Digitální etiketa aneb jak s použitím moderních technologií zpříjemnit návštěvu restaurace sobě, personálu i ostatním hostům
Komentář
Zdroj: Adobe Stock
<Path>

Digitální etiketa aneb jak s použitím moderních technologií zpříjemnit návštěvu restaurace sobě, personálu i ostatním hostům

Návštěva restaurace je více než jen o konzumaci jídla. Je to zážitek, který zahrnuje sociální interakce, estetiku prostředí a respekt k ostatním hostům. S rozvojem digitálních technologií, jako jsou chytré telefony a QR kódy, se mění způsoby, jakými komunikujeme a interagujeme v restauračním prostředí. Integrace těchto technologií do každodenního života by však měla probíhat s ohledem na základní pravidla společenské etikety.
Michal Černý Autor
21. 6. 2024

Když přijde řeč na to, jak se správně chovat v restauraci, jako první většinu lidí napadne Ladislav Špaček a všechny jeho pořady a knihy o etiketě. A zároveň se jim taky vybaví nespočet oficiálních pravidel a doporučení, které když budeme dodržovat, nestane se nám minimálně v nějaké té luxusnější restauraci nepříjemné faux pas. V dnešním článku si ale povíme o něčem trochu jiném, byť od klasické etikety nebudeme příliš daleko.

Pokud se vás někdo zeptá, jak je to v restauraci či hospodě s telefonem, pak opět většina lidí zná to nejzákladnější pravidlo – mobil ideálně schovat a věnovat se spolusedícím. Takhle jednoduché to možná bylo před 10-15 lety, jenže s rozšiřováním technologických vychytávek a potřeby co nejrychlejšího servisu se ten seznam, zatím nepsaných, pravidel toho, jak je používat, lehce rozšiřuje. Podívejme se tedy nyní v krátkosti na 5 řekněme doporučení, jak si sobě, zaměstnancům i dalším návštěvníkům co nejvíce usnadnit a zpříjemnit pobyt. 

Používání QR kódů 

Začnu osobní zkušeností. QR kódy se stávají čím dál běžnější formou nejen výběru jídla, ale i placení. Tato forma interakce se hojně rozšířila během covidové pandemie a její obliba stále roste. A upřímně mohu říct, že je to skvělý nápad. Co se týká nabídky jídla, restaurace díky tomu, že si vše můžete prohlédnout ve svém mobilu či tabletu, ušetří zákazníkům pohled na leckdy potrhané, umaštěné a jinak nevzhledné papírové menu, které na stole často prostě jen překáží. Ušetří si tím i sama místo pro užitečnější doplňky prostředí. 

Ale k placení. Nedávno jsem seděl v restauraci a všiml si, že uprostřed stolu se skví jeden takový QR kód, načež mě obsluha poprosila, abych se jej nebál použít, od toho že tam je. Ušetří se tím prý mnoho času. A jak se ukázalo, měla pravdu. Když jsem totiž chtěl platit, zjistil jsem, že bych musel čekat déle, než bych chtěl, neboť na placení se přede mnou chystalo několik dalších lidí a vzhledem k tomu, že byla restaurace plná a já viděl, jak je obsluha lehce zoufalá, použití kódu se dokonce stalo lehkou nutností. A mohu říct, že skvělá zkušenost. Jendoduše jsem kód naskenoval a v mobilu se mi přehledně ukázalo vše, co jsem si objednal. Dokonce tam byla i možnost si objednat něco dalšího. Na konci procesu se také ukázala možnost přidání dýška, čehož jsem též využil a bylo hotovo. Během jedné minuty bylo zaplaceno. 

<Path> Kam zajít během Pride týdne? Našli jsme pro vás nejlepší kavárny, vinárny a restaurace, které nesmíte minout!Zdroj:

Když jsem podíval kolem sebe a zjistil, že bych v případě osobního placení čekal minimálně dalších 5 minut, přál jsem si, aby QR kódy byly součástí každé restaurace. Takže pokud na něj někde narazíte, rozhodně se jej nebojte použít, ušetříte tím čekání nejen sobě, ale i dalším hostům. A ptáte se, co to elektronické dýško, že je to nevhodné? K tomu se ještě dostaneme. 

