Sdílíte fotky z dovolené na sociálních sítích? Nejenže zvyšujete pravděpodobnost vykradení domácnosti, ale taky tím zřejmě škodíte planetě
Komentář
Zdroj: Adobe Stock
<Path>

Sdílíte fotky z dovolené na sociálních sítích? Nejenže zvyšujete pravděpodobnost vykradení domácnosti, ale taky tím zřejmě škodíte planetě

Pryč jsou časy, kdy ženy mohly mlátit muže kabelkami za to, že na letišti ztratili tašku s filmy do foťáku, nebo zapomněli hodit do schránky pohledy všem babičkám. V obou případech tak totiž celá dovolená vyšla sociálně naprosto vniveč. Dnes je ale taková situace téměř nemožná, a to hlavně kvůli tomu, že většina z nás nosí svůj foťák v podobě mobilu neustále v kapse. A protože máme možnost fotit úplně všechno v prakticky neomezeném množství, nepřijde vniveč vůbec nic. Bohužel.
Redakce Redakce Autor
13. 5. 2024

Člověk by myslel, že když dnes již nemusíme trávit celé dny honem za potravou, tedy nemusíme až do soumraku hledět do brázdy na poli, nebo pronásledovat unaveně vyhlížející veverku po lese, neboť jsme si jisti, že srnu nedoženeme, budeme se více věnovat životu a užívání si světa kolem nás.

To by ale nebyl člověk, aby se místo toho nezanořil do něčeho jiného. Ať už zvednete hlavu v MHD nebo při čekání na ulici, většina okolo stojích či sedících bude pohledem vnořena do mobilu. Ještě o něco dříve to bývaly noviny a časopisy. Inu, vždycky si prostě najdeme něco, co nám pomůže ignorovat svět a život kolem, abychom mohli trávit čas něčím zhola malicherným.

Zíráním do displejů strávíme 90 dnů ročně

Dle čísel za rok 2018 tráví Američané na svých chytrých mobilech a dalších mobilních zařízeních 1 460 hodin ročně, a to je šedesát celých dnů. A pokud to přepočteme na bdělý čas, tak jsme na devadesáti dnech z roku. To už je vážně pošušnáníčko, přičemž počítejte s tím, že se tohle číslo určitě o něco zvedlo. No a velmi podobně na tom určitě budeme i v Evropě jako celku. 

Co tam neustále sledujeme? Všechno. Nejvíce však  na mobilech hrajeme a sledujeme sociální sítě. A tam se postuje kdelicos, nejvíce místa však dokážou zabrat fotky z dovolené či výletu. Možná by se vám to mohlo zdát alespoň u tohoto případu celkem logické, a možná i vhodné. Nicméně ukazuje se, že to není až tak dobrý nápad. Pro vás a ani pro svět.

<Path> Popularita extrémních změn vzhledu „před“ a „po“ ukazuje, že být sám sebou není žádoucí. Musíme být všichni stejně krásní?Zdroj:

Fotky z dovolené jiných nás ve skutečnosti spíše štvou

Britská pojišťovna Aviva podnikla rozsáhlou studii s tisíci respondentů a celých 73 procent dotázaných uvedlo, že je ve skutečnosti irituje, když lidé postují na sociální sítě fotky z dovolené. Prostě reálně nás moc nezajímá, kde si užívá někdo jiný, a když to sledujeme z místa v kanceláři, kde máme výhled pouze na kopírku a kolegu, který má bujný chlupový porost v uchu a neumí jíst guláš, který mu žena s železnou pravidelností vaří, prostě nás to spíše akorát tak naštve. Nejvíc prý lidé nesnášejí tzv. „hot dog“ fotky nohou. To je, když sedíte typicky na pláži a vyfotíte si jen stehna a vypadá to pak jako dva párky, co se pečou na slunci, a ještě to doplníte hashtagem #hotdoglegs, aby všichni skutečně pochopili, jako co to vypadá. 

Tipy redakce

Skoro dvě třetiny respondentů pak neposlaly z dovolené nikomu klasickou pohlednici zhruba od roku 2010.

Detaily studie zahrnují i to, že lidé často sdílejí své fotky z dovolené, aby udrželi přátele a rodinu informované o svých zážitcích, ale také někteří přiznali, že chtějí svými fotkami ostatním imponovat nebo vyvolat závist. S nadsázkou lze říci, že dnes na chatu jedeme kvůli táboráku a knize, na Bora Bora pak jedeme, abychom naštvali co nejvíc lidí.

Dalším negativem sdílení fotek z dovolené je již známá a stále platná věc. Informace ze sociálních sítí mohou využít kriminální živly (a skutečně to dělají) a zatímco si vy fotíte radovánky svých stehen v davu jiných stehen v Chorvatsku, někdo vám dost dobře může mezitím bílit byt, protože prakticky každý už ví, že nejste zrovna doma.

Škodíte planetě a zvířátka jen žasnou

O tom, že některá místa už nedokážou unést davy turistů, se v poslední době hodně mluví. Turismus ničí životy „domorodých obyvatel“, památky a přírodu, a to nejen v národních parcích. Některé chrámy v Japonsku už například používají cedule, že turisté v nich nejsou vítáni. To, že je některé místo #instafamous (tedy slavné na Instagramu), může v tom celém hrát výraznou roli. Mnozí totiž následují různé influencery do jimi odfocených destinací. A tak se určitá místa planety prostě a jednoduše čím dál víc prošoupávají a nenávratně ničí, místo aby každý objevoval třeba místa trochu jiná, kde tolik lidí není. Ať je jedná o městské či přírodní památky.

Nedávná studie ukázala, že více než 40 % mileniálů (lidé narození v 80. a 90. letech 20. století) si vybírá místo na další dovolenou dle jeho „instagramibility“, tedy podle toho, jak dobře asi bude všechno vypadat na Instagramu.

<Path> Jak získat za tři měsíce 100 000 sledujících na TikToku: Musíte znát algoritmus a také být sami sebou. Ovšem dostatečně trendyZdroj: TikTok, edigitalagency.com, later.com, newsroom.tiktok.com, businessdti.com, time.com

 A jistě každý jsme zažili, jak to pak na turisticky exponovaných (mám pocit, že to jsou poslední dobou už ale snad všechna místa) vypadá. Lidé u všeho prakticky jen postojí, různě se naklánějí a vyfotí se. U čeho se fotili, zjistí kolikrát vlastně až doma. Ačkoli pořídit si pár fotek v upomínku na dovolenou je jistě fajn, valná část lidí už si dovolenou ani neumí užít a jejich pobyt připomíná spíše egomaniakálního fotografa při výkonu povolání než někoho, kdo si přijel odpočinout a něco zažít a poznat.

Bizarní je, že někde se na fotku „jen já a příroda“ stojí dokonce dlouhá fronta. Ovšem lajky se na takových fotkách jen množí, neboť jaký trapas tomu předcházel, ví jen tamní vyplašená zvěř a další „selfie makers“, kteří také vystáli frontu jak na banán. Inu, ostatní živočišné druhy, které mají tu čest pozorovat chování lidských exemplářů v přírodě, musejí užasnout a zřejmě už soudí, že se focením rozmnožujeme, protože jinak by to nedávalo prostě smysl.

Zdroj: Nikol Šubrtová, studyfinds.org, independent.co.uk

Populární
články

E-Shop