Poznejte zemi, kde penisy číhají na obyvatele doslova na každém kroku. Jaký příběh za touto „falickou posedlostí“ stojí?

Jsou na dveřích, domech, na chrámech, jsou vlastně všude – penisy v celé své kráse. Některé jsou vyvedeny ve všech detailech, jiným neschází ani ochlupení, a dokonce jsou zachyceny i „v akci“, některé vypadají jako skutečná umělecká díla a jiné lze naopak zaměnit i za projev vandalismu. Přesto jsou všudypřítomné – v Bhútánu jsou totiž penisy předmětem všeobecného uctívání, jsou esoterickým symbolem, který nabízí ochranu před zlem a přináší štěstí, ale také odkazuje k plodnosti.

Falus, to je jeden z hlavních symbolů vadžrajánové (tantrické) větve buddhismu, který v království uprostřed Himalájí dominuje. Možná i proto, že jeho obyvatelé žijí skutečně svébytně, v izolaci od zbytku světa – ostatně, až do 60. let minulého století nebyly v zemi žádné silnice a připojení k internetu bylo zavedeno až v roce 1999. I proto Bhútánci žijí i dnes tak jako po staletí – dodržují starověké tradice a svou víru a přesvědčení si předávají z generace na generaci. Falické symboly jsou tedy vlastně „jen“ způsobem vyjádření víry – ostatně mnich, který stál u zrodu celé této docela neuvěřitelné tradice, běžně uděloval požehnání prostřednictvím sexu…

Gay dědeček? Rodina třiašedesátiletého muže nevzala jeho coming out nejlépe. „Na lásku budu asi muset rezignovat,“ obává se senior19. 8. 2022

Velmi nekonvenční „náboženství“

Zatímco běžný Středoevropan si tradiční náboženství spojí s celibátem a celkovou zdrženlivostí vzhledem k jakýmkoliv projevům intimity, ti, kdo se hlásí k učení vadžrajány, se rozhodně nijak zpátky nedrží. Na řadě festivalů tak např. vystupují tzv. atsarové, tedy mniši – baviči v maskách, kteří zastávají roli osvícených mistrů – a s velkým, ručně vyrobeným penisem jako učebním nástrojem baví davy lidí, ale zároveň jim předávají kus své moudrosti.

Kde se ale vůbec taková fascinace falickými symboly a související uctívání penisu vzaly? Celý příběh sahá až do 15. století, kdy do země dorazil výstřední tibetský světec, láma Drukpa Kunley, jenž byl znám svou zálibou v ženách a víně (ostatně, hojně je citován jeho údajný výrok, že „nejlepší víno leží na dně vědra, zatímco štěstí pod pupkem“). Dle některých historických výkladů tento tibetský mnich z oblasti Tibetu vystřelil šíp, aby mu určil, kam se má vydat šířit své učení. A šíp dopadl na území dnešního Bhútánu, nedaleko místa následně vybudovaného chrámu Chimi Lakhhan, který byl postaven právě na lámovu počest a dnes je označován také jako tzv. chrám plodnosti. Když totiž láma místo dopadu šípu hledal, narazil dle pověstí na mladou dívku, kterou jeho bohulibý záměr velmi zaujal – a on, potěšen jejím nadšením, s ní strávil noc a „požehnal jí“ potomkem…

Láma následně putoval po celém království a zjistil, jak přísně a ortodoxně tamní duchovní žijí – a tak se rozhodl, že obyvatelstvo od konvenčních zvyků a norem odpoutá a naučí jej pravé Buddhovo učení. Jeho způsoby doslova nabité sexuálním podtextem byly přinejmenším výstřední – láma totiž tvořil poměrně oplzlou poezii, byl znám lechtivým humorem a také kázáním pod vlivem alkoholu, to vše využíval k tomu, aby šokoval a zpochybňoval establishment. Není tedy divu, že tato praxe mu vynesla přezdívku Divine Madman (tedy Božský šílenec). Mimochodem, svým „hořícím bleskem moudrosti“ (ano, penisem…) údajně tento láma zabíjel i démony a více jak pěti tisícům žen ukázal, že k tomu, aby dosáhly nirvány, není celibát nutný. A právě jistá sexuální zhýralost a falická posedlost dala vzniknout legendě, že namalované vztyčené penisy na stěnách a zavěšené penisy ze střech mohou zahnat zlé duchy. Toto přesvědčení pak v zemi přetrvává dodnes.

Plodnost pro každého/každou

Ve zmiňovaném chrámu plodnosti se tedy samozřejmě dnes nachází i starobylý luk, šípy a téměř 26centimetrový falický totem vyrobený ze slonoviny a dřeva – a každoročně sem putuje nespočet bezdětných párů z celého světa, aby tak získaly požehnání od „božského blesku“, tedy právě dřevěného falického totemu (žehnáno je jim ale také dalším stříbrným penisem…). Uvnitř chrámu je pak dokonce umístěna i obrázková kniha se snímky návštěvníků, kteří následně poslali fotografie se svými dětmi, jež se jim po jeho návštěvě narodily (velmi nekonvenční je ale i další z tradic – někteří místní prý věří, že když ženu udeří do hlavy penisem – umělým, ne svým, samozřejmě – narodí se jí dítě...).

„Nenáviděl jsem sebe i druhé. Že bych mohl být ´buzerant´, mě děsilo,“ vzpomíná gay, jenž ve škole čelil homofobní šikaně16. 8. 2022

Penisy tak zůstaly součástí bhútánské kultury i dnes. Např. v centrálním Bhútánu je běžné, že ještě předtím, než jsou hostům nabídnuty nápoje, je do skleničky ponořen dřevěný falus. Specifické rituály se ale pojí třeba i k tomu, když se lidé nastěhují do nového domova – v takovém případě provádějí velmi propracovaný rituál spočívající v umístění čtyř falů na okapy domu, a to tak, aby každý směřoval na jinou světovou stranu. Následně paní domu vede taneční a pěvecký soubor a dům společně třikrát obejdou. Pravdou ale je, že tyto kulturní tradice jsou dnes udržovány spíše ve venkovských oblastech, obyvatelé měst je postupně opouštějí. Přesto ale platí, že falické symboly jsou v Bhútánu posvátné, jelikož pro obyvatele představují jedinečný příběh s historickým, kulturním a duchovním významem.

Zdroj: medium.com, dailybhutan.com, bayleafyoga.com, talkingmyths.com, theculturemap.com, tripoto.com