„Erotika už není ve společnosti takové tabu. Vibrátor používáme stejně často jako mobil,“ říká Adam Durčák, majitel e-shopu s hračkami pro dospělé
Rozhovor
Zdroj: Adam Durčák, Růžový slon/Se svolením
<Path>

„Erotika už není ve společnosti takové tabu. Vibrátor používáme stejně často jako mobil,“ říká Adam Durčák, majitel e-shopu s hračkami pro dospělé

Vzpomínám si, jak jsem jako malý chodíval okolo obchodů s erotickým zbožím a snažil se jakoukoliv škvírou nahlédnout dovnitř a zjistit, co je tam tak mystického, že kvůli tomu musí být zalepené výlohy. A i když jsem nedělal nic špatného, vždy mi u toho běhala v hlavě myšlenka, že dělám něco zakázaného, což mě donutilo se i lehce stydět. Tento stud jsem se rozhodl prolomit hned při dovršení 18 let, jenže moc slavně to nedopadlo. I když mě všechno zajímalo, byl jsem uvnitř naprosto bezradný a styděl se na cokoliv zeptat. Po hodině prohlížení jsem doslova utekl s rozloučením na půl úst a do prodejny se už nikdy nevrátil. Jenže zvědavost zůstala. Jak takový obchod s hračkami pro dospělé vůbec funguje? Co všechno musí prodavači znát? Jak probíhá výběr zboží k prodeji? Abych uspokojil své tužby po odpovědích, oslovil jsem zakladatele a majitele erotického e-shopu Růžový slon Adama Durčáka, aby mi ze svého pohledu svět erotiky přiblížil. Kde se u něj vůbec vzal nápad pustit se do podnikání tohoto druhu? Co ho na erotickém průmyslu baví nejvíc? Co očekává od svých zaměstnanců a jak podle něj současný LGBT aktivismus ovlivňuje povědomí lidí o sexuálních tématech?
Michal Černý Autor
24. 9. 2024

Můžete přiblížit, jak vznikl nápad na založení obchodu s erotickými pomůckami? Co vás inspirovalo k tomu, abyste se pustil právě do podnikání v této oblasti?

Ten prvotní a nejdůležitější impuls je v podstatě začátek celého mého podnikání v 18 letech. Tehdy jsem začal s prodejem jednoho volně šiřitelného softwaru, pak jsem si otevřel internetovou kavárnu, poté malou prodejnu s počítači a hardwarovými doplňky a nakonec jsem se vrátil k byznysu s multimédii, což zahrnovalo opět softwarové programy, ale navíc třeba i hry. S touto nabídkou jsem začal jezdit na výstavy a veletrhy, naše produkty se prodávaly dokonce i skrze různé magazíny. A jeden z produktů, což byla právě erotická hra, se prodával nejvíce. To mě inspirovalo k tomu, že jsem v roce 2002 otevřel v Havířově kamennou prodejnu s erotickými hračkami a filmy.

Už tehdy jsem chtěl více poboček, ale nakonec mi přišlo zajímavější rozvíjet obchod spíše na internetu, díky čemuž bylo mnohem jednodušší dostat se s nabídkou i za hranice našeho státu. A právě s přechodem do online prostředí přišel v roce 2008 i název Růžový slon, který zůstal dodnes.

Co vás na odvětví erotického průmyslu fascinuje nejvíce? Jakou máte motivaci k tomu, abyste v něm nadále podnikal?

Už je to přes 20 let, co jsem s tím začal, a baví mě to úplně stejně jako na začátku. Podle mě je spojení e-commerce a erotiky úplně parádní záležitost. Mám hodně známých, kteří také podnikají s e-shopy, a zatím jsem nenašel obor, který by byl zajímavější. Každý den si říkám, jak je skvělé, že neprodáváme například šroubky, malířské věci nebo cokoliv jiného. Zkrátka mě baví, jak je erotický průmysl komplexní a že je v něm pořád co objevovat. Hodně tomu pomáhá právě i to spojení s online světem.

