Potřebuje Česko LGBT+ média? Evropský průzkum jasně ukazuje, že mají klíčový vliv nejen na komunitu, ale i na většinovou společnost
LGBT+
Zdroj: iStock

Potřebuje Česko LGBT+ média? Evropský průzkum jasně ukazuje, že mají klíčový vliv nejen na komunitu, ale i na většinovou společnost

Média jsou v dnešní době nedílnou součástí našich životů. Jsou zdrojem zábavy, informací, v mnoha případech ale mohou sehrávat ještě mnohem důležitější roli – těm, kteří z různých důvodů nejsou součástí standardní masy, nabízejí možnost, jak se ubezpečit, že „nejsou sami“. I v těchto případech pak mohou zprostředkovávat rozmanité pohledy na svět, ovšem při zohlednění jinakosti ve všech jejích pestrých rovinách. Právě proto existují mediální obsahy, nebo přímo i samostatná média, která se např. zaměřují na cílové skupiny tvořené lidmi jiných ras, náboženství, ale i lidmi s odlišnou sexuální orientací. A jak nyní ukazuje nejnovější celoevropský průzkum, právě tzv. LGBTQ+ média jsou pro LGBTQ+ lidi velmi důležitým informačním zdrojem…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
10. 10. 2022

Média jako zdroj (nových) norem

Popis toho, jaký společenský vliv média mají, by samozřejmě vydal na samostatnou publikaci, ovšem jedna z funkcí médií by právě v souvislosti s LGBTQ+ lidmi měla být rozhodně zdůrazněna: masová média přispívají k socializaci, k začlenění do společnosti. Dle jednoho z nejvýznamnějších teoretiků médií, Denise McQuaiila, lze pak právě prostřednictvím masových médií objevovat také nové subkultury a trendy v kulturním vývoji a také prosazovat a udržovat konkrétní hodnoty. Není tedy divu, že postupné zrovnoprávňování LGBTQ+ lidí v celém (zejména západním) světě je úzce provázáno také s příslušnými mediálními obsahy.

<Path> "Society often views LGBTQ+ people as promiscuous, so they actually deserve sexual abuse," one victim believes. What needs to change?Zdroj: iicsa.org.uk, lgbtnation.com, ourverity.org

Od časů, kdy se na plátnech kin a televizních obrazovkách objevovali stereotypně zženštilí gayové, kteří byli nezřídka vykreslováni také jako „vyvrhelové“ či „hříčky přírody“, se tak společnost posunula k praxi, kdy se gay/les postavy v celé řadě filmů, seriálů či dokumentů objevují naprosto přirozeně a aniž by se je tvůrci snažili spojovat s jakkoliv negativními významy. Ostatně tak, jako je tomu i v životě. Ačkoliv ale reprezentace LGBTQ+ lidí v mediálních obsazích je i dle mezinárodní organizace GLAAD aktuálně nejlepší v celé historii, rozhodně to neznamená, že by v rámci mainstreamu byla tomu, co LGBTQ+ lidi zajímá, ale třeba i tíží, věnována odpovídající pozornost. A právě tehdy „vstupují do hry“ specializovaná LGBTQ+ média.

Důvěryhodný zdroj informací

Ačkoliv evropský mediální trh je poměrně rozsáhlý, z hlediska zásahu mediálních obsahů, jež jsou vytvářeny v jednotlivých jazykových mutacích (pomineme-li angličtinu), se může zdát, že zakládat magazíny či tvořit zpravodaje, které by přímo cílily na LGBTQ+ minoritu, snad ani nemá smysl. Trh je malý a jasně vymezený hranicemi (velikostí a především jazykem) té které země. Ovšem tvorba obsahu, jenž zohledňuje LGBTQ+ perspektivu a zaměřuje se na problémy, s nimiž se právě tito lidé potýkají, rozhodně má smysl – a platí to i pro (měřítkem dalších evropských zemí) poměrně malou Českou republiku.

Průzkum organizace ELMA, do nějž se zapojilo na tři tisíce respondentů z celé Evropy, totiž jasně ukazuje, že právě LGBTQ+ média jsou pro evropskou „queer komunitu“ nejdůvěryhodnějším zdrojem informací – a téměř 80 % respondentů aktivně vyhledává a konzumuje obsahy z queer zdrojů alespoň jednou týdně. Zejména mladší LGBTQ+ lidé pak médiím, která se neprofilují jako LGBTQ+, dokonce méně důvěřují. „Tyto poznatky jsou silnou připomínkou důležitosti existence LGBTQ+ médií,“ shrnul pak přímo ředitel ELMA, Giannis Papagiannopoulos.  Podle Philippa de Wulfa, který celý průzkum organizačně vedl, lze na jeho výsledky také nahlížet jako na důkaz důležitosti autenticity při tvorbě mediálních obsahů. 

„Být queer“ pomůže i marketingu

V poslední době je možné setkat se také s tvrzeními, že z „hájení barev duhy“, jež jsou nedílnou součástí LGBTQ+ vlajky, se stal jen marketingový tah. O tom by samozřejmě bylo možné sáhodlouze polemizovat, faktem ale je, že jen deklarování podpory LGBTQ+ lidem ze strany firem rozhodně nestačí. „Vyhotovit svá firemní loga v barvách duhy během období pridů je samozřejmě symbolické. LGBTQ+ lidé ale očekávají, že značky naplní tuto symboliku také smysluplnými činy,“ tvrdí De Wulf.

Přesto je tu ale jedna z marketingových oblastí, v níž může deklarace přijetí LGBTQ+ lidí být skutečným plusem. Která to je? Marketing cestovního ruchu. Pro LGBTQ+ lidi je totiž samozřejmě při cestách do zahraničí, resp. již při samotném výběru destinace, klíčová bezpečnost. Ve zmiňovaném průzkumu ELMA právě tohle potvrdilo 80 % dotazovaných. Je zvolená země gay friendly? A co její obyvatelé, ale třeba i hotelový resort či jeho zaměstnanci? To vše jsou faktory, které LGBTQ+ lidé nezřídka zohledňují – a o kterých většinová populace pravděpodobně nikdy ani neuvažovala.

<Path> Lady Gaga jako nový Bowie: jak popkultura i v ČR pomáhá LGBT lidem? Desetiletí uplynulo ve znamení přijetí i rostoucího násilíZdroj: bbc.co.uk, lgbtqnation.com, ebar.com, buzzfeednews.com

Skrze autentické příběhy pochopit rovnost

A tak se „kruhem“ vracíme k tomu, že média, která se na publikování LGBTQ+ obsahu zaměřují – a třeba i poskytují související „informační servis“ – jsou jednoduše potřeba. Možná víc než kdy dřív. Každý/á pátý/á příslušník/ce generace Z se dle dat z USA totiž aktuálně identifikuje jako LGBT – za posledních pět let se přitom jedná o zdvojnásobení původního počtu.  Přesto ale v řadě zemí LGBTQ+ lidé stále nemají rovná práva (Česko není výjimkou) a čelí nespočtu různých překážek. Je tedy i v „rukou“ médií, nakolik se jejich situace změní k lepšímu, moc, kterou mediální obsahy mají, je totiž obrovská. Jednu z hlavních úloh ale v této souvislosti mají právě specializovaná LGBTQ+ média, protože právě díky autentičnosti zprostředkovávaných příběhů si i většinová populace může uvědomit, že v rovnosti práv by rozhodujícím kritériem nemělo být to, kdo koho miluje…

Zdroj: onlinelibrary.wiley.com, docsity.com, screenrant.com, glaad.org, elma.lgbt, ket.brussels, news.gallup.com

Populární
články

Martina Viktorie Kopecká a Andrea Voborníková – pár, který otevřeně mluví o víře, lásce i svobodě být sám sebou.
LIDÉ

„Církev by měla být místem, kde se člověk nemusí bát být sám sebou,“ říká farářka Martina Viktorie Kopecká a její partnerka Andrea Voborníková

Autor: Šimon Hauser
V Bruselu i doma prosazuje témata rovnosti, vzdělávání a ochrany demokracie. „Člověk by se nikdy neměl bát kvůli tomu, koho miluje,“ dodává Danuše Nerudová.
LIDÉ

„Láska je jen jedna a moc si přeji, abychom byli otevřenou společností, kde se nikdo nemusí bát milovat,“ říká europoslankyně Danuše Nerudová

Autor: Šimon Hauser
Blízkost, která byla kdysi trestná, dnes vypráví o svobodě milovat bez omluv.
LIDÉ

Queer lidé tu byli vždycky. Proč se svět tak dlouho tvářil, že neexistují?

Autor: Šimon Hauser
Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která už více než deset let propojuje byznys, veřejný sektor i neziskové organizace.
Business 2025

„Udržitelnost neznamená jen ekologii, ale i lidskost,“ říká Lucie Mádlová, která stojí za největší iniciativou společenské odpovědnosti v Česku

Autor: Šimon Hauser
Podle aktuálních dat trpí nadměrnou hmotností 6 z 10 Čechů
TĚLO & MYSL

Srdce bije na poplach: obezita a nezdravý životní styl zkracují milionům Čechů život ve zdraví

Autor: Redakce LUI
Slávek Pham patří k nejvýraznějším mladým hlasům české queer scény. Zpěvák s vietnamskými kořeny si získal pozornost upřímnými texty o láskách, rodině i hledání vlastní identity – a letos v létě svou energii přenesl i na pódium Prague Pride. Jeho debutové EP LOVERBOY je osobní zpovědí, která se nebojí dotýkat citlivých témat, a potvrzuje, že autenticita je v hudbě tou nejlepší vizitkou.
LIDÉ

„Někdo má sport nebo terapeuta, já mám písničky,“ říká mladý queer zpěvák a skladatel Slávek Pham

Autor: Šimon Hauser
Vztahy, které začínají i končí na displeji.
TRENDY

Průměrný Čech má tři vztahy a deset sexuálních partnerů, ukazuje průzkum. Virtuální svět ale přepisuje pravidla blízkosti

Autor: Šimon Hauser
Ilustrační foto – mladý muž, který zjistil, že jeho otec je aktivní na gay seznamkách.
LIDÉ

„Okamžitě jsem ho zablokoval. Nešlo tomu uvěřit,“ říká gay muž, který na seznamovací aplikaci pro gaye objevil vlastního otce

Autor: Šimon Hauser
Péče o pleť podle Barbory Grillové začíná u prevence a každodenní ochrany před sluncem.
LIDÉ

„IPL je bezpečný způsob, jak se zbavit nežádoucího ochlupení,“ říká dermatoložka Barbora Grillová, která lidem radí, jak o pleť pečovat správně a bez zbytečných rizik

Autor: Šimon Hauser
Moderní Kámasútra: méně svíček, víc gymnastiky.
HOT!

Top 5 nejpodivnějších sexuálních poloh z moderních fór a magazínů. Ano, lidé je fakt zkouší

Autor: Šimon Hauser

E-Shop