„V uších mi zní, že být hetero dnes není cool,“ říká Ladislav Kytka, autor petice proti zavedení LGBTQ+ témat do školní výuky
Začněme peticí. Psal jste ji vy osobně a jaký byl důvod k jejímu vzniku? Osobně předpokládám, že je to hlavně kvůli tomu, že od příštího roku má být na školách dobrovolně zavedena výuka o LGBTQ+ tématech a od roku 2027 již povinně. Nebo je za tím ještě něco jiného?
To, co říkáte, je jen třešnička na dortu, těch důvodů je samozřejmě více. Jen chci k tomu něco dodat, protože se mě občas novináři ptají na to, zda je moje aktivita poháněná tím, že nemám rád LGBTQ+ komunitu. Já osobně odděluji LGBT a to Q+. Mně vůbec nevadí gayové a lesby, mám mezi nimi velmi mnoho přátel, a to od doby, kdy jsem trénoval různé sporty. Dokonce za nimi chodím konzultovat i určité věci a musím říct, že se v mnoha z nich shodujeme. Nejvíce se rozcházíme v tématu manželství pro všechny, ale jinak jsme přátelé. Já proti této komunitě absolutně nic nemám.
Chápu to tedy správně tak, že vám vadí něco jako „přemrštěný aktivismus“?
Ano. Já jsem s tím vším začal v okamžiku, kdy si jedno pražské gymnázium udělalo Happy Pride den, kdy se studentům pouštěly transgender filmy a vysvětlovalo se jim, co to je drag a queer. Následně se mi ozvala jedna maminka, že její dcera přišla s tím, že už ji nemá oslovovat jejím jménem, ale aby jí říkala Viliame. A podle mě se to stalo jen kvůli tomu, že to byl trend, a ne něco biologického nebo přírodního. Měli si prý ve třídě vybrat nějaké gendery a dcera jí řekla, že být hetero už není dnes „cool“. A mně tahle věta zní pořád v uších. Od té doby jsem se v této tematice začal aktivně pohybovat. Snažím se k tomu přistupovat bez emocí, scházím se dokonce i s trans muži, ale je to ohromně těžké. Nedávno jsem se snažil hovořit s jedním trans mužem, který spoluorganizoval Most Pride, ale on mi řekl, že je složité se se mnou bavit, ale už nevysvětlil proč. Dokonce mi pak už ani nezvedal telefon.
Když to tedy shrnu, vy osobně máte pár negativních zkušeností s lidmi z LGBTQ+ komunity a celá záležitost ohledně výuky LGBT témat na školách byla pro vás impulsem, abyste přišel s touto peticí...
Je toho víc. Kupříkladu na škole mého syna začala vyučovat osmáky učitelka to, že kdo tvrdí, že genderová ideologie je něco špatného, tak je hlupák. A to se mi samozřejmě nelíbí. Na základě těchto informací, různých studií a konkrétních případů, které jsem osobně řešil i s psychology, jsem došel k závěru, že tohle tady nechci. Díky tomu, že děti pokládají podobné věci za „in a trendy“, vzniká ohledně jejich vlastní identity spoustu falešných diagnóz a ony si pak neuvědomují, jak moc si škodí. Fyzicky i psychicky.
I kdybych měl svojí aktivitou zachránit třeba jen deset dětí, tak mi to za to stojí. Takže jsem si sedl, napsal petici, kterou jsem nechal prohlédnout našimi právníky, a k tomu ještě vznikl dokument „Žádost o vyjmutí z genderové výuky“, protože na základě občanského zákoníku, Listiny základních práv a svobod a hlavně školského zákoníku mají o tomto rodiče právo rozhodovat a vědět, co se jejich děti učí. A týká se to i tzv. „digitální debilizace“, protože existují i transgender youtubeři, kteří říkají, jak je tranzice skvělá, ale už neříkají, jak moc bolí.
