
České firmy by se měly učit od této společnosti, která bere podporu LGBT lidí skutečně vážně. Diverzita jí totiž pomáhá růst
Různorodé týmy mají lepší výsledky
Diverzita a inkluze jsou dvě slova, která jdou v byznyse většinou ruku v ruce. Diverzita označuje pracovní týmy sestavované rozmanitě, z lidí různého pohlaví, genderu, věku, společenského postavení, národnosti a kultury, předností i hendikepů. Inkluze pak znamená, že opravdu všichni členové a členky těchto týmů mají stejně velkou šanci prosadit se a plně se zapojit. Budování různorodých týmů přinese nejen sluníčkovou atmosféru na pracovišti, ale především byznysový úspěch. Tuto skutečnost dávno prokázaly výzkumy, a především i praxe mnoha úspěšných firem. Týmy s vysokou diverzitou jsou kreativnější, lépe jim jdou inovace a dokážou pružněji reagovat na náhlé změny či krize.
Manažeři, kteří si do týmu vybírají jen věrné kopie sebe sama, sice mohou být spokojení, že nemusejí brát ohledy na matku s malými dětmi, čerstvě přistěhovaného cizince, kvůli kterému musí na mítinku mluvit anglicky, nebo kolegu se sníženou pohyblivostí. Ale až dojde na lámání chleba, poznají, že nedokázali překročit svůj vlastní stín.
Jak se chová firma otevřená LGBT diverzitě
Španělský výrobce vozů SEAT S.A., který je součástí Volkswagen Group, zaměstnává čtyři generace lidí 67 národností, kteří mluví 26 jazyky. Čtvrtinu managementu společnosti tvoří ženy a 7 % zaměstnanců jsou LGBT. U příležitosti Evropského měsíce diverzity, který vyhlásila Evropská komise, SEAT podepsal manifest Diversity Takes Us Further (Rozmanitost nás posouvá dál), díky němuž se diverzita a inkluze dostává přímo do DNA této nadnárodní společnosti. SEAT přijal čtyři základní pravidla: Odmítni předsudky, Požaduj rozmanitost, Buď aktivní a Šiř poselství dál. Jejich dodržování má firmě pomoct růst a na cestě vpřed porazit konvence – společenské i technologické.
SEAT se ovšem neprobudil až teď. Už v roce 2012 jeho vedení ustanovilo Komisi pro rovnost s cílem dosáhnout skutečně rovnocenných podmínek pro všechny zaměstnance firmy. To bylo v roce, kdy česká platforma na podporu LGBT rovnosti na pracovišti Pride Business Forum za sebou měla první konferenci, jíž se zúčastnilo pár lidí z byznysu a svorně tvrdili, že u nich ve firmě žádní gayové nejsou. V roce 2020 ve společnosti SEAT vznikla iniciativa Pride Moves Us přímo zaměřená na otevřenost vůči LGBTIQ+ kolegům a kolegyním.
I takhle se můžete cítit na pracovišti
Jedna věc jsou hezké věty napsané na firemním webu a druhá věc je skutečná atmosféra na pracovišti, kde jako zaměstnanec trávíte osm a víc hodin denně. Jak to vypadá, když pracujete ve firmě, která podporuje diverzitu a inkluzi? Například když přijdete do práce 1. června, kolegové vás ráno pozdraví „Happy Pride!“, nebo v Den Downova syndromu bude mít váš šéf každou ponožku jinou. Zaměstnanci SEATu se letos 17. května na Mezinárodní den boje proti homofobii, bifobii a transfobii připojili ke kampani #OutAtWorkVWgroup, která propagovala LGBTIQ+ rovnost napříč celým koncernem Volkswagen.
Může se zdát, že ve společnostech jedoucích na vlně diversity & inclusion je každý den nějaká celofiremní šaškárna a na pořádnou práci nezbývá čas. Tak to není, svoje pracovní úkoly si musíte splnit včas stejně jako jinde. Ale kolegyně se nechichotají, když kolem nich procházíte, nemusíte tajit, s kým žijete, anebo si vymýšlet imaginární přítelkyni či přítele. Ostatní vás budou poslouchat, když se na poradě pokusíte jako žena promluvit, a po padesátce se vám nepokusí kvůli věku zrušit pracovní místo pro nadbytečnost. A hlavně máte stejné zaměstnanecké benefity jako ostatní, i když vám je nezaručuje zákon. Firmy totiž mohou vlastními vnitřními pravidly napravit diskriminaci, které se na některých skupinách obyvatel dopouští sám stát (například dát gay/les párům stejné výhody jako manželům v zemi, která manželství lidí stejného pohlaví zakazuje).
Firmy ovlivňují i společnost tam venku
Nejvíc nenávisti panuje v anonymním prostředí internetu. Když se lidé osobně potkají a promluví si, hrany se začnou obrušovat a propasti v postojích se zmenšují. Rozdíly pak nepřináší konflikt, ale naopak inspiraci a růst. Proto ve firmách s otevřenou kulturou fungují zaměstnanecké skupiny sdružující lidi z různých menšin a jejich spojence, nejen aby se spolu cítili silnější, ale aby svoji zkušenost sdíleli s těmi, kdo o jejich světě dosud nic nevěděl. Můžete se zúčastnit kurzu znakového jazyka, přednášky o daleké zemi nebo promítání filmu o životě s HIV. Ale taky nemusíte, pokud ten čas raději strávíte se svojí rodinou.
Posledním závazkem v manifestu, který před měsícem SEAT podepsal, je komunikovat principy diverzity a inkluze ke svým zákazníkům, akcionářům, spolupracujícím partnerům i místním komunitám, jejichž součástí života značka SEAT je. Firma tak chce pomoci vytvořit lepší svět pro všechny. Možná je to pro cynické české uši až moc vzletný cíl, ale rozhodně lepší než umístit duhovou vlajku na svoje produkty a myslet si, že tím je podpoře LGBTIQ+ učiněno za dost.
Díky propojení byznysů v rámci Volkswagen Group se LGBTIQ+ diverzita dostává i do výrobních hal české Škodovky – technické obory bývají ty poslední bašty bílého heterosexuálního muže, kam respekt k odlišnostem proniká jen těžko, zvlášť v ČR. Škoda se nedávno stala členem platformy Pride Business Forum a taky nám zduchověla. Homofobové tak mají zas o jedno auto míň na výběr.