Jak u vás probíhá výběr nabízených produktů? Vybíráte je i vy sám podle osobních preferencí, nebo na to máte speciální tým, kterému do práce nijak nezasahujete?

Co se mě týká, máme s manželkou doma spoustu hraček a neustále zkoušíme nějaké novinky, nicméně ve firmě platí spíše ta druhá varianta. Máme tým produktových specialistů, kteří neustále sledují trh, a také i tým zkušených testerů. Já se na samotném výběru produktů podílím málo a nepřímo. Některé věci mohu ovlivnit, ale tyhle týmy, které se starají o aktuálnost a kvalitu zboží, vlastně ani nespadají přímo pode mě. Já spíše řeším dlouhodobou vizi a směr, kterým bychom se měli jako firma ubírat.

Česká republika je často označována jako jedna z „pornovelmocí“ světa a erotika je kvůli tomu spojována výhradně s pornografií, což na ni může vrhat negativní světlo. Jak to podle vás ovlivňuje vnímání erotiky a erotického průmyslu? Promítají se třeba nějaké aktuální porno trendy do přání zákazníků, zpracováváte si na to vlastní průzkumy?

Porno je dnes úplně běžnou součástí života, mnohem více než kdy předtím. Zejména dnešní mladí lidé na něm vyrostli a poměrně dobře ho znají, což má hodně důsledků. Na jedné straně může představovat zdravou a neškodnou součást milostného ‎života, na druhé straně existují rizika, která s sebou časté sledování pornografie nese. Ale svět bez porna si už neumím ani představit. Náš obor má k němu logicky velmi blízko a vliv na přání zákazníků to samozřejmě má. Když budu konkrétní, lidé vidí v nějaké scéně určitou hračku nebo pomůcku, kterou si chtějí vyzkoušet, a tu pak u nás shání. Může se jim dokonce zalíbit i samotné přirození herce nebo herečky, a protože dnes existují v nabídce i přesné odlitky jejich „pracovního nástroje“, zajímají se i o to.

Jinak průzkumy si děláme, máme k tomu určený menší tým, který se zajímá jak o preference zákazníků, tak i o současné trendy, diskutují o tom pravidelně i s externími odborníky. Nás hodně zajímá, jak se v tomto mění vnímání lidí.

<Path> Žádné ach, ale spíš au: Nejčastější zranění při sexu možná překvapí. Jaká jsou a jak si s nimi poradit?Zdroj: Theloveandsexnews.com, Medicinenet.com, wildflowersex.com

Spolupracujete nějak i s produkčními společnostmi v tom smyslu, že jim dodáváte erotické hračky a pomůcky pro natáčení?

Určitě je to zajímavé spojení, a dokonce se to i samo nabízí, ale neděláme to. Spíše je poskytujeme různým, hlavně neziskov‎ým organizacím, které je používají pro vzdělávací účely apod.

Tipy redakce

Nabídka erotických pomůcek na internetu je obrovská. Jak se vypořádáváte s konkurenčním tlakem a jak zajišťujete, aby se vaše firma odlišovala od ostatních e-shopů?

My si jdeme dlouhodobě vlastní cestou a děláme všechno pro to, abychom zákazníkům i našim produktům porozuměli oproti konkurenci co nejvíce. Snažíme se mít nabídku produktů co nejširší, ale zároveň bez duplicit, aby se tam zbytečně neopakovaly věci, které slouží ke stejnému účelu. Kromě klasických věcí, jako je diskrétnost, rychlé doručení nebo kvalitní obsluha zákazníka, u nás funguje velmi dobře marketing a značka jako taková. Ukazujeme skutečné tváře našich lidí nebo boříme tabu v našem oboru třeba tím, že se objevujeme ve veřejném prostoru na billboardech či v mainstreamových médiích, kde komunikujeme hravě a přátelsky různá důležitá témata. Naše prodejny jsou otevřené, nemáme zakryté černé výlohy, jako tomu bylo v devadesátých letech. K provozu zkrátka přistupujeme moderním způsobem. Snažíme se médiím a odborné i laické veřejnosti nabízet relevantní fakta a tím prohlubovat jejich vědomosti a poskytovat nový náhled na problematiku.