Omezení používání telefonů během jídla

Tohel je bod, který znají určitě všichni, ale ne všichni jej dodržují. Mobilní telefony se staly nedílnou součástí našich životů, ale při návštěvě restaurace mějme na paměti jejich omezené používání. Hlasité hovory, neustálé kontrolování zpráv nebo fotografování jídla může být pro ostatní nejen rušivé, ale také neslušné a můžete velmi jednoduše nabudit dojem, že vás vlastně u stolu nezajímá nic jiného, než co se děje na sociálních sítích. Byť sociální kontakt máte přímo před sebou.

Tipy redakce

Pokud už musíte mobil použít, zkuste to co nejvíce diskrétně. Při telefonování opusťte stůl a hovor vyřiďte jej v prostoru, kde nebudete rušit ostatní. Fotografování jídla je dnes běžný standard, ale dělějte to co nejrychleji a možná co nejvíce nenápadně. Zároveň si aspoň vypněte veškeré hlasité notifikace, ať cinkání zpráv neruší ne vás, ale okolo sedící hosty. 

Pro někoho absurdní zbytečnost, pro jiné zase velmi chytrý nápad. Faktem ale je, že QR kódy ať už pro nabídku jídel, nebo pro účely placení, budou v restauracích a hospodách stále častější
Foto: Adobe Stock

Respektování soukromí ostatních hostů

Při používání digitálních zařízení v restauraci je důležité respektovat soukromí a přání ostatních hostů. To znamená, že byste neměli pořizovat fotografie nebo videa, na kterých jsou vidět jiní lidé, bez jejich souhlasu. Respektování soukromí je základem dobré etikety a zajišťuje, že všichni hosté si mohou nerušeně užívat svůj čas v restauraci. Zní to možná divně, ale osobně jsem zažil situaci, kdy se na první pohled příjemní a sympatičtí lidé proměnili v běsnící draky když zjistili, že jsou fotografování spolu s tím, kdo před nimi na fotce pózoval s jídlem v ruce. Dost nekompromisně se pak dožadovali smazání těchto fotek. 

To samozřejmě platí i pro sdílení videí, která mohou zachytit ostatní hosty nebo personál v nevhodných situacích. Dnes existuje mnoho kanálů, jejichž obsahem jsou recenze restaurací a věřte, že i oni se ptají nejen majitelů či provozovatelů, zda smí uvnitř podniku natáčet, ale i hostů. Mějte zkrátka respekt k tomu, že ne každý chce být fotografován nebo natáčen a sdílen na sociálních sítích. 

Digitální platby a tringelty

Použití digitálních platebních metod, jako jsou třeba již zmíněné QR kódy, se stává stále populárnějším. Tyto metody jsou nejen pohodlné a časově nenáročné, ale také hygienické. Při používání digitálních plateb by zákazníci i personál měli dbát na to, aby proces probíhal hladce a rychle, čímž se minimalizuje čekání ostatních hostů. O tom jsme si ale už řekli.

Zajímavější jsou tringelty, čili dýška. Vždy mějte na paměti, že pokud platíte kartou a dáváte skrze ni i dýško svému čísníkovi, polovinu z něj odvádíte státu. Zkuste tedy vždy mít při návštěve restaurace v kapse aspoň nějakou základní hotovost, abyste mohli obsluze (pokud to samozřejmě uznáte za vhodné) udělat radost a odměnit ji za její práci. Jasně, poskytnutí dýška skrze použití kódu je též skvělá věc a pokud ji sama restaurace nabízí, asi není prostor přemýšlet nad tím, jestli je to i vhodné, ale projít kolem vaší obsluhy při odchodu a dát jí přiměřenou odměnu nikoho nezabije a čas to taky žádný nezabere. 

Otázkou samozřejmě je, jak se toto bude řešit, pokud někdy v budoucnu přejdeme na čistě digitální peníze, avšak to už je úloha státu. Nějakou změnu by to však chtělo už teď, minimálně apsoň jednu daňovou výjimku právě na dýška poskytnutá elektronicky

<Path> Fine Dining Salon Boscolo Prague - Elegantní noblesa s vynikající kuchyníZdroj:

Konstruktivní zpětná vazba přes digitální platformy

Poskytování zpětné vazby je důležitou součástí vztahu mezi zákazníky a restauracemi. Digitální platformy, jako jsou sociální sítě a specializované aplikace na recenze, nebo stále oblíbené Google mapy, umožňují zákazníkům sdílet své zkušenosti s širším publikem. Je však důležité, aby zpětná vazba byla konstruktivní a spravedlivá.

Sdílejte konkrétní, objektivní a pravdivé zkušenosti. Pokud je zpětná vazba negativní, měla by vždy obsahovat i návrhy na zlepšení, ne jen čistokrevný hate, aby restaurace mohla lépe reagovat a zlepšit své služby. Pozitivní zpětná vazba by měla být též co nejvíce konkrétní a pochválit byste měli jednotlivé aspekty zážitku, kterých si ceníte. Tedy napsat, že návštěva byla super, je sice fajn, ale nikdo si z toho příliš nevezme. 

Jak jste na tom vy s moderními technologiemi při návštěvě restaurace? Odkládáte mobil po celý čas svého pobytu, nebo nikdy zkrátka neodoláte? Narazili jste už na platbu s pomocí QR kódu? Využili jste jej, nebo vám tahle metoda přijde jen jako další krok jakési desocializace? Podělte se s námi v komentářích o své dojmy a případné další návrhy do pravidel digitální etikety. 

Zdroj: restaurantacademy.cz, sevenrooms.com

Populární
články

Užívání testosteronu ovlivňuje i psychiku
TĚLO & MYSL

„Vidím Bambiho a brečím – Jako by mi bylo znovu 12, všechno je nanic“: I takové mohou být vedlejší účinky užívání testosteronu

Autor: Mirka Dobešová
Sezení při močení má pozitivní účinky na zdraví i hygienu
TĚLO & MYSL

Při močení si raději sedněte, doporučují lékaři mužům. Aneb proč není tato mužská „výhoda“ záviděníhodná

Autor: Mirka Dobešová
Těžko říci, zda změnit přátelství v přátelství se sexem, je zrovna výhra
LIDÉ

Je „přátelství s výhodami“ skutečně výhodné? Podle odborníků nejsou nezávazné vztahy pro každého a často končí špatně

Autor: Mirka Dobešová
Užívá si, že nemusí nervózně čekat u telefonu, oba preferují aktivní udržování neustálého kontaktu
LIDÉ

„Potřebujeme vidět a slyšet, že nás ten druhý taky chce,“ říká v rozhovoru o lásce muž, který roky bojoval s ghostingem

Autor: Irena Piloušková
Josef Šálek je doslova ztělesněním toho, že když se pro něco skutečně rozhodnete, můžete dokázat „nemožné“
LIDÉ

„Člověk dokáže úplně cokoliv, když se pro to rozhodne a přestane pochybovat,“ říká Josef Šálek, pokořitel několika světových rekordů

Autor: Michal Černý
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Mladí LGBTQ+ lidé mají ve spojení s klimatickou změnou z více než poloviny vážné obavy o svoji budoucnost, často i oprávněně
AKTUALITY

Mladí LGBTQ+ lidé se o klima bojí víc než hetero většina, čelí proto i depresím. Klimatická změna totiž vystaví komunitu větším rizikům

Autor: Michal Černý
Zbiroh je krásné malé městečko vzniklé už ve 13. století. I díky Jamisonovi Youngovi má opět šanci vejít do většího povědomí celé republiky
LIDÉ

Australan spravuje bývalou vlakovou stanici ve Zbirohu. Chce z ní vytvořit velkolepé regionální kulturní centrum

Autor: Michal Černý
Jaroslav Reich Lorman
LIDÉ

„Starší LGBTQ+ lidé jednoduše nejsou tolik vidět, ne že by nebyli,“ myslí si ředitel organizace ŽIVOT 90

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop