Kontroverze a vzestup k moci

Petersonova cesta ke slávě začala v roce 2016, kdy se postavil proti kanadskému zákonu C-16, který zakazuje diskriminaci na základě genderové identity. Tento krok ho katapultoval mezi populární osobnosti zejména na YouTube, kde jeho názory přitáhly především mladé muže. Jeho kniha „Dvanáct pravidel pro život“ z roku 2018 se stala bestsellerem, ačkoli byla rovněž kritizována za pseudointelektualismus a misogynní podtóny.  

Tipy redakce

Proč Peterson přitahuje mladé muže?

Peterson zkrátka nabízí jednoduché odpovědi na složité otázky. Jeho „pravidla“ o řádu, zodpovědnosti a hledání smyslu oslovují ty, kteří se cítí ztraceni ve světě neustále se měnících pravidel. Tato přitažlivost však často skrývá problematické pohledy na společnost, například tvrzení, že ženy mají hodnotu pouze jako matky, nebo obhajobu hierarchií, které upřednostňují muže. 

Pod maskou intelektu 

Jeho poslední kniha je tak zcela typickým příkladem jeho dlouhodobé strategie – promyšlený marketing, složité formulace a snaha působit chytřeji, než ve skutečnosti je. Místo přinášení nových pohledů na náboženství a morálku však spíše zamlžuje klíčové otázky. Naštěstí je pravděpodobné, že většina lidí si knihu nekoupí kvůli obsahu, ale spíše jako módní doplněk na poličku. A pokud si ji někdo skutečně přečte, může se mu stát, že místo duchovního obohacení získá jen frustraci a bolehlav. 

Zdroj: © Independent Digital News & Media Lt, independent.co.uk, cerebralfaith.net, gotquestions.blog, YT Jordan B Peterson/Se svolením

Populární
články

Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
Londýnská restaurace The Fair Pour chce upozornit na majetkové nerovnosti – i proto bude otevřena ve speciálně vybraném termínu
FUN

„Platím dvě piva a příplatek za vilu s bazénem!“ Jak to chodí v hospodě, která majetným schválně účtuje vyšší částky?

Autor: Veronika Košťálková
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Mladší generace se stále častěji vyhýbají nejen manželství, ale též i označování svého vztahu jakoukoliv oficiální nálepkou
TRENDY

Zapomeňte na manželství aneb Čeho se bojí moderní „vztahofobové“

Autor: Redakce LUI
Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
Poté, co byl Donald Trump opětovně zvolen prezidentem USA, roste raketově počet LGBT vlastníků zbraní
TRENDY

V USA prudce roste počet LGBT držitelů zbraní. Připravují se na novou vládu Donalda Trumpa

Autor: Michal Černý

E-Shop