„Balenciaga šíří dětskou pornografii, Kardashian ji podporuje. Pálím její produkty!“ Naštvaní zákazníci bojkotují slavnou módní značku. „Jsou to ovce,“ tvrdí Jankovič
News
Zdroj: Twitter / @shoe0nhead / se svolením, Filip Jankovič / se svolením

„Balenciaga šíří dětskou pornografii, Kardashian ji podporuje. Pálím její produkty!“ Naštvaní zákazníci bojkotují slavnou módní značku. „Jsou to ovce,“ tvrdí Jankovič

Světově proslulá oděvní značka Balenciaga se stala terčem velmi ostré kritiky, která se lavinově šíří napříč internetem a – jak se zdá – stále kulminuje na sociálních sítích. Bývalí zákazníci pálí zboží této značky, další lidi vyzývají k tomu samému a kritice se nevyhnula ani známá influencerka Kim Kardashian, která byla se značkou Balenciaga po dobu několika let spojována nejen jako tvář jejích reklamních kampaní.
Jakub Starý Jakub Starý Autor
4. 12. 2022

O co jde především

V listopadu (konkrétně 21.11.) se na hlavní stránce eshopu Balenciaga.com objevila nová reklamní kampaň této značky (určená pro sezónu jaro/léto 2023), která vyobrazovala malé děti mající v rukou plyšové medvídky opásané BDSM popruhy. Doplňky se na přehlídkovém mole objevily již během pařížského týdne módy dříve v tomto roce, předváděli je však dospělí modelové a modelky. 

Jedna z kampaňových fotografií
Foto: Twitter / @shoe0nhead / se svolením

Na jedné z kampaňových fotografií se objevuje také kabelka, která je výsledkem nejnovější spolupráce mezi značkami Balenciaga a Adidas. Což samo o sobě žádné kontroverze nevyvolává, pokud by ovšem kabelka neležela na svazku papírů, jedním z nichž se ukázalo být rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu v případu United States v. Williams, na jehož základě došlo ke zpřísnění zákona o potírání dětské pornografie a sexuálního zneužívání mladistvých (zákon je pojmenovaný jako PROTECT = Prosecutorial Remedies and Other Tools to end the Exploitation of Children Today). 

Kampaň téměř okamžitě vzbudila velmi třaskavé reakce a stala se podkladem pro nejrůznější konspirační teorie, které se zejména na sociální síti TikTok šíří obrovskou rychlostí a generují statisíce reakcí. Nikoliv pro značku prospěšných.

Reakce představitelů značky Balenciaga se objevila téměř okamžitě. V omluvě zveřejněné hned následující den, tedy 22. listopadu, značka uvedla, že v tuto chvíli hledá viníka celé situace a že podnikne konkrétní právní kroky, kterými se hodlá bránit. Jelikož „oni“ (myšleno lidé s rozhodovacími pravomocemi) o žádné takové kampani nevěděli. A zde vzniká první závažný problém. Oficiálnímu tvrzení značky lze těžko uvěřit. Každému, kdo se pohybuje v prostředí marketingu a médií a alespoň rámcově tuší, jak probíhá výroba a publikování reklamních kampaní značek velikosti a dosahu Balenciaga, musí být jasné, že lidé, kteří jsou ve společnosti odpovědní za marketing, museli udělit souhlas ke každému, jakkoliv marginálnímu kroku, který se s výrobou inzertní kampaně pojí. Touto optikou je možné označit za nepředstavitelné, aby se kampaň dostala na světlo světa, aniž by byla schválená marketingovým nebo uměleckým ředitelem značky. O čemž se rozlobený dav pokoušela Balenicaga zprvu přesvědčit, podle všeho ovšem bez výraznějšího úpsěchu. 

O několik dní později se na oficiálních kanálech Balenciaga objevila další série písemných omluv, v nichž značka spotřebitele ujišťuje, že jí nešlo o propagaci dětské pornografie a zneužívání dětí, z čehož je nyní mnohými obviňována. Odpovědnost za kampaň na svá bedra vzal až umělecký ředitel značky Demna Gvasalia, oslavovaný návrhář gruzijského původu, který stojí za obrovským komerčním úspěchem původně španělského brandu, jenž se momentálně nachází ve vlastnictví francouzského módního gigantu Kering. Do jeho portfolia spadají také značky jako YSL, Gucci, Alexander McQueen, Bottega Veneta a další.

#CancelKimKardashian

Poté, co se mnozí zákazníci rozhodli předmětný módní dům bojkovovat a nezřídka také heroicky pálit zboží této značky ve videích na sociálních sítích, se vlna nevole přelila na hvězdu reality TV Kim Kardashian. Lidé jí, jakožto tváři značky, vyčítali, že se po celých šest dní ke skandálu nevyjádřila a nadále tak v očích většiny zůstává pevně spjatou s aktuálně nenáviděným brandem. Kardashian své sledující nicméně později vyslyšela a na Twitteru zveřejnila prohlášení, v němž vyznění kampaně odsuzuje a aktuálně přemýšlí nad tím, jak svůj vztah se jménem Balenciaga přehodnotit. 

Před třemi dny se influencerka nechala slyšet, že odmítla kontrakt, který by ji stavěl do pozice jedné z hlavních tváří Balenciaga pro rok 2023. 

Ani to ovšem naštvané mase nestačilo a nadále veřejně vyzývají k tomu, aby lidé přestali kupovat produkty, za jejichž propagací (a v nemalém počtu případů také produkcí) Kardashian stojí. 

