„Projekt vznikal ‚odspodu‘, od zaměstnanců. Pro finance jsme sahali do rezerv,“ prozrazuje o výrobě duhového auta Enyaq Respectline autor nápadu ze Škoda Auto
Rozhovor
Zdroj: Škoda Auto / se svolením
<Path>

„Projekt vznikal ‚odspodu‘, od zaměstnanců. Pro finance jsme sahali do rezerv,“ prozrazuje o výrobě duhového auta Enyaq Respectline autor nápadu ze Škoda Auto

Když Škoda Auto letos v létě představila duhový vůz Enyaq Coupé Respectline, vzbudila vlnu ohlasu. Co to ale v praxi znamená vytvořit takový unikátní vůz? O cestě od nápadu až po jedinečnou škodovku zářící barvami duhy a respektem jsme mluvili s Petrem Kavrentzisem, odborným koordinátorem pro tiskové vozy ve společnosti Škoda Auto.
Martin Lyko Martin Lyko Autor
29. 9. 2023

Kde a jak se zrodil nápad udělat model Enyaq Coupé Respectline?

Tento nápad se mi zrodil v hlavě již před 2 roky v rámci evropského měsíce diverzity, kdy jsem přemýšlet, jak ještě zvýšit povědomí o rovném a spravedlivém přístupu pro všechny lidi a zapojit tak do toho naše auta.

Už Škoda Auto někdy udělala podobný vůz? Třeba na jiné téma, na podporu rovného a spravedlivého přístupu pro všechny?

Ne, jedná se o zcela jedinečný projekt, který vznikl ve Škodovce poprvé.

Jak probíhala realizace takového nápadu?

Vzhledem k velikosti společnosti to zpočátku nebylo úplně jednoduché. Projekt musel projít mnoha interními schvalovacími procesy a museli jsme vytvořit projektový tým tvořený kolegy napříč automobilkou.

Obnáší to vše, od přípravy prezentace, přes zajištění financování, vytvoření týmu, zajištění dodavatelů až k sehnání vhodného vozu pro realizaci.

Jak dlouho vám to zabralo?

Od schválení k rozsvícení Rainbow Face (duhová maska vozu Enyaq Respectline, pozn. red.) na akci to trvalo cca 3 měsíce usilovné práce celého týmu.

Narazili jste na nějaké překážky při realizaci? S jakým největším problémem jste se museli vypořádat?

Ano – největší výzvou bylo zajištění financí ze schváleného rozpočtu pro rok 2023, který mají všechna oddělení naplánovaný na konkrétní projekty na celý rok dopředu. Na financování se nakonec podílely 2 oblasti, které musely šáhnout do svých rezerv.

Kolik tedy stála příprava a realizace toho projektu?

Důležitější než finance je vložené úsilí a energie všech kolegů, kteří se na projektu podíleli. A toho bylo opravdu hodně.

Dobře, rozumím. Jak na nápad udělat duhové auto na podporu diverzity a inkluze vaši kolegové reagovali?

Zprvu váhavě, ale čím více jsme se na toto téma bavili a viděli první návrhy, tím více je projekt zajímal a pohlcoval a sami přicházeli s novými nápady, myšlenkami a vizemi následného využití auta.

Jak jste se vypořádali s negativními reakcemi?

S humorem a nadsázkou. (smích) Ne, teď vážně, jak je uvedeno již v názvu samotného vozu Respectline – s respektem ke všem lidem i k jejich názorům.

<Path> RECENZE: Škoda Enyaq – nápadný společník na cestu životemZdroj: Škoda

Nejedná se ze strany automobilky o rainbow washing?

S tím názorem jsem již setkal, projekt ale vznikal „odspodu“, tedy od zaměstnanců, nevzniklo tu zadání z managmentu, ale vedení společnosti se líbil, a proto ho i podpořili. Auto nemá marketingový charakter, ale má představovat zhmotnění našich hodnot, např. připojení k podpisu petice inciativy Jsme fér za manželství pro všechny páry apod.

Splnila se očekávání, která jste od projektu měli? Jak na něj reagovala veřejnost?

