Jak se točí intimní scény? Simulovaný sex, nahotu i líbání obstarává koordinátor intimity. Výkon této profese je obtížnější, než se zdá
LGBT+
Zdroj: Adobe Stock

Jak se točí intimní scény? Simulovaný sex, nahotu i líbání obstarává koordinátor intimity. Výkon této profese je obtížnější, než se zdá

Intimní scény, které posouvají hranice – to u filmu zahrnuje práce koordinátora intimity. Ten obstarává před kamerou hladký průběh scén, které jakkoliv vybočují z běžného standardu, zdaleka se ale nemusí jednat jen a pouze o scény sexuální. Ale když už jde o ně, záleží také na tom, kdo je před kamerou. Protože dynamika queer scén se od těch hetero v mnohém liší...
Michal Černý Autor
12. 11. 2024

Sexuální scény ve filmové praxi

Sex a intimita před kamerou, to je doslova samostatná disciplína. A to nejen pro herce. Je třeba myslet na to, aby situace byla pro všechny komfortní, ale zároveň působila věrohodně. Zejména od doby hnutí #MeToo pak popularita této profese významně stoupla. Autentické a citlivé zobrazení intimity, která co nejvíce odpovídá charakterům i samotnému příběhu, to vše je součástí práce intimního koordinátora. A ta se navíc liší v případě, že se před kamerou místo heterosexuální dvojice objeví gay či lesbický pár...

Samostatná disciplína: Queer sexuální scény

Pokud jste v nedávné minulosti sledovali odvážně a realisticky pojatou queer sexuální scénu na obrazovce nebo divadelním jevišti, je dost pravděpodobné, že na jejím vzniku měl zásadní podíl intimní koordinátor Robbie Taylor Hunt. Tento zkušený divadelní režisér se od roku 2019 specializuje na intimní koordinaci v rámci mnoha významných queer produkcí.

Jeho nejznámější práce zahrnuje choreografii intimity ve filmu „Red, White & Royal Blue“ a seriálech „Mary & George“ či „Big Boys“. Jeho nejnovější práci lze vidět v inovativním dramatu BBC „Mr Loverman“ (o kterém jsme psali zde) a v divadelní hře „Reverberation“ oceňovaného dramatika Matthewa Lópeze.

Tipy redakce

Jak Hunt vysvětluje, jeho role zahrnuje mnohem více než jen zajištění souhlasu herců. „Intimní koordinátor pracuje na veškerém intimním obsahu – od simulovaného sexu, nahoty a líbání po fyzický kontakt, scény zahrnující porod, lékařské zákroky, a dokonce i rodinnou intimitu.“ Jeho práce pokrývá i „méně tradiční“ scény zahrnující močení nebo menstruaci, tedy situace, které vyžadují vysoce citlivý přístup.

Důležitým prvkem je také kreativní složka, která pomáhá dosáhnout kýženého autentického efektu ve prospěch příběhu. Hunt úzce spolupracuje s herci, režiséry a kameramany, aby intimní scény nejen působily věrohodně, ale také odpovídaly charakterům postav a ladily se scénářem. „Pomáhám hercům a celému tvůrčímu týmu, aby intimní scény splnily svůj účel – co nejvěrněji a nejpřesněji podpořily děj a divákům co nejvíce přiblížily postavy,“ dodává.

Divadelní a filmová intimita: hlubší práce s herci

Na rozdíl od filmového natáčení, kde má tým na přípravu intimních scén často jen několik hodin, se v divadle Huntovi dostává více času i prostoru. V případě divadelní hry Reverberation pracoval s herci Michaelem Ahomka-Lindsayem a Jackem Gibsonem několik týdnů před začátkem samotných zkoušek. „Před zkouškami si promluvím s každým hercem o tom, co je ve scénáři, jaké jsou naše představy, a co si přejí nebo nepřejí dělat,“ vysvětluje Hunt.

Tento proces mu umožňuje scénu upravovat a vylepšovat během technických zkoušek prakticky až do premiéry. Poté opustí jeviště a předá scénu do rukou herců. „Pak tomu necháte volný průběh. Působí to na mě docela zvláštně,“ dodává. Oproti tomu je práce intimního koordinátora ve filmu či seriálu zásadně odlišná. Hunt někdy pracuje s herci jen několik hodin před natáčením. Jakmile je scéna natočená, jeho práce končí. 

<Path> Méně hetero, než tvrdili. Studie s experimentem ukázala, že heterosexuálové jsou o dost teplejší, než si sami mysleli. Stačilo jim to vysvětlitZdroj: Queery.com, EurekAlert!, StudyFinds.org

Prolomení queer stereotypů a realistické zobrazení

Práce intimního koordinátora je pro queer scény obzvláště důležitá, protože byly historicky vykreslovány převážně prostřednictvím tradičních stereotypů nebo zcela ignorovány. Hunt se snaží vyhnout těmto klišovitým řešením a přinášet na obrazovky a plátna kin reálné vyobrazení intimity lidských vztahů.  Například ve filmu Red, White & Royal Blue některé diváky překvapilo, že dva muži měli sex tváří v tvář, protože jsou v tomto případě zvyklí spíše na „psí pozici“, tedy sex zezadu. „Lidé si často myslí, že to je jediný způsob, jak to mužské páry dělají, protože to tak bylo v minulosti často viděno na obrazovce,“ říká Hunt.

Další ze stereotypů, který Hunt kritizuje, je spojování fyzického vzhledu postavy s její rolí v intimních scénách. Silnější, svalnatí muži jsou často zobrazováni jako dominantní partneři, zatímco drobnější postavy bývají vykreslovány jako podřízené. Hunt se snaží i tyto stereotypy rozbít a zohledňovat psychologii postav tak, aby scéna měla realistický rozměr a odpovídala charakteru postav.

