Jak automobilový průmysl formuje mužství? Novým maskulinním ideálem je prý „Tesla muž“. Kdo to je a co je pro něj typické?
Straight friendly
Zdroj: iStock

Jak automobilový průmysl formuje mužství? Novým maskulinním ideálem je prý „Tesla muž“. Kdo to je a co je pro něj typické?

Možná, že jste se už někdy setkali s tvrzením, že muži si prostřednictvím svých drahých, rychlých a luxusních vozidel něco (=nedostatečnou mužnost) kompenzují. Ačkoliv podobné teorie samozřejmě mohou vyvolat různé reakce od pousmání až po pobouření, zdá se, že něco na nich přeci jen bude. Tedy, minimálně v rovině souvislosti vnímaného a projevovaného mužství a vozidel, jimiž pánové jezdí…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
9. 9. 2022

V podstatě od počátku vzniku automobilek jejich zakladatelé za svůj primární trh považovali mužskou část populace. Přesto ve svých počátcích marketing myslel i na ženy – když se na trhu v roce 1908 objevila uzavřená vozidla (ta se střechou a okénky), konkrétně Model T, značka Ford zdůrazňovala jejich pohodlí a módnost a pracovala tak s klasickými stereotypními představami o tom, po čem asi ženy touží: po vkusnosti, pohodlí… a hezkém čalounění. O dvě dekády později pak byly automobily prodávány ženám jako „nástroj“ pro všechny ty, které jsou v domácnosti a potřebují efektivní prostředek k tomu, aby stíhaly všechny své „ženské povinnosti“. Již v padesátých letech minulého století ale přišla radikální změna ve zcela obrácené rétorice a propagace se posunula od snahy prodat co nejvhodnější rodinná auta k tomu, aby vozy měly zejména velký výkon a podtrhovaly individualitu majitele/řidiče (muže, samozřejmě). A spokojené ženy-hospodyňky (v zástěře) se v reklamách zpoza volantu přesunuly (v bikinách) před auto ke kapotě…

<Path> Model Petr Dočkal: „Vyrůstal jsem v malém městě a dbal jsem o svůj vzhled víc než druzí. Ostatní mi to dali sežrat“Zdroj: Jan Witek

Ačkoliv automobilový průmysl toxickou maskulinitu samozřejmě nevynalezl, minimálně s ní velmi ochotně pracoval již od svých prvopočátků. I dnes jsou totiž motorová vozidla ze své podstaty dominantní (tradičně maskulinní), násilné a životní prostředí ničící stroje… a pak jsou tu (prý) vozy Tesla, které vše radikálně mění…

Revoluce (mužnosti) v automobilovém průmyslu?

„Trvalé hledání hrdinské mužnosti,“ přesně tak formuloval v roce 2014 výzkumník a sociolog Markus Giesler základní podstatu své teorie o tom, jak automobilka Elona Muska, Tesla, způsobila revoluci v automobilovém průmyslu. Tehdy Giesler tvrdil, že převratným nebyl jen produktový design a vize společnosti, ale právě také souvislosti s maskulinitou. „Stejně jako Iron Man, kombinuje v sobě Tesla Man drsný individualismus, podnikatelského ducha a zdánlivě neotřesitelnou víru v trh a technologie s rozumnou mírou péče o přírodu, planetu a budoucí generace,“ napsal přímo, jací jsou dle jeho názoru muži, kteří jezdí v elektromobilech Tesla. Ostatně, ubránit se dle Gieslera nelze ani připodobnění Elona Muska k alter egu Iron Mana, Tonymu Starkovi, dalšímu vizionářskému „zachránci lidské rasy“.

Gieslerovy teze pak samozřejmě nezůstaly bez odezvy. Výzkumnice Anne-Mette Hermans tak ve svém textu „Zero Yield, Zero Compromise“ uznává, že společnost Tesla skutečně změnila způsob, jakým muži vyjadřují svou mužnost skrze svá auta. Za úspěchem značky prý stojí elektrický pohon a automatika – což jsou ovšem, docela paradoxně, aspekty, které jsou v přímém rozporu s tím, s jakými vlastnostmi (tedy silnými spalovacími motory a plnou kontrolou nad vozem) automobilů byla (a je) tradiční mužnost spojována. Vždyť ochrana životního prostředí (potažmo elektromobilita) je přeci kulturně ryze ženskou doménou! Nemluvě o tom, že „autopilot“ v podstatě mění doposud aktivní „vládce vozu“ jen v pouhé pasivní pasažéry.

Tak trošku pokrytecká změna

Podle Herman se ale značce Tesla daří související narativy zcela převracet tak, aby (Tesla)mužům v konečném důsledku vyhovovaly. „V podobě technologie pohonu s nulovými emisemi mohou elektrické motory umožnit, aby řidiči ´zamaskovali´ svůj agresivní a rychlý styl jízdy jako akt péče o životní prostředí napříč privilegovanou mužskou populací v době klimatické změny,“ shrnuje tedy autorka. A v důsledku poukazuje na to, že ona proklamovaná „nová maskulinita“ je vlastně jen určitou „pokryteckou zástěrkou“. Přechod na elektrický pohon tak jako by v očích řidičů elektrovozu byl aktem určité ekologické štědrosti, jejímž projevením ale vlastně nic neztratí – ba naopak: získávají image (byť třeba iluzorní, jelikož elektřina je v řadě zemí stále vyráběna díky ropě, nemluvě o emisích při výrobě vozidel jako takových) průkopníků, kteří myslí na budoucnost, a tak se vozí v Tesle.  

<Path> Podívejte se na ty nejočekávanější automobilové novinky sezóny! Nechybí BMW, Jaguar ani TeslaZdroj: BMW, Jaguar, Škoda, Tesla, Rolls-Royce

Tedy, není nijak překvapivé, že lidé inklinují k tomu kupovat si novou, lepší vizi sebe sama v podobě konkrétních produktů. Klidně to může být i auto s elektrickým pohonem. Jen kdyby tak pouze nebyla přetavena mužská touha po dominanci a ovládání v až bezohlednou hravost stavící na lásce k technologiím. Přesně to se ale podle Herman děje – což mj. dokládá i jeden z řady případů, kdy mladý majitel Tesly nechal vůz zcela bez dozoru řídit autopilota a jízdu si užíval ze zadní sedačky. A tak prý Tesla povyšuje vztah mezi člověkem a autem na zcela novou úroveň intimity a důvěry, která se však může stát i novým druhem nebezpečí. Ba co víc, jak poznamenává ve svém článku jeden z autorů portálu SasaTimes, „Tesle se může podařit předefinovat to, co dnes nazýváme ´idiotem za volantem´, v klimatické hrdinství a průkopnictví.“ To pak není nijak překvapivé, jelikož jak autor uzavírá, majitelům Tesly jde stejně spíše než o ochranu životního prostředí o pouhé předvádění se. Tímto prizmatem ale nesporně stojí za zvážení i to, zda má o nový mužský ideál, Tesla muže, vůbec smysl stát…

Zdroj: usa.streetsblog.org, hemmings.com, researchgate.net, huffpost.com, theguardian.com, journals.sagepub.com, NBC/youtube.com, sasatimes.com,

Populární
články

Speciální nápoj by pomohl i řidičům, kteří si dali pivo, ale potřebují zase rychle vystřízlivět
AKTUALITY

Přepískli jste to s alkoholem? Vědci vytvořili drink, který snižuje hladinu alkoholu v krvi. Za půl hodiny vystřízlivíte o 50 %

Autor: Martin Lyko
Ženský a mužský mozek? Mýtus!
TĚLO & MYSL

Nic jako „ženský“ a „mužský“ mozek neexistuje, není ani důvodem, „proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách“, dokazuje výzkum

Autor: Mirka Dobešová
„Gay“ sice znamená „veselý“, ale tahle identita s sebou nese větši pravděpodobnost depresí a dalších duševních problémů
LIDÉ

Teplý, duhový a deprimovaný: Proč jsou deprese a další psychické poruchy u LGBT+ lidí tak časté

Autor: Martin Lyko
Muži prý psychickými potížemi trpí méně často než ženy - faktem ale je, že o nich spíš jen tolik nemluví
TĚLO & MYSL

Deprese a úzkosti na každém kroku: většina Čechů zažívá psychickou nepohodu, nejvíce mladí lidé a ženy. Proč muži své problémy zastírají?

Autor: Mirka Dobešová
Vánoce mají být hlavně symbolem radosti
TĚLO & MYSL

Máte problém vybrat vánoční dárek? Nebojte, je to jednodušší, než si myslíte!

Autor: Michal Černý
Nejlepší plastika je taková, která nevypadá jako plastika – tímto směrem se ubírá současný trend estetické medicíny
TĚLO & MYSL

VIDEO: Animace ukázala, jak špatně mohou dopadnout plastické operace. Co se může zvrtnout a proč někdo nepozná, že už má dost?

Autor: Martin Lyko
Díky papeži Františkovi se Vatikán více otevírá queer lidem
AKTUALITY

Papež poobědval s transgender ženami. „Cítíme se díky němu víc jako lidé,“ dala se slyšet jedna ze spolustolovnic

Autor: Martin Lyko
I dnes někteří žijí "dvojí život"
LIDÉ

„S partnerem žiju dva roky, že jsem gay, ale mí rodiče nevědí,“ shrnuje Václav. Netolerantní rodinu ale nemá, v čem je problém?

Autor: Mirka Dobešová
Povídky psal až do poloviny sedmdesátých let, kdy mu zemřel přítel na leukémii
KULTURA

Povídky psal až do poloviny sedmdesátých let, kdy mu zemřel přítel na leukémii. Nyní jeho dílo „Na konci světa“ objevil internet

Autor: Irena Piloušková
Pobyt v přírodě může být velmi obohacující
TĚLO & MYSL

Pravidlo 20-5-3 zajistí lepší psychickou pohodu, kondici i zdraví. Týká se minut, hodin a dnů, co po tuto dobu přesně dělat?

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop