Potřebuje Česko LGBT+ média? Evropský průzkum jasně ukazuje, že mají klíčový vliv nejen na komunitu, ale i na většinovou společnost
LGBT+
Zdroj: iStock

Potřebuje Česko LGBT+ média? Evropský průzkum jasně ukazuje, že mají klíčový vliv nejen na komunitu, ale i na většinovou společnost

Média jsou v dnešní době nedílnou součástí našich životů. Jsou zdrojem zábavy, informací, v mnoha případech ale mohou sehrávat ještě mnohem důležitější roli – těm, kteří z různých důvodů nejsou součástí standardní masy, nabízejí možnost, jak se ubezpečit, že „nejsou sami“. I v těchto případech pak mohou zprostředkovávat rozmanité pohledy na svět, ovšem při zohlednění jinakosti ve všech jejích pestrých rovinách. Právě proto existují mediální obsahy, nebo přímo i samostatná média, která se např. zaměřují na cílové skupiny tvořené lidmi jiných ras, náboženství, ale i lidmi s odlišnou sexuální orientací. A jak nyní ukazuje nejnovější celoevropský průzkum, právě tzv. LGBTQ+ média jsou pro LGBTQ+ lidi velmi důležitým informačním zdrojem…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
10. 10. 2022

Média jako zdroj (nových) norem

Popis toho, jaký společenský vliv média mají, by samozřejmě vydal na samostatnou publikaci, ovšem jedna z funkcí médií by právě v souvislosti s LGBTQ+ lidmi měla být rozhodně zdůrazněna: masová média přispívají k socializaci, k začlenění do společnosti. Dle jednoho z nejvýznamnějších teoretiků médií, Denise McQuaiila, lze pak právě prostřednictvím masových médií objevovat také nové subkultury a trendy v kulturním vývoji a také prosazovat a udržovat konkrétní hodnoty. Není tedy divu, že postupné zrovnoprávňování LGBTQ+ lidí v celém (zejména západním) světě je úzce provázáno také s příslušnými mediálními obsahy.

<Path> „Starší LGBTQ+ lidé jednoduše nejsou tolik vidět, ne že by nebyli,“ myslí si ředitel organizace ŽIVOT 90Zdroj: Redakce/Jaroslav Reichl Lorman

Od časů, kdy se na plátnech kin a televizních obrazovkách objevovali stereotypně zženštilí gayové, kteří byli nezřídka vykreslováni také jako „vyvrhelové“ či „hříčky přírody“, se tak společnost posunula k praxi, kdy se gay/les postavy v celé řadě filmů, seriálů či dokumentů objevují naprosto přirozeně a aniž by se je tvůrci snažili spojovat s jakkoliv negativními významy. Ostatně tak, jako je tomu i v životě. Ačkoliv ale reprezentace LGBTQ+ lidí v mediálních obsazích je i dle mezinárodní organizace GLAAD aktuálně nejlepší v celé historii, rozhodně to neznamená, že by v rámci mainstreamu byla tomu, co LGBTQ+ lidi zajímá, ale třeba i tíží, věnována odpovídající pozornost. A právě tehdy „vstupují do hry“ specializovaná LGBTQ+ média.

Důvěryhodný zdroj informací

Ačkoliv evropský mediální trh je poměrně rozsáhlý, z hlediska zásahu mediálních obsahů, jež jsou vytvářeny v jednotlivých jazykových mutacích (pomineme-li angličtinu), se může zdát, že zakládat magazíny či tvořit zpravodaje, které by přímo cílily na LGBTQ+ minoritu, snad ani nemá smysl. Trh je malý a jasně vymezený hranicemi (velikostí a především jazykem) té které země. Ovšem tvorba obsahu, jenž zohledňuje LGBTQ+ perspektivu a zaměřuje se na problémy, s nimiž se právě tito lidé potýkají, rozhodně má smysl – a platí to i pro (měřítkem dalších evropských zemí) poměrně malou Českou republiku.

Průzkum organizace ELMA, do nějž se zapojilo na tři tisíce respondentů z celé Evropy, totiž jasně ukazuje, že právě LGBTQ+ média jsou pro evropskou „queer komunitu“ nejdůvěryhodnějším zdrojem informací – a téměř 80 % respondentů aktivně vyhledává a konzumuje obsahy z queer zdrojů alespoň jednou týdně. Zejména mladší LGBTQ+ lidé pak médiím, která se neprofilují jako LGBTQ+, dokonce méně důvěřují. „Tyto poznatky jsou silnou připomínkou důležitosti existence LGBTQ+ médií,“ shrnul pak přímo ředitel ELMA, Giannis Papagiannopoulos.  Podle Philippa de Wulfa, který celý průzkum organizačně vedl, lze na jeho výsledky také nahlížet jako na důkaz důležitosti autenticity při tvorbě mediálních obsahů. 

„Být queer“ pomůže i marketingu

V poslední době je možné setkat se také s tvrzeními, že z „hájení barev duhy“, jež jsou nedílnou součástí LGBTQ+ vlajky, se stal jen marketingový tah. O tom by samozřejmě bylo možné sáhodlouze polemizovat, faktem ale je, že jen deklarování podpory LGBTQ+ lidem ze strany firem rozhodně nestačí. „Vyhotovit svá firemní loga v barvách duhy během období pridů je samozřejmě symbolické. LGBTQ+ lidé ale očekávají, že značky naplní tuto symboliku také smysluplnými činy,“ tvrdí De Wulf.

