
Banka bude gayům poskytovat půjčky na náhradní mateřství. „Duhová vlajka na platební kartě nestačí,“ říká Matej Ftáčnik, spoluzakladatel LGBT bankovní platformy
Daylight reaguje na finanční potřeby více než 30 miliónů Američanů, kteří se hlásí k LGBT+ komunitě. Jaké potřeby má queer člověk oproti cis het uživateli finančních služeb?
Vloni jsme si dělali rozsáhlou analýzu potřeb queer lidí v USA. Jako velké téma z ní vyšly hypotéky. Stejnopohlavní páry se totiž ve Spojených státech hůř dostávají k hypotékám s nízkou úrokovou sazbou. Ve státech s demokratickou většinou je pro gaye a lesby možné získat dobrou hypotéku a oba z páru si ji mohou vzít společně. Ale ve většině demokratických států, jako je například New York nebo Kalifornie, jsou velmi vysoké životní náklady. V republikánských státech bývá život levnější, ale když si dva gayové nebo dvě lesby vezmou hypotéku společně, může se tato informace dostat k jejich zaměstnavateli a ten je může kvůli jejich sexuální orientaci vyhodit z práce.
Druhým problémem je přístup k náhradnímu mateřství. Surogace v USA stojí 100 až 120 tisíc dolarů a tradiční banky na něco takového nepůjčí peníze. Podobně operace změny pohlaví, která vyjde průměrně na 35 tisíc dolarů.
Další věc, kterou ukázaly analýzy, je nižší finanční gramotnost LGBT lidí ve srovnání s obecnou populací. Navíc rádi dostávají finanční poradenství od sobě podobných lidí z queer komunity, a to nebývá v tradičních bankách možné.
Čím to je, že LGBT Američané mají nižší finanční gramotnost?
Na to nemám data, mohu vám říct jen moji osobní interpretaci. Myslím, že vztah rodičů a LGBT lidí bývá často horší a různě narušený. Finanční gramotnost se neučí ve škole, spíš je to schopnost předávaná v rodině – a k tomu v případě nefunkčních vztahů nedojde. Queer lidé mají také jinou životní cestu. Nenásledují tradiční model vystudovat, najít si manželku, mít děti a potom důchod. Mají turbulentnější život a s ním klasické finanční plánování nepočítá.
Proč je problém s půjčkami na náhradní mateřství nebo operaci změny pohlaví? To se americká banka ptá na účel půjčky?
Ano, když si jdete pro půjčku, zeptají se vás, na co to je. Bezúčelový úvěr má vždy vyšší úrokovou sazbu než účelový. Ale účelový úvěr na surogaci vám v Americe nikdo nedá. Ambicí Daylightu je v budoucnosti tento typ půjčky poskytovat.
Jak se zrodil váš nápad na bankovní služby pro queer klienty a jak se dostal ze Slovenska do USA?
Jsem spoluzakladatelem firmy Vacuumlabs. Jsme softwaroví vývojáři a děláme digitální banky. Umíme zlepšit svět tím, že změníme způsob, jakým lidé přistupují k penězům. Když jim umožníme lepší přístup k financím a něco je o tom naučíme, lidé se začnou mít lépe. Já sám patřím do LGBT komunity a přemýšlel jsem, jak jí mohu prospět tím, co dobře umím. Začali jsme nejdřív mluvit o LGBT bance pro střední Evropu, ale z ekonomického hlediska to nedávalo smysl. Je tady příliš malá a roztříštěná komunita, navíc naše banky diskriminují méně než ty americké. Evropa má vcelku dobré ochranné mechanismy v porovnání s USA. Ve Spojených státech Daylight potřebují mnohem víc než my tady.
Má každá LGBT komunita na světě stejné finanční potřeby, nebo je ta americká v něčem specifická?
Jako LGBT lidé jsme vždy součástí místní společnosti. Někde se máme lépe, jinde hůř. Některé potřeby jsou univerzální, například inkluzivní jazyk banky, rovný přístup při posuzování bonity klienta, možnost zvolit si vlastní jméno na platební kartě.
Pak jsou individuální přístupy k financování, ke správě majetku a také k penzijnímu plánu. Většina hetero lidí plánuje vrátit se na důchod tam, kde se narodili, nebo do okolí 100 km od místa narození. Většina LGBT lidí plánuje odejít na staří někam úplně jinam, například do Thajska nebo do velkého města, zkrátka určitě neplánují vrátit se do své malé dědiny. A to znamená úplně jiné finanční nároky. Plánování života je přímo spojené s financemi a život LGBT a hetero lidí je rozdílný.
Proč tedy LGBT banka nevznikla už dávno?
Před Daylightem se objevily dva projekty. Pride Bank v Brazílii stojí na podobném modelu, ale působí na velmi odlišném trhu. Ve Spojených státech vzniklo finanční družstvo Superbia, to má velmi zajímavý koncept neziskové banky. Minulý rok ohlásili vznik, ale dosud nespustili žádný produkt. Takže Daylight je v USA první, kdo skutečně nabídl své služby.
Myslíte, že by o služby Daylightu měli zájem i evropští LGBT uživatelé a uživatelky?
Vidíme, že mnoho bank zde přichází s platební kartou s duhovou vlajkou. To je velmi neautentické a vlastně se tak banka jen přibližuje LGBT komunitě bez toho, aby reálně řešila její problémy. V červnu, když je Pride měsíc, se každá korporace na světě najednou stane LGBT-friendly a dalších 11 měsíců ji to už nezajímá. To není cesta.
V prvních letech nám to všem přišlo strašně fajn, ale nyní už LGBT komunita zjišťuje, že duhová vlajka sama nestačí. Proto si myslím, že vlna autentických produktů a služeb, které LGBT lidé dělají pro LGBT lidi, přinese mnohem lepší výsledky.
Nemáte obavu, že používání Daylightu jako LGBT služby pro klienta vlastně znamená veřejný coming out?
Naše karta na sobě nemá duhu. Nekřičíme do světa, že jsme LGBT. Daylight je bankovní služba, relativně nudná, ale inkluzivní. Uvnitř aplikace řešíme věci tak, jak by se měly správně řešit. Ale navenek naše karta vypadá stejně jako každá jiná. Samozřejmě ale v rámci těch 30 milionů LGBT lidí v USA nejsme pro všechny. Je nám jasné, že ti, kdo nejsou vůbec vyoutováni, by třeba s placením naší kartou na veřejnosti mohli mít problém.
Předpokládáte, že budou Daylight používat i heterosexuálové?
Amerika je velmi polarizovaná země. Když vytáhnete platební kartu, která není ani z jedné z těch čtyř tradičních bank ve Spojených státech, něco to o vás vypovídá. Daylight karta o vás říká, že vám lidská práva nejsou ukradená a záleží vám na tom, aby všichni lidé byli rovnocenní. Proto si ji pořídí i mnozí heterosexuální spojenci LGBT lidí – rodiče, příbuzní, všichni, kdo chtějí být inkluzivní.
A co Slovensko? To by potřebovalo na rovných právech pro LGBT lidi zapracovat...
Kromě toho, že se ve Vacuumlabs snažíme vytvářet velmi inkluzivní prostředí v rámci firmy, založili jsme ve spolupráci s Erste Bank první fond na podporu LGBT lidí na Slovensku. Dlouhodobě podporujeme například Pride Košice, tento rok děláme piknik pro pracující profesionály v rámci Pride Bratislava. Byl bych velmi rád, kdyby na Slovensku byli LGBT lidé do 10 nebo 15 let před zákonem zcela rovnocenní. Věřím, že se nám to podaří.