Myslím si, že celý náš způsob komunikace a přístup k provozu a zákazníkům nás odlišuje od ostatních. 

Součástí provozu není jen prodej zboží a možnost si otevřeně popovídat s prodavači, na pobočkách se pravidelně konají i různé semináře a přednášky
Foto: Růžový slon/Se svolením

Musí vaši zaměstnanci na prodejnách projít nějakým speciálním školením nejen co se týká produktů, ale i oboru jako takového? Aby případně dokázali zákazníkům odpovědět na jakkoliv záludnou otázku a dokázali jim i odborně poradit…

Co chci říct na prvním místě, je, že si velmi pečlivě vybíráme lidi, kteří pracují na našich prodejnách. Většina z nich měla přirozený zájem o erotiku ještě dříve, než k nám přišli, což je úžasné. Zároveň je fajn, když už člověk, který k nám přijde, má školení v nějaké části oboru, nebo předtím pracoval v oblasti péče o tělo. Základ je tedy vybrat správné lidi, kteří nejsou jen prodavači, co vám prodají cokoliv – dneska housky, zítra prádlo, pozítří erotické hračky, ale aby je to opravdu bavilo a zajímalo. Naši lidé často pocházejí z řad pravidelných zákazníků, kteří hračky sami hojně používají.

Nad rámec toho rozvíjíme zaměstnance i v dalších směrech, protože to není v případě hraček jen o tom někam něco strčit a zmáčknout. Dnešní erotika má mnoho přesahů do dalších oblastí, například zdraví. Lidé si danou pomůckou chtějí často vyřešit nějaký svůj zdravotní problém, což je pro ně ten primární impuls jejich návštěvy, až poté řeší vzrušení nebo využití v sexu. Takže nejde jen o to umět danou věc vypnout a zapnout, ale dokázat ji pochopit i po zdravotní či psychologické stránce. Zkrátka umět vše brát komplexně. Což se velmi špatně učí, proto chceme, aby k tomu člověk už nějaký vztah měl.

Jak podle vás internet a snadný přístup k informacím ovlivňuje rozhodování zákazníků? Jsou lépe informovaní, a tedy i náročnější než dříve?

Informovanost zákazníků je jednoznačně lepší, rozvoj internetu a sociálních sítí tomu hodně pomohl, ale někdy je těch informací až moc. Lidé v návalu často protichůdných tvrzení dokáží snadno v řešení své otázky zabloudit a nevědět, kudy dál. Možná i díky tomu jsou ale zase více otevřenější a oproti té době, kdy jsme s Růžovým slonem začínali, ochotni více diskutovat, svěřovat se s detaily. A to kdekoliv – na prodejně, v chatu, přes maily i na zákaznické lince.

Stává se, že byste odmítli na pobočce zákazníkovi něco prodat v domnění, že by mu daná pomůcka mohla z různých důvodů jakkoliv ublížit?

To rozhodně, děvčata ze zákaznické podpory a kolegové z prodejen by mohli vyprávět. Děje se to prakticky každý den a velmi často jde hlavně o ten zdravotní přesah. Existuje spousta věcí, které se někam vkládají a zasouvají, například do močové trubice, nebo tu jsou tlakové a podtlakové pomůcky. Tam je třeba dávat si pozor. Zákazníci, kteří s námi přijdou jakoukoliv cestou do kontaktu, často potřebují poradit. Takže ano, denně se nám stává, že někomu rozmlouváme jeho přání, vyvracíme mylné informace nebo napravujeme špatné zkušenosti s produkty.

<Path> Reportáž z Prague Pride 2020Zdroj: Jakub Starý

Jaké jsou dnes největší trendy ve vašem oboru?

Dneska je to obecně hodně o partnerství. Společné zážitky, speciální partnerské pomůcky, často partneři chodí společně, aby pro sebe něco vybrali. Hodně se to liší od doby před 10-15 lety, kdy nás vyhledávali spíše muži, kteří kupovali pro své polovičky čistě jen vibrátory a masturbátory. Dalším dlouhodobým trendem je zájem o erotiku ve smyslu péče o tělo, jakýsi well-being, který zahrnuje jak sex s partnerem či partnerkou, tak i třeba vlastní masturbaci. Dnešní mladší generace to bere naprosto automaticky jako součást života i vztahu. Mít doma vibrátor je téměř tak běžné jako vlastnit mobilní telefon.

Co se týká konkrétních produktů, hodně oblíbené jsou například tlakové pomůcky a hračky, které můžete skrz aplikaci ovládat na dálku. Lidé také více dbají na kvalitu produktů a jsou ochotni do svého uspokojení investovat více peněz. Už tyto věci neberou jen jako pouhé nástroje k uspokojení, ale i jako součást určitého lifestylu.

Myslíte si, že větší otevřenost lidí a jejich ochota sdílet své sexuální zkušenosti je způsobena i tím, jak dnes téma sexuality a objevování vlastní identity rezonuje ve společnosti i například skrze LGBT tematiku? Přispívají k tomu pozitivně i akce typu různých pride pochodů a dalších festivalů?

Zcela určitě. Všechna možná školení, workshopy a festivaly podobného druhu přispívají k větší otevřenosti a svobodomyslnosti. I naše práce pomáhá detabuizovat určitá témata a snažíme se, aby byl sex ve společnosti brán jako něco, o čem se mohou lidé bez ostychu normálně bavit. Z mého pohledu je to stále lepší a lepší.

Jaký je váš názor na zamýšlené větší začlenění sexuálních témat do školní výuky? Mám tím na mysli i důraznější zapojení LGBT otázek jako gender a sexuální orientace…

Děti mám, ale zatím do školy nechodí, takže z vlastní zkušenosti k tomu nemám co říct. Avšak spolupracujeme s organizacemi, které osvětu těmito cestami řeší. Nedokážu přesně posoudit, co dětem říkat a v jakém ročníku by to mělo začít, ale jsem jednoznačně pro to, aby se to řešilo mnohem více. A měli by se na tom podílet lidé, kteří jsou moderní a rozumí vzdělávání dětí. Ale týká se to i seniorů, na které se často zapomíná. Takže pokud mám odpovědět přesně na otázku, jsem jednoznačně pro to, aby výuka ve škole v byla tomhle směru intenzivnější a odrážela tak i současné nastavení a směřování naší společnosti.

Povězte mi na závěr, chystáte nějaké další rozšíření? Jak vidíte blízkou budoucnost Růžového slona?

Kromě mateřské prodejny v Havířově má Růžový slon aktuálně čtyři kamenné prodejny v Praze. Zvyšující se počet kamenných prodejen má za cíl přiblížit se více zákazníkům a budovat si s nimi osobnější a dlouhodobější vztahy. Tomu budou napomáhat i různé edukační aktivity, které budou pro veřejnost pravidelně probíhat na všech prodejnách. Součástí těchto edukačních aktivit jsou například různé odborné přednášky, interaktivní workshopy, kreativní dílny či besedy s odborníky z různých oborů a zaměření.

Zábavně-vzdělávací aktivity zajistí nejen experti z našeho interního týmu, ale také externí odborníci, kteří s námi dlouhodobě pracují a pomáhají nám v osvětě a detabuizaci oblasti sexuality. Všechny kamenné prodejny se snažíme měnit na zážitkovou destinaci. Chceme být blíže lidem a tím detabuizovat oblast sexu a intimity. Ukázat, že se jedná o něco přirozeného, vysvětlit v‎ýznam sexuálních pomůcek, jejich pozitivní vliv na sexuální život i různé sexuální a zdravotní problémy.