Přesto je tu ale jedna z marketingových oblastí, v níž může deklarace přijetí LGBTQ+ lidí být skutečným plusem. Která to je? Marketing cestovního ruchu. Pro LGBTQ+ lidi je totiž samozřejmě při cestách do zahraničí, resp. již při samotném výběru destinace, klíčová bezpečnost. Ve zmiňovaném průzkumu ELMA právě tohle potvrdilo 80 % dotazovaných. Je zvolená země gay friendly? A co její obyvatelé, ale třeba i hotelový resort či jeho zaměstnanci? To vše jsou faktory, které LGBTQ+ lidé nezřídka zohledňují – a o kterých většinová populace pravděpodobně nikdy ani neuvažovala.

<Path> LGBTQ+ politici a jejich vliv na vnímání queer komunity. Mohou volby v tomto ohledu něco změnit?Zdroj: g.cz, zpravy.aktualne.cz, idnes.cz, liberecky.denik.cz

Skrze autentické příběhy pochopit rovnost

A tak se „kruhem“ vracíme k tomu, že média, která se na publikování LGBTQ+ obsahu zaměřují – a třeba i poskytují související „informační servis“ – jsou jednoduše potřeba. Možná víc než kdy dřív. Každý/á pátý/á příslušník/ce generace Z se dle dat z USA totiž aktuálně identifikuje jako LGBT – za posledních pět let se přitom jedná o zdvojnásobení původního počtu.  Přesto ale v řadě zemí LGBTQ+ lidé stále nemají rovná práva (Česko není výjimkou) a čelí nespočtu různých překážek. Je tedy i v „rukou“ médií, nakolik se jejich situace změní k lepšímu, moc, kterou mediální obsahy mají, je totiž obrovská. Jednu z hlavních úloh ale v této souvislosti mají právě specializovaná LGBTQ+ média, protože právě díky autentičnosti zprostředkovávaných příběhů si i většinová populace může uvědomit, že v rovnosti práv by rozhodujícím kritériem nemělo být to, kdo koho miluje…

Zdroj: onlinelibrary.wiley.com, docsity.com, screenrant.com, glaad.org, elma.lgbt, ket.brussels, news.gallup.com

Populární
články

Na Oxfordské univerzitě vyústila „cancel culture“ v sebevraždu studenta – Gen Z bychom ale neměli vinit z toho, že taková kultura vůbec existuje
AKTUALITY

Spravedlivý svět podle Gen Z? Studenti už pořádají „hon na čarodějnice“ i mezi sebou – a odborníky to „vůbec nepřekvapuje“

Autor: Veronika Košťálková
LIDÉ

Co kdybychom prostě jen byli... dobří? Aneb proč potřebujeme více pozitivních zpráv a novou perspektivu v době, kdy Trumpismus rozděluje svět

Autor: DOUBLE SOUL
Špicberky jsou nedotčeným kusem světa
CESTOVÁNÍ

Jak se žije „na konci světa“? „Když jdu na nákup, musím myslet na ochranu před medvědy,“ přibližuje influencerka běžnou realitu

Autor: Mirka Dobešová
Pavel Pravda s oblibou odkazuje na své příjmení. Coby značka prémiové kvality se etabloval jak v oboru stínění, tak v navrhování luxusních prostor na klíč
LUI BUSINESS

Interiéry původně dělat nechtěl, dnes má showroom v Pařížské. „Po coming outu jsem zažil obrovské mentální uvolnění,“ vzpomíná Pavel Pravda

Autor: Veronika Košťálková
„Být v devětadvaceti panic už dneska není výhoda. Na seznamce jste za exota,“ říká muž, který hledání lásky vzdal
LIDÉ

„Být v devětadvaceti panic už dneska není výhoda. Na seznamce jste za exota,“ říká muž, který hledání lásky vzdal

Autor: Irena Piloušková
Při narkolepsii člověk přepadají nekontrolovatelné záchvaty únavy
LIDÉ

„Usínám v práci, v MHD a občas bezvládně odpadnu na zem. Lidi si myslí, že jsem ožrala,“ popisuje Libor život s narkolepsií

Autor: Mirka Dobešová
Dynamický vzhled na cesty, to je Volvo XC60
STYL

Anděl s ďáblem v těle – Volvo XC60 Black Edition spojuje dva světy a nadchne každého řidiče. Soutěžte s LUI o jeho víkendovou výpůjčku

Autor: Redakce LUI
Roman Horešovský se mezi společensky vysoce postavenými lidmi pohybuje už odmalička, takže spolupráce s nimi mu vždy byla přirozeně blízká
LUI BUSINESS

„LGBT lidé vynikají svou pracovitostí, pro firmy jsou hodnotným přínosem,“ říká Roman Horešovský, spoluzakladatel marketingové agentury

Autor: Michal Černý
Festival Queer Eye i letos přiveze zajímavé ženské hlasy: třeba berlínskou zpěvačku MADANII.
KULTURA

Blíží se Queer Eye. Pestrý festival, kde můžete tančit, besedovat, skládat hudbu, trénovat sebeobranu… Nebo klidně jen ležet!

Autor: Veronika Košťálková
Lékařka, která rozdává rady na TikToku a Instagramu, překvapila své sledující seznamem nebezpečných potravin. Najde se mezi nimi i čerstvé ovoce nebo rýže ohřívaná v mikrovlnné troubě
TĚLO & MYSL

„Žádná ohřívaná rýže, žádné piknikové jídlo,“ apeluje populární lékařka. Které další potraviny byste nikdy neměli brát do úst?

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop