Ruský řetězec sushi restaurací uvedl reklamu s černochem. Stal se terčem rasistických urážek

Reklama na řetězec sushi restaurací zobrazující černocha vzbudila v Rusku vlnu nenávisti. Nejde přitom o první případ z poslední doby.

Reklama na oblíbený řetězec sushi restaurací vzbudila v Rusku vlnu nenávisti. Fotografie zobrazuje čtyři mladé lidi s talíři s jídlem, z nichž jeden je černoch. Konzervativní aktivisté ihned spustili proti reklamě kampaň nenávistných, rasistiských útoků a obvinili řetězec ze šíření „propagandy multikulturalismu“. 

Evropský soud pro lidská práva vyzval Polsko a Lotyšsko, aby pomohly migrantům na hranicích s Bělouskem30. 8. 2021

Majitel řetězce se následně za reklamu veřejně omluvil. Zaměstnanci podle něj čelili útokům, jejich web hackerským útokům a on sám musel kvůli výhružkám kontaktovat policii. Jak upozorňuje Rádio Svobodná Evropa, prezident Vladimir Putin si často chválí mnohonárodnostní složení země a ruská vláda oficiálně podporuje multikulturalismus. Ačkoliv v Rusku dominují slovanští Rusové, vedle nich zemi obývá na 180 etnických skupin v čele s Tatary a Ukrajinci. Jinak ale stát podporuje ultranacionalistické a rasistické skupiny.  Nejde přitom o první podobný případ z poslední doby, případů, kdy společnosti podlehly nenávistné vlně. O podobném případu z Ruska jsme na LUI nedávno psali. Ruský řetězec prodejen se zdravou výživou VkusVill vyvolal na sociálních sítích bouři kritiky a nenávisti po zveřejnění online reklamy, která zobrazovala lesbickou rodinu.

Rodina, která v reklamě vystoupila, po vlně útoků raději uprchla ze země. Lesbickou rodinu ruský řetězec zaměřující se na zdravou výživu v online reklamě zobrazil pod sloganem „recepty na rodinné štěstí“, jak uvedl server BBC. Inzerát doprovázel článek, ve kterém společnost u příležitosti měsíce hrdosti označila za pokrytecké přehlížet některé typy rodin a akceptovat pouze ty tradiční. Ačkoliv společnost uvedla, že propagační materiál byl určený lidem starším 18 let v souladu s ruským zákonem „proti LGBT propagandě“, který zakazuje šíření materiálů zobrazujících homosexualitu mezi dětmi a mladými lidmi, po vlně kritiky a nenávisti ze strany konzervativních a nacionalistických skupin reklamu raději stáhla.

Zdroj: Radio Free Europe/Radio Liberty