„Mrzí mě, pokud někdo změní poskytovatele služeb jen proto, že podporuje lidská práva,“ říká Jana Vychroňová, manažerka diverzity a inkluze
Vodafone je dlouholetým partnerem festivalu Prague Pride. Jaký má tato spolupráce dopad na reputaci firmy? Najdou se zákazníci nebo vaši zaměstnanci, kterým např. tato podpora LGBT lidí není příjemná?
Posláním Vodafonu je spojovat svět pro lepší budoucnost. Propojujeme všechny lidi bez rozdílu, jsme zde pro různé komunity a podporujeme ty, kteří to nejvíce potřebují. Aktivity jako spolupráce s festivalem Prague Pride přesně zapadají do našeho vnímání světa. Každý rok během srpnového festivalu mění naše společnost logo na duhové, což symbolicky vyjadřuje naši podporu LGBT lidem. Je pravda, že na sociálních sítích to vždy vzbudí silné reakce. Od nenávistných komentářů po vyjádření podpory. Jsem ráda, že rok od roku přibývá těch kladných reakcí a k podpoře tématu se také hlásí stále více firem.
Těší mě samozřejmě i podpora zevnitř společnosti. Při nedávném školení nováčků mi jeden kolega řekl, že ačkoli je hetero, je hrdý na to, že jeho nový zaměstnavatel podporuje LGBT lidi. Prý to byl dokonce jeden z důvodů, proč se k nám přidal. Co se týče negativních reakcí na firemní podporu těchto témat, mrzí mě, pokud někdo změní zaměstnavatele nebo poskytovatele produktů a služeb kvůli tomu, že daná organizace podporuje lidská práva. Naše aktivity komunikujeme s veřejností dlouhodobě, takže by to pro nikoho nemělo být překvapení.
Myslíte si, že jste na poli operátorů v této oblasti průkopníky? Nezaregistroval jsem, že by vaše konkurence v tak vysoké míře jako vy podporovala LGBTQ+ komunitu...
Domnívám se, že jsme s tím začali jako první. Už v roce 2015 jsme přidali LGBTQ+ pilíř do naší strategie Diverzity a inkluze. Nicméně i konkurence se začíná tématu věnovat, např. T-Mobile se loni přidal k platformě Pride Business Forum, která sdružuje firmy podporující inkluzi LGBT lidí na pracovišti. My jsme se k této platformě přidali už v roce 2017, tehdy nás tam bylo jen sedm firem. Časy se mění a letos jsme si například udělali s týmem T-Mobile společnou fotku v průvodu Prague Pride. I když jsme konkurenti v byznysu, v otázce lidských práv jsme na jedné lodi. Takže ano, jsme možná prvním operátorem, který s podporou queer lidí začal, ale na tom už dnes nezáleží. Každá další firma se počítá, ať se přidá dříve či později.
Máte nějaké další interní projekty, které se zabývají pomocí či podporou diverzity i v jiných oblastech, než je LGBTQ+?
Naše zaměstnance a zaměstnankyně podporujeme v různých fázích jejich života a v nejrůznějších životních situacích. Ať už jde o radostné okamžiky, jako je založení rodiny, nebo vážnější témata, jako je například domácí násilí. Zdaleka se nesoustředíme jen na LGBT téma. Podporujeme kolegy a kolegyně se zdravotním omezením či postižením, máme programy pro studenty a širokou nabídku pracovní flexibility, kterou dnes potřebuje každý.
Například od května 2021 nabízíme všechny pozice na plný i zkrácený úvazek. Průměrný podíl zkrácených úvazků v EU je 20 %, v Česku asi 6 %. Z průzkumů přitom víme, že zkrácený úvazek potřebuje v určité fázi života až 25 % pracujících. Každý rok k nám přichází na tento typ úvazku kolem 20 % nováčků. Pětina z nich jsou muži, což vyvrací mýtus, že zkrácené úvazky jsou jen pro ženy po kariérní pauze.
Zmínila jste domácí násilí. Ve Vodafone jste vytvořili vlastní aplikaci Bright Sky, která jeho obětem pomáhá v mnoha ohledech. Měla byste nějaká přesnější data o jejím využití?
Tato aplikace má celosvětově přes milion stažení, v Česku si ji stáhlo už více než 14 500 lidí. Nejčastěji používanými funkcemi jsou informace o formách násilí, dotazník „Jsem v ohrožení“ a kapitola „Odchod z násilného vztahu“. Aplikace je ale určena nejen samotným oběhem domácího násilí, doporučuji její stažení všem, protože nikdy nevíme, kdo v našem okolí může potřebovat pomoc.
Jaký je váš dlouhodobý firemní cíl v rovině pomoci lidem v jejich nelehkých životních situacích?
Naším cílem je vytvořit ve Vodafone inkluzivní prostředí, v němž se všichni cítí dobře a mohou být sami sebou. Osvědčilo se nám zaměření na rozmanité potřeby lidí v různých fázích života a na podporu v těžkých situacích. Naše podpůrné zaměstnanecké programy prochází pravidelnou revizí a postupně je rozšiřujeme o další oblasti.
Co se týče světa venku, zaměřujeme se na podporu komunit, které to potřebují. Domnívám se, že se nám už podařila celá řada iniciativ – kromě již jmenované aplikace Bright Sky určitě stojí za zmínku otevřený dopis premiérovi týkající se manželství pro všechny. Nesmím zapomenout ani na Laboratoř Nadace Vodafone, jejímž prostřednictvím jsme podpořili celou řadu projektů, které usnadňují život například lidem se zdravotním postižením.
Foto: Vodafone/Se svolením
Disponujete ve firmě mechanismy, které slouží i k řešení nevhodného chování vůči LGBT zaměstnancům?
Věnujeme péči pěstování naší firemní kultury, aby k takovému chování vůbec nedocházelo. Máme jasná pravidla, která netolerují žádnou formu diskriminace nebo šikany. Pokud by se i přesto nevhodné chování vyskytlo, máme definované postupy řešení situace. Ty zahrnují kontaktování nadřízeného, HR nebo využití externí linky. Postoj firmy je v takovém případě velmi důrazný a nekompromisní. Máme také vzdělávací program „Postavte se za ně“, který učí, jak reagovat, pokud jsme svědky nevhodného chování, a jak vyjádřit nesouhlas. Navíc dvakrát ročně děláme interní anonymní průzkum Spirit Beat, kde mohou lidé otevřeně sdělit, co na firmě oceňují a co by naopak zlepšili.
Co když někdo na pracovišti svou orientaci raději „neřeší“?
Nemyslím si, že by naši zaměstnanci a zaměstnankyně potřebovali svou orientaci na pracovišti přímo řešit. Ale už tím, že ostatním řeknete, jak a s kým jste trávil víkend, dáváte svou identitu najevo. Prozradí to i fotka na tapetě mobilu nebo to, s kým přijdete na firemní večírek. Nikomu nenutíme, aby o sobě sdílel cokoli, co nechce. Vytváříme pouze otevřené prostředí, v němž si lidé nemusejí dávat pozor na jazyk. Cílem budování naší firemní kultury je nemít strach o těchto věcech hovořit, pokud o to má kdokoliv zájem.
Je něco, o čem se v médiích ohledně vaší práce pro ostrakizované skupiny nepíše, ale vy byste to ráda vypíchla?
Zmínila bych například spolupráci s organizací Romea, která má stipendijní programy pro studenty a studentky vysokých a středních škol pocházející ze znevýhodněného prostředí. Díky podpoře Vodafonu mohou vystudovat a věnovat se tomu, v čem jsou dobří. Pokud by se podobné spolupráci věnovalo více firem, byla by to podle mě naprosto skvělá věc.