
Jan Foret z Woltu: „Jsme firma, která diverzitu podporuje. Bohužel je v Česku téma LGBTQ+ mnohdy vnímáno jako kontroverzní“
V tak velkém týmu, jako je ten váš, se diverzita určitě nějakým způsobem projevuje. Jakým způsobem na ni pohlížíte?
Jsme firma, která diverzitu podporuje. Vzhledem k tomu, že Wolt vznikl ve Finsku, kde je vnímání diverzity ještě otevřenější, převzali jsme tuto kulturu od nich. Proto jednoznačně podporujeme diverzitu a rovné příležitosti. Nejdůležitější pro nás je, aby každý člověk zapadl do kolektivu. I když v Česku nemáme konkrétní statistiku, kolik lidí se hlásí k nějaké konkrétní skupině, hovoříme-li o sexuální orientaci, mohu alespoň říct, že v týmu máme zhruba 60 % žen a 40 % procent mužů. Na celosvětové úrovni je to v rámci Woltu podobné.
Velmi různorodé je to u nás z pohledu zastoupení národností. Celosvětově působíme ve 23 zemích, ve kterých máme v rámci zaměstnanců zastoupeno 77 různých národností. Jen u nás v Česku máme zastoupeno 13 národností, takže i lokálně jsme velmi diverzifikovaný tým.
Zmiňoval jste procentuální zastoupení žen ve vašem týmu. Některé společnosti na to mají tabulky, jak je tomu u vás?
Žádné kvóty na to nemáme, ale je pravda, že jsme zatím stále relativně mladá a malá společnost, takže je možné, že k tomu jednou dojde. Máme však samozřejmě různé etické kodexy, jak by se měli zaměstnanci chovat, co je a není přípustné. Ale nemáme stanoveny limity, koho bychom měli zaměstnávat. Orientujeme se podle toho, zda je pro nás člověk přínosem a s čím nám může pomoct.
Nemohl jsem si nevšimnout vaší spolupráce s festivalem Prague Pride a proměny vašeho loga v duhové. I tímto počinem se snažíte ukázat zaměstnancům a zákazníkům, že jste firma s otevřenou myslí a bez předsudků?
Přesně tak. Vše je to o našem přístupu a otevřeném postoji. Bohužel je v Česku tohle téma mnohdy stále vnímáno jako kontroverzní a naše podpora Prague Pride, ale i jiných projektů se ne vždy setká s úspěchem. Zaznamenali jsme i spoustu hejtů na sociálních sítích a pro někoho je to třeba signál k tomu, že už naši službu nebude využívat, ale my předsudky nemáme a jsme rádi, že můžeme podpořit ať už Prague Pride, nebo také festival Mezipatra.
Jak máte ve směru k LGBTQ+ lidem nastavenou firemní kulturu? Existují totiž situace, kdy mají manželské páry ze zákona lepší benefity než registrovaní partneři… Přemýšleli jste nad tím, jak nesoulad narovnat v rámci vlastní iniciativy?
Přiznám se, že zatím jsme to neřešili. Řešíme však spoustu jiných věcí, které korespondují s tím, aby se u nás člověk cítil dobře a nebyl nějakým způsobem utlačován. Benefity se snažíme mít univerzální pro všechny zaměstnance, tzn. podporovat rovnost. Pravidelně anonymně sbíráme zpětnou vazbu od zaměstnanců a ptáme se, zda by potřebovali něco zlepšit. Ptáme se také, zda souhlasí s tím, kam firma směřuje, na základě toho dokážeme dělat dílčí rozhodnutí a poznat, zda věci děláme dobře či nikoliv. Máme i jakousi anonymní schránku důvěry, kde zaměstnanci mohou nahlásit, pokud například přijdou do styku s šikanou, nebo jiným obtěžováním.
Myslíte si jakožto člověk, který reprezentuje nadnárodní firmu, že i ryze české malé firmy mohou a budou s diverzitou více pracovat?
Zatím na to ještě nejsme zvyklí, ale myslím si, že je pouze otázka času, kdy si to i malé lokální firmy uvědomí a převezmou inspiraci a nápady ze zahraničí, kde je to jakýsi standard.
Co byste řekl zástupcům firem, kteří si nemysli, že to je dobře? Určitě jste sami zažili nějaké nemístné komentáře například v souvislosti s podporou Prague Pride…
Je to o tom, jak se lidé budou v práci cítit. Podle toho budou pracovat. Pokud někde bude firemní kultura nastavená tak, že někoho vylučuje, bude se dotyčná skupina zaměstnanců cítit špatně, což se odrazí na činnosti firmy. Lidi obecně chtějí pracovat ve společnosti, která je otevřená novým nápadům a myšlenkám.
Jakým způsobem jako firma reagujete na negativní komentáře a zprávy, které se objevují v souvislosti s podporou LGBTQ+ komunity? Je možné, že by vás mohly do budoucna ovlivnit v tom, že se takové podpory zřeknete?
Doufám, že nás to nijak neovlivní. Pro určitou část lidí bude LGBTQ+ komunita stále kontroverzní, ale doufám, že se tato část lidí bude zmenšovat. Náš názor se určitě nezmění a budeme si za ním stát. Není to něco, co bychom chtěli měnit kvůli hejtům, naopak bychom chtěli podporu rozšířit do celé společnosti.
A co se týče vypořádávání se s různými nevhodnými komentáři – máte nastavený nějaký mustr, jak je řešit?
Je to dost individuální, spíše řešíme případ od případu. Jsme samozřejmě rádi, když je diskuze konstruktivní. Nad takovými komentáři se snažíme zamyslet a zjistit, zda bychom mohli něco zlepšit a zda vše komunikujeme jasně a upřímně.

Foto: se souhlasem Jana Foreta
Mezi lidmi samozřejmě existují podporovatelé i odpůrci LGBTQ+ komunity. Ve velké míře to je vidět během týdne, kdy se koná již zmiňovaný festival Prague Pride, případně v červnu, který je jako „pride měsíc“ uznáván celosvětově. V té době většinou nadnárodní firmy zbarví svá loga do duhových barev apod. Jakým způsobem si myslíte, že se bude do budoucna vyvíjet reakce na takovou podporu komunity u nás? Jdeme spíše kupředu, nebo spíše zpátky?
Naše firma určitě bude zastávat otevřenost, ne podporovat nenávist nebo vyloučení. Nicméně nemůžu odpovědět, jakým způsobem očekávám, že se bude vyvíjet společnost. To záleží také na tom, jaká zde bude politická reprezentace. Doufám, že se Česko bude posouvat směrem k větší soudržnosti a utlumení nenávisti ve společnosti, která může být určená různým skupinám.
Máte pocit, že takto otevřený přístup vaší firmy má vliv i na výkon vašich zaměstnanců? Vykazují díky tomu lepší výsledky?
Když to vezmu obecně, tak jakákoliv forma diskriminace a nenávisti brzdí energie, které mohou být využity jiným způsobem. To znamená, že místo diskriminace je lepší něco dobrého tvořit. Když se na to podíváme z pohledu společnosti – tu také doslova brzdí, když si lidé navzájem hážou klacky pod nohy a vymýšlí různé překážky místo toho, abychom přemýšleli nad tím, jak se společně posunout dál.
Jedním z nejčastějších typů komentářů odpůrců LGBT+ komunity je, že se neustále někdo snaží prosadit práva komunity, ale na ostatní lidi se nemyslí… Zaměřujete se v práci i na další skupiny a komunity?
Snažíme se takto vyvíjet spoustu činností, které podporují společnost obecně. Můžu například zmínit nedávnou aktivitu, v rámci které recyklujeme naše staré kurýrské tašky a snažíme se je dávat do různých zvířecích útulků jako boxy pro zvířata. Zároveň jsme v prosinci minulého roku spustili projekt na podporu neziskových organizací vybraných tak, aby se pomoc dostala k co nejširšímu okruhu těch, kdo ji potřebují – např. rodiny samoživitelů, senioři či lidé bez domova. Přispět mohl skrze naši aplikaci každý až do konce ledna. Na tento projekt již nyní navazujeme dlouhodobými aktivitami s cílem pravidelné pomoci. To už vlastně vyplývá z podstaty našich služeb, v rámci nichž se věci snažíme modernizovat, digitalizovat a přinášet lidem větší pohodlí. Nad rámec toho jsme rádi, když můžeme přispět k větší soudržnosti, podpoře kolektivního myšlení a otevřenosti. Během festivalu Prague Pride je tato snaha viditelnější, protože je to obecně viditelnější téma.
Nyní se pojďme zaměřit na novinky, které Wolt v blízké době chystá. Můžete některé z nich prozradit?
Pokud bych zůstal u již spuštěných novinek, tak jde o možnost platby v hotovosti. Velkým tématem se stávají naše kamenné obchody, které jsme nazvali Wolt Markety. Zatím jsme otevřeli dva v Praze, v průběhu letošního roku by pak měly následovat další i v regionech. Tyto obchody provozuje přímo Wolt a prodáváme zde široký sortiment – od potravin po cokoliv dalšího. Nákupy rozváží naši kurýři a Wolt Markety tak slouží výlučně pro rozvoz, či vyzvednutí. Jsou tam regály jako v klasickém obchodě, ale zboží připravují naši zaměstnanci do tašek, které předávají kurýrskýmm partnerům. Celý nákup je tak velmi rychlý a kurýr vám jej doveze už do dvaceti minut. Jde o jeden z trendů, který můžeme pozorovat i v zahraničí. Více rozjet také plánujeme program Wolt at Work, díky kterému si firmy mohou objednávat na Woltu a vše buď hradit v rámci jedné měsíční faktury, nebo například rozdělit obědy formou denních či měsíčních limitů jako benefit mezi zaměstnance. Zastánci udržitelnosti pak určitě ocení rozjíždějící se spolupráci s REkrabičkou, díky které lze eliminovat množství jednorázových obalů.