Diskrétnost – klíčový aspekt intimního koordinátora

Jedním z klíčových aspektů této práce je respekt ke stanoveným hranicím, které si určují sami herci. Často není vhodné nebo vůbec nutné sdílet intimní scénu s celým štábem. „Každý zvládá různé věci jinak,“ vysvětluje Hunt a zdůrazňuje, že právě proto je intimní koordinace důležitá.

I přesto se však vyskytují skeptici, jako například herec Sean Bean, kteří si myslí, že intimní koordinace narušuje autenticitu sexuálních scén. Hunt ovšem považuje tento názor za zkreslený. Dobrý intimní koordinátor dokáže vytvořit takovou atmosféru, že se herci cítí natolik uvolněně a přirozeně, že to ve výsledku přináší mnohem reálnější scénu, než kdyby vše bylo ponecháno bez pečlivých příprav. 

Co odlišuje běžné sexuální scény od těch queer?

Vykreslení intimních scén heterosexuálních párů v televizních a filmových produkcích bývá jednodušší, protože odpovídá zažitým představám a konvencím diváků. Tyto scény často obsahují výrazně méně detailů, protože společnost už má dávno vytvořený jasný obraz o „klasických“ intimnostech. Heterosexuální scény bývají přímější a mnoho detailů tak zůstává skryto. Ba co víc, mnohdy je jim věnována mnohem menší pozornost, což obyvkle přináší nechtěné potíže. 

Taková zkušenost se například objevila při natáčení seriálu „Hra o trůny“, který zahrnuje řadu explicitně sexuálních scén. Herečka Emilia Clarke, představitelka Daenerys Targaryen, uvedla, že během prvních sérií kvůli tomu zažívala dost stresu. Později se s tím však dokázala vyrovnat a dostala se do pozice, kdy mohla jasně vymezit své hranice a získala větší kontrolu nad těmito scénami.

Zdroj: nytimes.com, thepinknews.com, studiobinder.com, pmc.ncbi.nlm.nih.gov, variety.com, newyorker.com, YT ABC Arts/Se svolením

Populární
články

Kibler trpí pohybovými problémy, diagnostikována mu totiž byla mj. dětská mozková obrna. Podle lékařů se měl dožít maximálně 4 let a nikdy neměl chodit.
LIDÉ

Narodil se jako HIV+, navíc s těžkým postižením. Americký herec ale boří jedno stigma za druhým, s partnerkou nyní čeká zdravé dítě

Autor: Mirka Dobešová
Těhotný muž je pro mnohé absurdní představa, nicméně i s takovým obrázkem se dnes můžeme setkat poměrně snadno
LIDÉ

Trans muž porodil dítě a své zkušenosti sepsal do dětské knihy. Konzervativci burcují k odporu

Autor: Michal Černý
„Žít odděleně, ale společně“ je způsob soužití, který bychom spíše očekávali od mladší generace, avšak mnohem více výhod z něj čerpají starší generace
TĚLO & MYSL

Starším párům, které žijí v oddělených domácnostech, se podle nové studie žije mnohem lépe

Autor: Michal Černý
Pocitem viny, že nejsou „dost dobré“, už netrpí jen matky malých dětí. S ohledem na fakt, že se 54 % majitelů psů situuje do role psího „rodiče“, ohrožují pocity viny i řadu běžných „pejskařů“
TRENDY

Rozmazlujete svého psa jako „mimino“? Syndrom „psího rodiče“ postihuje 54 % majitelů. Podle odborníků se pouští na „nebezpečné území“

Autor: Veronika Košťálková
Domácí násilí je pro oběť často obtížně rozpoznatelné
LIDÉ

„Že mě partner týrá, jsem nechápal. Překvapilo mě, že k domácímu násilí dochází i mezi gayi,“ vzpomíná Radek na život s násilníkem

Autor: Mirka Dobešová
Robertův život se za patnáct let změnil ve všech směrech
LIDÉ

Ohlédnutí Roberta Paulata: Co se změnilo v jeho životě za posledních patnáct let a kam směřuje dál?

Autor: Irena Piloušková
Toby Wehle si v Olomouci otevřel manikérské studio, kde se queer klientela nemusí bát, že se na ni někdo bude dívat skrz prsty
LIDÉ

„I triviální manikúra se může proměnit na noční můru,“ říká majitel queer nehtového studia, kam na barevné „drápky“ chodí trans ženy i cis muži

Autor: Veronika Košťálková
Výhra trans modelky v prestižní soutěži je úžasným momentem, který posouvá celé odvětví o několik stupňů výše
LIDÉ

Alex Consani tvoří dějiny. Stala se první trans ženou, která vyhrála titul Modelka roku

Autor: Michal Černý
Zakladatele české firmy Potten & Pannen - Staněk naplňuje hrdostí jak prodejna, která na adrese Vodičkova 2 sídlí už 34 let, tak loni otevřená prodejna v Cukrovanickém paláci, která za svůj koncept získala mezinárodní oceněnní
LUI BUSINESS

Od prodejny s vůní oběda až po nejlepší retail na světě. „Naší filozofií jsme se lišili už v roce 1992,“ má jasno Pavel Staněk

Autor: Veronika Košťálková
„Odešla s ním část, která byla schopná lásky,“ dodává
LIDÉ

„Něco ve mně umřelo, když mě opustil bývalý. Odešla s ním část, která byla schopná lásky,“ říká muž, který podvádí svého partnera

Autor: Irena Piloušková

E-Shop