Nebinární toalety na školách se možná stanou standardem. Moderní přístup k žákům se usazuje i v Česku
Jedním z prvních významných kroků v Česku v tomto ohledu byla iniciativa Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Fakulta otevřela v roce 2022 nebinární toalety, které jsou zároveň přístupné pro invalidy a mají přebalovací pult. Tyto toalety mohou využívat všichni studenti bez ohledu na jejich genderovou identitu. I přes silně nenávistné reakce na sociálních sítích fakulta na svém rozhodnutí trvá.
Následně na to vznikla petice ze strany studentů Msarykovy univerzity v Brně, aby i tam byly tyto toalety zavedeny. „Studentům se často stává, že nemohou nalézt toalety určené jejich pohlaví, což může vyústit v nepříjemné situace a mít negativní dopad na jejich zdraví. V nejhorší situaci se ocitají studenti, kteří se identifikují jako nebinární. Naplnění fyziologických potřeb je více než důležité pro efektivní práci na půdě školy, i proto je pro nás blízkost a vhodné označení toalet velmi důležité,“ uvedl autor petice Jullian Charous.
Nejnovějším příkladem je Gymnázium a Střední odborná škola v Plasích. Škola umožnila žákům volit toaletu podle jejich pohlavní identity, aniž by ovšem zřídila speciální nebinární toalety. Ředitelka školy Markéta Lorenzová k tomu uvedla: „Žádné nebinární toalety v pravém slova smyslu na naší škole nemáme. Nepřidávali jsme žádný speciální prostor, jak se leckde psalo, ani jsme nic speciálně neoznačovali. Pouze respektujeme potřeby těch žáků, kteří si změnili pohlaví a mohou nyní chodit do stávajících toalet podle své identity.“
Tento krok taktéž vyvolal nenávistné komentáře na sociálních sítích, a i v tomto případě škola trvá na svém rozhodnutí a zdůrazňuje, že respektuje potřeby všech žáků. „Informace o dalších studentech, kteří o změně identity uvažují nebo jí zatím tají, nemám. Ale pokud by v budoucnu taková situace nastala, budeme ji řešit stejným způsobem. Dáváme tím najevo, že takové děti respektujeme,“ dodala ředitelka.
Vliv nebinárních toalet na školní prostředí
Studie provedená na několika školách ve Spojených státech ukázala, že zavedení nebinárních toalet může pozitivně ovlivnit školní prostředí. Podle této studie se studenti cítili bezpečněji a více akceptováni, což vedlo k lepšímu školnímu výkonu a snížení výskytu šikany. Zlepšení školního klimatu mělo také pozitivní vliv na celkovou atmosféru ve škole, kde se posílily mezilidské vztahy a vzájemný respekt mezi studenty.