Bylo pro všechny obrovským překvapením, jak byl vůz pozitivně přijat jak lidmi, tak médii. Negativní reakce byly a jsou stále marginální. Velký zájem vzbudil nejen v České republice, ale i v zahraničí.  Poptávka o zapůjčení vozu je vysoká a abychom uspokojili všechny požadavky trhů, v ještě kratším čase jsme postavili druhý model Respectline, ale i tak jsou „kalendáře“ obou vozů do konce roku plné. 

Co se s autem stane, jakmile ho ukážete všude, kde máte v plánu?

Vůz bude vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, kam se na něj budou moct přijít všichni zájemci podívat.

Respectline je vylepšená o spoustu custom prvků. Kdyby nějaký zákazník chtěl takové prvky pro své auto, může je dostat?

Vůz byl od začátku koncipován jako „show car“, není tedy možné jeho originální doplňky použít do sériových vozů.

Plánujete podobné duhové projekty i na příští rok?

Dopředu mohu jen prozradit, že plány jsou velké a určitě je na co se těšit. Nechte se překvapit.

„Diverzita a inkluze tvoří součást firemní strategie, ovšem nedíváme se pouze na genderovou vyváženost. Rozmanitost znamená schopnost naslouchat starším stejně jako chuť nechat vyniknout odvahu mladých. Každý má mít možnost rozvinout svůj potenciál s jistotou a klidem, bez ohledu na svůj původ, vyznání, věk, orientaci a tak dále. Navíc je dokázáno, že rozmanitý kolektiv prokazuje více kreativity a snáze překoná problémy, a to vede k lepším výsledkům. Nejdůležitější je, že diverzita a inkluze posiluje postavení našich zaměstnanců, což nám napomáhá naplňovat naši firemní kulturu s názvem ‘Jedinečnost, která nás baví‘.“

– Maren Gräf, členka představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Lidé a kultura

Zdroj: Redakce, Petr Kavrentzis

Populární
články

Vyčerpání, neschopnost čehokoliv, kompletní závislost na pomoci druhých, i tak mohou vypadat projevy long covidu
LIDÉ

„Vyčerpá mě mluvení i cesta na toaletu. Byl jsem akční chlap, teď potřebuju péči jako malé dítě,“ popisuje Jan. A doufá v zázrak

Autor: Mirka Dobešová
Jaký je rozdíl mezi gayem, buzerantem a buznou? Někteří v tom mají zcela „jasno“
OČIMA HETERÁKA

„Jsou gayové, buzny a buzeranti. A ty buzny, to jsou ti v plavkách,“ vysvětluje gay influencer Martin Hranáč

Autor: Michal Černý
Nová díl Výměny manželek ukazuje život studentů v polyamorním vztahu a ukazuje, že i když se na první pohled zdá všechno růžové, realita je často jinde
LIDÉ

Žijí v polyamorním vztahu, aby se měl kdo starat o zvířata. Nový díl Výměny manželek je zajímavou sondou do života moderní mládeže

Autor: Michal Černý
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Cestovat jen s batohem se vyplatí
SUMMER VIBES

„Nejlepší věci na cestách jsou ty, které jsou zadarmo,“ říká autorka blogu Cestuji za kačku. Zkusíte její tipy na levné cestování?

Autor: Michal Černý
Penis slouží jako detektor zdraví
TĚLO & MYSL

Varovné signály o zdravotním stavu, které vysílá penis. Jaká onemocnění může mužská chlouba prozradit?

Autor: Mirka Dobešová
Odborníci nemají pro potvrzení trendu ve světě biohackingu dost dat
TĚLO & MYSL

Odhodit plavky a opalovat varlata. Je trend ve světě biohackingu hazardem, nebo zázračným zdrojem testosteronu?

Autor: Mirka Dobešová
Batoh z řady Thule Subterra 2 je stylový a praktický
LUXURY TRAVEL

Nejlepší parťáci na cesty? Jeden je malý, skladný a má čtyři kolečka a druhý se vám „usadí“ na zádech, aniž byste si všimli

Autor: Mirka Dobešová
Ochrana před sluníčkem je třeba nejen u moře
TĚLO & MYSL

Co sledovat na etiketě opalovacího krému a kdy se mazat? Aneb jak krém vybrat a užít, aby chránil pleť před stárnutím i rakovinou

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop