„Nechci humorem přiživovat stereotypy,“ říká Vašek z Aše. Za slam poetry získal evropský bronz, přinesl mu ale „výpadek“ sebevědomí
Rozhovor
Zdroj: archiv respondenta (Vašek z Aše)
<Path>

„Nechci humorem přiživovat stereotypy,“ říká Vašek z Aše. Za slam poetry získal evropský bronz, přinesl mu ale „výpadek“ sebevědomí

Když bylo Václavovi Ponikelskému čtrnáct let, poprvé se nachomýtl ke slam poetry. „Battle v básničkách” mu sice při čtení kulturního programu vůbec nezněl dobře, naživo ho ale exhibice bavila. Žádné ambice psát a předvádět vlastní texty tehdy neměl, táhlo ho to spíš do Prahy na DAMU, nechal se ale přesvědčit od kamaráda, ať si jedno vystoupení nachystá – a tak se zrodil Vašek z Aše, dvojnásobný vicemistr ČR ve slam poetry. V roce 2022 si z evropského šampionátu v Římě přivezl bronzovou medaili, díky níž se s vlastními texty podíval až na Mistrovství světa, do Ria de Janeira. Sláva mu ale do hlavy rozhodně nestoupla – spíš naopak. Dnes dvaadvacetiletý performer studuje takzvanou „alternu”, tedy Herectví alternativního a loutkového divadla, i nadále se ale věnuje slamu. V listopadu moderoval Vašek z Aše LGBT slam poetry exhibici v pražském Rock Café – a mimo jiné nám prozradil, jak snáší homofobii coby umělec, který je sice heterosexuální, ale velmi blízce se s queer umělci přátelí.
Veronika Košťálková Autor
14. 11. 2024

Vašku, pochopila jsem, že se slam poetry vůbec nemusí rýmovat. Čím se taková vystoupení liší třeba od stand up comedy?

Ten nejzásadnější rozdíl je – a tím vůbec nechci stand up nijak degradovat – že stand up comedy cílí na jednu emoci, na smích. Pokud se divák nepobavil, odchází domů s tím, že šlo o špatný stand up. Na slamu divák může zažít širokou škálu emocí. Ačkoli to tak v ČR úplně nevypadá, protože hodně lidí, včetně mě, píše vtipné texty, najdou se i slamy ryze poetické, vážné nebo sociálně angažované. A je super, když se v rámci dramaturgie jednoho večera podaří na soupisku nastřádat hodně odlišné autory, a divák tak odchází obohacený o několik emočních zážitků.

Co přesně studujete na divadelní fakultě Akademie múzických umění?

Herectví alternativního a loutkového divadla, což je takový protipól „klasické“ činohry. Děláme i objektové divadlo – odnož loutkového divadla, v rámci níž se učíme vdechnout život obyčejným předmětům. Na přijímačkách jsem animoval instantní polévky – maďarskou, čínskou. To vzbudilo poměrně poprask (smích).

Na divadelní prkna vás oklikou přivedla slam poetry?

Že půjdu dělat divadlo, jsem byl přesvědčený dřív, než jsem začal dělat slam. Od druhé třídy jsem chodil na dramaťák a na gymplu jsem zjistil, že je to jediná pozitivní věc, která mě kotví v rámci týdne. Nezvládal jsem frontální výuku a chybělo mi umělecké vybití. Z dramaťáku jsem vždycky odcházel motivovaný na příště, věděl jsem, že mě divadlo neomrzí. Neměl jsem ani plán B, co budu dělat, pokud mi přijímačky na DAMU nevyjdou. Což vzhledem k tomu, jak DAMU funguje, byla ode mě docela troufalost, která mě zpětně fascinuje. (smích) Protože se sem hlásí třeba čtyři sta lidí a do ročníku jich vezmou deset –  to říkám se vší skromností.

Co vám dává slam poetry teď, když už umělecké vybití máte na „alterně“?

Možnost vycestovat. Nevím, jestli bych si jen tak vyjel na výlet třeba do Jablonce nad Nisou. Poznávám zemi, ve které žiju, poznávám jiné mentality, jiné sociální bubliny. Je osvěžující, jak jeden večer vystupujete v Praze a druhý v malém městě, kde se slam koná teprve podruhé.

Kam se vaše texty ubírají tematicky? Jsou teď osobnější?

Určitě. Je zajímavé pozorovat ten vývoj v rámci posledních let. Sedí mi na to citát, že když dojdou témata okolo, začnou se hledat v sobě. Jeden z mých posledních textů je třeba o toxickém vztahu s mámou. Dlouho jsem se osobním textům bránil, protože mi připadalo nešťastné, když někdo píše sám o sobě hodně výrazně. Měl jsem pocit, že si performer bere diváka jako rukojmího, jako by mu držel pistoli u hlavy a říkal: „Tak, a teď budeš poslouchat všechno, co mě bolí.“ I takový slam ale může promlouvat k druhému člověku, divák se v tom, co slamera trápí, může najít.

V rozhovorech jste se párkrát nechal slyšet, že pro vás slam poetry funguje jako individuální terapie, třeba v rámci zvládání trémy. Věříte, že LGBT slam poetry exhibice nabízí určitou formu terapie i publiku?

Když lidé odcházejí, nerozdávám jim dotazník, jestli pro ně exhibice měla terapeutický rozměr (smích). Ale moc v to doufám. Protože pro mě bylo detabuizování některých věcí jedním z primárních cílů a smyslů této akce. Může to být zpověď LGBT lidí, kteří ve společnosti stále nejsou tolik slyšet. Na slam sice chodí určitá sociální bublina, která už o LGBT povědomí má… Ale když jsme tu bublinu překročili tím, že jsme dané události zaplatili propagaci na Facebooku, objevily se komentáře, které akci shazovaly.

Co za feedback jste dostali? Bylo vám vyčítáno, že se LGBT lidé „už cpou všude“?

Zrovna pod touto událostí jsem zaznamenal vysloveně nenávistné komentáře, zvracející smajlíky... Tam nejde o to, že by komentující naštvalo, že LGBT vidí všude a cítí se přehlcení – ani to by za mě tedy nebyl relevantní názor a mrzel by mě, ale aspoň bych ještě dokázal rámcově pochopit myšlenkový proces druhé strany. Lidé v komentářích na Facebooku jsou ale vyloženě naštvaní, že LGBT vůbec existuje. To mi přijde ještě horší.

Tipy redakce

Zmínil jste se, že jste dlouho zvažoval, jestli vůbec „máte nárok“ na LGBT slamu vystoupit, když jste heterosexuál…

Je to asi podobné dilema, jako když se pořádala „woman edition“ slam poetry, a moderoval to muž. Je to do očí bijící, a měl jsem strach, aby moje participace nebyla nevhodná vůči lidem, co tam vystupují. Protože nejsem queer umělec. Konzultoval jsem to s produkční, se svojí přítelkyní i se spoustou dalších lidí… A vyšlo mi, že jako moderátor jen „přemosťuju” performera a diváka – a největší spotlight nasměruju na queer umělce, protože jde o jejich večer.

Takže kdyby zadání znělo, že máte „na zakázku“ napsat slam na LGBT téma, tak vtipný jako vaše obvyklé texty, do toho už byste se pouštět nechtěl?

Možná i chtěl, ale hodně by mi psaní trvalo a hodně bych přemýšlel, jak text uchopit. Protože otázka humoru od člověka, který sám není součástí queer komunity, je hodně ošemetná. Takový humor je často založený na stereotypech – ty se ale pořád v české populaci nepodařilo vymýtit. A já nechci podpořit stereotypy tím, že bych je zažehnul ještě víc. Třeba i s ohledem na to, co se děje na Slovensku posledních pár let. V rámci slamové komunity je hrozně moc queer lidí, velmi tuto komunitu respektuju a mám v ní řadu dobrých, blízkých přátel, u kterých by mě velmi mrzelo, kdybych udělal nějakou botu.

Vnímáte to tedy tak, že si gayové a lesby za mikrofonem můžou v rámci slamu dovolit ostřejší vtipy na queer témata, protože si tím vlastně dělají legraci i sami ze sebe?

Upřímně si myslím, že ano. Když si představím, že bych tvořil něco, nad čím bych se bavil, ale někomu by to mohlo ublížit – tak potom už by text nesplnil svůj účel. Protože píšu, abychom se pobavili všichni. A kdyby se moje vystoupení někoho dotklo, protože si v sobě zrovna něco řeší, bral bych to jako velké selhání sebe, jakožto autora. Že se mi v rámci humoru nepodařilo lidi sjednotit, ale vytvořil jsem nějaké zákopy. Osobně si nechci z takových věcí dělat srandu, ani v soukromí, ani ve veřejném prostoru.

<Path> Na paralympijských hrách v Tokiu se o medaile uchází rekordních 22 LGBT olympionikůZdroj: Outsports, Vojtěch Petrů

Co považujete za svůj největší úspěch? Pořád to je bronzová medaile z Říma nebo účast na světové soutěži v Riu?

V životě by mě nenapadlo, že se se svými texty podívám do Ria de Janeira. To považuju dlouhodobě za svůj velký životní úspěch. V osobní rovině je ale úspěch i to, že jsem se dokázal vyrovnat s haló, jaké účast v těch dvou soutěžích způsobila. Dlouhou dobu jsem vnitřně zápasil s vyhořením, nic mi nepřišlo dost dobré. Spousta textů skončila nedopsaná, nebo v koši, protože jsem si u všeho říkal: „Tohle by třetí nejlepší slamer Evropy nikdy nenapsal. Musíš být lepší.“ Byl jsem na sebe strašně tvrdý a úplně jsem zapomněl, že ty největší pecky vznikly z toho, že mi výsledek byl jedno. Přesně do tohoto dřívějšího módu se teď pomalu, ale jistě vracím.

Pomáhá vám studium na DAMU v tom, že i slam poetry exhibice zvládáte bez trémy?

Určitý element té nervozity tam pořád je, a vlastně chci, aby mi zůstal. Je to pojistka, že mi daném večeru i na mém výkonu záleží. Jakmile přestanu být nervózní, asi bych měl skončit.

Zdroj: Redakce / respondent (Vašek z Aše)

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
"Plánuje" někdo novou pandemii?
AKTUALITY

„Chystá se“ nový celosvětový lockdown? Světoví lídři se připravují na novou pandemii Nemoci X. „Je jisté, že někde venku je,“ tvrdí

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop