„Projekt vznikal ‚odspodu‘, od zaměstnanců. Pro finance jsme sahali do rezerv,“ prozrazuje o výrobě duhového auta Enyaq Respectline autor nápadu ze Škoda Auto
Kde a jak se zrodil nápad udělat model Enyaq Coupé Respectline?
Tento nápad se mi zrodil v hlavě již před 2 roky v rámci evropského měsíce diverzity, kdy jsem přemýšlet, jak ještě zvýšit povědomí o rovném a spravedlivém přístupu pro všechny lidi a zapojit tak do toho naše auta.
Už Škoda Auto někdy udělala podobný vůz? Třeba na jiné téma, na podporu rovného a spravedlivého přístupu pro všechny?
Ne, jedná se o zcela jedinečný projekt, který vznikl ve Škodovce poprvé.
Jak probíhala realizace takového nápadu?
Vzhledem k velikosti společnosti to zpočátku nebylo úplně jednoduché. Projekt musel projít mnoha interními schvalovacími procesy a museli jsme vytvořit projektový tým tvořený kolegy napříč automobilkou.
Obnáší to vše, od přípravy prezentace, přes zajištění financování, vytvoření týmu, zajištění dodavatelů až k sehnání vhodného vozu pro realizaci.
Jak dlouho vám to zabralo?
Od schválení k rozsvícení Rainbow Face (duhová maska vozu Enyaq Respectline, pozn. red.) na akci to trvalo cca 3 měsíce usilovné práce celého týmu.
Narazili jste na nějaké překážky při realizaci? S jakým největším problémem jste se museli vypořádat?
Ano – největší výzvou bylo zajištění financí ze schváleného rozpočtu pro rok 2023, který mají všechna oddělení naplánovaný na konkrétní projekty na celý rok dopředu. Na financování se nakonec podílely 2 oblasti, které musely šáhnout do svých rezerv.
Kolik tedy stála příprava a realizace toho projektu?
Důležitější než finance je vložené úsilí a energie všech kolegů, kteří se na projektu podíleli. A toho bylo opravdu hodně.
Dobře, rozumím. Jak na nápad udělat duhové auto na podporu diverzity a inkluze vaši kolegové reagovali?
Zprvu váhavě, ale čím více jsme se na toto téma bavili a viděli první návrhy, tím více je projekt zajímal a pohlcoval a sami přicházeli s novými nápady, myšlenkami a vizemi následného využití auta.
Jak jste se vypořádali s negativními reakcemi?
S humorem a nadsázkou. (smích) Ne, teď vážně, jak je uvedeno již v názvu samotného vozu Respectline – s respektem ke všem lidem i k jejich názorům.
Nejedná se ze strany automobilky o rainbow washing?
S tím názorem jsem již setkal, projekt ale vznikal „odspodu“, tedy od zaměstnanců, nevzniklo tu zadání z managmentu, ale vedení společnosti se líbil, a proto ho i podpořili. Auto nemá marketingový charakter, ale má představovat zhmotnění našich hodnot, např. připojení k podpisu petice inciativy Jsme fér za manželství pro všechny páry apod.
Splnila se očekávání, která jste od projektu měli? Jak na něj reagovala veřejnost?
Bylo pro všechny obrovským překvapením, jak byl vůz pozitivně přijat jak lidmi, tak médii. Negativní reakce byly a jsou stále marginální. Velký zájem vzbudil nejen v České republice, ale i v zahraničí. Poptávka o zapůjčení vozu je vysoká a abychom uspokojili všechny požadavky trhů, v ještě kratším čase jsme postavili druhý model Respectline, ale i tak jsou „kalendáře“ obou vozů do konce roku plné.
Co se s autem stane, jakmile ho ukážete všude, kde máte v plánu?
Vůz bude vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, kam se na něj budou moct přijít všichni zájemci podívat.
Respectline je vylepšená o spoustu custom prvků. Kdyby nějaký zákazník chtěl takové prvky pro své auto, může je dostat?
Vůz byl od začátku koncipován jako „show car“, není tedy možné jeho originální doplňky použít do sériových vozů.
Plánujete podobné duhové projekty i na příští rok?
Dopředu mohu jen prozradit, že plány jsou velké a určitě je na co se těšit. Nechte se překvapit.
„Diverzita a inkluze tvoří součást firemní strategie, ovšem nedíváme se pouze na genderovou vyváženost. Rozmanitost znamená schopnost naslouchat starším stejně jako chuť nechat vyniknout odvahu mladých. Každý má mít možnost rozvinout svůj potenciál s jistotou a klidem, bez ohledu na svůj původ, vyznání, věk, orientaci a tak dále. Navíc je dokázáno, že rozmanitý kolektiv prokazuje více kreativity a snáze překoná problémy, a to vede k lepším výsledkům. Nejdůležitější je, že diverzita a inkluze posiluje postavení našich zaměstnanců, což nám napomáhá naplňovat naši firemní kulturu s názvem ‘Jedinečnost, která nás baví‘.“
– Maren Gräf, členka představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Lidé a kultura