Jen bych dodal, že existuje několik podcastů, kde se otevřeně mluví o všech aspektech tranzice ze strany trans osob, tedy i o tom, o čem hovoříte vy. Ale vraťme se k petici. Co říkáte na argument ředitele základní školy v Mostě, Romana Zieglera, jenž se podílel na obsahu nové výuky, že rozhodně nejde o žádnou indoktrinaci, ale o poskytnutí základních informací ohledně historických faktů a událostí spojených s LGBTQ+ tematikou? Cílem prý je, aby na děti v tomto ohledu nepůsobily právě jen sociální sítě...
Já jsem se s panem Zieglerem setkal a bavili jsme se o jeho argumentech a zapojení do nového obsahu ve výuce dějepisu, kde se má o LGBT záležitostech učit. Já si tedy myslím, že se jedná o novodobou ideologii, novodobý sociální konstrukt, který v dějepisu nemá co dělat. Já chápu, co mi říkal, tedy že například ženy nebyly na stejné úrovni jako muži, neměly třeba právo volit, ale proč do toho tahat genderovou ideologii?
Co se týká dokumentu o možnosti vyjmutí z výuky, nebylo by lepší namísto toho, aby děti nemohly do školy, dohlédnout raději na to, co se ve výuce skutečně probírá? Napadá mě třeba nějaká dohledová komise, kde budou zastoupeny obě dohadující se strany...
To máte pravdu a já se o to snažil. Zkoušel jsem to u ředitelů různých škol, ale nikdo se se mnou nechtěl moc bavit. Ptal jsem se dokonce pana Zieglera, zda by nás dokázal zahrnout do té skupiny, která tvoří obsah výuky, jako poradní hlas z té druhé strany, ale bylo mi řečeno, že to nelze. Já bych byl velmi rád, kdyby tu vznikl nějaký kontrolní orgán, který by byl složen z psychologů, dlouholetých pedagogů a analytiků, kteří by nás dokázali upozornit na to, když se někde něco nepovede, ale to se neděje. Zatím se děje pouze arogance moci, kdy se s námi prostě nechce nikdo bavit. Již 8. října půjdu dokonce do Poslanecké sněmovny, kde budu vysvětlovat škodlivé vlivy genderové ideologie. Uvidíme, zda to budou chtít poslanci skutečně slyšet.
Jakou nyní máte s peticí úspěšnost?
Skoro každý, kdo se u našich volebních stánků v mém kraji zastaví, tak nám ji podepíše, v podstatě každý den tisknu nové archy. Ale petici je možné stáhnout i na našich webových stránkách, takže ji lze vytisknout a podepsat kdekoliv.
Mluvíme tedy desítkách či stovkách podpisů?
O tisícovkách. A všechno je sesbírané pouze v podobě fyzických podpisů, online verze neexistuje.
Dokument o stažení z výuky, ten je k dispozici online?
Ano, stejně jako petici, i tento dokument najdete na našich stránkách.
Pokud se stane, že zákon o zařazení LGBTQ+ témat do výuky nakonec projde v podobě, která se vám nebude líbit, jak budete postupovat dál?
Já se budu samozřejmě snažit, aby k tomu nedošlo. Konkrétní kroky teď nemám, je potřeba si na to sednout s právníky a dalšími odborníky. Ale pokud budu zvolen do vedení kraje, chci se dostat do školské rady a seznámit ředitele škol i s jiným úhlem pohledu než jen s tím z ministerstva a jeho poradních orgánů. A nechám je, aby se rozhodli. Pokud uvidím, že nějaký ředitel bude i přes analytická data nebo konzultaci s psychology chtít prosadit cokoliv škodlivého pro děti, tak se mu jako faktický zřizovatel školy budu snažit nedat peníze. Já vím, že to zní tvrdě, ale mně opravdu na těch dětech záleží. Pokud ale uvidím diskusi, tak můžeme dojít k nějakému kompromisu.