
Je Petr Fiala homofob? Vyjádření proti LGBT+ vzbuzují rozpaky, ani pro LUI je nedokázal vysvětlit
Petr Fiala: opravdu je slušný premiér?
Když před rokem nastoupila do vedení země vláda pětikoalice, mnozí se radovali. Bez ohledu na to, komu kdo fandí ideově, přece jen jsme tu dostali slib věcné a slušné politiky. A premiér Petr Fiala, původně vysokoškolský profesor, působí státnicky, hovoří většinou moudře a klidně a postu, který zastává, určitě svým chováním neubírá na respektu.
Jenže co je to platné, když se pak i tento kultivovaný a vzdělaný muž dopouští výroků, které přinejmenším u části občanů mohou vzbudit velké rozčarování.
Pojďme si je probrat.
Nesahejte mi na rodinu
Petr Fiala je takzvaný konzervativec (ať už to v dnešní době znamená cokoli), takže asi úplně nepřekvapí, že tradiční rodina je pro něj posvátná.
„Rozbíjená, zpochybňovaná, nahrazovaná, ale přesto přirozená, základ našeho života, společnosti, součást lidského světa, která dává životu smysl. Rodina je pro mě důležitá, jsem vděčný svým rodičům, jakou rodinu vytvářeli, a se svou ženou a svými dětmi se snažím o totéž.
Věřím v rodinu, kterou společně zakládají muž a žena. Jsem přesvědčen, že jedině svazek muže a ženy je manželstvím. Nebráním nikomu, aby žil, s kým chce a jak chce. Ale po mně nikdo nemůže chtít, abych věřil, že lidé stejného pohlaví mají vytvářet manželství a rodinu, která se rovná té přirozené. Odporuje to mé víře, mému rozumu, mému poznání. Tak to prosím taky respektujte. „Tradiční“ rodinu musí společnost v zájmu svého přežití chránit. Už bychom s tím měli začít, než bude pozdě. Na rodinu mi nesahejte,“ napsal ve své knize Petr Fiala od A do Z (dostupná je ke stažení on-line).
To samo už před časem vyvolalo docela silnou odezvu. Však od vysokoškolsky vzdělaného člověka, který sám přednášel a dokonce vedl univerzitu, by člověk možná čekal, že své názory nebude ani tak opírat o náboženské předsudky, jako spíš právě o vědecké poznání. A to zcela nepochybně ukazuje na to, že homoparentální rodina není nic, co by bylo pro společnost a děti jakkoli patologické či nebezpečné.
K tomu doporučuji například kvalitně zpracované heslo na Wikipedii, článek Rodičovství párů stejného pohlaví nebo zajímavou bakalářku Vývoj dítěte v homoparentální rodině Karly Tóthové (ve světle výzkumů). A samozřejmě řada článků na toto téma vyšla také u nás na LUI.cz, například Jaké jsou děti z homosexuálních rodin? Liší se od vrstevníků pětadvacátníci vychovaní lesbami? Vše odhalila časosběrná studie.
A upřímně: popírat existenci něčeho, co reálně existuje, tedy LGBT+ rodina, ale de facto i jiná forma rodiny osob stejného pohlaví (maminka s dcerami, tetička babička), pouze s ohledem na jakousi víru v to, kdo má tvořit rodinu, mi připadá skutečně zarážející.
Také o tom, co je přirozené nebo ne, bychom mohli vést dlouhou debatu. Není to snad neustálý vývoj lidstva, které de facto dělá jen to, co je pro něj přirozené, tedy nějak funguje a nějak se mění? A pokud se nemění způsobem, který by jeho existenci samotnou zásadně ohrožovalo, nic nepřirozeného mi na tom nepřijde. Gayové a lesby se rodí od začátku lidstva, a přesto jsme nevymřeli.
Na rodinu Petru Fialovi nesahají gayové, lesby nebo trans lidé, ale především problémy samotné takzvané tradiční rodiny – vysoká rozvodovost či problémy rodičů (nemajetnost, alkoholismus, drogy a další patologické jevy nebo nedostatek vzájemného porozumění).
Homosexualita není jiný životní styl
To ale není vše, co na to konto Petr Fiala prohlásil.
„O mně je známo, že nejsem stoupencem toho, abychom postavili svazky stejnopohlavních párů na roveň manželství. Mám pro to hodnotové, náboženské a další důvody, ale to vůbec neznamená, že nejsem připraven respektovat jiné životní styly. Musíme mluvit o tom, jaká práva mají lidé, kteří žijí v registrovaném partnerství. Ani to neznamená, že nejsem připraven se podrobit demokratické vůli většiny,“ řekl Deníku N předseda vlády v říjnu tohoto roku.
Životní styl je něco, co si člověk vybírá. Mohu si vybrat, že celý život budu jen samá párty, zahrádka, že budu tramp, nudista a podobně. Sexualitu si člověk vybrat nemůže, proto poslední vyjádření může zavánět až znevažováním komunity, když s ohledem na svou nijak nezvolenou, ale vrozenou přirozenost chce zakládat rodiny. Takto jsme opět u těch tradičních občanů druhé kategorie, což je nejhlasitější argument zastánců manželství pro všechny.
Petr Fiala se následně na Facebooku omluvil. Jenže zdaleka ne za životní styly, nýbrž za to, že v následném pořadu TV Nova popřel, že by celý výrok kdy pronesl. Později si vzpomněl a vyjádřil lítost nad svým pochybením, za což se mu dostalo potlesku, že umí přiznat chybu. Jiné životní styly ale zůstaly bez omluvy.
Otázky LUI na předsedu vlády
Celá komunikace nynějšího předsedy vlády ohledně LGBT+ otázek ve mně vyvolává dost velký zmatek. Napsal jsem tedy tiskovému mluvčímu vlády Václavu Smolkovi e-mail s několika otázkami:
1. Pan premiér v minulosti v knize Petr Fiala od A do Z napsal, že myšlenka, že „osoby stejného pohlaví mají vytvářet manželství a rodinu, která se rovná té přirozené,… odporuje (mimo jiné) jeho víře“. Je podle názoru pana předsedy náboženství skutečně něco, co by mělo ovlivňovat rozhodování českého politika ohledně nastavení práv občanů?
2. Má pan Fiala vysvětlení pro to, že stejnopohlavní manželství byla dávno uzákoněna i v těch zemích, kde náboženství hraje podstatně důležitější roli než v ČR, např. ve Španělsku, Irsku či Argentině?
3. Ve své knize také psal: „Tradiční rodinu musí společnost v zájmu svého přežití chránit.“ Chápu dobře, pokud si to interpretuji tak, že pan Fiala považuje stejnopohlavní svazky za něco, co tradiční rodinu ohrožuje? Nejčastěji slýchám spíš o ohrožení kvůli vysoké rozvodovosti, nezodpovědnosti/nevyspělosti rodičů a podobně.
4. Pan profesor se omluvil za to, že si nepamatoval citaci z rozhovoru v Deníku N, cituji pro můj dotaz podstatnou část „to vůbec neznamená, že nejsem připraven respektovat jiné životní styly.“ Mohl by pan premiér vysvětlit, co těmi životními styly myslel? Je snad soužití dvou dospělých osob životním stylem? Nepřipadá mu, že to může určitým lidem znít pohrdavě a že to LGBT komunitu může vyčleňovat, jako by byli její členové nějakou nepodstatnou alternativou?
5. Ve veřejném prostoru se některé výroky pana premiéra dočkaly odsouzení a sám byl určitými kritiky označen za homofoba. Souhlasí s takovou nálepkou?
6. Co konkrétního vláda udělá v tomto volebním období pro LGBT komunitu?
Odpověď přišla již za pár dnů a v podstatě kopíruje již dřívější prohlášení premiéra v takovém tónu, který považuje za smířlivý, možná až vstřícný.
„Neposuzuji nikoho podle toho, s kým žije, je to každého věc. Řada mých známých je LGBT+, ale to, že manželství je záležitostí muže a ženy a že tradiční rodina je pro společnost důležitá, je mé hluboké přesvědčení. Plně respektuji to, že si někdo myslí opak – a nikdy jsem se nebránil debatě o tom, jak zlepšit životy těch, kteří žijí v registrovaném partnerství. Jak upravit legislativu, aby měli více práv a měli lepší možnosti.

Foto: Petr Fiala / se svolením
Současně platí, že můj postoj k manželství nikomu nebrání prosazovat vlastní pohled. Budu vždy plně respektovat demokratické většinové rozhodnutí,“ uvedl pro LUI předseda vlády Petr Fiala.
Zarážející je, že ani na jednu z položených otázek jsme konkrétní odpověď nezískali, což je škoda. Mnohá nedorozumění by se dala snadno vysvětlit.
Je Petr Fiala homofob?
Odpověď na otázku, zda je tedy současný ministerský předseda Petr Fiala homofob, je pro mě jasná: sice jeho vyjádření mohou nést znaky homofobie a znevažování, jeho výroky jsou v dnešní době a navíc u univerzitního profesora naprosto neuvěřitelné, nicméně za homofoba ho nepovažuji.
Za mě prostě politikaří, chce získávat hlasy voličů i mezi těmi, kteří nás nesnášejí.
V tomto souhlasím s influencerem Kovym. „Ve svém názoru je konzistentní, já s ním sice nesouhlasím, ale respektuju ho, ačkoli je napsán jakože drsňáckou PRštinou. Laciné? Ano. Homofobie? V žádném případě,“ uvedl na svém Twitteru už při loňském řešení problematické pasáže z Fialovy knihy.
„Homofobů je samozřejmě kupa. Chtěli by nás léčit, zavírat do ústavů, nebo rovnou střílet. Ale označovat takhle lidi s určitým chápáním manželství je olej v ohni už tak vyhrocené debaty. Je normální spolu nesouhlasit, ale přitom se respektovat,“ pokračoval.
Pod to bych se podepsal. S Fialou rozhodně nesouhlasím, nechápu, jak je možné, že dnes ještě někdo na jeho místě, v jeho pozici, může něco takového prohlašovat, ale tím, že by dostal nálepku homofoba, byť se jím může některým lidem zdát, ničemu v diskusi o rovnocenných právech LGBT+ komunity nepřispějeme.
Že nás Fiala zcela nepřípustně stigmatizuje, že je vůči nám pasivně agresivní, to je dle mého názoru ale nepochybné. Pojďme si naposledy v tomto článku zacitovat.
„Argumenty o homosexuálech a lesbách, které byly předloženy na podporu zákonů, jež vylučují stejnopohlavní páry z manželství a odmítají uznat manželství osob stejného pohlaví,… jsou v rozporu s vědeckými důkazy a odrážejí neodůvodněnou antipatii vůči identifikovatelné menšině.
Tím, že zbavují homosexuály a lesby členství v důležitém společenském společenství, tyto zákony vyjadřují úsudek států, že oddané intimní vztahy mezi lidmi stejného pohlaví jsou méněcennější než heterosexuální vztahy. To je podstata stigmatizace,“ stálo v obsáhlém názoru Americké asociace psychologů, pediatrů, lékařů k tamní legislativě o stejnopohlavních manželstvích.