„Diverzita v kolektivu působí pozitivně na kreativitu týmu,“ říká majitelka firmy, která se zabývá také transplantací vlasů
Jak obecně nahlížíte na principy prosazování diverzity ve firemní praxi a v čem tkví podle vašeho názoru její největší přínosy?
Diverzita v kolektivu působí podle mě pozitivně na kreativitu týmu, na to, že se lidé myšlenkově doplňují, vytvářejí prostor pro diskuzi, podporují nové myšlenky a nápady a tím posunují firmu výš. Zároveň je prima mít lidi různých talentů, pokud firma nabízí různé pracovní pozice.
Jakým způsobem utváříte pracovní tým tak, aby byl pestrý? Například z hlediska genderového někteří prosazují kvóty – lze k diverzitě přistupovat takto taxativně, nebo raději volíte jiné způsoby?
Naše pracovní nabídky jsou otevřené a přístupné všem, avšak téma léčby vlasové pokožky motivuje k přihláškám spíš ženy, například zdravotní sestry nebo kosmetičky, které mají k dané problematice blízko. Za naši letitou praxi s výběrovými řízeními na různé pozice (recepční, tricholog/žka, asistent/ka, kadeřník/nice...) jsme se vždy setkávali s pestrou odezvou. A nebráníme se ani osobním pohovorům. Co se týče LGBT+ zaměstnanců, zatím nemáme zkušenost. Ale jak jsem řekla na začátku, jsme otevření všem.
Během pride měsíce řada firem deklaruje, že jsou LGBT+ friendly. Můžete upřesnit, jaká je v tomto směru vaše firemní kultura?
Naše společnost se otevírá v průběhu celoroční praxe všem, nic nedeklarujeme, přistupujeme stejně ke všem klientům i zaměstnancům. Problémy s vlasy trápí lidi bez rozdílů věku, pohlaví, vyznání... Nemoc si nevybírá, proto hledáme řešení pro všechny. Většina našich produktů je unisex – máme jediný specifický produkt cílený na mužské plešatění zapříčiněné mužským pohlavním hormonem DHT, tudíž při doporučování tohoto produktu potřebujeme znát pohlaví klienta, v ostatních případech to není důležité. Vyšetřujeme pokožku hlavy, ta je naší prioritou jak v technologii, tak při transplantaci vlasů.
Diverzita samozřejmě není jen tématem týkajícím se LGBT+ komunity. Které skupiny lidí podle vašich zkušeností v Česku nejvíce naráží na různé překážky na trhu práce? A jak tyto překážky případně odstranit?
Předdůchodový věk? Ženy s prvním dítětem, které chtějí mít druhé? Podle mě záleží na tom, aby měla firma dobrého personalistu, který vidí v účastnících výběrového řízení potenciál, ať už přichází z řad jakékoliv „skupiny kandidátů“.
V Česku stále platí, že inkluze, diverzita i podpora jinakosti jsou prosazovány zejména společnostmi s nadnárodní působností. Čím to? A lze vůbec s těmito koncepty pracovat i v menších tuzemských firmách?
Češi jsou podle mě všeobecně konzervativnější než okolní země. Fobie z neznámého a zacílení na jistý výdělek nám nasazuje klapky na oči. Chceme mít jistotu, že se náš personál bude líbit všem klientům a nebude nikomu vadit, aby neodradil případné zájemce o naše služby. Myslím si ale, že současný trend otevřené společnosti nabízí klientelu úplně novou, která naopak ocení vstřícný a pestrý tým s nadhledem.
Jaké argumenty byste – vzhledem k vlastním zkušenostem – použila pro přesvědčení těch, kdo jsou vůči prosazování diverzity a inkluze na pracovišti spíše skeptičtí?
Nerada někoho přemlouvám, ale svým otevřeným a vstřícným přístupem můžu jít trochu příkladem. Z osobní zkušenosti s klienty můžu říct, že klienti LGBT+ jsou pohodoví a upřímní. Otevřeně mluví o svých problémech, a protože všechno souvisí se vším, tak se lépe hledá i řešení problémů s vlasy. Mám na mysli třeba to, že vypadávání vlasů může souviset s prodělanými nemocemi, stresem, životním stylem. Někteří klienti se totiž za své problémy mohou stydět nebo je nenapadne spojit problém s vlasy s něčím dalším. A pak řešíme vlasy a problém se stále vrací, protože pes je zakopaný někde jinde.
Jak jste se vlastně k tomuto oboru a vybudování úspěšné firmy dostala?
Začínala jsem jako specialista na prodlužování vlasů metodou neviditelných lepicích pásků firmy hairtalk extensions. V roce 2011 jsem převzala malou společnost a postupně rozšířila její nabídku o dermo kosmetické přípravky italské značky Vivipharma a trichologické vyšetření. Došlo mi, že je lepší problémům s vlasy předcházet, než je jen maskovat pomocí příčesů. Mým cílem je řešit problémy komplexně. I z toho důvodu je Clinical v současné době kromě trichologické poradny a výhradního dovozce a distributora trichologických přípravků a vlasové kosmetiky značky Vivipharma pro Českou republiku a Slovensko, také centrem pro robotickou transplantaci vlasů. Nabízíme širokou škálu služeb i produktů napříč Českou republikou a plánujeme otevírat nové pobočky i v dalších městech.
Trápí vás vypadávání vlasů či jiný problém? Více informací o společnosti a nabízených službách najdete zde.