
BDSM medvídek, pedofilie a satanismus aneb reklamní pseudokauza, která (absurdně) pobouřila svět
Konspiračních teoretiků dnes po světě běhá nespočet. Jedni věří, že jsme tajně práškováni bůhvíčím (chemtrails zdar a čepičkám z alobalu třikrát sláva), jiní jsou přesvědčeni o celosvětovém spiknutí elit apod. Není tedy divu, že prakticky v jakémkoliv (nejen) mediálním obsahu tak ti, co o to usilují, jistě najdou nějaký ten „háček“. Je pak docela absurdní, že v době, která ještě donedávna platila za nejsvobodnější v historii z hlediska volnosti vyjadřování, někoho pohorší kampaň s dětmi a medvídkem, který má kolem těla pár popruhů (přičemž je jasné – navzdory oficiálním vyjádřením Balenciaga – že kampaň musela projít schvalovacím procesem a že s tím, co na fotkách bude, museli souhlasit i rodiče oněch dětí). Což nutně musel být stejně účel…
O účelovosti lze uvažovat i v souvislosti s fotkou, kde lze odhalit podklady ke kauze, jež se stala základem zákona označovaného jako PROTECT Act zvyšujícího federální ochranu proti dětské pornografii. Bez ohledu na související kontroverze je totiž faktem, že v takové míře, v jaké se nyní v dané souvislosti skloňuje také pedofilie, se o této problematice velmi dlouho nemluvilo. Ať už byl tedy úmysl Balenciaga jakýkoliv, určitý pozitivní dopad kampaň má – a platí-li, že i negativní reklama je stále reklamou, i v této rovině značka vlastně zabodovala.
Ovšem s teoriemi o BDSM a pedofilii jsme v souvislosti s kampaní ještě relativně v rovině příčetnosti. Ta však byla solidně překročena poté, co se světem internetu začalo šířit také video, které poukazuje na fakt, že Balenciaga skrze svou kampaň šíří i skryté zprávy týkající se satanismu…
Satan všude, kam se podíváš
Dle videa publikovaného na TikToku obsahují reklamy Balenciaga kromě již zmíněného také odkazy na satanismus. Mj. se prý jedná o dětskou kresbu ďábla a také černou kapuci odkazující k satanskému kultu. Ďábelské jsou pak prý i červené boty, které působí, jako by člověku „ ďábel zíral přímo do tváře“. Svíčka, která se na fotkách také objevuje, je pro změnu prý rekvizitou pro seanci z okultního hororu. Nejvíce satanská je ale údajně žlutá páska, kde má být nápis „Balenciaga“, ale zobrazen je jen výsek s chybou (!), kdy je název firmy vyveden se dvěma A. Pokud jste tedy znalci, hned víte, že Baal je domnělý starověký bůh (démon) uctívaný v mnoha starověkých blízkovýchodních komunitách, a to včetně Kananejců, kteří byli proslulí obětováním dětí (ehm).
Mimochodem, vše výše řečené přesně zapadá do konceptu v USA označovaného jako Satanic Panic. A to je stav, kdy média zobrazují bezbožné dospívající, kteří poslouchají deviantní hudbu a sledují podobně zvrhlá média (ať už to znamená cokoliv). To v důsledku vede ke společenské hysterii, kdy prakticky cokoliv lze interpretovat jako „satanské“ (paralela s nesmyslnými čarodějnickými procesy se přímo nabízí)…
Je ale namístě přiznat, že běžné reklamní kampaně dnes už nikoho nezajímají. Není tedy divu, že firmy často kontroverzi samy volí. Ačkoliv kampaň Balenciaga se změnila v soudní procesy, satanská obvinění a hysterickou reakci médií, v praktické rovině to znamená jediné – značka rozhodně nebude v nejbližší době zapomenuta, protože se o ní hovoří. Všichni její zástupci se aktuálně omlouvají, vlna zájmu a odsouzení se obrací jak korouhvička ve větru (a svou porci nenávisti schytala i Kim Kardashian, která dle „hlasu lidu“ značku, s níž byla spojena, hned a důrazně neodsoudila) a celý skandál prý bude ještě pokračovat. Nakonec tak nezbývá než marketérům Balenciaga pogratulovat. A všichni ti, co mají potřebu se pobouřeně vyjadřovat, by si měli především uvědomit, že se dané kampaně stali aktivní součástí.