Opět prostořeký West

Známý americký hudební producent, rapper a módní návrhář Kanye West se stal obětí cancel culture dříve v tomto roce pro své antisemitské komentáře, kvůli nimž s ním přerušily spolupráci značky Adidas i Balenciaga, rozloučila se s ním jeho vydavatelská společnost, právník a streaming jeho hudební tvorby poklesl o desítky procent. Sám West upřesňuje, že se jeho jmění během několika málo dní zúžilo o dvě miliardy dolarů.

<Path> Na TikToku vyplul rozhovor, v němž se Kanye West zastal homosexuálů. „Je to přesně to, co dělávali černochům,“ řekl rapper před 20 letyZdroj: tiktok.com

Westovi před pár dny Elon Musk zablokoval účet na Twitteru proto, že rapper v jednom ze svých příspěvků velebil Adolfa Hitlera a popisoval jej jako muže mnoha zásluh. 

Nikoho proto ani nepřekvapí, že se West vyjádřil také ke kauze Balenciaga. „Stojím za Balenciagou, odsuzuji jakýkoliv hon na čarodějnice a cancel culture. Ježíš je král. Ukončení sexuálního násilí na dětech a dětské pornografie nekončí ani nezačíná jednou módní kampaní, prokrista,“ uvedl West minulý čtvrtek na Twitteru ještě před tím, než mu byl Muskem zablokován účet. 

Jankovič: „Jsou to ovce.“

Podobný názor jako West zastává také český influencer, tanečník a choreograf Filip Jankovič, pro kterého je Balenciaga dlouhodobě nejoblíbenější módní značkou. Ve vyjádření pro LUI uvedl, že „děti po celém světě si hrají s nahými panenkami Barbie, ničí je, trhají jim hlavy a další podobné věci. Nevidím tedy důvod, proč by někoho měl pohoršovat plyšák pro dospělé. Rodiče dětských modelek museli s fotografickým ztvárněním kampaně souhlasit. Tečka.“

Na dotaz, co si myslí o kontroverním zanesení rozhodutí amerického Nejvyššího soudu do výsledných fotografií, dodává: „Doposud mnozí nevěděli, co to pedofilie vůbec je. Díky značce Balenciaga to teď ví celý svět. Dalo by se tedy říci, že značka šíří osvětu.“

Filip Jankovič zůstává značce nadále věrný, kritiky považuje za zmanipulované ovce
Foto: Filip Jankovič / se svolením

Kritiky značky, kteří vehementě vybízejí k jejímu bojkotu, Jankovič označuje za zmanipulované ovce a podotýká, že Balenciaga je známá především tím, že ráda provokuje. „Značka opět dokázala, že je nejdiskutovanější značkou světa. To, že provokuje pedofilií nebo že by jí snad měla podporovat, si vymyslela média. A hlupáci tomu věří. Já si nehodlám nechat vymýt mozek médii. Zůstávám značce nadále věrný,“ uzavírá.

Co si o kontroverzi kolem značky Balenciaga myslíte vy? Dejte nám vědět do komentářů.

Zdroj: Jakub Starý, Filip Jankovič, PageSix, Vanguard, Wikipedia, Twitter

Populární
články

Nadnárodní firmy, které dříve ochotně slavily tzv. „pride month“ a otevřeně podporovaly LGBT+ menšinu, v důsledku změny politického klimatu „převlékají kabáty“
AKTUALITY

Přistiženy při pinkwashingu? Obří firmy ukazují LGBT+ lidem záda, duhové škrty dělá McDonald’s, Amazon i Meta

Autor: Veronika Košťálková
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
Londýnská restaurace The Fair Pour chce upozornit na majetkové nerovnosti – i proto bude otevřena ve speciálně vybraném termínu
FUN

„Platím dvě piva a příplatek za vilu s bazénem!“ Jak to chodí v hospodě, která majetným schválně účtuje vyšší částky?

Autor: Veronika Košťálková
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Takzvané „momfluencerky“ se pouštějí na tenký led – z pohledu mnohých narušují soukromí vlastních potomků, a ještě monetizují jejich dětství. Samy matky-influencerky ale argumentují tím, že vydělané peníze spoří dětem na jejich budoucnost
LIDÉ

„Až děti uvidí, kolik peněz mají na účtu, nebudou se na mě zlobit,“ tvrdí úspěšná „momfluencerka“. Sdílením jejich dětství vydělává statisíce

Autor: Veronika Košťálková
Daniel Krutý, zakladatel politické strany Hnutí Generace
LIDÉ

„LGBT lidé jsou součást společnosti, nemám v plánu házet je v jakémkoliv ohledu přes palubu,“ říká Daniel Krutý, zakladatel Hnutí Generace

Autor: Michal Černý
Mladší generace se stále častěji vyhýbají nejen manželství, ale též i označování svého vztahu jakoukoliv oficiální nálepkou
TRENDY

Zapomeňte na manželství aneb Čeho se bojí moderní „vztahofobové“

Autor: Redakce LUI
Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
Poté, co byl Donald Trump opětovně zvolen prezidentem USA, roste raketově počet LGBT vlastníků zbraní
TRENDY

V USA prudce roste počet LGBT držitelů zbraní. Připravují se na novou vládu Donalda Trumpa

Autor: Michal Černý

E-Shop