Zdroj: Redakce/Respondent (Adam Durčák)

Populární
články

Pokud rodič chce zažádat o vyjmutí dítěte z výuky, která má co do činění s LGBT lidmi nebo s genderem, má, zdá se, šanci uspět i navzdory postoji České školní inspekce
AKTUALITY

„Omluvte, prosím, moji dceru z veškeré výuky o LGBT a genderu.“ Žákyně z Olomouce dostala propustku, veřejnost rodičům fandí

Autor: Veronika Košťálková
Dneska je maminka Victorovi velkou oporou
LIDÉ

„Zpočátku šla mamka ostře proti. Při nákupech mě nepustila do klučičí sekce. Časem si ale uvědomila, že to jsem opravdu já,“ vzpomíná Victor

Autor: Irena Piloušková
Nebinární Alex dává svoji identitu (mimo jiné) do kontextu s neurodivergentním mozkem. Věří, že mu striktní kolonky muž/žena nedávají smysl také proto, že je na autistickém spektru
LIDÉ

„V tramvaji mě paní seřvala, že nemám oholené nohy.“ Alex v Česku nezapadá mezi ženy ani muže. „Kluci po mně během rande házeli kameny”

Autor: Veronika Košťálková
Na první pohled se Natron neliší od jiných jezer, ale zkuste si do něj na chvíli strčit ruku...
CESTOVÁNÍ

Jezero, které mění zvířata v kámen. Natron v Tanzánii je jedno z nejkrásnějších a zároveň nejsmrtelnějších míst na světě

Autor: Michal Černý
„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí
LIDÉ

„Že jsem adoptovaný, jsem se dozvěděl ve čtrnácti, kdy jsem mamce předložil několik důkazů,“ vypráví Victor, který prošel tranzicí

Autor: Irena Piloušková
Třebaže Michaella Bolder masíruje obličeje světovým celebritám, má v rukávu i levné tipy, čím pleti prospět
TĚLO & MYSL

Mražené lžičky a „šplouchací“ metoda. Co nejlevnějšího se dá dělat s pletí, aby vypadala mladší? Poradí obličejová masérka celebrit

Autor: Veronika Košťálková
Maximiliana Ančerlová neměla téměř celý život ponětí o tom, jak významný byl její děda
LIDÉ

„Věděla jsem, že můj děda byl dirigent, ale nic víc.“ Maximiliana Ančerlová oživuje odkaz jednoho z největších dirigentů 20. století

Autor: Michal Černý
Festival Queer Eye i letos přiveze zajímavé ženské hlasy: třeba berlínskou zpěvačku MADANII.
KULTURA

Blíží se Queer Eye. Pestrý festival, kde můžete tančit, besedovat, skládat hudbu, trénovat sebeobranu… Nebo klidně jen ležet!

Autor: Veronika Košťálková
K práci v PR se Michal Večeřa dostal přes zkušenosti v médiích. V redakcích začínal jako produkční, poté psal pro Hospodářské noviny, deník Metro, a dokonce i pro LUI
LUI BUSINESS

„Díky terapii už vím, že nejsem workoholik. Když mám tvůrčí blok, nechám pracovat podvědomí,“ říká expert na osvětové kampaně

Autor: Veronika Košťálková
Hnutí #MeToo sice zvýšilo povědomí o problémech se sexuálním obtěžováním na pracovištích, ale dopad to prý nemělo prakticky žádný
LIDÉ

Hnutí #MeToo selhalo? „Úroveň sexuálního obtěžování se na pracovištích nijak nezměnila,“ říká odbornice na diskriminaci

Autor: Michal Černý

E-Shop