
Dětská kuchyňka jako vánoční dárek pro chlapce. Vyroste z něj gay, nebo si hrou osvojí praktické dovednosti?
Roztomilé fotky získaly kritickou reakci
Nejdřív je potřeba říct, že chlapec na fotce si hraje s moc pěkně vyvedenou dětskou verzí retro kuchyňky, které svítí trouba i světlo nad pracovní plochou, je vybavená mikrovlnkou a lednice má zásobník na led. Není divu, že v diskuzích zaznívaly výkřiky: Ten má lepší kuchyň, než jakou mám já doma ve skutečnosti!
Celou bouři podle Pinknews vyvolalo pár fotek malých chlapců hrajících si s dětskými kuchyňkami, které na sociálních sítích sdíleli jejich hrdí rodiče. Místo chvály a lajků se to ale zvrhlo v ideologickou bitvu, když v komentářích začala přibývat prohlášení, že dětská kuchyňka je „gay“. Jedna matka například dostala doporučení, ať synovi místo nádobíčka pro panenky koupí raději dětskou sadu nářadí a nevtlouká mu nevhodné návyky už od raného věku. Naštěstí se objevilo i dost hlasů z opačného tábora, například že vaření je základní dovednost a mají si ji osvojit kluci i holky stejně.
Svou kuchyňku má i Ryan. A nejen jednu!
Nejvtipnější na tom je, že v anglo-americkém prostředí zpopularizoval dětské kuchyňky malý chlapec Ryan Kaji – hvězda youtubového kanálu Ryan’s World, který se zaměřuje na recenze dětských hraček. Rodiče malého Ryana začali natáčet videa v roce 2015, když jejich synovi byly pouhé tři roky. Přestože dospělý člověk má u hodinových videozáznamů hrajícího si Ryana brzy nervy na pochodu, malí diváci zřejmě tento druh zábavy dokáží ocenit.
Na Youtube má Ryan 31 milionů odběratelů, na Instagramu 154 tisíc sledujících. Jeho šikovným rodičům se podařilo vybudovat úspěšné impérium. Na Youtube dosahují 22 milionů zhlédnutí denně, což jim jen na reklamě vynáší každý den 150 tisíc dolarů. A to Ryan’s World nežije z reklamy, ale především z prodeje merchandisingu.
A teď si představte, že všechny ty miliony dětí sledují, jak si malý chlapec hraje s nádobíčkem pro panenky, v troubě peče plastové hamburgery a myje nádobí. Lidem, kteří svým synům kupují jedině auta a dcerám panenky, z toho musí jít hlava kolem. Na tuto strunu zahrála americká rapperka a herečka Cardi B, když nevydržela číst tu komentářovou smršť a na svůj twitterový účet napsala: „Malý klučina Ryan vydělává miliony a má takovouhle kuchyňku. A vy řešíte, jestli je to teplý, nebo ne. Přestaňte být tak zabednění a hloupí!“ Cardi B ví o pasti genderových stereotypů svoje. Na začátku dospělosti se živila jako striptérka, aby unikla z chudoby a domácího násilí. Kdyby každý chlap, co na ni vztáhl ruku, měl v dětství takovou kuchyňku a hrál si na to, že mamince chystá palačinky, svět by byl nejspíš lepším místem.
Genderové stereotypy omezují vývoj dítěte
Hašteření ohledně dětské kuchyňky se může zdát úsměvným momentem v předvánočním shonu, kdy se rodiče i členové širších rodin snaží přijít na to, jakým dárkem na Štědrý den rozzářit dětská očka… a možná taky kde na něj vzít peníze. Jenže ona to není tak úplně nevinná záležitost. Při psychologickém vyšetření transgender lidí se na českých sexuologických odděleních dosud ptají na to, zda si klient hrál s autíčky, nebo s panenkami. A pokud není odpověď jasně vyhraněná, snižuje se šance získat lékařské svolení k hormonální terapii. Černobílý, lépe řečeno růžovo-modrý pohled na svět dodnes přetrvává a je zažraný hluboko do systému.
O tom, že genderové stereotypy omezují potenciál rozvoje u malých dětí, podal důkazy výzkum významné britské neziskovky podporující genderovou rovnost The Fawcett Society vloni v prosinci. Očekávání a společenský tlak související s genderem podle jeho výsledků vedou k problémům se sebevědomím u dívek a k problémům se čtením u chlapců. Přispívají také k rozvoji duševních problémů, které se vyskytují nejen u mládeže, ale i u malých dětí; jsou příčinou problémů s příjmem potravy a nezdravého vztahu k vlastnímu tělu a také stojí za vyšší sebevražedností mužů a za násilím na ženách. Stereotypy výrazně ovlivňují i volbu kariéry a pomáhají udržovat rozdíl v platech za práci žen a mužů, tzv. gender pay gap, v němž je Česko pátou nejhorší zemí v celé EU.
V rámci zmíněného výzkumu tři čtvrtiny britských rodičů uznaly, že k dívkám a k hochům je přistupováno rozdílně, a šest rodičů z deseti si myslí, že to opravdu má negativní dopad. O tom, že nerovné zacházení nese vinu za to, že chlapci neumí mluvit o svých pocitech, je přesvědčeno 70 % britských matek a 60 % otců. A dvě třetiny rodičů by rády viděly takové reklamy na hračky, které mluví k hochům i děvčatům stejně. Dokud toto myšlení nepřijmou výrobci hraček za své, musíme se ho my rodiče, strýčkové a tetičky zhostit sami. Tak co, bude letos pod vaším vánočním stromečkem dětská kuchyňka, nebo sada nářadí?