Je mu 93 let, ale fit je jako ve 40. Jeho „lekce zdravého stárnutí“ je dle lékařů důkazem, že s pohybem lze začít i po sedmdesátce
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Je mu 93 let, ale fit je jako ve 40. Jeho „lekce zdravého stárnutí“ je dle lékařů důkazem, že s pohybem lze začít i po sedmdesátce

Richard Morgan je důkazem toho, že i stárnutí je možné zvládnout skutečně v neuvěřitelné formě. Člověk přitom nutně nemusí strávit celý život ve fitku, aby pak v úctyhodném věku mohl sklízet plody své tvrdé dřiny. Senior, který již oslavil své 93. narozeniny, totiž na své kondici začal pracovat až po sedmdesátce. Vlastně tak zároveň všem ukazuje, že na pozitivní změnu v životě není nikdy pozdě…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
14. 3. 2024

Stárněte zdravě

O tom, jak by měl o sebe a svou fyzičku člověk pečovat, by jistě bylo možné vést dalekosáhlé diskuse. Univerzální „návod“ na to, jak si uchovat zdraví a kondici až do vysokého věku, pak nejspíš neexistuje (ostatně, kdyby ano, jsme tu všichni bez problémů klidně až do stovky). Cesta 93letého Richarda Morgana však naznačuje alespoň směr, kudy se ubrat, a je také nadějí pro každého lenocha, že i pro pohyb platí jediné: lepší pozdě než nikdy. A jelikož výsledky irského gentlemana Morgana jsou skutečně oslnivé, není divu, že se stal hlavním předmětem studie o zdravém stárnutí. Vždyť jeho svalová hmota a srdeční funkce odpovídají stavu, který vykazují běžní čtyřicátníci!

Richard Morgan nikdy nebyl zrovna kulturistou a ani nadšencem do fitness. Celý život manuálně pracoval, nejprve v pekárně a následně jako továrenský dělník. Na cvičení se zaměřil až v důchodu – v době, kdy mu bylo 73 let. „Začal jsem vlastně od nuly. Jednoho dne mi došlo, že z cvičení mám prostě radost,“ uvedl v jednom z rozhovorů o počátku své neuvěřitelné cesty. Ta, mimochodem, vyústila v to, že se stal i mistrem světa v halovém veslování (ve věkové kategorii 90-94 let, takže je na druhou stranu otázkou, kolika soupeřům čelil…) a pravděpodobně i jedním z nejvitálnějších seniorů světa.

Základní principy životního stylu, který si aktivní senior postupem času osvojil, staví na důslednosti, rozmanitém tréninku, silovém cvičení a vyvážené stravě bohaté na bílkoviny (což je zásadní pro budování svalů, ale i udržení metabolismu v optimální kondici). Morganovu cvičební rutinu pak tvoří veslovací cvičení po dobu přibližně 40 minut denně, kromě toho pracuje se závažími a střídá tréninky s nízkou a vysokou intenzitou tak, aby zlepšil svou sílu. Jak výzkumníci shrnuli, cca 70 % Morganových tréninků je jednoduchých, přibližně 20 % těžkých – ale snesitelných – a pouze na 10 % z nich bylo nezbytné vyvinout maximální úsilí. Právě tato dílčí, ale intenzivní část tréninku pak dle vědců seniorovi pomohla efektivně využívat kyslík, což významně podpořilo jeho kardio-respirační zdraví.  Nutno také dodat, že ke svému tréninku Morgan nepotřebuje nic extra speciálního a cvičit chodí do kůlny, kterou má na zahradě.

Fyzickou aktivitou za delší život

Co se týká biologie stárnutí, i když věda má řadu odpovědí na otázky týkající se procesů, jež v těle probíhají s přibývajícím věkem, stále je tu i celá řada nezodpovězených otázek. Třeba ohledně fyzického zpomalování organismu při poklesu svalové hmoty, což je normální a nevyhnutelný proces, který je pravděpodobně (alespoň částečně) možné připsat na vrub nedostatku pohybu.

Tipy redakce

Fyzická kondice, zejména pak ve vyšším věku, je nepochybně skvělá – jistě byste se ale mohli ptát, zda vám pravidelná fyzická aktivita zajistí delší život. A možná vás překvapí, že přesně tak to je. Ve skutečnosti již výzkumy realizované před více jak dvěma dekádami prokázaly, že lidé starší 65 let, kteří provozovali pravidelně fyzickou aktivitu, vykazovali o 28 % nižší riziko úmrtí z jakýchkoliv příčin než ti, kdo vůbec necvičili. A výzkum z roku 2022 pak poukázal na to, že výhody má pravidelné cvičení v rozsahu alespoň 75 až 149 minut týdně i pro dospělé v produktivním věku.

<Path> Silné paže, svalnaté nohy, velké břicho, peníze či moc – tak se historicky měnily atributy „ideálního muže“. Proč byl žádoucí i malý penis?Zdroj: inverse.com, britannica.com, quatr.us, shoutoutuk.org, artsy.net, thecollector.com, mintwear.co, lammily.com, inbodyusa.com

Nikdy není pozdě!

Výzkumníci pak došli k poměrně zásadnímu závěru, že i když cvičení samozřejmě nijak nedokáže zastavit tok neúprosného času, dobrá kondiční rutina může dopady stárnutí velmi efektivně odvrátit. Na Morganově příkladu pak vysvětlují, že vlastně nezáleží na tom, kdy člověk s pohybem začne – jelikož přínosy nastoupí v jakémkoliv věku. „Je to zajímavá případová studio, která vrhá nové světlo na naše chápání adaptace na cvičení v průběhu života. I když o procesech zahájení cvičebního programu v pozdním věku se stále mnohé učíme, důkazy jsou docela jasné: lidské tělo si zachovává schopnost přizpůsobit se cvičení v jakémkoliv věku,“ shrnul tak Scott Trappe, který působí jako ředitel specializované laboratoře zaměřující se mj. na studium výkonu starších sportovců.

Nakonec je tak případová studie týkající se Richarda Morgana vlastně skvělou zprávou pro každého z nás – člověk totiž zjevně s narůstajícím věkem nemusí automaticky přijít také o své svaly a aerobní kapacity. Díky cvičení si lze vybudovat tělo silné a plně funkční, a to bez ohledu na to, co říká datum našeho narození. I když samozřejmě cvičením nelze dopady stárnutí zcela smazat, minimálně se jedná o efektivní způsob, jak pokles tělesných funkcí zpomalit. Začít klidně můžeme dnes, zítra nebo i za pár let. A nebo klidně až po sedmdesátce…

Zdroj: ndtv.com, ndtv.com, nypost.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, washingtonpost.com

Populární
články

E-Shop