Tik Tok dávno není jen dětskou aplikací. Student právnické fakulty a velmi úspěšný realitní makléř Jakub Kaláb díky této platformě pronajmul i prodal nemovitosti za nemalé peníze
Jakube, jak jste se dostal k práci realitního makléře?
K této práci jsem se dostal díky svým rodičům. Moje maminka dělá už zhruba osmnáct let realitní makléřku a společně s otcem vybudovali rodinnou firmu hitreality.eu, já jsem tam od patnácti let pracoval jako brigádník. Nesmírně mě to bavilo, takže jsem si v osmnácti letech udělal profesní zkoušky realitního makléře a od té doby pracuji jako realitní zprostředkovatel.
Staly se vám za vaši kariéru v tomto oboru nějaké bizarní situace?
Já mám na tohle špatnou paměť, ale musím říct, že u každé práce s lidmi je takových situací vždy nespočet.
Napadá mě jedna zkušenost, která se mi stala necelý měsíc zpět. Pronajímal jsem byt na Vinohradech v ulici Bělehradská, kde stále žili někdejší nájemníci, ale od začátku prosince jsme potřebovali sehnat nové. V takovém případě pak vždy vzniká při prohlídkách situace, kdy se noví nájemci setkávají se stávajícími a stydí se nahlížet do všech koutů bytu, protože je jim to vůči nim blbé. Nicméně to nebyl tento případ, protože paní, která měla o daný byt zájem, po poměrně krátké chvíli začala ohmatávat matrace a zjišťovat, jak jsou tvrdé, což mi ještě nepřišlo tak hrozné, ale když jsem chvilku ztratil pozornost, celá oblečená i v zimních botách si začala do postele lehat. Tím vlastně ta prohlídka skončila s velkou omluvou stávajícím nájemníkům i z mé strany, že jsem nechal zájemce dovolit si něco takového. To mi přišlo opravdu bizarní a vlastně i absurdní, že paní lezla někomu cizímu do postele, aby si vyzkoušela matraci.
Je tato práce něco, co byste doporučil lidem, kteří chtějí kompletně změnit svůj obor a začít od nuly? Jaké jsou výhody a úskalí?
Určitě bych práci realitního makléře doporučil, a to hned z několika důvodů. Prvním je různorodost, jelikož jste v terénu, v kanceláři… Staráte se o sociální sítě, domlouváte si prohlídky, jednání ale také řešíte smlouvy. Další věcí je finanční ohodnocení, které je u realitního makléře, pokud jste šikovní, velmi zajímavé.
Velkým úskalím je konkurence. Dnes je opravdu těžké vyčlenit se a být něčím zajímavý. Zároveň musíte být adaptivní, protože s každým klientem musíte komunikovat trochu jinak, každý také chce něco jiného a musím říct, že je někdy velmi náročné všem vyjít vstříc, dokázat nabrat nabídky a dokončit obchod.
Jak se dá skloubit práce realitního makléře a studium na právnické fakultě? Zvládáte to bez komplikací?
Momentálně se to skloubit dá. Jsem teď ve čtvrtém ročníku, kdy mám to nejtěžší už za sebou, nicméně pokud bych měl tolik práce na začátku studia, nebylo by to tak jednoduché. Klientům, kteří ve mě vkládají důvěru, musím být k dispozici vlastně neustále, což je pak těžké, pokud studujete relativně náročnou školu. Výhodou je, že Právnická fakulta Univerzity Karlovy je časově náročná hlavně v období zkoušek, to znamená jeden měsíc jednou za semestr. V průběhu semestru nemáme žádné testy ani velké projekty, kterým bych musel věnovat větší pozornost, což je k této práci moc fajn.
Máte nějaký tip na to, jak být více produktivní?
Velmi rád bych tady uvedl nějaký recept na to, jak být produktivní a všechno hezky stíhat, ale bohužel ho nemám. Dokonce bych řekl, že můj time management je občas velmi špatný. Člověk chce mít samozřejmě vedle školy a práce také sociální život, cestovat a je to někdy obtížné.
Jediná má praktika, která ale možná není úplně správná a udržitelná, je práce přes noc. Jsem noční sova, takže jsem schopný do dvou, tří do rána vyřizovat smlouvy, ale pak samozřejmě trpím ráno, takže je to takové dvousečné a nevím, jestli bych to někomu doporučil.
Jste aktivní na Tik Toku. Vidíte za sdílením real estate obsahu na této platformě smysl? Stále u nás panuje takový stereotyp, že na Tik Tok koukají jen děti, které pravděpodobně nemusí řešit otázky bydlení…
Já musím říct, že jsem byl k Tik Toku také skeptický, a hlavně jsem se trochu styděl. Nicméně, pokud se ohlédnu zpátky, musím to ohodnotit jako jeden ze svých nejlepších kroků v realitním podnikání, protože jsem skrz to nabral, pronajmul i prodal nemovitosti a zároveň vytvořil databázi, která dneska činí nižší stovky poptávajících, kterým můžu přednostně posílat nabídky, což mi přijde skvělé. Zároveň je to něco, čím se odlišuji od konkurence.
Mým cílem je dostat každou svou prezentaci nemovitosti k co nejvíce lidem, což mi Tik Tok umožňuje. Samozřejmě nelze srovnávat počet zhlédnutí na Tik Toku s počtem zhlédnutí na realitních serverech, kde lidé už nějakou nemovitost účelně hledají, ale já bych tady rád rozbil stereotyp toho, že Tik Tok využívají jen děti. Dneska jsou na něm dospělí, společnosti a agentury. Navíc se mi už několikrát stalo, že mi po prohlídce zájemce řekl, že se o nabídce dozvěděl díky tomu, že ji jeho dítě vidělo na Tik Toku, takže potenciální přesah to má ve všech věkových skupinách. Díky podobné zkušenosti jsem také získal před několika měsíci spolupráci s jedním realitním fondem.
Jak vás napadlo s natáčením začít?
Inspirace přišla určitě ze zahraničí, kde různí makléři začali točit tato krátko formátová videa. Já jsem měl výhodu v tom, že mám kamarády, kteří se věnují fotografii a videografii, takže mi pomohli s realizací.
Předpokládám, že za tím je promyšlená strategie. Přineslo vám to nějaké konkrétní výsledky?
Ze začátku to byla pouze zkouška, zda za tím nějaké výsledky budou. Teď se snažím zůstat konzistentní, dostávat se do povědomí více a více lidí a dovolím si říct, že se mi to zatím opravdu daří.