„Projekt vznikal ‚odspodu‘, od zaměstnanců. Pro finance jsme sahali do rezerv,“ prozrazuje o výrobě duhového auta Enyaq Respectline autor nápadu ze Škoda Auto
Rozhovor
Zdroj: Škoda Auto / se svolením
<Path>

„Projekt vznikal ‚odspodu‘, od zaměstnanců. Pro finance jsme sahali do rezerv,“ prozrazuje o výrobě duhového auta Enyaq Respectline autor nápadu ze Škoda Auto

Když Škoda Auto letos v létě představila duhový vůz Enyaq Coupé Respectline, vzbudila vlnu ohlasu. Co to ale v praxi znamená vytvořit takový unikátní vůz? O cestě od nápadu až po jedinečnou škodovku zářící barvami duhy a respektem jsme mluvili s Petrem Kavrentzisem, odborným koordinátorem pro tiskové vozy ve společnosti Škoda Auto.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
29. 9. 2023

Kde a jak se zrodil nápad udělat model Enyaq Coupé Respectline?

Tento nápad se mi zrodil v hlavě již před 2 roky v rámci evropského měsíce diverzity, kdy jsem přemýšlet, jak ještě zvýšit povědomí o rovném a spravedlivém přístupu pro všechny lidi a zapojit tak do toho naše auta.

Už Škoda Auto někdy udělala podobný vůz? Třeba na jiné téma, na podporu rovného a spravedlivého přístupu pro všechny?

Ne, jedná se o zcela jedinečný projekt, který vznikl ve Škodovce poprvé.

Jak probíhala realizace takového nápadu?

Vzhledem k velikosti společnosti to zpočátku nebylo úplně jednoduché. Projekt musel projít mnoha interními schvalovacími procesy a museli jsme vytvořit projektový tým tvořený kolegy napříč automobilkou.

Obnáší to vše, od přípravy prezentace, přes zajištění financování, vytvoření týmu, zajištění dodavatelů až k sehnání vhodného vozu pro realizaci.

Jak dlouho vám to zabralo?

Od schválení k rozsvícení Rainbow Face (duhová maska vozu Enyaq Respectline, pozn. red.) na akci to trvalo cca 3 měsíce usilovné práce celého týmu.

Narazili jste na nějaké překážky při realizaci? S jakým největším problémem jste se museli vypořádat?

Ano – největší výzvou bylo zajištění financí ze schváleného rozpočtu pro rok 2023, který mají všechna oddělení naplánovaný na konkrétní projekty na celý rok dopředu. Na financování se nakonec podílely 2 oblasti, které musely šáhnout do svých rezerv.

Kolik tedy stála příprava a realizace toho projektu?

Důležitější než finance je vložené úsilí a energie všech kolegů, kteří se na projektu podíleli. A toho bylo opravdu hodně.

Dobře, rozumím. Jak na nápad udělat duhové auto na podporu diverzity a inkluze vaši kolegové reagovali?

Zprvu váhavě, ale čím více jsme se na toto téma bavili a viděli první návrhy, tím více je projekt zajímal a pohlcoval a sami přicházeli s novými nápady, myšlenkami a vizemi následného využití auta.

Jak jste se vypořádali s negativními reakcemi?

S humorem a nadsázkou. (smích) Ne, teď vážně, jak je uvedeno již v názvu samotného vozu Respectline – s respektem ke všem lidem i k jejich názorům.

<Path> Žena v automobilovém průmyslu? „Nemusíte být tvrdší, nebo se chovat jako muž, ženské hodnoty jsou přínos,“ říká odborná koordinátorka diverzity ve spol. Škoda AutoZdroj: Redakce/Martina Zimmermann

Nejedná se ze strany automobilky o rainbow washing?

S tím názorem jsem již setkal, projekt ale vznikal „odspodu“, tedy od zaměstnanců, nevzniklo tu zadání z managmentu, ale vedení společnosti se líbil, a proto ho i podpořili. Auto nemá marketingový charakter, ale má představovat zhmotnění našich hodnot, např. připojení k podpisu petice inciativy Jsme fér za manželství pro všechny páry apod.

Splnila se očekávání, která jste od projektu měli? Jak na něj reagovala veřejnost?

Bylo pro všechny obrovským překvapením, jak byl vůz pozitivně přijat jak lidmi, tak médii. Negativní reakce byly a jsou stále marginální. Velký zájem vzbudil nejen v České republice, ale i v zahraničí.  Poptávka o zapůjčení vozu je vysoká a abychom uspokojili všechny požadavky trhů, v ještě kratším čase jsme postavili druhý model Respectline, ale i tak jsou „kalendáře“ obou vozů do konce roku plné. 

Co se s autem stane, jakmile ho ukážete všude, kde máte v plánu?

Vůz bude vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, kam se na něj budou moct přijít všichni zájemci podívat.

Respectline je vylepšená o spoustu custom prvků. Kdyby nějaký zákazník chtěl takové prvky pro své auto, může je dostat?

Vůz byl od začátku koncipován jako „show car“, není tedy možné jeho originální doplňky použít do sériových vozů.

Plánujete podobné duhové projekty i na příští rok?

Dopředu mohu jen prozradit, že plány jsou velké a určitě je na co se těšit. Nechte se překvapit.

„Diverzita a inkluze tvoří součást firemní strategie, ovšem nedíváme se pouze na genderovou vyváženost. Rozmanitost znamená schopnost naslouchat starším stejně jako chuť nechat vyniknout odvahu mladých. Každý má mít možnost rozvinout svůj potenciál s jistotou a klidem, bez ohledu na svůj původ, vyznání, věk, orientaci a tak dále. Navíc je dokázáno, že rozmanitý kolektiv prokazuje více kreativity a snáze překoná problémy, a to vede k lepším výsledkům. Nejdůležitější je, že diverzita a inkluze posiluje postavení našich zaměstnanců, což nám napomáhá naplňovat naši firemní kulturu s názvem ‘Jedinečnost, která nás baví‘.“

– Maren Gräf, členka představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Lidé a kultura

Zdroj: Redakce, Petr Kavrentzis

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
"Plánuje" někdo novou pandemii?
AKTUALITY

„Chystá se“ nový celosvětový lockdown? Světoví lídři se připravují na novou pandemii Nemoci X. „Je jisté, že někde venku je,“ tvrdí

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop