
Žena v automobilovém průmyslu? „Nemusíte být tvrdší, nebo se chovat jako muž, ženské hodnoty jsou přínos,“ říká odborná koordinátorka diverzity ve spol. Škoda Auto
Sama v oboru automotive působíte již více jak dekádu. Jak se vám osobně pronikalo do stále relativně „mužského světa“? Musela jste na sobě, svém jednání či očekáváních např. něco změnit?
Myslím, že automobilový průmysl je skutečně tradičně spojován s muži a pro ženu není jednoduché se v něm prosadit. Osobně jsem pracovala na různých pozicích od financí přes ojeté vozy až po marketing značek a teď působím v oblasti Lidé a kultura ve Škoda Auto. Můj názor ale je, že není potřeba, aby žena, která chce uspět v tomto prostředí, byla tvrdší, nebo se chovala jako „muž“. Naopak, ženské hodnoty, které do práce vnáší, mají velký přínos.
Trendem posledních let je prosazování diverzity a inkluzivity. Jak v tomto ohledu postupujete u vás ve Škoda Auto? Přece jen se jedná o specifické prostředí, kde např. zastoupení žen a mužů stále není příliš vyrovnané…
Myslím, že tento „trend“ je tu delší dobu, respektive odjakživa. V pracovních týmech byli vždy zastoupeni rozmanití lidé s různými názory, historií, rodinným zázemím atd. Nicméně v České republice se opravdu o tomto tématu mluví v posledních třech letech více. Pro nás ve Škoda Auto diverzita a inkluze nejsou jen o zastoupení mužů a žen, ale znamenají mnoho dalších témat. I když chápu, že toto aktuálně nejvíce rezonuje. Primárně se tak snažíme podpořit ženy v jejich odvaze jít do vedoucích rolí a zároveň skloubit pracovní a soukromý život pomocí různých nástrojů – např. máme mentoringové programy, koučink, tréninky, podporu networkingu a mnoho dalšího. A podle výsledků, kterých dosahujeme, se nám prosazování rozmanitosti postupně daří. Celkově ve Škoda Auto pracuje 20 % žen a konkrétně v managementu tento počet také roste, aktuálně se pohybuje okolo 17,5 %.
Ve Škodovce jsou ale jak pracovníci/e na „kancelářských“ postech, tak i ve výrobě. Jak se daří prosazovat principy diverzity právě tam? Není zrovna Škoda Auto typem firmy, kde na diverzitu a inkluzivitu není z podstaty věci takový prostor jako v jiných korporacích?
Naopak, ve výrobě a dělnických profesích je rozmanitost zaměstnanců a nutnost inkluze největší. Dobrým základem je správně volená forma komunikace, která by v ideálním případě měla být co nejosobnější a nejpřímější směrem ke každé/mu z kolegů/kolegyň. Stejně jako v nevýrobních oblastech, i v těch výrobních se vždy snažíme komunikovat důležitost tématu tak, aby vše proběhlo efektivní, časově adekvátní a v neposlední řadě vhodnou formou vzhledem k povaze pracoviště.
Jak jste již sama naznačila, diverzitu samozřejmě nelze zužovat jen na rovné zastoupení žen a mužů, roviny mohou být různé – z hlediska národnosti, věku apod. Máte přehled o tom, jak pestrý je celý tým Škodovky? A jaké konkrétní přínosy pak právě „pestrý tým“ pro Škodovku dle vašich zkušeností má?
My si pochopitelně o zaměstnancích monitorujeme ty informace, které ze zákona můžeme. Tedy například národnost nebo vyznání není možné evidovat ani zjišťovat. Nicméně si troufám říci, že jsme velmi rozmanitá společnost, ať už co se týká věku, občanství, nebo zkušeností. Pestrý je ale hlavně tým, kde jsou všichni přijímáni a jednotlivé názory jsou brány v potaz. Dle dosavadních studií jsou takové týmy produktivnější, inovativnější a kreativnější. A to je to, co zaměstnavatel chce.
Škodovka se přihlásila také k Chartě diverzity – proč se firma připojila a co to pro ni v praktické rovině znamená?
Evropská charta diverzity je důležitý dokument, jedná se o vyjádření – deklaraci – a zároveň závazek, že se tématům rozmanitosti a inkluze budeme intenzivně věnovat. Má charakter příslibu jak pro zaměstnance, tak i pro externí trh.
Samostatnou rovinou v oblasti diverzity a inkluzivity je také přístup k LGBT+ lidem. Letos jste v rámci festivalu Prague Pride zaujali duhovým modelem Škoda Enyaq Coupé Respectline a deklarovali tak právě i podporu LGBT+ lidem. Reflektuje tento směr nějak i vaše firemní kultura?
My jsme udělali řadu kroků, které měly za cíl, aby se LGBT+ zaměstnancům u nás vedlo a pracovalo lépe. Zmínit můžu třeba etický kodex, ohlašovací systém, školení, příručky, psychologickou péči, dorovnávání benefitů, memoranda. Takže Škoda Enyaq Coupé Respectline je už „jen“ takový souhrnný symbol pro všechny naše aktivity vedoucí k cílové hodnotě – respektu.
Ačkoliv hledat univerzální rady pro nastavení otevřeného a přijímajícího pracovního prostředí je samozřejmě problematické, pokud byste měla jmenovat jednu věc, bez níž by realizace souvisejících akcí nebyla možná, co by to bylo?
Je to jednoznačně podpora vedení společnosti. Závazek vždy musí vycházet z přesvědčení vedení firmy. A my ve Škoda Auto tuto podporu stoprocentně máme.
„Diverzita a inkluze tvoří součást firemní strategie, ovšem nedíváme se pouze na genderovou vyváženost. Rozmanitost znamená schopnost naslouchat starším stejně jako chuť nechat vyniknout odvahu mladých. Každý má mít možnost rozvinout svůj potenciál s jistotou a klidem, bez ohledu na svůj původ, vyznání, věk, orientaci a tak dále. Navíc je dokázáno, že rozmanitý kolektiv prokazuje více kreativity a snáze překoná problémy, a to vede k lepším výsledkům. Nejdůležitější je, že diverzita a inkluze posiluje postavení našich zaměstnanců, což nám napomáhá naplňovat naši firemní kulturu s názvem ‘Jedinečnost, která nás baví‘.“
– Maren Gräf, členka představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Lidé a kultura